هنگامی که به دنیای وب سایت ها قدم می گذارید، در اوایلِ کار، همه چیز ساده است. وب سایت شما تنها چند صفحه ساده و چند محتوای محدود دارد و در نتیجه مدیریت لینک ها و سیستم آدرس دهی سایت، کار چندان دشواری نخواهد بود.
اما پس از مدتی سایت شما رشد می کند و ساختار آن پیچیده تر می شود. علاوه بر اینکه شما به فضا و ترافیک بیشتری برای میزبانی محتوا و کاربران خود نیاز خواهید داشت و باید بسته های میزبانی وب خود را ارتقا دهید، باید صفحات جدید و محتوای بیشتری تولید کنید تا نیازهای کاربران جدید را برطرف کرده و رتبه بهتری نیز در موتور های جستجو به دست آورید. در این حال، ممکن است تصمیم بگیرید برخی صفحات و پست های وب سایت خود را حذف کنید و یا کمی ساختار سایت خود را ساده سازی کنید.
حتی ممکن است برای کسب اعتبار بیشتر چند دامنه (Domain) جدید خریداری کنید و یا دست به ساخت زیر دامنه (Sub-Domain) های متنوع کنید و بخواهید بین آنها به خوبی ارتباط برقرار کنید.
همانطور که مشاهده می کنید دلایل زیادی برای استفاده از ریدایرکت در وب سایت وجود دارد. بنابراین بد نیست بدانید ریدایرکت چیست با انواع ریدایرکت و موقعیت های استفاده از آنها آشنا شوید. اما قبل از آنکه به معرفی اننواع ریدایرکت بپردازیم، اجازه دهید شما را با مفهوم آن آشنا کنیم.
ریدایرکت در واقع دستوری است که کاربران را از یک آدرس به آدرسی دیگر به صورت کاملا خودکار هدایت می کند. هنگامی کاربران آدرس صفحه مبدا را تایپ می کنند و یا روی لینک آن کلیک می کنند، به صورت اتوماتیک و در کسری از ثانیه به صفحه مقصد منتقل می شوند. آشنایی با اینکه چه مواقعی و چگونه از دستورات ریدایرکت استفاده کنید، نکته ارزشمندی است که مهارت شما در مدیریت وب را ارتقا خواهد داد.
شما می توانید تغییر مسیرها را بر اساس لینک ها و یا به صورت صفحه به صفحه انجام دهید که در ادامه به توضیح کامل آن خواهیم پرداخت.
همانطور که گفتیم انواع مختلفی از ریدایرکت وجود دارد که در شرایط مختلف کاربردهای مفیدی دارند. اما مهم ترین و رایج ترین آنها، ریدایرکت 301 است که در ادامه با آن آشنا خواهید شد. علاوه بر ریدایرکت 301 انواع دیگری از ریدایرکت ها نیز وجود دارند که شما را با آنها آشنا خواهیم کرد.
1- ریدایرکت 301: ریدایرکت به شیوه 301 یک تغییر مسیر ثابت و دائمی است که بسیار رایج است و در عین حال ریدایرکت بسیار قدرتمند و سریعی نیز محسوب می شود. این ریدایرکت تقریبا تمامی لینک های وب سایت را شامل می شود. دستورات این ریدایرکت به سرعت هم در مرورگر و هم در سرور به اجرا در میآید و پس از مدتی در موتور های جستجو نیز ایندکس خواهد شد.
2- ریدایرکت 302: برخلاف ریدایرکت 301 که دائمی محسوب می شود، ریدایرکت 302 یک ریدایرکت موقتی محسوب می شود. از این ریدایرکت باید مواقعی استفاده کنید که قصد دارید به صورت موقتی کاربران را از یک آدرس به یک آدرس دیگر هدایت کنید. برای مثال هنگامی که در حال تعمیر یا تغییر قالب و طراحی مجدد وب سایت خود هستید می توانید یک صفحه با طرح «به زودی برمی گردیم» ایجاد کنید و با ریدایرکت 302 کاربران را از صفحه اصلی به آن صفحه انتقال دهید تا زمانی که طراحی مجدد یا تعمیر وب سایت شما تکمیل شود.
3- Meta Refresh: آیا تا به حال به صفحاتی وارد شده اید که در آنها نوشته شده «تا 5 ثانیه دیگر به صفحه مقصد هدایت می شود، در غیر اینصورت اینجا را کلیک کنید»!؟ ریدایرکت اینگونه صفحات دقیقا از نوع Meta Refresh محسوب می شود. سرعت و ارزش سئو اینگونه ریدایرکت ها پایین است و معمولا در تکنیک های سئو کلاه سیاه و به جهت نگه داشتن بیشتر کاربران روی سایت استفاده می شوند و استفاده از آن جز در مواقع ضروری پیشنهاد نمی شود.
حال که با انواع مهم ریدایرکت آشنا شدید، نوبت به بررسی مهم ترین و رایج ترین دلایل استفاده از دستور ریدایرکت در وب سایت می رسد. اگر در مدیریت لینک های وب سایت خود دچار یکی از مشکلات زیر شده اید، استفاده از دستورات ریدایرکت چاره ی درد شما خواهد بود.
1- انتقال آدرس یک ساب دامنه به یک صفحه از دامنه اصلی
فرض کنید یکی از قسمت های وب سایت شما مانند بلاگ آموزشی بر روی یک ساب دامنه قرار دارد و می خواهید آن را به یک صفحه از دامنه اصلی انتقال دهید. مثلا کاربران را از ساب دامنه blog.mysite.com به صفحه mysite.com/blog منتقل کنید. در چنین مواقعی استفاده از ریدایرکت کارساز خواهد بود. دقت کنید از آنجا که این ریدایرکت تقریبا دائمی خواهد بود، استفاده از نوع 301 روش پیشنهادی ما می باشد.
2- انتقال کاربر از محتوای تکراری به مرجع اصلی
همانطور که می دانید وجود محتوای تکراری به سئو و رتبه بندی سایت در موتورهای جستجو تاثیرات منفی خواهد داشت. هرچند که نویسنده ها معمولا از نوشتن پست های تکراری اجتناب می کنند اما گاهی اوقات در وب سایت های بزرگ این مشکل به وجود می آید. چنین مواقعی می توانید صفحاتی که شامل نسخه های تکراری از یک محتوا هستند را به صفحه حاوی محتوای اصلی ریدایرکت کنید. اینگونه موتورهای جستجو نیز گیج نخواهند شد که اعتبار و رتبه مدنظر را به کدام یک از صفحات اختصاص دهند.
3- ریدایرکت چند دامنه به دامنه واحد
همانطور که در ابتدای مقاله نیز گفتیم، ممکن است بخواهید برای افزایش اعتبار یا محافظت بیشتر از برندینگ خود چند دامنه با پسوندهای مختلف برای سایت خریداری کنید (هرچند تاثیر آن در ارتقا رتبه بسیار کم است). چنین مواقعی برای افزایش تمرکز موتورهای جستجو و رتبه بندی صحیح سایت باید تمامی دامنه ها را به دامنه اصلی ریدایرکت کنید. برای مثال دامنه های mysite.ir و mysite.org به دامنه اصلی شما که احتمالا mysite.com است ریدایرکت کنید. اینگونه موتورهای جستجو رتبه و اعتبار شما را روی دامنه اصلی متمرکز کرده و ورودی سایت شما از موتورهای جستجو بیشتر خواهد شد.
4- ریدایرکت از دامنه قدیمی به دامنه جدید
گاهی اوقات پیش خواهد آمد که بعد از مدتی تصمیم به تغییر نام وب سایت وب سایت خود می گیرید و دامنه ای متناسب با نام جدید برای سایت خود خریداری می کنید. چنین مواقعی با استفاده از دستورات ریدایرکت می توانید کاربران را به آدرس جدید هدایت کنید و بخش بسیار زیادی از اعتبار نام قبلی را به نام جدید منتقل کنید. در درس های بعد تاثیر هر یک از ریدایرکت ها روی سئو سایت و انتقال اعتبار صفحات را به طور دقیق بررسی خواهیم کرد.
5- ریدایرکت از آدرس قبلی به آدرس جدید
فرض کنید برای بهبود ساختار لینک دهی سایت تصمیم گرفته اید صفحه mysite.com/services/web-design را به صفحه mysite.com/web-design-services ریدایرکت کنید. همچنین ممکن است متوجه غلط املایی در لینک یکی از صفحات سایت شده باشید. اگر این صفحه را مدت زیادی است که ایجاد کرده اید و در موتورهای جستجو ایندکس شده است تغییر نام آن کار صحیحی نخواهد بود و باید یک صفحه جدید ایجاد کنید و صفحه قبلی را به جای حذف کردن، به آدرس جدید ریدایرکت کنید.
در درس های بعد شما را با کدها و دستورات ریدایرکت و نحوه پیاده سازی آنها در سایت های مختلف آشنا می کنیم و تاثیر هر یک از انواع ریدایرکت بر سئو سایت را بررسی خواهیم کرد. پیروز و سربلند باشید...
در این قسمت، به پرسشهای تخصصی شما دربارهی محتوای مقاله پاسخ داده نمیشود. سوالات خود را اینجا بپرسید.