در قسمت اول، با 4 ابزار مهم در برندسازی آشنا شدیم. در ادامه این درس 5 ابزار باقی مانده مهم در روند برندینگ را بررسی می کنیم.
اینستاگرام، فیسبوک، توییتر: تقریبا همه از جمله پدربزرگ 70 ساله شما نیز در این شبکه های اجتماعی عضو هستند! فراموش نکنید هرجا که مخاطبان شما هستند، شما نیز باید حضور داشته باشید. همانطور که گفتیم هر پیام را باید متناسب با پلتفرمی که روی آن انتشار می کنید تنظیم کنید. پیام های اسنپ چت تمایل به طنز و سرگرم کننده بودن دارند و قشر جوان جامعه را هدف قرار می دهند. پیام های اینستاگرام به صورت تصویر و ویدئو محور هستند و به طوری طراحی می شوند که مخاطبان بیشتری را درگیر تعامل با خود کنند. در توییتر به اتفاقات و رخداد های مهم واکنش داده می شود و در فیسبوک با تمرکز به محتوای پشت صحنه، عملکردها به تصویر و توضیح کشیده می شوند.
هنگامی که می خواهید پیامی را در شبکه های اجتماعی منتشر کنید، زمان و تاریخ خاصی را برنامه ریزی کنید. سعی کنید پیام ها تاثیرگذار و تعامل برانگیز باشد تا بتوانید نرخ تعامل (engagement rate) بیشتری به دست بیاورید. تعامل برانگیز بودن به معنای مشارکت بیشتر مخاطبان در لایک، کامنت، بازنشر و... است. در این راه می توانید از ابزارهای مدیریت شبکه های اجتماعی نیز کمک بگیرید. برخی نرم افزار ها مانند Hootsuite به شما کمک می کنند تا تمام شبکه های اجتماعی خود را یکجا و در یک صفحه مدیریت کنید.
با وجود ابزارهای پیشرفته و جدیدتر برای بازاریابی و دسترسی به مخاطبان فراموش کردن بازاریابی ایمیلی بسیار راحت شده است. اما فراموش نکنید ایمیل همچنان یک راه ارتباطی بسیار قوی و مهم بین شما و مخاطبان شما است. با ایجاد یک لیست هدفمند از مخاطبان مانند کسانی که در خبرنامه های شما عضو می شوند، افرادی در سایت شما اکانت می سازند و... می توانید قشر هدف برای تبلیغات رایگان و هدفمند خود را در اختیار داشته باشید.
فراموش نکنید برای ارسال ایمیل های دسته جمعی و تبلیغاتی باید هدفمند عمل کنید. قبل از ارسال هر ایمیل هدف خود را تعیین کنید و ببینید که به دنبال چه چیزی هستید؛ بازدید کننده و ترافیک بیشتر؟ فروش بیشتر؟ صرفا یک اطلاع رسانی راجع به یک محصول؟ یا هر موضوع و هر چیز دیگری. لحن پیام خود را متناسب با مخاطبان خود در نظر بگیرید و از قدرت رسانه ها مانند تصویر یا ویدئو نیز غافل نشوید. استفاده از تصویر و ویدئو در ایمیل می تواند تاثیرگذاری پیام بر مخاطب را چندین برابر کند.
در پایان فراموش نکنید پیام های شما باید بر اساس برنامه ریزی و زمانبندی ارسال شوند و ارسال بیش از اندازه می تواند مخاطبان را مجبور به ترک عضویت از خبرنامه شما کند.
تبلیغات آنلاین یکی از موثرترین روش ها برای معرفی وب سایت و محصولات به مخاطبان ایجاد برند محسوب می شود. این تبلیغات به شکل های مختلفی انجام می شوند که رایج ترین آنها را در لیست زیر معرفی می کنیم:
این روزها دیگر تبلیغات محصولات به تنهایی برای فروش بیشتر پاسخگو نیست. بلکه لازم است برای معرفی بهتر محصولات مخاطبان را با آن درگیر تعامل کنید. در این زمینه بازاریابی محتوا یک راه بسیار مناسب محسوب می شود. بازاریابی محتوا به معنای استفاده از قدرت رسانه هایی مانند تصاویر، ویدئو، پادکست و... در کنار پست های بلاگ است که می تواند تاثیر مهمی از برند شما بر ذهن مخاطبان شما داشته باشد. در تصویری که مشاهده می کنید نمونه ای از بازاریابی محتوا توسط شرکت کوکاکولا مشخص شده است.
در یک بازاریابی محتوای موفق، باید علاقه مشتریان به محصولات شما تحریک شود و پیامی که از محصولات و خدمات شما به آنها داده می شود موجب ایجاد حس هیجان بیشتر در آنها شود. همچنین اعتماد مشتریان به شما را تقویت کند تا بتوانند روابط پایدارتری با برند شما برقرار کنند. بنابراین نکته قابل توجه در بازاریابی محتوا، علاقه مند کردن مخاطبان و مشتریان به کسب و کار و برند شما است.
افراد تاثیرگذار مانند وبلاگ نویسان که تحت عنوان influencer سناخته می شوند می توانند کمک بسیار زیادی برای شما جهت معروف شدن و برندسازی داشته باشند. این افراد که معمولا چهره های شناخته شده هستند و یا شخصیت تاثیرگذاری دارند و افراد زیادی در شبکه های مجازی آنها را دنبال می کنند، معمولا در 80 درصد فعالیت های برندسازی در دنیا، نقش بازی می کنند.
می توانید به جای آنکه محصول یا خدمات خود را مستقیما به مشتریان معرفی کنید آنرا به دست یک ستاره! در شبکه های اجتماعی بسپارید تا پیام شما را به افراد بسیار زیادی که دنبال کننده آنها هستند برسانند. می توانید با آن ها صحبت کنید و مبلغی توافقی و یا کمیسیون بابت هر فروش را برای او اختصاص دهید تا این کار را برای شما انجام دهید.
در این زمینه توجه داشته باشید باید فرد یا افرادی را برای این کار انتخاب می کنید که موضوع فعالیت آنها با کسب و کار شما هماهنگ باشد و دنبال کننده های آن ها، مخاطبان تبلیغ شما باشند. فراموش نکنید انتخاب influencer اشتباه و غیرمرتبط با کسب و کار شما، اعتبار هر دو طرف را نزد مخاطبان خدشه دار کند.
در پایان در نظر داشته باشید که می توانید influencer ها را مستقیما در شبکه های اجتماعی پیدا کنید و با آنها مشارکت کنید و یا اینکه این کار را به آژانس های تبلیغاتی که با این افراد قرارداد دارند بسپارید. هرچند در ایران تا به امروز، آژانس های تبلیغاتی در این زمینه فعالیت های گسترده ای ارائه نمی دهند.
در این قسمت، به پرسشهای تخصصی شما دربارهی محتوای مقاله پاسخ داده نمیشود. سوالات خود را اینجا بپرسید.