در درس اول از سری آموزشی هک رشد فرآیند خلق رشد را تعریف کرده و مقدمات آن را بیان کردیم. همچنین به دلیل اهمیت بالای مسئله اشتراکات هک رشد با بازاریابی، درس دوم از این مجموعه را به بررسی تفاوت های این دو اختصاص دادیم.
حال در سومین درس از این سری آموزشی می خواهیم به شما دوستان آموزش دهیم که چگونه می توان یک پروژه هک رشد را شروع کرده و در ادامه آن را به بهترین نحو ممکن سازماندهی کنید. با روکسو پلاس همراه باشید...
شاید انتخاب هدف در نگاه اول کمی ساده به نظر برسد اما در واقع چنین نیست. درست است که هدف از هر پروژه هک رشد در واقع رشد و پیشرفت کسب و کار می باشد، اما فهمیدن این که چه راهکارهایی را باید برای رسیدن به آن انتخاب کرد، کار را کمی دشوار می کند. به عبارتی دیگر شما باید تلاش کنید تا راهکارهای رسیدن به هدف خود در یک پروژه هک رشد را به بهترین شکل شناسایی کنید.
برای درک بهتر صبر کنید تا یک مثال برای شما بیاوریم. در یک فروشگاه آنلاین که کالاهای فیزیکی به فروش می رسد هدف از پروژه هک رشد، پیشرفت و بهبود کسب و کار می باشد که آن هم وابسته به فروش آنلاین بیشتر است. حال برای فروش بهتر، چه راهکارهایی را می توان در نظر گرفت؟
به عنوان راهکار اول، می توان به وسیله تبلیغات، بازدیدکننده های بیشتری را وارد سایت کرد. اما فرض کنید وضعیت وب سایت طوری باشد که نتواند بازدید کننده را به مشتری تبدیل کند. این وضعیت ممکن است به دلاییل مختلفی مانند سئوی ضعیف، خدمات و پشتیبانی ضعیف و یا هر دلیل دیگری باشد که در نتیجه آن بازدیدکنندگان را از ثبت سفارش منصرف می سازد.
و اما به عنوان راهکار دوم می توان پشتیبانی و خدمات سایت را بهبود بخشید و سایت را از نظر سئو بهینه سازی کرد. به نظر شما کدام راهکار منطقی تر است؟ بدون شک شما نیز راهکار دوم را انتخاب خواهید کرد. در روش اول هزینه می کنید و صرفا بازدیدکننده بیشتری را به سمت سایت می کشانید و پس از آن وقتی ثبت سفارش و فروشی صورت نگیرد چیزی جز یک شکست مالی در انتظار شما نخواهد بود. اما در روش دوم شاید بازدیدکننده های ما بیشتر نشود اما در نتیجه خدمات بهتر، همان مخاطبان سابق را به مشتری تبدیل می کنید و در نتیجه ی سئوی بهتر، کاربران بیشتری را از موتورهای جستجو جذب خواهید کرد. بنابراین انتخاب راهکار و استراتژی صحیح برای رسیدن به هدف می تواند اساسی ترین گام در یک پروژه هک رشد باشد.
برخی از افراد به اشتباه گمان می کنند برطرف کردن نقطه ضعف ها به تنهایی می تواند برای پیشبرد کسب و کار کافی باشد اما در واقع چنین تفکری صحیح نیست.
وقتی شما در تلاش هستید مشتریان جدید به دست بیاورید باید همزمان به فکر نگه داشتن مشتریان فعلی نیز باشید. به عبارتی دیگر به دست آوردن مشتری جدید نباید به قیمت از دست دادن مشتریان یا مخاطبان فعلی تمام شود. در همین راستا باید دقت کنید که هر کسب و کار همواره دارای یک سری نقاط قوت است. اگر در حین اجرای ایده های جدید این نقاط مثبت از کسب و کار کنار زده شود در نهایت چیزی جز درجا زدن به جای پیشرفت نصیب مارکتینگ مورد نظر نخواهد شد.
بنابراین حین انجام یک پروژه هک رشد، به یاد داشته باشید که نقاط قوت سایت نه تنها باید کنار گذاشته نشوند، بلکه باید آنها را بیشتر از آن نیز تقویت کرد و به عنوان یک ابزار کاربردی جهت رشد استارت آپ مورد استفاده قرار داد. ساده تر بگوییم، هر وبسایت یا کسب و کاری حتما نقاط مثبتی دارد که به شرطی که به درستی از آنها استفاده کنید، می تواند نقش یک توربوشارژ را برای موتور کسب و کار یا استارت آپ شما بازی کند!
گفتیم که هکرهای رشد همواره در حال خلق ایده های جدید جهت رشد و پیشرفت استارت آپ ها هستند. اما قرار نیست هر تغییری که برای پیشرفت یک کسب و کار یا استارت آپ ایجاد می شود، حتما به دنبال یک ایده کاملا جدید باشد. گاهی اوقات استفاده از تجربه های موفق گذشته نیز می توانید در یک پروژه هک رشد مفید واقع شود. البته آنالیز پروژه های شکست خورده نیز تاثیر بسیار زیادی در موفقیت پروژه های آینده دارد. اگر بتوانید دلایل شکست یک استارت آپ در گذشته را به خوبی ارزیابی کنید و از آن درس بگیرید، بدون شک درصد موفقیت شما در پروژه های آتی افزایش خواهد یافت.
منظورمان از همکاران، در واقع رقبای شما می باشد. اگر همواره سرتان در کار خودتان باشد و بدون توجه به رقبا بخواهید کسب و کار خود را پیش ببرید، نتیجه جالبی را برای شما پیش بینی نمی کنیم!
الهام گرفتن از ایده های سایرین و همچنین تلاش جهت بهبود آن و اجرای قوی تر آن در پروژه های خود می تواند برای شما مفید واقع شود. البته فراموش نکنید کپی برداری از ایده های دیگران به هیچ وجه اخلاقی نبوده و توصیه نمی شود. به ویژه آنکه هکر رشد باید قسمت اعظم پروژه های خود را با ایده های نو و جدید پیش ببرد. تنها همین که هنگام اجرای ایده های شخصی در پروژه های خود از رقبای مهم خود غافل نباشید، در این قسمت کفایت می کند.
همانطور که گفتیم بازاریابان و هکرهای رشد شدیدا با آنالیز و تجزیه و تحلیل سر و کار دارند و تفاوت مهم آنها این است که هکرهای رشد بیشتر اطلاعات کیفی را مورد آنالیز قرار می دهند. شما نیز اگر می خواهید به یک هکر رشد تبدیل شوید باید یاد بگیرید به خوبی اطلاعات کیفی را تجزیه و تحلیل کنید.
هکرهای رشد همیشه در حال خلق ایده های جدید هستند. اما هیچ تضمینی نیست که همه ی این ایده ها بتواند موجب پیشرفت مارکتینگ مورد نظر بشود. بنابراین هر ایده ای که قرار است برای پروژه اجرا شود، باید ابتدا مورد آنالیز دقیق قرار بگیرد. همچنین پس از پیاده سازی ایده های مورد نظر باید میزان تاثیرگذاری آن مورد بررسی قرار بگیرد.
برای مثال فرض کنید برای فروش بهتر یک فروشگاه آنلاین، دست به تغییر قالب سایت و انتخاب یک رنگ سازمانی جدید می کنیم. پس از آن باید بازخورد مخاطبان و مشتریان مورد بررسی قرار بگیرد. همچنین اینکه تغییر قالب تا چه حد بر روی فروش بیشتر سایت تاثیر گذاشته است می تواند اطلاعات مفیدی در جهت تغییرات بعدی فروشگاه آنلاین در اختیار شما قرار دهد.
در یک نمونه بسیار ساده، بر اساس مطالعات معتبر، تغییر رنگ «دکمه خرید» به رنگ قرمز در یک فروشگاه آنلاین می تواند تا 34 درصد فروش آنلاین آنرا افزایش دهد.
وقتی یک خالق رشد چنین ایده هایی را برای افزایش فروش مطرح می کند، باید تاثیرات آنرا در طول مدت مورد مطالعه قرار دهد و بازخوردهای مثبت و منفی را در ایده های بعدی خود لحاظ کند. بنابراین فراموش نکنید:
هر ایده که توسط هکر رشد مطرح می شود، مثبت یا منفی بودن آنرا بازخورد مخاطبان و مشتریان تعیین می کنند. حتی ممکن است یک تغییر یا یک ایده بسیار ساده وضعیت رشد یک کسب و کار را زیر و رو کند.
در پایان سومین درس از سری آموزشی هک رشد، نکات زیر را به خاطر بسپارید:
درس سوم از مجموعه آموزشی هک رشد در اینجا به پایان می رسد. در درس بعدی شما را با روش های مهم ارزیابی عملکرد در پروژه های هک رشد آشنا خواهیم کرد و نحوه کنترل و نظارت حرفه ای تر به برنامه های و ایده های اجرایی در پروژه های خلق رشد را با شما آموزش خواهیم داد.
در این قسمت، به پرسشهای تخصصی شما دربارهی محتوای مقاله پاسخ داده نمیشود. سوالات خود را اینجا بپرسید.