همانطور که از قسمت قبل می دانید، در حال بررسی فاکتورها و عوامل مهم دخیل در سئو هستیم و قصد داریم 10 مورد از مهم ترین های این فاکتورها را به شما معرفی کنیم. در قسمت قبل با 3 مورد آشنا شدیم و در این قسمت با 2 مورد دیگر آشنا خواهیم شد.
بر اساس تحقیقاتی که موسسه ی Ahrefs انجام داده است %60 از وب سایت هایی که در 10 نتیجه ی برتر گوگل هستند، بیشتر از 3 سال عمر دارند. در این تحقیقات دو میلیون صفحه ی اینترنتی بررسی شدند و مشخص شد که تعداد وب سایت هایی که با سن کمتر از یک سال به رتبه بندی بالا برسند، بسیار کم است.
مشخص است که SERP پر از صفحات قدیمی است بنابراین:
اگر صفحات سایت شما عمری بیشتر از یکی دو سال دارند، یک امتیاز به نفع شما محسوب می شود.
همچنین در برخی از موارد نام دامنه تاثیر کوچکی داشته است. احتمالا می دانید که در سال 2012 الگوریتم گوگل بروزرسانی شد و آقای Matt Cutts از مسئولین گوگل در توییتی اعلام کرد:
Minor weather report: small upcoming Google algo change will reduce low-quality "exact-match" domains in search results.source: twitter
ترجمه:
گزارشی جزئی: الگوریتم کوچکی در گوگل بروزرسانی می شود که تعداد دامنه های "exact-match" و بی کیفیت را در نتایج کم می کند.
دامنه های exact-match (به معنی «انطباق عینی») یا به اختصار (EMD (ٍExact Matching Domain ها دامنه هایی هستند که انطباق دقیق و 100 درصدی با سرچ کوئری ها دارند. احتمالا از این تعریف فنی چیزی نفهمیده اید. بگذارید ساده تر بگویم. سرچ کوئری ها همان چیز هایی است که در گوگل سرچ می کنید؛ مثلا کوئری buy cheap jeans (به معنی خرید شلوار جین ارزان) یکی از کوئری های رایج در زبان انگلیسی است. حالا اگر شما نام دامنه ی خود را BuyCheapJeansOnline.com بگذارید به نوعی تقلب کرده اید! البته به شرطها و شروطها...
اگر دامنه ی وب سایت شما یک EMD باشد اما خود وب سایت مطالب معتبر، با ارزش، واقعی، پرطرفدار و ... نداشته باشد توسط گوگل جریمه می شوید اما اگر دامنه ی شما شبیه به EMD باشد و مطالب با کیفیتی هم داشته باشید احتمال دارد در رتبه بندی بالاتر بروید. آقای Mark Preston تجربه ی شخصی اش را در این صفحه به اشتراک گذاشته است و می گوید برخی از EMD ها که شبیه سرچ کوئری های خیلی معروف نباشند می توانند در رتبه بندی بهتر عمل کنند.
سوال: آیا ما دامنه ی خود را تغییر دهیم؟
پاسخ: اصلا و ابدا نباید چنین کاری کرد. اولا، احتمال دارد تمام زحمات شما با تغییر دامنه از بین برود و در بحث رتبه بندی دچار مشکل شوید. دوما، این تجربه ی یک نفر از محققان بوده است و قابل تعمیم نیست. حتی اگر چنین چیزی برای همه درست باشد، آیا ارزش دارد که آدرس سایت خودتان را خراب کنید و چیزی به زشتی BuyCheapJeansOnline.com را انتخاب کنید؟ از مهم ترین نکاتی که همیشه باید به یاد داشته باشید این است که برای گوگل «کیفیت» حرف اول را میزند بنابراین اسم دامنه ی خود را طوری انتخاب کنید که جالب باشد و برای مخاطب جذاب جلوه کند تا در ذهنش بماند. با این دوز و کلک ها به جای خاصی نمی رسید. کما اینکه ریسک جریمه شدن توسط گوگل بسیار بالا می رود.
یکی از بحث های دیگر در این زمینه بحث domain authority است. domain authority بدین معنی است نام دامنه ی شما از کاری که می کنید دور نباشد. به طور مثال اگر در کار فروش لوازم منزل هستید بهتر است نام دامنه ی خود را چیزی مثل DrivingCourses.com نگذارید چرا که هیچ ربطی به کار شما ندارد.
یکی از ابزار های خوبی که در دسترس شماست، Open Site Explorer متعلق به MOZ است. با مراجعه و ثبت نام در این سایت می توانید سایت خود را از این نظر آنالیز کنید. البته این تمام کارایی این ابزار نیست. Open Site Explorer به شما گزارشات بسیار زیادی می دهد که می توانید خودتان آن را ببینید.
حتما متوجه شده اید که بیشتر از دیگر مسائل در مورد محتوا صحبت می کنیم. دلیلش این است که محتوا از مهم ترین مسائل سئو برای گوگل است؛ در واقع تجربه ی کاربری و محتوا که به هم مربوط هستند از موارد اصلی سئو محسوب می شوند.
همانطور که می دانید الگوریتم جست و جوی گوگل مبتنی بر کلمات کلیدی (keyword) است. کلمات کلیدی به زبان ساده همان چیزهایی هستند که کاربران بیشتر از همه در موردشان جست و جو می کنند، همچنین کلمات و عباراتی هستند که موضوعات سایت شما را توصیف می کنند. در حالت ایده آل این دو مورد یکی هستند و به همین دلیل است که استفاده از keyword ها در محتوا اهمیت پیدا می کند. البته باید حواستان به یک مسئله باشد؛ مطالب تکراری و (چه کپی شده چه مطالب خودتان) یک نمره ی منفی حساب می شود و ممکن است تاثیر بدی روی رتبه ی شما بگذارد. باید همیشه به دنبال تولید مطالب تازه، با کیفیت و همچنین کپی نشده باشید.
بگذارید توضیح کوتاهی در این مورد بدهم.
کار ما فقط با keyword های اصلی نیست بلکه باید از عبارات و کلماتی استفاده کنیم که به کلمات و عبارات سرچ شده توسط مردم مربوط باشند. به این keyword ها LSI (مخفف latent semantic indexing به معنی «ایندکس کردن مفاهیم نهفته») می گوییم، یعنی کلمات یا عباراتی که از نظر معنا به کلمات کلیدی شما مربوط هستند.
آیا می دانید چرا از چنین کلماتی استفاده می کنیم؟ استفاده از این کلمات به گوگل کمک می کند تا متوجه شود کاربر دقیقا دنبال چه چیزی می گردد. فرض کنید شما بنگاه ماشین دارید و از طریق سایتتان خودروهای مختلفی می فروشید. اگر کسی واژه ی mini (به معنای «کوچک» و «کوتاه» و ...) را جست و جو کند، برداشت گوگل چه خواهد بود؟ چیزهایی مثل ماشین های mini (مثال: mini cooper) یا چیزهایی که در زمینه ی پوشاک هستند مانند دامن های کوتاه (mini skirt)؟ شما با استفاده از LSI می توانید به گوگل بگویید در وب سایت من، mini در کنار ماشین به کار می رود.
یکی از وب سایت های معروف در زمینه ی LSI Keywords وب سایت LSI Graph است.
سوال: پس ما باید مطالبمان را پر از کلمات کلیدی کنیم، درست است؟
پاسخ: خیر! مبحثی به نام Keyword stuffing وجود دارد. اگر بیش از حد از کلمات کلیدی استفاده کنید و گوگل حس کند که متن پُر از keyword شده است، جریمه می شوید و رتبه شما کاهش می یابد.
نکته: در کنار تمامی این موارد به یاد داشته باشید، اگر محتوایی که می نویسید بسیار کوتاه باشد، معمولا از نظر سئو ضرر می کنید. بنابراین سعی کنید مطالب منتشر شده در سایتتان را در حد مطلوبی نگه دارید.
امیدوارم از این قسمت لذت برده باشید، در قسمت های بعدی به سراغ موارد بیشتری از سئو خواهیم رفت.
در این قسمت، به پرسشهای تخصصی شما دربارهی محتوای مقاله پاسخ داده نمیشود. سوالات خود را اینجا بپرسید.