با سلام به شما خوانندگان گرامی روکسو، در این مقاله سعی داریم شما را با مفهوم CDN ها آشنا کرده و مزایای آن را به شما معرفی کنیم.
CDN مخفف content delivery network و به معنای «شبکه ی تحویل محتوا» است. مجموعه ی عظیم Cloudflare آن را اینطور تعریف می کند:
A content delivery network (CDN) refers to a geographically distributed group of servers which work together to provide fast delivery of Internet content.
به زبان ساده تر، CDN شبکه ای از سرور ها است که در قسمت های مختلف دنیا (کشور های مختلف) قرار دارند و محتوا یا فایل های وب سایت شما را سریع تر به کاربران تحویل می دهند.
سوالی که در ذهن اکثر ما ایجاد می شود این است که دلیل وجود CDN چیست و چرا از روش های عادی مانند میزبانی (Hosting) استفاده نکنیم؟
دلیل وجود CDN ها مسئله ای به نام latency (به معنای «تاخیر») است. حتما متوجه شده اید که زمانی که به صورت تلفنی با فردی در خارج از ایران صحبت می کنید کمی طول می کشند تا صدای شما به او برسد، چرا که فاصله ی زیاد بین شما و فرد دیگر باعث می شود انتقال اطلاعات زمان بیشتری بگیرد. در فضای اینترنت نیز این مسئله صادق است منتهی با تاخیر کمتر! اگر شما در ایران باشید و بخواهید به وب سایتی سر بزنید که سرور هایش در آلمان قرار دارند باید (نسبت به کسی که در آلمان است) مدت طولانی تری صبر کنید تا محتوای صفحه بارگذاری شود. همچنین برخی اوقات مسائل و مشکلاتی در زمینه ی routing پیش می آید که با CDN ها برطرف می شوند.
این مسئله برای وب سایت های کوچک اهمیت چندانی ندارد اما اگر قصد دارید کسب و کار خود را بزرگ کنید و آن را در سطح جهانی مطرح کنید حتما به CDN ها نیاز پیدا خواهید کرد.
قبل از آنکه اقدام به راه اندازی CDN کنید باید چند نکته را بدانید:
اگر شما در این دسته ها قرار دارید باید فکر CDN ها را از ذهن خود بیرون کنید چرا که به طور معمول قرار دادن محتوای شما روی چندین سرور مجزا هزینه های زیادی دارد و خرید و پیاده سازی CDN آنچنان هم بی هزینه و راحت نیست.
اما وب سایت هایی نیز وجود دارند که می توانند با CDN رشد چشمگیری داشته باشند. CDN ها به شما کمک می کنند:
سوال: اگر کاربران من از یک کشور باشند نیازی به CDN ندارم، درست است؟
پاسخ: بله و خیر! مبحث فضای مجازی ربطی به کشور ها ندارد بلکه به مسافت بین سرور ها و کاربران توجه دارد. وقتی بالاتر در این مورد صبحت می کردیم از کلمه ی احتمالا استفاده کردیم چرا که بستگی دارد در کدام کشور زندگی می کنید. به طور مثال کشوری مانند ایران آنقدر ها بزرگ نیست که استفاده از CDN ها الزامی باشد اما اگر در کشوری مانند روسیه یا آمریکا یا کانادا یا ... زندگی می کنید که وسعت بسیار زیادی دارند می توان گفت استفاده از CDN ها به شما کمک خواهد کرد.
دلایل زیادی برای مطرح شدن CDN ها در دنیای امروز وجود دارد اما دلیل اصلی آن الگوریتم رتبه بندی گوگل است! گوگل در سال های اخیر مبحث pagespeed (سرعت بارگذاری صفحات) را مطرح کرده است و آن را یکی از عوامل مهم رتبه بندی سایت ها می داند. بنابراین وبمستران سعی دارند تا با بالا بردن سرعت تحویل محتوایشان گوگل را راضی نگه دارند. همچنین اگر وب سایت شما سرعت بالاتری داشته باشد مردم بیشتر روی آن کلیک می کنند، تبلیغات بیشتری می بینند، خرید بیشتری می کنند و در نهایت سود بیشتری به شما می رسد.
همچنین باید توجه داشت که بسیاری از مردم با استفاده از گوشی های هوشمند از وب سایت های اینترنتی بازدید می کنند و این نوع گوشی ها و تبلت ها (نسبت به سیستم های کامپیوتری و خانگی) اینترنت ضعیف تری دارند بنابراین به شدت به سرعت بارگذاری وابسته اند.
اگر شما وب سایت کوچکی دارید، کسب دانش عمومی و کلی در مورد CDN ها هنوز هم از دو جهت اهمیت خاصی دارد:
بنابراین مطالعه در این مورد امتیاز مثبتی برای شما محسوب می شود.
از کمپانی هایی که در این زمینه فعال و مشهور هستند می توان به موارد زیر اشاره کرد:
نکته ی جالب اینجاست که Cloudflare (از کمپانی های عظیم دنیا در زمینه ی فضای وب و Hosting) طرح رایگان CDN دارد! شما می توانید وارد این صفحه شوید و اطلاعات بیشتری در این مورد کسب کنید. این طرح به وب سایت های کوچک (3 صفحه و کمتر) اجازه می دهد به صورت رایگان از Cloudflare استفاده کنند تا قدرت آن را تست کنند.
با اینکه CDN ها راه حل بسیار مناسبی برای افزایش سرعت سایت شما در سطح بین المللی هستند اما بدون دانش اولیه در این زمینه اقدام به خرید سرویس های CDN نکنید. راه اندازی سایت شما روی CDN ها می تواند فرآیند زمان گیری باشد، و اگر دانش اولیه در این زمینه نداشته باشید، ساعت ها یا شاید روزها شما را درگیر کند. بنابراین قبل از هر گونه اقدامی در مورد آن ها مطالعه کنید و با اصطلاحات اختصاصی آن ها (مانند CNAME ها) آشنا شوید تا از دردسر های بعدی نیز جلوگیری کنید.
در این قسمت، به پرسشهای تخصصی شما دربارهی محتوای مقاله پاسخ داده نمیشود. سوالات خود را اینجا بپرسید.
در این قسمت، به پرسشهای تخصصی شما دربارهی محتوای مقاله پاسخ داده نمیشود. سوالات خود را اینجا بپرسید.
در این قسمت، به پرسشهای تخصصی شما دربارهی محتوای مقاله پاسخ داده نمیشود. سوالات خود را اینجا بپرسید.