در درس قبل، فرآیند هک رشد را بررسی کردیم و توضیح دادیم که هک رشد که به آن خلق رشد نیز گفته می شود، یک دروغ یا ترفند تازه برای فریب دادن کسب و کارها نیست و هر چند با علم بازاریابی نقاط اشتراکی دارد، اما به طور کلی یک علم جدید در دنیای مارکتینگ به حساب می آید.
حال، در درس دوم از سری آموزشی هک رشد قصد داریم تفاوت های بازاریابی سنتی و هک رشد را بیان کنیم و ویژگی هایی که هکر رشد را از یک مارکتر معمولی متفاوت می سازد، بررسی کنیم. در ادامه با روکسو همراه باشید...
ممکن است برای شما نیز همانند بسیاری از افراد پس از خواندن مقدمه ای درباره هک رشد چنین شناختی پیش آمده باشد که هک رشد همان بازاریابی است، مگر چه فرقی با هم دارند؟
در پاسخ باید این توضیح را به شما بدهیم که همانطور که در ابتدای مقاله نیز اشاره شد، هک رشد با بازاریابی اشتراکات زیادی دارد، اما هم اکنون یک حوزه و یا بهتر بگوییم، یک علم کاملا جداگانه در دنیای کسب و کارها به حساب می آید. دلیل آن نیز کاملا مشخص است، تمرکز بیش از حد روی رشد مارکتینگ ها، ابزارها و استراتژی هایی را به وجود آورد که دیگر نمی شد آنها را با روش های سنتی بازاریابی مقایسه کرد. بنابراین تنها راه، ایجاد یک علم و شاخه جدید در دنیای مارکتینگ یا همان کسب و کار بود.
از طرفی دیگر نیز آنلاین شدن بسیاری از کسب و کارها باعث شد بازاریابی سنتی آن طور که باید و شاید پاسخگوی نیاز های جدید دنیای مارکتینگ نباشد. برای مثال در گذشته محصولات به اجناس و کالاهای فیزیکی اطلاق می شد اما اکنون، نرم افزارها و خدمات آنلاینی که در وب سایت ها و شبکه های اجتماعی ارائه می شود نیز به نوعی محصول به حساب می آیند. این تعریف جدید از واژه محصول باعث پیدایش نیازهای جدید برای جذب مشتریان و گسترش فعالیت های کسب و کارها شد.
در یک مثال عملی، سال ها پیش تیم بازاریابی مک دونالد چهارراه هایی که قرار بود خیابان های مختلف ایالت های مختلف آمریکا را به یکدیگر متصل کنند، قبل از ساخته شدنشان به عنوان یک کانال تبلیغاتی برای جذب مشتری مورد هدف قرار دادند و اکنون تمامی این مناطق پر شده است از بنرهای تبلیغاتی این شرکت. اما اکنون این روش دیگر بازدهی گذشته را برای کسب و کارها ندارد. به جای آن، کسب و کارها فعالیت آنلاین خود را شروع کرده و اکنون گوگل به عنوان یک کانال جذب مشتری و سئوی سایت و برنامه نویسی نیز به عنوان یک ابزار برای جذب مشتریِ بیشتر، نقش اصلی را در دنیای مارکتینگ به ویژه در سطح آنلاین بازی می کنند. با گفتن همه ی اینها، به این نتیجه می رسیم که با پیشرفت تکنولوژی، دنیای مارکتینگ دیگر نمی تواند به یک بازاریاب سنتی و ساده اکتفا کند و نیاز به شخص یا تیمی است که نیازهای جدید را برای پیشبرد شرکت یا کسب و کار برطرف کند.
البته این به معنی جایگزین شدن بازاریابی با هک رشد نیست. بازاریابی یا همان مارکتینگ همچنان در نقش خود باقیست و فعالیت های خود را انجام می دهد و خلق رشد نیز راهکارها و استراتژی های مکمل را برای رسیدن بهتر و سریع تر به موفقیت در کسب و کار ارائه می دهد.
یک هکر یا خالق رشد به هیچ وجه یک جایگزین برای بازاریاب محسوب نمی شود و حتی می توان گفت یک خالق رشد یا هکر رشد بهتر از یک بازاریاب نیست.
هکر رشد در نحوه پردازش و اجرای پروژه ها با بازاریاب متفاوت است و همانطور که گفتیم تنها بر روی رشد کسب و کار تمرکز می کند. به ویژه اینکه کاربردی ترین نقش برای یک کسب و کار تازه تاسیس و به عبارتی یک استارت آپ را، هکر رشد می تواند ایفا کند چرا که تازه کارها بیشتر به دنبال رشد و پیشرفت هستند تا مدیریت خدمات و مشتریان.
برای درک بهتر موضوع، دوباره تصویر (اینفوگرافی) بالا را مشاهده کنید. از این اینفوگرافی درمی یابیم:
وقتی اسم هکر می آید، تصورات متفاوتی در ذهن ما ایجاد می شود. از افرادی که لایسنس بازی و نرم افزارها را کرک می کنند تا کسانی که به سیستم های مختلف نفوذ می کنند و به شکل غیرقانونی کنترل آن ها را در دست می گیرند. اما آنچه که درباره هکر ها مشترک است، نابغه و نخبه بودن آنها است. هکر رشد نیز باید نابغه باشد، به عبارتی دیگر همانطور که در درس اول نیز گفتیم هکر رشد به شخصی گفته می شود که تمام روح و روان او رشد و پیشرفت باشد و با ابتکار، خلاقیت و ایده های نو بتواند خون پیشرفت را به تار و پود کسب و کار تزریق کند.
اگر فکر می کنید هکر رشد باید غیر اخلاقی عمل کند، سخت در اشتباهید. اگر چه کار بعضی از انواع هک در مواقعی غیراخلاقی محسوب می شوند اما بحث هکر رشد متفاوت است و یک هکر رشد تمام تلاش خود را می کند که اهداف خود را بر اساس موازین اخلاقی محقق سازد.
همچنین اجباری نیست که هکر رشد حتما به علم برنامه نویسی یا سئو مسلط باشد. اگر هکر رشد به برنامه نویسی یا سئو مسلط باشد که چه بهتر! اما در بسیاری از مواقع هکر رشد روی کار خود تمرکز می کند و برنامه نویس و متخصص سئو نیز در عین تمرکز روی کارهای خود، پیشنهادات و ایده های هکر رشد را در برنامه های خود قرار داده، آنها را اجرا می کند.
در نهایت باید گفت یک بازاریاب نیز می تواند خود را به یک هکر رشد بدل کند اما باید مهارت های لازم را در این زمینه کسب کند. همانطور که گفتیم خالق رشد تمرکز خود را رشد قرار می دهد و بیشتر با داده های کمی سر و کار دارد. بنابراین یک بازاریاب سنتی برای تبدیل شدن به یک هکر رشد راه چندان ساده ای پیش رو نخواهد داشت. او باید روحیه خلاقیت را در خود ارتقا داده و وسواس بیشتری روی رشد و پیشرفت به خرج دهد. در ضمن، پیشنهاد نمی شود یک نفر بخواهد در هر دو زمینه به طور همزمان فعالیت کند. باز هم تاکید می کنیم هک رشد یک علم مجزا از بازاریابی است که تنها در مواردی با آن نقاط مشترک دارد.
در پایان این درس، سعی کنید نکات زیر را همیشه به خاطر بسپارید:
حال که با تفاوت های هکر رشد و بازاریاب آشنا شدیم، در درس های بعد وارد مباحث تخصصی در زمینه هک رشد می شویم و سعی میکنیم روش ها و ابزارهای یک هکر رشد را مورد بررسی قرار دهیم.
در این قسمت، به پرسشهای تخصصی شما دربارهی محتوای مقاله پاسخ داده نمیشود. سوالات خود را اینجا بپرسید.