در درس قبل مقدمات سئو و فاکتورهای مهم گوگل در رتبه بندی سایت ها را به طور مختصر معرفی کردیم. در این آموزش قصد داربم سئو کلاه سیاه و سئو کلاه سفید را معرفی کنیم و در ادامه به بررسی سه مرحله مهم سئو بپردازیم.
از شما دعوت می کنیم در این آموزش با روکسو همراه باشید...
به زبان ساده بگوییم، اگر بهینه سازی وب سایت برای رفاه کاربران و طبق استانداردهای موتورهای جستجو باشد به آن سئو کلاه سفید می گویند.
اما در این میان برخی سعی می کنند با شناسایی الگوریتم های موتورهای جستجوگر و فریب آنها کاری کنند که در برخی کلمات کلیدی، گوگل سایت آنها را به عنوان سایت اول نمایش دهد. به این روش که دیگر همانند قبل جوابگو نیست سئو کلاه سیاه می گویند.
شاید از خود بپرسید که:
سئو کلاه سیاه چگونه پدید آمده است؟
در جواب باید بگوییم که اگرچه موتورهای جستجو حسابی هوشمند شده اند اما هر چه باشند رباتی بیش نیستند و فریب دادن آنها چندان هم سخت نیست. در گذشته که الگوریتم های گوگل چندان پیشرفته نبود و علاوه بر آن دیر به دیر آپدیت می شد، برخی افراد از طریق بعضی تکنیک ها مانند خرید بک لینک های غیرمعتبر، سایت خود را به عنوان یک سایت پربازدید و مورد پسند کاربران به گوگل معرفی می کردند.
اما امروزه که موتورهای جستجو به ویژه گوگل حسابی هوشمند شده اند و به فاصله های زمانی کم الگوریتم های خود را تغییر می دهند، دیگر این روش مانند قبل جوابگو نیست و قبل از اینکه به نتیجه برسد توسط گوگل شناسایی شده و در لیست سیاه این موتور جستجو قرار می گیرد.
در پایان این بحث باید خاطرنشان کنیم که همواره سادگی، صبر و صداقت سه عامل اصلی در موفقیت یک پروژه سئو و بهینه سازی به حساب می آید.
همانطور که گفتیم برخی از افراد با برخی روش ها سعی در فریب موتور های جستجو دارند. این کار در گذشته رواج بیشتری داشت و گوگل را بر این داشت تا با تغییر مداوم الگوریتم خود از این فریب کاری ها جلوگیری کند. یکی از این الگوریتم ها الگوریتم RankBrain بود که در آن برای اولین بار رفتار کاربران بر روی نتایج موتورهای جستجو تاثیر می گذاشت و برای انتخاب کاربران در موتورهای جستجو ارزش قائل می شود. هنگامی که در نتایج جستجو، یک سایت رتبه پایینی دارد اما کاربران بر روی آن کلیک می کنند، گوگل اعتبار آن سایت را افزایش می دهد. علاوه بر آن اصطلاح جدیدی در این الگوریتم مطرح شد که به آن Dwell Time می گویند.
Dwell Time به مدت زمان باقی ماندن کاربر در یک وب سایت از زمان ورود از طریق گوگل تا زمان جستجوی مجدد همان عبارت یا عبارت مشابه می باشد.
طبیعی است که با افزایش Dwell Time کاربران در یک وب سایت گوگل رتبه آن وب سایت را افزایش می دهد. این الگوریتم در واقع اولین الگوریتمی بود که در آن گوگل به رفتار کاربران در موتورهای جستجو اهمیت می داد و این اهمیت در الگوریتم های بعدی نیز همواره بیشتر و پیچیده تر شد.
در درس های بعد به این موضوع در الگوریتم های روز گوگل بیشتر می پردازیم.
تا به اینجا باید متوجه این موضوع شده باشید که سئوی حرفه ای، کار راحتی نیست و نیاز به مهارت های تخصصی در این زمینه دارد.
اگر بخواهیم راه های رسیدن به این مهارت را به شما آموزش بدهیم باید بگوییم که سئوی خوب از سه قسمت مهم تشکیل می شود:
در این درس یعنی دومین درس از مجموعه آموزشی صفر تا صد سئو به معرفی سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه پرداختیم و در پی آن تاثیر کاربران بر موتورهای جستجو را بررسی کردیم. در انتها نیز مراحل یک سئو موفق را شرح دادیم.
باز هم تاکید می کنیم به دنبال روش های سئو به سبک کلاه سیاه نباشید. این روش ها، منسوخ شده و در الگوریتم های جدید گوگل خیلی سریع شناسایی می شوند و جریمه و تنبیه سایت در گوگل را در پی دارد. بنابراین در سئو تنها به دنبال رضایت کاربران باشید و فکر فریب موتورهای جستجو را از ذهن خود بیرون کنید! در نهایت سادگی، صبر و صداقت را به عنوان فاکتورهای اصلی موفقیت در سئو فراموش نکنید.
در درس های بعد مطالب تخصصی تر را در زمینه سئو با هم بررسی خواهیم کرد. شما عزیزان نیز می توانید با نوشتن نظرات خود ما در نوشتن آموزش های بعد دلگرم کنید. موفق باشید...
در این قسمت، به پرسشهای تخصصی شما دربارهی محتوای مقاله پاسخ داده نمیشود. سوالات خود را اینجا بپرسید.
در این قسمت، به پرسشهای تخصصی شما دربارهی محتوای مقاله پاسخ داده نمیشود. سوالات خود را اینجا بپرسید.