در درس قبل از سری آموزشی هک رشد، استراتژیهای بازاریابی فشاری و کششی را مورد نقد و بررسی قرار دادیم و توضیح دادیم که چگونه با استفاده از استراتژی های فشاری (Pull) و یا کششی (Push) محصولات خود را به مخاطبان معرفی کنید و فروش بیشتری را برای خود رقم بزنید. حال در این درس قصد داریم تکنیک های موثر در فروش بیشتر محصولات یا خدمات را بررسی کنیم. با روکسو پلاس همراه باشید...
این تکنیک که در زبان فارسی با عنوان بیش فروشی شناخته می شود یکی از تکنیک های مهم در فروش بهتر برای انواع کسب و کارهاست. برای مثال هنگامی که در یک رستوران فروشنده از شما می پرسد آیا میخواهید همراه غذایتان، سیبزمینی سرخکرده هم میل کنید و شما را ترغیب به سفارش سیب زمینی سرخ کرده نیز می کند، از این تکنیک استفاده کرده است. یا به عنوان یک مثال در کسب و کارهای آنلاین، فرض کنید شما در یک فروشگاه اینترنتی قصد خرید یک شلوار دارید. اگر سیستم فروشگاه اینترنتی در روند سفارش تعدادی کمربند یا کفش نیز برای ست کردن با شلوار مورد نظر به شما پیشنهاد بدهد، ممکن است از آنها نیز استقبال کنید. همچنین فرض کنید قصد سفارش طراحی یک بنر تبلیغاتی دارید و گرافیست، شما را در به داشتن یک لوگوی اختصاصی نیز تشویق می کند.
بنابراین تکنیک Upsell در انواع کسب و کار می تواند برای فروش بیشتر بسیار موثر واقع شود. در واقع اگر از این تکنیک در کسب و کار خود استفاده نکنید، به این معنا است که به راحتی از خیر پولی که می توانستید به دست بیاورید گذشتید!
رابرت کالیر می گوید:
[su_quote]عرضه همیشه پس از تقاضا به وجود می آید.[/su_quote]
اگر می خواهید فروش زیادی را تجربه کنید، باید به دنبال محصولاتی باشید که مورد نیاز مردم بوده اما تا به حال کسی آن را تولید نکرده است، مانند یک وب سایت کاربردی یا یک اپلیکیشن که می تواند دسته ای از نیاز های مردم را تامین کنید.
برای این کار کافیست فکر کنید که چه چیزهایی نیاز دارید، سپس ببینید که آیا تا به حال کسی راه حلی برای تامین این نیاز ارائه داده است یا خیر. اگر نه، بدون شک این نیاز در سطح جامعه نیز وجود خواهد داشت. پس به دنبال تولید آن محصول یا ارائه خدمات مرتبط با آن نیاز باشید. همچنین می توانید برای این کار از نظرسنجی نیز استفاده کنید.
استیو جابز، بنیانگذار کمپانی اپل می گوید:
[su_quote]معیاری برای کیفیت باشید. بعضیها به محیطی که از آنها انتظار عالی بودن دارد، عادت ندارند.[/su_quote]
اگر همیشه به دنبال افزایش کیفیت محصولات یا خدمات خود هستید، بدون شک در راه درستی قدم برمی دارید. به یاد داشته باشید کاهش کیفیت خدمات، از دست دادن اعتماد مشتریان را در پی خواهد داشت و این همان موضوعی است که به راحتی می تواند اسباب سقوط کسب و کار شما را فراهم سازد، به ویژه اگر قصد داشته باشید که کسب و کار شما مدتی طولانی دوام بیاورد باید همواره به فکر ارائه خدمات و محصولات با کیفیت به مخاطبان و مشتریان باشید.
گسترش طیف خدمات و ایجاد تنوع بیشتر در محصولات به ویژه در دنیای کسب و کارهای آنلاین که هک رشد نقش مهمی در پیشرفت آنها بازی می کند، بسیار حائز اهمیت است.
استیو جابز می گوید:
[su_quote]بسیاری از شرکتها ترجیح دادند که اندازهی خود را کوچک کنند و شاید این کار، برای آنها کار درستی بود. ولی ما راه دیگری را انتخاب کردیم. ما باور داشتیم که اگر به عرضهی محصولات عالی به مشتریان ادامه بدهیم، آنها به خرج کردن پول بیشتر برای این محصولات ادامه خواهند داد.[/su_quote]
برای مثال شما یک مجموعه آموزشی زبان های برنامه نویسی تحت وب را مانند جاوا، HTML, PHP و... را می خواهید داخل وب سایت خود به فروش برسانید. ممکن است برخی از مخاطبان توان خرید کل مجموعه را به صورت یکجا نداشته باشند. بنابراین سعی کنید آموزش هر یک از این زبان ها را به شکل جداگانه نیز برای فروش قرار دهید. همچنین می توانید هر یک از این زبان ها را در چند سطح متفاوت مانند مبتدی، متوسط و حرفه ای و به شکل جداگانه برای فروش قرار دهید. در این حالت افراد بیشتری توان خرید محصول شما را پیدا خواهند کرد.
اگر صرفا تمرکز خود را تنها روی یک محصول خاص قرار دهید احتمال اینکه رقبای شما جای شما را در بازار اشغال کنند، بسیار زیاد خواهد بود. بنابراین همیشه سعی در افزایش تنوع محصولات خود داشته باشید.
برای موفقیت در زمینه قیمت گذاری، باید اینکار را به گونه ای انجام دهید که محصولات مشابه رقبا که توسط شما ارائه می شود، از قیمت پایین تری برخوردار باشد و یا محصولات و خدمات با کیفیت تر اما قیمت یکسان ارائه دهید. برای این کار همواره باید از وضعیت و استراتژی های قیمت گذاری توسط رقبا مطلع باشید و کیفیت محصولات و خدمات آنها را نیز با کیفیت خدمات خود مقایسه کنید.
توجه داشته باشید قیمت گذاری بسیار پایین ممکن است حس بی کیفیت بودن محصول را در ذهن مخاطب ایجاد کنید. از طرفی قیمت های بالا احساس با کیفیت و لوکس بودن را به مخاطبان القا می کند چرا که عقاید همواره بر این اساس است که هرچه بیشتر پول بدهی بیشتر آش می خوری! اما بدون شک اگر محصول علی رغم قیمت بالا نتواند ارزش خود را به مشتری انتقال دهد، بدون شک فروش اندکی پیش روی محصول یا خدمات شما خواهد بود.
فعالان حوزه ی کسب و کار و مارکتینگ توصیه می کنند زمانی قیمت های بالا برای محصول یا خدمات خود در نظر بگیرید که بتوانید ارزش و کیفیت بالای آن را نیز به مشتری انتقال دهید. همچنین از ارزش و اعتبار برند سازنده محصول در قیمت گذاری نیز نباید غفلت کرد.
همانطور که شاهد هستید امروزه صحبت های زیادی با عنوان هک رشد در دنیای ماکتینگ به ویژه در فضای مجازی به گوش می رسد. در این سری آموزشی سعی کردیم هک رشد را تعریف کنیم، تفاوت های آن با مارکتینگ و بازاریابی سنتی را بررسی کنیم و مراحل انجام آنرا به شکل مختصر برای شما عزیزان شرح دهیم. هدف ما از ارائه این سری آموزشی، استفاده از آن در بهبود برخی کسب و کار و خدمات مانند سئو، طراحی سایت، برنامه نویسی و ایجاد اپلیکیشن های لایسنس دار برای فروش و... بوده است.
ورود از این بیشتر به جزئیات فرآیند هک رشد موضوع را کاملا وارد مباحث بازاریابی و مارکتینگ می کند که از هدف ما و موضوعات روکسو پلاس فاصله دارد. در پایان امیدواریم این سری آموزشی مورد استفاده شما همراهان دوست داشتنی قرار گرفته باشد.
موفق و سربلند باشید...
در این قسمت، به پرسشهای تخصصی شما دربارهی محتوای مقاله پاسخ داده نمیشود. سوالات خود را اینجا بپرسید.