در دنیای دیجیتال امروز، سئو جانوری است در حال تکامل و رشد، که با هر تغییری در الگوریتم های گوگل، فصلی تازه از آن برای طراحان و توسعه دهندگان وب رقم می خورد. کلمات کلیدی و نتایج موتور جستجو کانون توجه تمام کسانی است که در حال توسعه یا نگهداری وبسایت برای خود یا مشتری هایشان هستند. با این حال جنبه ای از سئو وجود دارند که در حالی به دست فراموشی سپرده شده است که یکی از مهمترین و کارآمد ترین جنبه های آن است؛ و آن چیزی نیست جز سئو بصری یا (Visual SEO) امل سئوی تصاویر ، آیکون ها، بنرها و ویدئوهای وبسایت. موارد معدودی برای توجه و مراقبت هنگام کار بر روی سئو بصری یک وبسایت وجود دارد؛ از سایز و کیفیت محتوای بصری تا نحوه قرار گیری متادیتا.
امروزه، تصاویر در نتایج هر سه نوع جستجوی متنی، تصویری و صوتی به کاربران نمایش داده می شوند. ممکن است فکر کنید که این نوع محتوا تنها در زیبایی و نمای ظاهری بهتر مطالب شما کاربرد دارد، اما واقعیت این است که محتوای تصویری می تواند سهم بزرگی در موفقیت سئوی وبسایت شما نیز داشته باشد.
بیایید به اتفاق نگاهی داشته باشیم به مبانی یک سئوی بصری خوب که هر وبسایت برای موفقیت در سئو ملزم به رعایت آنهاست.
قبل از هر چیز، مالک وبسایت و یا طراح/برنامه نویس آن باید حق استفاده از تک تک تصاویر و سایر محتویات بصری مورد استفاده در وبسایت را داشته باشد. برای مثال، اگر تصاویر توسط یک عکاس که استخدام شده است، تهیه شده اند، وجود یک قرارداد کتبی که بیانگر حق مالکیت مشتری (مالک وبسایت یا طراح آن) در استفاده از آن تصاویر باشد، الزامی است.
در صورتی که تصاویر از یک وبسایت تصاویر استوک، دانلود شده باشد؛ باید منبع قانونی این تصاویر مشخص باشد. هر وبسایت دانلود تصاویر استوک قوانین خاص خود را دارد، برخی از آنها با پرداخت یک هزینه اشتراک ماهیانه اجازه استفاده نامحدود از تصاویر و ویدئوهای وبسایت را به شما خواهند داد و برخی دیگر اجازه استفاده از آنها را به صورت تکی و با پرداخت های جداگانه خواهند داد.
در صورتی که یک طراح، محتوای گرافیکی وبسایتی را طراحی کرده باشد، قراردادی مشابه قرارداد عکاس برای این موضوع نیز مورد نیاز است. البته نیازی به آپلود این قرار دادها در وبسایت نیست، اما وجود آنها برای پیشگیری از بروز مشکلات احتمالی آینده ضروری است. استفاده از تصاویر بسیار معروف (همه گیر) و تصاویر شخصی نیازی به پرداخت نخواهند داشت و مشکلی از این نظر ایجاد نخواهد شد. همچنین ویدئوهای درج شده از یوتیوب یا دیگر شبکه های اجتماعی (به صورت Embed Link) مشکلی در بر نخواهند داشت، اما همواره بهتر است با صاحبان این نوع محتوا ارتباط گرفت و آنها را درباره استفاده از ویدئویشان در وبسایتتان مطلع کنید.
هر نوع محتوای بصری باید کیفیت لازم را دارا باشد. یک تصویر یا ویدئو بی کیفیت به سرعت اعتبار یک سایت را پایین می آورد. دلیل دیگری که برای اهمیت کیفیت وجود دارد آن است که مردم معمولا در هنگام جستجو تنها روی موارد با کیفیت (یا حداقل مواردی که با کیفیت تر به نظر می رسند) کلیک می کنند. البته کیفیت تنها مربوط به مات یا شفاف بودن نیست، بلکه کیفیت در اینجا به طور کلی به معنای جذابیت ظاهری است. به عنوان مثال، خیلی تیره نباشد، خیلی پررنگ یا کمرنگ نباشد، یا اگر کوچک شده، از قسمت نادرستی برش داده نشده باشد!
در مورد رابط گرافیکی وبسایت، طراح باید از گایدلاین (راهنمای) برند شما پیروی کرده باشد، این مهم شامل رنگ ها، فونت ها و تکسچر (بافت) های استفاده شده در تمامی موارد طراحی شده مانند بنرها، پوسترها، آیکون ها و ... است.
هنگامیکه طراحی گرافیک یک وبسایت استانداردهای لازم را رعایت کرده و زیبا به نظر برسد، مخاطبان بیشتری را جذب کرده و تشخیص سبک و سیاق برند شما نیز برای آنها ساده تر و سریع تر صورت می گیرد.
بهینه سازی تصاویر وبسایت نتیجه چندانی در جستجوی تصویری در برنخواهد داشت اما زود قضاوت نکنید. تاثیر این مورد در بهبود رتبه سایت شما و به تبع آن موفقیت بیشتر در هر سه نوع جستجو، غیرقابل انکار است. هنگامیکه یک وبسایت ظاهری جذاب و خیره کننده اما غیربهینه (UnOptimized) داشته باشد، زمان بارگذاری آن کند خواهد بود. این روزها هیچ چیز بدتر از یک وبسایت کند نیست! عکس ها و ویدئوهای حجیم اولین متهمینی هستند که برای کند بودن یک وبسایت می توان یافت. اما در مقابل راه حل بسیار ساده است؛ بهینه سازی!
برای بهینه سازی تصاویر، می توانید از TinyPNG یا پلاگین هایی مانند WP Rocket برای وردپرس استفاده کنید. بهینه سازی تصاویر به حدی حائز اهمیت است که در حال حاضر برخی از سرویس های هاستینگ، آن را در قالب پکیج هایشان پیشنهاد می کنند.
برای ویدئوها نیز نرم افزارها و ابزارهای آنلاینی وجود دارند که به بهینه سازی و کم حجم کردن آنها بدون افت کیفیت محسوس، کمک خواهند کرد. یک روش برای قراردادن یک ویدئو در وبسایت، آپلود آن در شبکه هایی مانند یوتیوب یا آپارات و سپس قراردادن کد (Embed) آن در وبسایت است.
اینفوگرافیک های طویل نیز همانند سایر تصاویر قابلیت بهینه سازی را دارند. راه حل بهتر اما، قرار دادن یک نسخه کم حجم از اینفوگرافیک در متن و قراردادن یک لینک به نسخه با کیفیت آن (روی تصویر یا در خلال متن) که جدا از صفحات سایت روی هاست میزبانی می شود است.
برخی از ابزارهای آنلاین مانند Visme پیشنهاد می کنند که اینفوگرافیک های ساخته شده روی پلتفرمشان را منتشر کنیم، این هم می تواند راه حل مناسبی برای رهایی از میزبانی اینفوگرافیک های حجیم، به خصوص برای اینفوگرافیک های تعاملی باشد.
هیچ کدام از محتویات بصری یک وبسایت نباید بدون متادیتا (metadata) باشند. متادیتاها اطلاعاتی هستند که به موتورهای جستجو (متنی، تصویری و صوتی) کمک می کنند تا بتوانند تصاویر/ویدئوهای شما را به کاربران پیشنهاد دهند. متادیتا شامل موارد زیر می شود:
File name: پیش از آپلود هر تصویری در وبسایت، باید مطمئن شد که نام تصویر به خوبی بیانگر محتوای آن است. هیچگاه تصاویر را با نام هایی نظیر این آپلود نکنید : ysdas54.jpg
Title: پس از آپلود تصویر، باید یک عنوان بدهید. این همان چیزی است که در موتور جستجو در کنار alt-text نمایش داده می شود.
Alt-text: متن alt دو هدف دارد. اول اینکه اطلاعات و توضیحاتی در رابطه با تصویر به افرادی که دچار مشکلات بینایی هستند و نمی توانند تصاویر را واضح ببینند ارائه کند. دوم اینکه به موتورهای جستجو کمک کند که بدانند دقیقا چه چیزی در تصویر وجود دارد. alt-text از آنچه فکر کنید بسیار مهمتر است!
اگر در زمینه طراحی وبسایت فعالیت می کنید یا خودتان یک وبسایت دارید، توصیه می شود از تکنیک های ذکر شده در این مقاله استفاده کنید. بسیاری از مردم SEO تصاویر را فراموش کرده و گمان می کنند که این بخش از سئو اهمیت چندانی ندارد، در حالیکه کاملا برعکس است! این مورد، هم در سئو و هم رتبه و جایگاه وبسایت شما در نتایج جستجو موثر خواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره سئو می توانید سری به اینجا بزنید. همچنین می توانید نظرات و سوالات خود را درباره این مطلب از قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.
در این قسمت، به پرسشهای تخصصی شما دربارهی محتوای مقاله پاسخ داده نمیشود. سوالات خود را اینجا بپرسید.