طراحان سایت دقیقا مثل یک معمار هستند که باید طرح یک وب سایت را ایجاد کرده و از نظر زیبایی آنرا برای کاربران به بالاترین سطح ممکن برسانند. از اولین لحظه شروع طراحی یک سایت، طراحان باید کاربرپسند بودن را تحت نظر داشته باشند و فراموش نکنند همه عناصر و المان هایی که در طرح یک وب سایت به کار می روند، اعم از کوچک و بزرگ، بر تجربه کاربری (UX) آن تاثیر می گذارند.
امروزه در سئو و بهینه سازی سایت، هیچ چیز به اندازه تجربه کاربری اهمیت ندارد و موتورهای جستجو این موضوع را مهم ترین معیار برای رتبه بندی سایت ها در نظر گرفته اند.
طبق تحقیقات، 88 درصد از کاربران وب سایت ها و مشتریان فروشگاه های اینترنتی از نسخه موبایلی سایت ها رضایت ندارند. به عبارتی دیگر، ادعا می کنند که هنگام مرورگری اینترنت با موبایل تجربه رضایت بخشی ندارند. همچنین 30 درصد از افراد اذعان می کنند که هرگز به سایت هایی که تجربه کاربری خوبی ندارد، برای دومین بار رجوع نمی کنند. بنابراین دارا بودن تجربه کاربری قوی، می تواند نقشی اساسی در موفقیت کسب و کار آنلاین شما بازی کند.
نکاتی که در ادامه این مقاله نوشته ایم، اولین گام ها را برای طرح بندی مناسب یک وب سایت به شما یاد می دهد و در ادامه نیز چند استراتژی پیشرفته را برای موفقیت شما در زمینه تجربه کاربری به شما ارائه می دهد. با روکسو همراه باشید...
قبل از آنکه هر ایده را برای طراحی اجرا کنید، ابتدا در مورد نام تجاری مورد نظر به خوبی مطالعه کنید. هنگامی که شما با مخاطبان و نوع کسب و کاری که قرار است برای آن طراحی کنید آشنا باشید، می توانید تجربه کاربری بهتری را برای مخاطبان آن ایجاد کنید. اگر ندانید برای چه چیزی و برای چه کسانی دارید طراحی می کنید، ایجاد یک طرح کاربر محور، بسیار دشوار خواهد بود.
بنابراین، قبل از شروع کار نگاهی دقیق به نوع کسب و کار هدف و مخاطبان آن داشته باشید و سعی کنید خصوصیات اخلاقی و شخصیتی مشتریان آن را به خوبی آنالیز کنید. حتی اگر لازم است به موقعیت جغرافیایی آنها نیز دقت کنید. پس از جمع آوری داده های مورد نیاز، نگاهی به رقبا و کسب و کار های مشابه بیندازید و از تجربیات موفق و یا شکست های آنها درس بگیرید.
دقت کنید که مشتریان به چه دلیل ممکن است از برند شما خرید کنند یا از خرید منصرف شوند و طرح نهایی را برای آنها شخصی سازی کنید و یا فیلترهایی را اعمال کنید که مشتریان از طریق آن بتوانند سایت را برای خودشان شخصی سازی کنند. در پایان نیز، هر ایده را که می خواهید آزمایش کنید مطمئن شوید که قبل از شما چه کسانی از آن استفاده کرده اند و حتما عکس العمل مخاطبان نسبت آن چگونه بوده است.
پس از آنکه کاربران هدف را شناسایی کردید و خصوصات آن ها را مورد بررسی قرار دادید، نوبت به طراحی بر اساس سلیقه آنها می رسد. برای این کار دقت کنید که افرادی مورد نظر، چه انتظاراتی ممکن است از سایت شما داشته باشند. برای مثال اگر مخاطبان سایت مورد نظر را افرادی با میانگین سنی نسبتا بالا تشکیل می دهند، انتظار آنها بدون شک وب سایتی سریع و ساده است به طوری که برای انتخاب منوها و مرور بین صفحات مختلف سایت با مشکلی مواجه نشوند. همچنین استفاده از رنگ های سنگین و رسمی نیز در چنین سایت هایی اولویت خواهد داشت.
اما اگر اکثر مخاطبان شما را افراد جوان جامعه تشکیل می هند، محدودیت کمتری خواهید داشت. می توانید از پالت های رنگی بیشتری استفاده کنید و اجباری از نظر طراحی هر چه ساده تر منوهای سایت نخواهید داشت. این افراد معمولا در رابط کاربری سردرگم نمی شوند و راه های استفاده از امکانات کامل سایت را راحت تر پیدا می کنند. فراموش نکنید اینگونه افراد بیشتر از موبایل و تبلت برای مرورگری سایت استفاده می کنند بنابراین نمایش سایت در نمایشگر های کوچک باید به خوبی بهینه سازی شده باشد.
در هر حال، باید استفاده از فونت ها، رنگ ها، اشکال، طرح بندی و سایر عناصر (تصاویر، آیکون ها و...) متناسب با ذائقه مخاطبان باشد. به کنتراست بین رنگ ها دقت کنید تا مطمئن شوید نوشته ها کاملا خوانا هستند. سازگاری منوهای اصلی سایت با نمایشگر موبایل و تبلت را حتما بررسی کنید تا مطمئن شوید کاربران حین گشت و گذار بین صفحات با مشکلی مواجه نخواهند شد.
وب سایتی که شما طراحی می کنید 5 تا 10 ثانیه فرصت دارد که مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد.
اگر نگاه اولیه مخاطب به سایت شما، چیزی دور از انتظار را در ذهن او ایجاد کند، بدون شک از وب سایت شما خارج خواهد شد. سعی کنید طرحی که برای صفحه اصلی یا صفحه خوشامدگویی استفاده می کنید، چندان متفاوت از سایر سایت ها نباشد تا مخاطب غافلگیر نشود. البته قرار نیست سایتی که طراحی می کنید مشابه سایت های دیگر باشد. تنها منوها و سیستم ناوبری سایت را معمولی طراحی کنید تا در نگاه اول برای مخاطبان گیج کننده به نظر نرسد.
سیستم ناوبری یا به اصطلاح هدایت (Navigation) وب سایت که منوها مهم ترین قسمت آنرا تشکیل می دهند، خود به تنهایی مهم ترین بخش سایت محسوب می شوند. در این زمینه کاربران عادت هایی دارند که اگر در وب سایت شما نیز همانند سایر سایت ها بتوانند از این عادت ها استفاده کنند، تجربه لذت بخشی از سایت شما برایشان رقم خواهد خود. برای مثال اکثر افراد عادت دارند برای ورود به صفحه اصلی سایت از دکمه «خانه» یا «صفحه اصلی» استفاده کنند و همیشه در ابتدای منو اصلی سایت به دنبال آن می گردند. سعی کنید شما این کلید را در منوی اصلی قرار داده و یا در غیر اینصورت بر روی لوگوی سایت، لینک صفحه اصلی را تنظیم کنید تا کاربران با کلیک روی آن به صفحه ابتدایی سایت هدایت شوند.
به طور خلاصه سیستم ناوبری یا هدایت سایت باید به خوبی کاربران را به صفحات مورد نظر هدایت کند تا بهترین تجربه اولیه برای کاربران رقم بخورد.
همچنین وجود دکمه تماس با ما در منو اصلی از اهمیت فوق العاده برخوردار است و اکثر کاربران انتظار دارند این کلید را در منو اصلی وب سایت به راحتی پیدا کنند. همچنین اگر می خواهید از دسته بندی خدمات یا محصولات در منو اصلی استفاده کنید، سعی کنید آن را زیادی شلوغ نکنید و تنها مهم ترین و پرطرفدارترین آنها را در آنجا قرار دهید.
در نهایت دسترسی راحت به بخش جستجو را نیز فراموش نکنید که برای برخی کاربران از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که آنها محتوای مورد نیاز خود را انتطار دارند از طریق جستجو در سایت شما پیدا کنند.
وب سایت شما هرچه بیشتر با مخاطبان تعامل داشته باشد، تجربه کاربری آنها را ارتقا داده و این به سود شما خواهد بود. شما باید یاد بگیرید پروژه های طراحی سایت را به شکلی انجام دهید که کاربران را به جاهایی که می خواهید بکشانید و آنها را ترغیب کنید اعمال مورد نظر شما را در سایت انجام دهند. حال این کار می تواند سفارش محصول، خرید خدمات VIP و یا هر کار دیگری باشد.
یکی از راه حل های موثر در این زمینه استفاده از نشانه های جهت یابی است که هم برای شما و هم برای کاربران مفید است. فایده این مورد برای شما در این است که می توانید بازدیدکنندگان را به قسمت هایی از وب سایت که خودتان تمایل بیشتری دارید راهنمایی کنید. از نقطه نظر دوم نیز، این نشانه ها اگر به درستی استفاده شوند، به کاربران در پیدا کردن موضوع مورد نظرشان در وب سایت شما کمک می کنند و مانع از خروج کاربران به علت پیدا نکردن محتوای مورد نظر می شوند. همچنین می توانید از طریق این گزینه مشتریان را به صفحه محصولات جدید و یا پیشنهادات ویژه دعوت کنید چرا که استفاده از کلمات در کنار این نشانه ها نیز اشکالی ندارد!
البته دقت کنید که کاربرد اصلی نشانه های جهت یابی در سایت، انتقال بازدیدکنندگان از یک قسمت از یک صفحه به قسمتی دیگر از همان صفحه است. به عبارتی دیگر، برای هدایت کاربران بین قسمت های مختلف یک صفحه توصیه می شوند و نه انتقال بین صفحات مختلف سایت. توصیه ما برای هدایت بین صفحات مختلف این است که در این صورت حتما از منوهای اصلی استفاده کنید.
در این قسمت، به پرسشهای تخصصی شما دربارهی محتوای مقاله پاسخ داده نمیشود. سوالات خود را اینجا بپرسید.