امروزه در دنیای وسیع و پیچیده سئو و بازاریابی آنلاین و تجارت الکترونیک، واژه ی جدیدی با عنوان «هک رشد» که به آن «خلق رشد» نیز گفته می شود، حسابی بر سر زبان ها افتاده است! اگر شما هم در این حوزه فعال باشید و در وب سایت های مرتبط با کسب و کار آنلاین و بازاریابی و یا حتی وب سایت های ارائه دهنده خدمات سئو گشت و گذار داشته باشید، حتما با این اصطلاح برخورد کرده اید
برخی این اصطلاح را ترفند جدیدی برای فریب و پول درآوردن بیشتر ارزیابی می کنند و برخی نیز آنرا همان بازاریابی دیجیتال با یک لباس مبدل می دانند. افرادی هم پیدا می شوند که به آن اعتقاد دارند و بر این باورند که هک رشد روشی برای پیشرفت در دنیای دیجیتال است. اما واقعا کدام یک از این حرف ها و شایعات صحیح است؟
با روکسو همراه باشید تا مفهوم هک یا همان خلق رشد را با بکدیگر بررسی کنیم...
همانطور که گفتیم برخی افراد هک رشد را یک فریب و دروغ ارزیابی می کنند. البته جا دارد که واقعا به آنها حق بدهیم. فعالان حوزه بازاریابی آنلاین همیشه با واژه هایی رو به رو می شوند که برای مدت کوتاهی به عنوان یک روش و استراتژی روی کار می آیند و بعد از مدتی مشخص می شود که چیزی جز یک دروغ و فریب نبوده اند. اما این بار داستان به طور کلی متفاوت است، هک رشد واقعا وجود دارد و یک فریب تازه محسوب نمی شود.
هک رشد یک استراتژی نسبتا پیچیده است که شرکت های بزرگی مانند فیسبوک، توییتر و لینکدین از آن استفاده کرده اند.
خب! تا اینجا فهمیدیم که هک رشد یکی از همان ترفندها و دروغ هایی که در فضای مجازی زیاد با آنها سر و کار داریم، نیست. در ادامه خلق رشد را برایتان توضیح می دهیم و به بررسی جنبه های مختلف آن و تفاوت آن با بازاریابی آنلاین می پردازیم.
هک یا خلق رشد در واقع یکی از تکنیک های مارکتینگ یا همان بازاریابی برای گسترش تکنولوژی شرکتهای تازه تاسیس با استفاده از تفکر تحلیلی و سنجش دهی اجتماعی برای فروش محصولات و به دست آوردن تجربه بهتر است.
احتمالا چیز زیادی دستگیرتان نشد! حق هم دارید! خود ما هم چندان با این تعریف های رسمی و کتابی رابطه خوبی نداریم! پس ساده تر بگوییم:
هک رشد در واقع به معنی استفاده از استراتژی هایی است که به کمک آنها با هزینه و زحمت کمتر، بیشتر و بهتر به نتیجه مطلوب برسید.
شاید از خود بپرسید چگونه؟ مگر چنین چیزی هم امکان دارد؟
در پاسخ باید بگوییم بله! اگر روش های معمول و پیش پا افتاده مارکتینگ را دور بزنید، می توانید چنین کاری را برای برند یا کسب و کار خود به خوبی انجام دهید. تنها کافیست به یک هکر رشد تبدیل شوید!
«شان الیس» بازاریاب موفقی بود که به شرکت ها و کسب کارهای نوپا برای رسیدن به موفقیت کمک می کرد. وقتی او به دنبال یک بازاریاب به عنوان جایگزین خود بود، با رزومه های زیادی رو به رو شد که هیچکدام آن چیزی که او به دنبالش می گشت، نبودند. بدین شکل بود که او برای اولین بار به جای واژه بازاریاب از واژه هکر رشد استفاده کرد. عقیده او چنین بود که:
[su_quote]هکر رشد کسی است که سراسر زندگی اش تلاش برای پیشرفت و رشد کسب و کار باشد![/su_quote]
هکر رشد در واقعی کسی است که استراتژی های لازم برای رشد کسب و کار را ایجاد و آزمایش می کند. تمام تصمیمات او برای خلق رشد است و سعی می کند بهترین راهکارها را در این زمینه ارائه دهد. به قول برخی وب سایت ها، هکر رشد در واقع کسی است که جنون رشد و پیشرفت داشته باشد! او همانند یک هکر نرم افزار باید نبوغ و استعداد های خاص در این زمینه داشته باشد، زرنگ باشد و از قدرت خلاقیت بهره مند باشد و بتواند داده ها را به بهترین شکل تجزیه و تحلیل کند. چنین کسی واقعا می تواند خون پیشرفت را به تار و پود یک شرکت یا یک کسب و کار نوپا تزریق کند!
در درس بعدی ویژگی های یک هکر رشد و تفاوت های او با یک مارکتر (بازاریاب) را زیر ذره بین برده و طور کامل بررسی خواهیم کرد.
همانطور که گفتیم هک رشد فرآیندی است که بیشتر برای کسب و کارهایی که فعالیت آنلاین دارند و به ویژه کسب و کارهای نوپا و تازه تاسیس توصیه می شود. در واقع هدف از هک رشد جذب و جلب رضایت مشتریان استفاده کننده از خدمات یک شرکت یا یک کسب و کار به بهترین شکل ممکن است. بنابراین هر تیم یا شرکتی که محصولی ارائه می دهد و به طور مستقیم با مشتریان خود در ارتباط است باید برای پیشرفت خود از تکنیک ها و راهکار های هک رشد استفاده کند.
فرقی نمی کند، هک رشد برای یک گرافیست یا متخصص سئو که فعالیت آنلاین دارد تا یک شرکت تولیدی بزرگ یا یک شرکت مدیریت واردات و صادرات بسیار کاربردی است.
شرکت ها باید مشتریان بیشتری جذب کنند و آنها را راضی نگه دارند، یک متخصص سئو باید به بهترین شکل و سریع ترین زمان ممکن جایگاه یک وب سایت در موتور های جستجو را ارتقا دهد. حتی یک گرافیست هم باید راهکارهایی برای پیشرفت کار خود داشته باشد. بدون شک زیبایی طرح ها و نمونه کارها به تنهایی برای جذب مشتری بیشتر کافی نیست.
در نهایت می توان گفت حتی تیم پشتیبانی یک وب سایت هم باید از این راهکار استفاده کنند تا لبخند رضایت را بر لب یک مشتری ناراحت و یا ناراضی بنشانند. بنابراین استفاده از هک رشد برای هر کسب و کاری پیشنهاد می شود و اگر بعد از خواندن مقالات این مجموعه احساس کردید نمی توانید در این زمینه کمکی به پیشبرد کسب و کارتان بکنید، باید به فکر استخدام یا کمک گرفتن از یک متخصص در این زمینه باشید.
در پایان درس اول از سری آموزشی هک رشد نکات زیر را به خاطر بسپارید:
در درس بعد از این سری آموزشی تفاوت های هکر رشد با بازاریاب را بررسی خواهیم کرد.
در این قسمت، به پرسشهای تخصصی شما دربارهی محتوای مقاله پاسخ داده نمیشود. سوالات خود را اینجا بپرسید.