در سئو و بازاریابی دیجیتال هدف نهایی افزایش نرخ تبدیل سایت است. افزایش نرخ تبدیل نیز بدون جذب و درگیر کردن مخاطب با وب سایت امکان پذیر نخواهد بود. در همین راستا، طراحان وب و تولید کنندگان محتوا وظیفه دارند بین کاربران و وب سایت تعامل ایجاد کنند تا بتوانند این مخاطبان را به مشتریانی وفادار تبدیل کنند. همانطور که می دانید در حال حاضر از بین روش های بازاریابی دیجیتال و ارتقای سئو، تولید محتوا در میان سایر روش ها پادشاهی می کند. اگر شما هم جز افرادی هستید که برای افزایش رتبه و ارتقا سئو سایت خود روش تولید محتوا را در پیش گرفته اید، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید تا یاد بگیرید چگونه محتوای تعاملی ایجاد کنید یا به عبارت دیگر در محتواهایی که تولید می کنید ارتباط و تعامل کاربران را گسترش داده و نرخ مشارکت آنها در وب سایت خود را افزایش دهید.
بر اساس آمار منتشر شده از Snap App محتوای تعاملی در سایت می تواند 4 تا 5 برابر بازدید سایت را افزایش دهد. بیش از 88 درصد از نویسندگان بلاگ و تولید کنندگان محتوا نیز بر این باور هستند که تعاملی بودن محتوا، وب سایت را در رقابت با سایر سایت ها متمایز می کند. افزون بر این آمار محتواهای تعاملی نسبت به محتواهای عادی در سه زمینه زیر می توانند به وب سایت هدف کمک کنند:
محتوای تعاملی نسبت به یک محتوای عادی از رویکرد متفاوتی در ایجاد شدن پیروی می کند. برای ایجاد یک محتوای تعاملی باید در گام به گام محتوا تفکر و ایده پردازی کنید و این موضوع می تواند خلاقیت شما در تولید محتوا را بیشتر کند.
مهم نیست مخاطبان شما در چه گروه سنی قرار دارند، کجا زندگی می کنند و چه سلیقه هایی دارند. در هر صورت ایجاد حس تعامل در وب سایت می توانند به افزایش رضایت آنها از برند شما کمک کند. برای مثال یک کلید طلایی درخشان که در ازای کلیک روی آن پاداشی برای کاربر در نظر گرفته شده است.
بیایید از دید تکنیکال به بازاریابی دیجیتال بنگریم. منظورمان همان سئو است! هوش مصنوعی پیشرفته در ربات های موتورهای جستجو می تواند میزان ارتباط و تعامل کاربران در سایت شما از روش های مختلف مانند نظرهای نوشته شده در پایین مقالات و یا پاسخ های داده شده به سوالات یا نظر سنجی ها تشخیص دهد و آنرا به عنوان معیاری در افزایش رتبه سایت در نظر بگیرد.
همانطور که می دانید بخش مهمی از محتواهای دیجیتال را داده های بصری و تجسمی تشکیل می دهد. افراد مختلف نیز دوست دارند هنگام مرور سایت های مختلف، محتوای مورد نظر را به صورت قابل هضم و قابل درک تر مطالعه کنند. بر اساس تحقیقات صورت گرفته در منابع معتبر همانند NY Times استفاده از آمار و ارقام، نمودار ها و اینفوگرافیک ها می توانند تاثیر بسزایی در جلب توجه و علاقه کاربران به وب سایت داشته باشند. دلیل این موضوع نیز کاملا منطقی است، یک اینفوگرافیک زیبا می تواند علاقه مخاطب به موضوع و محتوای ارائه شده را دو چندان کند!
استفاده از فرم های آزمون و نظرسنجی، مستقیم ترین شکل ارتباط و تعامل کاربر با سایت را تشکیل می دهد. معمولا ساخت و استفاده از چنین فرم هایی نیاز به دانش و تسلط کافی در زمینه طراحی و برنامه نویسی وب دارد. اگر در این زمینه ماهر نیستید می توانید از ابزارهای آنلاین مانند فرم ساز گوگل استفاده کنید. فراموش نکنید آدرس صفحاتی که این فرم ها را در آن قرار می دهید در شبکه های اجتماعی و نیز ایمیل هایی که برای کاربران خود ارسال می کنید به اشتراک بگذارید.
ممکن است از خود بپرسید ویدئو چه نقشی در تولید محتوای تعاملی می تواند داشته باشد؟! با این حال مطالعات اخیر نشان داده است در سایت هایی که محتوای ویدئویی تولید می کنند ارتباط و تعامل کاربران با سایت بیشتر از سایت های دیگر است. ویدئوها معمولا بحث برانگیز هستند و همین موضوع می تواند به تعامل بیشتر کاربران با موضوع تاثیرگذار باشد.
این موضوع را به وضوح در وب سایت هایی همچون Netflix می تواند مشاهده کرد. از طرفی قدرت بحث برانگیزی استریم های زنده مانند آنچه که در وب سایت Twitch یا در ویدئوهای Live اینستاگرام شاهد آن هستیم نیز غیرقابل انکار است. بنابراین بحث برانگیزی را نیز می توان به قدرت بسیار زیاد ویدئوها در بازاریابی دیجیتال اضافه کرد.
تست های ارزیابی در حوزه آنلاین بسیار محبوب هستند. برای این محبوبیت نیز دلیل خوبی وجود دارد. معمولا انجام این تست ها راحت و سریع انجام می شود و همین موضوع کاربران را به انجام و تکمیل کردن آنها ترغیب می کند. نمونه ی ساده ای از این آزمون ها را می توان در تست های شخصیتی و روانشناسی مشاهده کرد که در آن طی چند سوال و جواب در زمانی کم، نتیجه ی مرتبط با آن به کاربر داده می شود. معمولا این سوال و جواب ها به صورت تست های چهار جوابی انجام می شود و نتیجه ها با توجه با پاسخ ها از پیش تعیین شده هستند. با کمی خلاقیت، می توانید از این روش حتی برای معرفی محصولات جدید به مخاطبان استفاده کنید. همچنین می توانید این تست ها را از طریق ایمیل برای کاربران خود ارسال کنید تا با ترغیب آنها، ارتباط موثرتری میان آنها و وب سایت خود برقرار کنید.
سعی کنید در محتوای خبرنامه های ایمیلی که برای کاربران خود ارسال می کنید، مواردی را برای افزایش انگیزه آنها برای ورود به سایت خود فراهم آوردید. تصاویر و و متن ها می توانند نقش مهمی در تحریک کاربران برای کلیک کردن روی لینک مورد نظر شما و ورود به صفحه ی هدف داشته باشند. همچنین انیمیشن ها gif نیز می توانند در این زمینه نقش موثری داشته باشند. نمونه ای از این مورد را می توانید در تصویر بالا که شبیه به یک اسلایدر متحرک به نظر می رسد مشاهده کنید.
چه شما یک طراح یا نویسنده فریلنسر هستید و یا صاحب یک برند، وقت آن است تا برای بهبود بازاریابی دیجیتال برند خود تعاملی کردن محتوا هایتان را در دستور کار قرار دهید. مهم نیست که کسب و کار شما در چه زمینه ای است، در نظر داشته باشید که کاربران همیشه از چنین محتواهایی بهتر و سریع تر از محتواهای عادی استقبال می کنند.
در این قسمت، به پرسشهای تخصصی شما دربارهی محتوای مقاله پاسخ داده نمیشود. سوالات خود را اینجا بپرسید.