با سلام خدمت خوانندگان گرامی، در قسمت های قبلی از سری آموزشی «نگاهی به سئو» در رابطه با عوامل دخیل و مهم در سئو صحبت کردیم و به شماره ی 5 یعنی محتوای بهینه سازی شده رسیدیم. در این قسمت به مورد 6 (سئوی فنی) می پردازیم و به این سوال پاسخ می دهیم که meta description چیست ؟
همانطور که می دانید قسمتی از سئو با کدها سر و کار دارد؛ این یعنی علاوه بر کار روی محتوا و ظاهر خوب، باید کدهای خوبی نیز داشته باشید. متاسفانه اکثر مدیران وب سایت ها از یک کفه ی ترازو غافل می شوند و تمام تلاش خود را یا روی محتوای خوب می گذارند و یا روی کدهای خوب. سعی کنید حد میانه ای داشته باشید. برخی از نکاتی که در این حوزه باید رعایت کنید، عبارت اند از:
و البته بسیاری دیگر از نکات مربوط به سئوی فنی وب سایت ها... ممکن است در آینده به طور مفصل تر به این مبحث بپردازیم.
به طور خلاصه می توان گفت meta description ها نوعی attribute در زبان HTML هستند که خلاصه ای را از یک صفحه ی وب ارائه می دهند. این خلاصه باید حداکثر 160 کاراکتر باشد (می تواند بیشتر باشد اما حد پیشنهادی 160 کاراکتر است) و می تواند به شدت CTR شما را افزایش دهد. برای درک بهتر به تصاویر زیر نگاه کنید:
همانطور که می بینید، meta description سایت روکسو بسیار عالی نوشته شده است؛ طول پیشنهادی 160 کاراکتری را رعایت کرده و دارای keyword های مختلف نیز می باشد. باید بدانید طول پیشنهاد شده از طرف MOZ تعداد 50–300 کلمه است.
اما چطور این توضیح را به سایت خود اضافه کنیم؟ به مثال زیر دقت کنید:
<head> <meta name="description" content="This is an example of a meta description. This will often show up in search results."> </head>
<head> <meta name="description" content="این قسمت توصیف وب سایت شما است و پیشنهاد اکید می شود که آن را خالی نگذارید."> </head>
یک مثال انگلیسی و یک مثال فارسی برای شما آورده ایم. همانطور که می بینید یک تگ <meta> در تگ <head> قرار می گیرد و به آن attribute ای به نام "name="description داده می شود. در قسمت content نیز باید خلاصه ی آن صفحه را بنویسید.
سوال:این تگ چطور روی CTR ما اثر می گذارد؟
پاسخ: حتما خودتان چیزی را در گوگل جست و جو کرده اید. وقتی نتایج جست و جو برایمان به نمایش در می آید، به چند لینک اول نگاه می کنیم و قسمت meta description را می خوانیم و هر کدام را که به دلمان نشست باز می کنیم. اگر meta description سایتی پر از تبلیغات باشد یا توضیح جذابی نداشته باشد، باعث دفع شدن مخاطب می شود اما اگر مخاطب را جذب کنید و CTR خوبی داشته باشید رتبه تان در گوگل افزایش می یابد چرا که CTR برای گوگل مهم است. البته نباید مسئله ای را فراموش کنید؛ در سال 2009 گوگل اعلام کرد که تگ های meta description هیچ تاثیری در رتبه بندی ندارند بنابراین خود meta description باعث افزایش رتبه ی شما نمی شود بلکه CTR های آن دلیل اصلی می باشند.
مورد اول: یکی از عادت های بسیار بد مدیران وب سایت ها، یکی گذاشتن تمام meta description ها می باشد. به تصویر زیر نگاه کنید:
در تصویر بالا، شاهد صفحات مختلفی هستیم که meta description های یکسانی دارند. این کار بسیار ناپسندی است و باعث دلزدگی مخاطب از مطالب سایت شما می شود.
سوال: مطالب سایت من بسیار زیاد است. نمی توانم برای هر صفحه جداگانه خلاصه بنویسم!
پاسخ: بهتر است با استفاده از زبان برنامه نویسی PHP یا ASP و ... صفحات خود را طوری تنظیم کنید که meta description به صورت خودکار برایتان نوشته شوند؛ به طور مثال از مقدمه ی مطلب و غیره برای meta description ها استفاده کنید.
مورد دوم: هیچ گاه از double quotation ها (یعنی علامت " ") استفاده نکنید! هر زمانی که در meta description از علامت "" استفاده شده باشد، از همانجا توسط گوگل قطع می شود و به صورت ناقص در صفحه ی نتایج نمایش داده می شود. در واقع بهتر است چیزی به جز اعداد و حروف در این قسمت نداشته باشید اما اگر استفاده از double quotation برایتان خیلی مهم است می توانید از کاراکتر خاص آن در HTML استفاده کنید: ;quot&
. هر گاه در HTML از ;quot&
استفاده کنید، در هنگام نمایش به علامت " تبدیل می شود.
نکته: در برخی موارد، گوگل و دیگر موتور های جست و جو meta description ها را نادیده می گیرند؛ دقیقا مشخص نیست که چه زمانی چنین اتفاقی می افتد اما اگر گوگل حس کند meta description شما ربطی به مطلب ندارد و یا به سوال کاربر پاسخ مناسبی نمی دهد ممکن است آن را نادیده بگیرد.
امیدوارم از این قسمت استفاده ی کافی را برده باشید.
در این قسمت، به پرسشهای تخصصی شما دربارهی محتوای مقاله پاسخ داده نمیشود. سوالات خود را اینجا بپرسید.