لینک سازی و بک لینک همواره یکی از بحث های داغ در زمینه سئو است که هم در بهینه سازی داخلی (on-page) و هم در سئوی خارجی (off-page) سایت مورد بررسی قرار می گیرد.
حتما شما هم در سایت های مختلف با واژه هایی مانند «تبلیغات لینکی» و یا «خرید بک لینک» برخورد کرده اید. خرید بک لینک یکی از راهکارهای پرطرفدار در سئو خارجی وب سایت به شمار می رود. اما اگر این بک لینک ها در صفحات غیر معتبر قرار گیرد نه تنها موجب کسب امتیاز و برتری سایت در گوگل نمی شود، بلکه باعث جریمه شدن وب سایت در موتور های جستجو نیز می شود.
فراموش نکنید که الگوریتم های جدید گوگل مانند پنگوئن به خوبی بک لینک های غیرطبیعی را شناسایی می کنند و صفحات دارای این بک لینک ها را مورد جریمه های سنگین قرار می دهند.
بک لینک ها که «لینک های ورودی» نیز نامیده می شوند، زمانی ایجاد می شوند که لینکی از وب سایت ما در وب سایت دیگری قرار داده شود. به عبارت دیگر عکس و یا متنی در وب سایت دیگری وجود داشته باشد که کاربران با کلیک روی آن وارد وب سایت ما شوند.
لینک هایی که صفحات یک وب سایت را به یکدیگر وصل می کنند، همان لینک های داخلی هستند که در سئوی on-page و لینک هایی که آدرس آنها یک وب سایت مستقل دیگر است همان بک لینک ها هستند که در مبحث سئوی off-page بررسی می شوند.
در این آموزش تمرکز ما روی بک لینک ها می باشد هر چند هر دو نوع از این لینک ها اهمیت بسیار زیادی بر روی سئو صفحات سایت دارند.
همانطور که در درس پنجم این سری آموزشی توصیح دادیم لینک های داخل هر سایت یکی از روش های اصلی خزنده(Crawler) های موتور های جستجو برای شناسایی وب سایت ها و صفحات جدید ایجاد شده در دنیای وب است. به عبارت ساده تر موتور های جستجو از این لینک ها استفاده می کنند تا تشخیص دهند چه وب سایت های جدیدی در دنیای وب و یا چه صفحات جدیدی داخل هر وب سایت ایجاد شده است.
پیشنهاد می کنیم:
علاوه بر تشخیص صفحات تازه ایجاد شده، موتورهای جستجو به دید یک رای اعتماد به هر یک از این بک لینک ها نگاه می کند. برای مثال زمانی که یک وب سایت معتبر با رتبه بالا در گوگل به سایت شما لینک می دهد، از دید گوگل به این معناست که آن وب سایت، سایت شما را وب سایتی مفید و با کیفیت دانسته که لینک آن را در صفحه خود قرار داده است.
موتورهای جستجو از وجود بک لینک های زیاد سایت شما در سایت های معتبر می توانند استنباط کنند که سایت شما سایت ارزشمندی از دید سایر وبمسترها و مدیران سایت های برتر است. بنابراین بک لینک ها (به شرطی که در سایت های معتبر با رتبه بالا قرار گرفته شوند) یکی از معیارهای رتبه بندی وب سایت ها از دید موتورهای جستجو خواهند بود.
شما به عنوان مدیر یک وب سایت هم لینک وب سایت های دیگر را در سایت خود قرار می دهید و هم لینک هایی را از سایت های دیگر دریافت می کنید. در هر دو حالت شما باید مواردی را در جهت سئو بهتر رعایت کنید. باید به یاد داشته باشید که همه بک لینک ها ارزش یکسانی ندارند و برخی از آنها نسبت به بقیه ذاتا از ارزش های بالاتری برخوردارند.
اگر به وب سایت های دیگر لینک می دهید مطمئن شوید که زمینه کاری این سایت ها با شما مرتبط است و این سایت ها از اعتبار و محتواهای ارزشمندی برخوردارند. همچنین تعداد بک لینک ها را در هر صفحه از سایت خود محدود کنید. سعی کنید در هر صفحه از سایت خود به بیش از 10 وب سایت دیگر لینک ندهید. همچنین متن لینک شده را نیز در نظر بگیرید. متن لینک شده به این معنی است که لینک روی چه متنی قرار داده شده است. موتورهای جستجو روی این متن ها به عنوان کلیدواژه حساسیت زیادی دارند.
دقت کنید!
در سایت های زیادی مشاهده می شود که هنگامی به یک صفحه لینک داده می شود، نوشته می شود: برای مشاهده صفحه اینجا کلیک کنید و لینک را روی کلمه «اینجا» قرار می دهند. این کار یک اشتباه فاحش در سئو محسوب می شود چرا که آن صفحه با عنوان «اینجا» در گوگل ایندکس خواهد شد!.
سعی کنید چنین مواقعی از تکنیک های دیگری برای معرفی سایت استفاده کنید. برای مثال به تکنیک زیر که در روکسو مورد استفاده قرار می گیرد دقت کنید:
هنگامی هم که میخواهید در سایت های دیگر بک لینک ثبت کنید، حتما این نکات را در نظر داشته باشید.
سعی کنید سایت هایی که به شما لینک می دهند، سایت های مرتبط، معتبر، پرطرفدار و پربازدید باشند و در گوگل از رتبه بالایی برخوردار باشند. دقت کنید لینک های داخل این سایت ها محدود باشد و با سایت های بسیار زیادی لینک نداده باشند. متن روی لینک یا همان anchor text خود را نیز از کلمات کلیدی ای که سایت شما روی آن متمرکز است، در نظر بگیرید. از طرفی به DoFollow یا NoFollow بودن لینک ها هم دقت کنید. در حالت عادی همه لینک ها از دید موتورهای جستجو DoFollow هستند و توسط آنها مورد بررسی قرار داده می شوند. اما در مواقعی که وبمستر از کدهای NoFollow در کنار لینک استفاده کند، ارزش این لینک ها نزد موتورهای جستجو افت بسیار زیادی خواهد کرد و در بسیاری از موارد نیز اصلا توسط Crawlerها بررسی نمی شوند و تاثیر چندانی بر رتبه و اعتبار سایت هدف نخواهد داشت.
در این آموزش لینک سازی و بک لینک ها را تعریف کردیم و معیارهای مهم در لینک سازی و یا ثبت بک لینک در سایت های دیگر را مورد بررسی قرار دادیم و امیدواریم این آموزش مورد استفاده شما همراهان عزیز قرار گرفته باشد. همچنین مباحث تکمیلی در زمینه بک لینک ها را می توانید در گوشه و کنار سایر مقالات سری آموزشی صفر تا صد سئو یاد بگیرید.
در این قسمت، به پرسشهای تخصصی شما دربارهی محتوای مقاله پاسخ داده نمیشود. سوالات خود را اینجا بپرسید.