همانطور که شاهد بودید در درس ششم و هفتم این سری آموزشی تکنیک های سئوی داخلی سایت را معرفی کردیم و در پایان قول دادیم در سطح های پیشرفته تر آموزش، هر یک از تکنیک ها را به طور مفصل و دقیق بررسی کنیم. یکی از مهم ترین تکنیک ها و فاکتورهای سئوی داخلی سایت، شناسایی کلمات کلیدی ارزشمند و استفاده به موقع و به جا از آنهاست.
در ادامه با روکسو همراه باشید تا نحوه شناسایی و کار با کلمات کلیدی را به طور کامل برای شما عزیزان توضیح دهیم.
همه چیز از یک واژه تایپ شده در Text Box جستجوی یک موتور جستجو شروع می شود.
شناسایی کلمات کلیدی یکی از مهمترین و ارزشمندترین فعالیت ها در زمینه بازاریابی است. رتبه بندی این کلمات کلیدی پس از شناسایی آنها می تواند موجب موفقیت وب سایت و کسب و کار شما شود و یا به طور کامل آنرا زمین بزند!
با شناسایی کلمات کلیدی ارزشمند در حوزه فعالیت خود علاوه بر اینکه یاد می گیرید که چه کلیدواژه هایی را در سئوی سایت خود هدف قرار دهید، اطلاعات بیشتری را در مورد خواسته های مشتریان و مخاطبانتان به دست خواهید آورد.
این نکته را نمی توان انکار کرد که همه چیز به دست آوردن بازدید کننده در موتورهای جستجو نیست بلکه پیدا کردن بازدید کننده های مناسب نکته مهمتری است.
با شناسایی کلمات کلیدی مهم، شما تغییرات در تقاضای مخاطبان و مشتریان خاص خود را متوجه می شوید و می توانید به این تغییرات واکنش های مثبت نشان دهید و محتوا، خدمات و یا محصولاتی را که مشتریان و مخاطبان شما به دنبال آن هستند، تولید کنید.
یک کلمه کلیدی چقدر برای وب سایت شما ارزش دارد؟ برای مثال اگر شما یک فروشگاه آنلاین کفش دارید آیا با تمرکز روی کلمات «کفش قهوه ای»و یا «چکمه مشکی» فروش بیشتری خواهید داشت؟
کلماتی که اغلب مخاطبان در موتورهای جستجو سرچ می کنند به وسیله ابزارهای مختلف در دسترس مخاطبان قرار می گیرد. با تحقیق درباره این کلیدواژه ها می توانیم بفهمیم مخاطبان بیشتر دنبال چه چیزهایی در موتورهای جستجو هستند.
اگرچه این ابزارها نمی توانند مستقیما به شما بگویند که با تمرکز روی کلیدواژه های خاص چه میزان ترافیک ورودی از موتورهای جستجو را می توانید به دست آورید، اما اگر بتوانید از طریق آنها کلیدواژه های کاربران را در زمینه فعالیت وب سایت خود پیدا کرده و آنها را ارزش گذاری کنید بدون شک مخاطب و مشتری بیشتری برای فعالیت و کسب و کار آنلاین خود پیدا خواهید کرد.
آیا تا به حال نامی از سئوی Long Tail شنیده اید؟ این واژه که به معنی «دم دراز» است اگرچه واژه بامزه ای است اما برای فهم بهتر آن نیاز به درکی عمیقتر از استراتژیهای مختلف کلمات کلیدی داریم.
برای درک بهتر این واژه بیایید انواع کلمات کلیدی را از نظر طول کلیدواژه بررسی کنیم. از این نظر کلمات کلیدی سه دسته هستند:
1 - کلیدواژه های تک کلمه ای یا همان Head Title: جستجوی این کلیدواژه نتایج زیادی در گوگل به همراه دارد و در نهایت رقابت بر سر این کلیدواژه ها در وب سایت ها بسیار زیاد است.
2 - کلیدواژه های متوسط: این کلیدواژه ها نیز نتایج نسبتا زیاد البته نه به اندازه کلیدواژه های تک کلمه ای به همراه دارند و رقابت در این کلیدواژه ها نیز نسبتا بالاست.
3 - کلیدواژه های طولانی یا Long Tail: این کلیدواژه ها که از چند کلمه تشکیل می شوند نتایج بسیار کم و رقابت محدودی در موتورهای جستجو به همراه دارند. به همین دلیل امروزه متخصصان سئو بیشتر روی این کلیدواژه ها تمرکز می کنند.
ممکن است از خود بپرسید منظور از رقابت بین کلیدواژه ها چیست؟ در پاسخ باید بگوییم هر کلیدواژه چه کوتاه باشد و چه طولانی از سه نظر حائز اهمیت است:
1 - میزان جستجو: به میانگین جستجوی یک کلیدواژه در یک محدوده زمانی مشخص توسط کاربران و مخاطبان دنیای وب گفته میشود. به طور کلی هرچه میزان جستجوی یک کلمه کلیدی بیشتر باشد، بازدیدکنندگان بیشتری را هم میتوانید از طریق آن به وب سایت خود هدایت کنید. البته امروزه دیگر ماجرا کمی متفاوت شده است؛ در ادامه متوجه خواهید شد.
2 - میزان رقابت: هر چه هنگام جستجوی کلیدواژه در موتورهای جستجو نتایج بیشتری ظاهر شود، میزان رقابت بین وب سایت ها برای کسب رتبه های نخست بیشتر و شانس هر وب سایت برای قرار گرفتن در رتبه های اول و یا حتی صفحات اول نیز کمتر می شود.
3 - ارتباط: ارتباط بیشتر یک کلمه کلیدی با محصول، خدمات یا موضوعِ وبسایت موجب میشود تا کسانی که وب سایت شما را از طریق جستجوی آن کلمه کلیدی پیدا کردهاند، راحتتر به مشتری تبدیل شوند. همانطور که در ابتدای آموزش توضیح دادیم جذب مخاطب و مشتری زیاد مهم نیست. جذب مخاطبان و مشتریانی مهم است که قصد خرید محصول یا خدمات شما را دارند و برای برند شما سود و سرمایه به ارمغان می آورند.
در این آموزش با معیارهای ارزشبندی کلمات کلیدی آشنا شدید. در درس بعد به شما آموزش خواهیم داد که برای شناسایی کلیدواژه های ارزشمند از چه ابزارهایی استفاده کنید و چگونه معیارهای گفته شده را برای یافتن بهترین کلیدواژه های مرتبط با کسب و کار خود به کار ببرید. در پایان از شما عزیزان دعوت می کنیم نظرات خود را جهت بهتر شدن آموزش های بعدی در پایین همین صفحه با ما در اشتراک بگذارید. موید باشید...
در این قسمت، به پرسشهای تخصصی شما دربارهی محتوای مقاله پاسخ داده نمیشود. سوالات خود را اینجا بپرسید.