بهبود تجربه کاربری سایت، یکی از مهم ترین نقش ها را در سئو ایفا می کند، به گونه ای که مهم ترین هدف هر طراح سایتی باید ارتقای تجربه کاربری باشد. در مطلب قبل درباره چهار فاکتور مهم برای ارتقای تجربه کاربری سایت صحبت کردیم و در این مطلب به پنج فاکتور باقی مانده می پردازیم.
بروز یا به اصطلاح آپدیت بودن به آنچه در میان مردم و فرهنگ ها مد می شود، بخش مهمی از زندگی یک طراح حرفه ای را تشکیل می دهد. شما همواره باید در راس جامعه با تغییرات روز و خواسته های جدید مردم آشنا باشید و در جهت رفع این نیاز ها تلاش کنید. سبک های مختلف طراحی لوگو، شکل های مختلف تایپوگرافی، نحوه استفاده و ترکیب رنگ ها، استفاده از تصاویر با کیفیت استوک و سایر موضوعات در طراحی گرافیک، همواره در حال تغییر و بروز شدن هستند.
مشتریان شما همواره نیاز دارند که هدف اصلی آنها را درک کنید و در جهت رسیدن به این هدف در کنار آنها باشید. مطالب موجود در بلاگ های آموزشی را به طور منظم دنبال کنید و در شبکه های اجتماعی همواره دنبال کننده موضوعات مرتبط با فعالیت خود باشید. این کار کمک می کند با مشکلات مشتریان بیشتر آشنا شوید و برای برطرف کردن آنها راه حل های مناسب پیدا کنید.
با طراحی مینیمال تا چه حد آشنا هستید؟ این سبک از طراحی مدت بسیار زیادی است که در دنیای گرافیک مد شده و هم اکنون نیز، طرفداران بسیار زیادی دارد. در این طراحی آنچه که اهمیت دارد، خالی نگه داشتن هرچه بیشتر فضا در طرح است. این کار بدین جهت صورت می گیرد که آنچه که از عناصر و الِمان های ضروری در طراحی مورد استفاده قرار می گیرد، مانند دکمه ها، تصاویر، لینک ها و... همواره بهتر به چشم بیاید و بیشتر نظر مخاطب را به خود جلب کند.
البته کار به همین سادگی هم نیست. باید یاد بگیرید بین فضای مثبت و فضای منفی طرح تعادل برقرار کنید و عناصر مهم و ضروری تر را با قرار دادن فضای سفید در اطراف آن برجسته تر نشان دهید. برای مثال وجود فضای خالی در اطراف تصاویر فروشگاهی در یک وب سایت، باعث می شود توجه بیشتری به سمت عکس محصول جلب شود.
برای طراحی یک وب سایت، تمرکز خود را روی یک یا دو عنصر متمرکز کنید. این دو عنصر یا ویژگی باید نقاط قوت سایت شما باشد و برند شما را هرچه بهتر به مشتری معرفی کند. برای داشتن یک طرح مینیمال تر و تمیز، هر آنچه که از هدف شما در طراحی وب سایت دور است را از طرح خود حذف کنید. تنها عناصر و المان هایی را نگه دارید که احساس می کنید استفاده از آنها برای کاربران و مخاطبان الزامی است.
برنامه ریزی قبل از شروع پروژه طراحی به شما کمک می کند که در مسیر طراحی از اهداف اصلی خود دور نشوید. همیشه در پروژه های طراحی اشتباهات زیادی وجود دارند که ممکن است طراحان آن ها را مرتکب شوند. برای جلوگیری از به وجود آمدن چنین اشتباهاتی باید طبق یک برنامه از پیش تعیین شده و در مسیر اصلی اهداف مورد نظر پیش بروید. اشتباهات و تجربیات قبلی را فراموش نکنید و هرگاه ایده شما مورد استقبال مخاطبان واقع نشد در برنامه طرح های بعدی آن را تقویت کنید یا سعی کنید دیگر از آن استفاده نکنید.
در نظر داشته باشید وجود برنامه قبل از شروع انجام کار، موجب منظم تر شدن هرچه بیشتر طرح نهایی شده و یک پرسپکتیو خوب یا به عبارتی چشم انداز ایده عالی را از سوی کاربران نسبت به سایت ایجاد می کند.
در پایان نیز کار انجام شده را مورد بازبینی قرار دهید تا مطمئن شوید هیچ ایراد یا مورد مشکوکی تجربه کاربری سایت شما را تهدید نمی کند. سرعت بارگذاری صفحات را چندین بار بررسی کنید و مطمئن شوید تمامی تصاویر مورد استفاده در سایت به درستی و به طور کامل نمایش داده می شوند.
از اهمیت ریسپانسیو بودن غافل نشوید و بررسی کنید که حتما سایت مورد نظر با هر صفحه نمایشی سازگار است. همچنین یک بار فرم های مورد استفاده در وب سایت را پر کنید و آنرا ثبت کنید تا مطمئن شوید با درستی کار می کنند. در نهایت تمامی لینک های موجود در سایت را تست کنید و مطمئن شوید کاربر را به جایی که می خواهید هدایت می کنند. فراموش نکنید که همواره وجود لینک های خراب و صفحات 404 از مهمترین عوامل تهدید کننده یک تجربه کاربری خوب محسوب می شود.
قبل از اینکه کار نهایی را منتشر کنید، نگاهی به عملکرد قسمت های مختلف آن بیندازید تا مطمئن شوید همه قسمت ها به درستی کار می کنند. همچنین دقت کنید که تمامی مخاطبان باید بتوانند به راحتی از امکانات و قابلیت ها استفاده کنند بنابراین مطمئن شوید کار کردن با قسمت های مختلف رابط کاربری شما به ساده ترین شکل ممکن امکانپذیر است. از چند روش ارزیابی زیر نیز می توانید برای بهبود عملکرد خود کمک بگیرید:
ارزیابی اکتشافی: از ابزار های مختلف و متخصصان UI و UX برای پی بردن به مشکلات رابط کاربری کمک بگیرید. همچنین قابلیت گزارش دادن مشکلات فنی به تیم مدیریت را برای کاربران سایت ممکن سازید.
تست A/B: اگر مطمئنید نیستید که یک ویژگی خاص در کدام حالت کاربرپسندانه تر است از این تست استفاده کنید. برای مثال هنگامی که برای انتخاب رنگ، میان دو رنگ مختلف مردد هستید این تست می تواند کمک زیادی برای انتخاب نهایی برای شما محسوب شود. توضیحات کامل درباره این تست را در مطلب زیر مطالعه کنید.
پرسشنامه: در مورد تجربه کاربری سایت خود از بازدیدکنندگان سوال کنید. از آنها بخواهید نظرشان را در ارتباط با تجربه ای که در وب سایت شما داشته اند بیان کنند و بگویند چه قسمت های برایشان جذاب است و از چه قسمت هایی متنفر هستند. این کار به شما کمک می کند نقاط ضعف سایت خود را بهتر شناسایی کنید.
سعی کنید همیشه و در فواصل زمانی منظم برای بازدیدکنندگان فرم های نظرسنجی در داخل سایت قرار دهید تا از میزان رضایت آنها در مورد وب سایت خود آگاه شوید. هیچ چیز مانند رسیدگی به شکایت مخاطبان و حل مشکل آنها نمی تواند در بهبود تجربه کاربری برای شما مفید واقع شود. ممکن است کاربران از شلوغی و سردرگمی در سایت شما شاکی باشند و یا در روند پرداخت ها دچار مشکل شوند. معمولا کاربران سعی می کنند چنین مشکلاتی را به مدیر سایت اطلاع دهند. سعی کنید همواره این راه را برای بازدیدکنندگان باز نگه دارید تا بتوانند مشکلات و ایرادهای احتمالی را با شما در میان بگذارند.
امروزه در طراحی سایت و سئو هیچ چیز به اندازه یک تجربه کاربری قوی برای بازدیدکنندگان اهمیت ندارد. موتورهای جستجو نیز با معیارهای مختلف و الگوریتم های بروز خود، می توانند این مورد را به خوبی از رفتار کاربران روی سایت شما ارزیابی کنند و از آن برای رتبه بندی سایت شما و سایت های رقیب استفاده کنند. بنابراین می توان مهم ترین هدف را از طراحی و بهینه سازی هر وب سایت ارتقای تجربه کاربری در آن دانست. پس سعی کنید از این مورد غافل نشوید و سایتی را طراحی کنید که هر بازدیدکننده که به سایت شما رجوع می کند، با لبخند از آن خارج شود.
در این قسمت، به پرسشهای تخصصی شما دربارهی محتوای مقاله پاسخ داده نمیشود. سوالات خود را اینجا بپرسید.