اگر شما یک برنامه نویس یا مدیر وب سایت مبتدی هستید، طبیعی است که در دنیای شلوغ اینترنت گم شده باشید. کسانی که در اولین مرحله وارد این دنیای پر سر و صدا می شوند، نمی توانند راهشان را تشخیص بدهند بنابراین با ورود به وب سایت های عجیب و غریب و خواندن توصیه های بیجا، کلاف سردرگمی خود را پیچیده تر می کنند. اگر شما هم از این دسته افراد هستید این مقاله برایتان مفید خواهد بود. من در این مقاله به طور کاملا خلاصه برایتان توضیح می دهم که سئو چیست و چرا باید به آن اهمیت بدهید. سپس 7 نکته ی مهم از سئو را بررسی می کنیم که رعایت هر کدام از آن ها به نفع کسب و کار شما خواهد بود.
SEO مخفف Search Engine Optimization است که به فارسی می شود «بهینه سازی برای موتورهای جست و جو». به زبان ساده تر سئو مجموعه روش هایی برای ارتقاء رتبه ی وب سایت شما در موتورهای جست و جو مثل گوگل است. این رتبه یک رتبه ی کلی نیست بلکه بر اساس کلمات کلیدی یا کلیدواژه های خاص تعیین می شود. به طور مثال ممکن است با جست و جوی کلمه ی SEO سایت شما به عنوان لینک دوم در گوگل نمایش داده شود اما با جست و جوی کلمه ی «آشپزی» هیچ اثری از وب سایت شما را نخواهیم دید.
احتمالا از خودتان سوال کنید که چرا باید به سئو اهمیت بدهیم. پاسخ مشخص است، تقریبا تمام ورودی های وب سایت شما از سمت گوگل و بینگ و... می آید بنابراین موتورهای جست و جو حرف اول را می زنند. از طرفی مطالعات مختلفی نشان داده است که اکثر مردم به صفحه ی دوم گوگل نمی روند و اگر در همان صفحه ی اول نتیجه را پیدا نکنند، عبارت دیگری را جست و جو می کنند. نمودار زیر تعداد کلیک ها بر اساس شماره ی صفحه ی نتایج در گوگل را نشان می دهد:
البته مطالعات دیگر نشان داده اند که این مقدار ممکن است شدیدتر از این حالت باشد به حدی که حدود 90 درصد از کلیک ها در همان صفحه ی اول گوگل قرار دارند. همچنین گزارشات دیگر حاکی از این اند که 93 درصد از کل ترافیک وب سایت های دنیا از موتورهای جست و جو وارد می شوند. بنابراین اگر می خواهید مردم به وب سایت شما بیایند بهترین گزینه کار روی سئو خواهد بود. شما می توانید نحوه ی کار موتور جست و جوی گوگل را در این لینک مطالعه کنید.
حالا که با کلیت سئو آشنا شدید بهتر است به سراغ 7 نکته ی مهم سئو برویم. البته شما می توانید انواع و اقسام آموزش های پیشرفته ی سئو را نیز در روکسو پیدا کنید. کافی است به بخش سئوی سایت سری بزنید.
حتما عبارت crawlable را شنیده اید. به نظر شما منظور از crawlable چیست؟ موتورهای جست و جو مثل گوگل ربات هایی دارند که از تمام وب سایت های دنیا بازدید می کنند و اطلاعات درون آن ها را می خوانند. سپس گوگل بر اساس این اطلاعات تصمیم می گیرد که هر سایت در چه رتبه ای قرار بگیرد. به این ربات ها crawler یا خزنده می گوییم.
اگر وب سایت شما crawlable نباشد، یعنی به هر دلیلی مثل عدم دسترسی به عموم مردم توسط ربات گوگل خوانده نشود، اصلا وارد گوگل نخواهید شد چه برسد که بخواهید رتبه ای داشته باشید. این مسئله معمولا برای افراد مبتدی پیش نمی آید و کافی است که وب سایت خود را به گوگل معرفی کنید (از طریق Google Search Console) اما برخی اوقات مدیران تازه کار تصمیم به استفاده از کتابخانه های گم نام و کدهای عجیب و غریب می گیرند که با گوگل همخوانی ندارد. شما باید سعی کنید که از چنین ابزاری دوری کنید و به سراغ ابزار های بسیار شناخته شده تر مثل WordPress بروید.
این مورد جزو مسائل مربوط به سئوی فنی (technical seo) است و معمولا شامل مواردی مثل ساخت Sitemap و ساخت فایل معروف robots.txt برای وب سایت می شود. اگر از وردپرس و سیستم های معتبر خودکار سازی دیگر استفاده کنید، تمام این کارها به صورت خودکار برایتان انجام می شود. به طور مثال افزونه های وردپرس (مثل Yoast) به صورت خودکار کارهای سئو را برایتان انجام می دهند بنابراین هیچ مشکلی در این زمینه نخواهید داشت اما اگر بخواهید خودتان یک سیستم یکپارچه ایجاد کنید، باید زمان و هزینه ی هنگفتی را صرف این موضوع کنید و ایجاد تمام موارد بالا (فایل robots.txt و غیره) به صورت دستی و بر عهده ی شما خواهد بود.
به همین دلیل است که اگر فردی مبتدی هستید، استفاده از وردپرس برایتان بسیار ساده تر خواهد بود و سئوی بهتری نیز خواهید داشت.
در سال 2016 گوگل اعلام کرد که به سراغ طراحی responsive یا واکنش گرا می رود و ترجیح می دهد که طراحی وب سایت شما mobile-first باشد. این نوع طراحی باعث می شود که کاربران موبایل و دسکتاپ دو نسخه ی متفاوت از وب سایت شما را ببینند (آن نسخه ای که مناسب اندازه ی صفحه شان است). چرا؟ حتما شما هم به وب سایت هایی برخورد کرده اید که برای موبایل بهینه سازی نشده اند، بنابراین اگر با گوشی تلفن همراه وارد آن ها شوید حتما باید در صفحه زوم کنید تا بتوانید نوشته ها را بخوانید و با انواع مشکلات روبرو می شود.
از طرفی بر اساس نتایج این تحقیق چیزی حدود 51 درصد از کل ترافیک دنیا متعلق به کاربران موبایل است و دیگر نمی توانیم آن ها را نادیده بگیریم. همچنین بر اساس اعلام گوگل کاربران موبایل حدود 27.8 تریلیون درخواست بیشتر نسبت به کاربران دسکتاپ داشته اند. بنابراین به طور خلاصه می توان گفت که داشتن طراحی مناسب برای کاربران موبایل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و یکی از معیارهای اصلی گوگل محاسبه می شود.
گواهی های SSL فایل های کوچکی هستند که روی سرور ها نصب می شوند و به عنوان یک لایه ی امنیتی عمل می کنند. با نصب این گواهی ها روی سرور، پروتکل اتصال شما از HTTP به HTTPS تغییر می کند و علامت قفل بالای مرورگر فعال (سبز رنگ) می شود.
داشتن گواهی SSL نه تنها به حفظ امنیت کاربران شما کمک می کند و از مسئولیت های اخلاقی شما محسوب می شود بلکه یکی از فاکتورهای مهم برای گوگل محسوب می شود. مطالعات مختلف نشان داده است که بین استفاده از HTTPS و رتبه های بالاتر در موتورهای جست و جو، رابطه ی معنا داری وجود دارد:
سرعت بارگذاری یا به اصطلاح عامیانه «باز شدن سایت» شما یکی از مهم ترین عوامل برای گوگل است. محققین گوگل بارها اعلام کرده اند که سرعت بارگذاری سایت یکی از عوامل دخیل در الگوریتم گوگل بوده است و این مسئله در دو حوزه ی کلی معنا پیدا می کند:
لینک های دریافتی یا backlink ها لینک هایی هستند که در وب سایت های دیگر قرار داشته و به وب سایت شما اشاره می کنند. اگر وب سایت شما از دیگر وب سایت ها لینک های بیشتری بگیرد، احتمال صعود شما در رتبه بندی گوگل نیز بالاتر خواهد بود. مطالعات نشان می دهند که رابطه ی معنا داری بین تعداد backlink و رتبه ی گوگل وجود دارد:
در واقع موتورهای جست و جو معمولا از لینک ها برای انجام دو کار استفاده می کنند:
برای ارتقاء backlink های خود می توانید از روش های زیر کمک بگیرید:
اگر تمام مسائل فنی سئو را رعایت کنید اما مطالب با ارزشی نداشته باشید، همه ی زحماتتان بر باد می رود. منظور من از مطالب جذاب، لزوما مطالب پر زرق و برق و پر سر و صدا نیست بلکه منظور من مطالب مفید است، چیزی که واقعا به درد کاربران بخورد. مثلا اگر مقاله ای در زمینه ی آشپزی در سایت خود دارید باید آن را با قلم خوانا و مشخص بنویسد و به سوالات کاربران در کامنت ها پاسخ دهید، همچنین مطالب مقاله را بر اساس سوالات کاربران به روز رسانی کنید.
اگر می خواهید در گوگل بالاتر بروید باید در هر صفحه روی keyword یا کلیدواژه ی خاصی تمرکز کنید. البته افراط کردن در این کار باعث ضربه به سایت شما می شود. به زبان ساده تر باید مطالب خود را در یک حوزه ی جمع و جور نگه دارید نه اینکه از هر دری سخنی بنویسید و تصور کنید که یک مقاله ی بسیار جامع دارید! مثلا این مقاله راجع به سئو است و در آن فقط در مورد سئو و برخی از مسائل جانبی آن صحبت کرده ایم. من نمی توانم وسط چنین مقاله ای شروع به نوشتن آموزش پایتون کنم!
اگر از هر دری سخنی بگویید ممکن است گوگل تصور کند که می خواهید از تکنیک های پر کردن صفحه از کلمات کلیدی استفاده کنید و به صفحه ی شما نمره ی منفی بدهد. یا به طور مثال وجود انواع کلمات کلیدی در صفحه ی شما می تواند نشانگر این باشد که مطلب شما یک مطلب کلی است و تخصصی نمی باشد. بنابراین به درد کاربران نیز نمی خورد! البته جای نگرانی نیست، این مسئله فقط در حالت های شدید و غیر عادی رخ می دهد، نه اینکه با نوشتن یک پاراگراف بی ربط جریمه شوید.
تمرکز شما در این حوزه باید روی مرتبط بودن تگ های H1 و H2 با محتوای مقالات و همچنین استفاده از meta description ها باشد. شما باید سعی کنید که لینک مطلب مورد نظرتان نیز به محتوای آن صفحه مرتبط باشد. مثلا وب سایت Vans که تولید کننده ی کفش است (مثل تمام کسب و کارهای موفق دیگر) از لینک های مرتبط استفاده می کنند:
یادتان باشد که این هفت نکته برای شروع کار شما عالی هستند اما سئو شبیه به مسابقه ی ماراتن است و تمامی ندارد. هر روز تغییرات جدید ایجاد می شوند و الگوریتم ها تغییر می کنند. پس از مطالعه ی این مقاله سعی کنید کار خود را قسمت به قسمت جلوتر ببرید تا جایی که روی سئو مسلط شوید.
منبع: سایت Kinsta
در این قسمت، به پرسشهای تخصصی شما دربارهی محتوای مقاله پاسخ داده نمیشود. سوالات خود را اینجا بپرسید.