با یک بحث مهم در حوزه ی آموزش تولید محتوا و سئو با شما هستیم. همه ما می دانیم که «محتوا پادشاه است» و همچنین می دانیم که روند تولید یک محتوای عالی و منحصر به فرد به طور مداوم در حال تغییر است و این موضوع به دلیل تغییر روش جستجوی کابران اهمیت بیشتری هم پیدا می کند. پس اگر روند بازاریابی محتوایی خود را تغییر ندهیم دیر یا زود از صحنه رقابت در اینترنت کنار می رویم.
ما در اینجا 6 مورد مهم را که باعث می شود محتوای عالی داشته باشید، بررسی می کنیم و از شما می خواهیم قبل از انتشار مطالب خود آن ها را در نظر داشته باشید.
این روزها دیگر عکس و متن کافی نیست. پیشرفت های روز افزون تکنولوژی باعث شده که سازندگان محتوا به ابزارهای مختلفی دسترسی داشته باشند و با صرفه جویی در زمان به سمت تولید محتواهای زنده و آفلاین ویدیویی بروند.
اگر شما به این نوع محتوا اعتقادی ندارید، می توانید سوالات زیر را از خود بپرسید؟
• هنگام مرور رسانه های اجتماعی و صفحات وب بیشتر با چه نوع محتوایی ارتباط احساسی برقرار می کنید؟
• کدام نوع محتواها جذابتر به نظر می رسند؟
• چه چیزی باعث می شود که با یک برند یا فرد ارتباط بهتری بگیرید؟
• وقتی به اطلاعات دقیق تری قبل از خرید نیاز دارید، ترجیح می دهید چه محتوایی را ببینید؟
من تقریبا می توانم حدس بزنم که دراین مواقع معمولا ترجیح می دهید یک محتوای ویدیویی را ببینید تا محتواهای دیگر.
ویدئو به مشتریان احتمالی کمک می کند تا در مورد چیزهایی که می خرند اطلاعات بیشتری کسب کنند و این موضوع در تصمیم گیری آنها برای خرید تاثیر زیادی می گذارد. به جای آنکه به مخاطبان خود بگویید که چرا باید به شما اعتماد کنند آن را در ویدیو نشان دهید.
وقتی شخصی در گوگل یک سوالی را جستجو می کند، دنبال جوابی برای سوال خود می گردد. درست است؟!
احتمالا دنبال اطلاعاتی در مورد یک محصول یا خدمت است و یا اینکه می خواهد بداند چگونه کاری را انجام دهد؟ حتی زمانی که مخاطب سوالی نمی پرسد و فقط یک سری کلمات کلیدی را جستجو می کند شما می توانید متوجه شوید که هدف اصلی او از جستجوی این کلمات چیست و چه سوالاتی در ذهنش دارد.
با استفاده از ابزارهایی مانند semrush و Answer the Public می توانید سوالات کلیدی مربوط به هر کدام از کلمات کلیدی را شناسایی کنید. هنگامی که در مرحله تولید محتوا هستید، می توانید این سؤالات یا کلمات کلیدی را به شکل سوال بنویسید و سپس با پاسخگویی به آن ها تمامی دغدغه های مخاطب را رفع کنید.
به طور مثال وقتی عنوان «طرز لباس پوشیدن دخترانه» را در گوگل سرچ می کنیم چنین مقالاتی را می بینیم که به سوالات مخاطب در مورد این تیتر پاسخ داده است و شما نیز می توانید از این الگو پیروی کنید تا مقالات کاملتری بنویسید.
یک خالق محتوای خوب به جای اینکه فقط به یکی از سوالات ذهن مخاطب پاسخ دهد، بررسی می کند و با جمع آوری اطلاعات مختلف و پیدا کردن سوالات متعدد و پاسخگویی به آنها محتوای عمیقی را تولید می کند.
منظورم از اصالت این است که وقتی گوگل سایت شما را بررسی می کند، باید متوجه شود که سایت شما چیز متفاوتی را ارائه می دهد که سایر سایت ها آن را ارائه نمی دهند.
به طور مثال، موارد زیر برای خلق یک تمایز و انحصار نسبت به سایت های دیگر مناسب می باشد:
• یک نظریه با زاویه دید جدید تولید کنید
• اطلاعاتی را ارائه دهید که دیگران تاکنون در موردش صحبت نکردند
به گفته گوگل محتوای شما بایستی «مفید، بی نظیر، قانع کننده و با کیفیت بالا» باشد. اگر محتوای شما فاقد خلاقیت و اصالت و یا اصطلاحا «انحصار» باشد، در بحث سئو به مشکل خواهید خورد.
محتوایی که توسط افراد دیگر به خصوص افراد تاثیرگذار تولید می شود، اغلب موفق تر از محتوای تولید شده توسط خود کسب و کار است. و دلیلش هم این است که مخاطبان با افراد تاثیرگذار رابطه بهتر و دوستانه ای دارند و طبیعتا اعتماد بیشتری به آنها دارند. این در حالی است که کسب و کارها و برندهای دیگر را صرفا به عنوان یک فروشنده می بینند. بنابراین مخاطبان توصیه های افراد تاثیرگذار و معروف را بیشتر قبول می کنند.
پس مشارکت با این افراد می تواند باعث رشد چشمگیر هر کسب و کاری شود. موضوع مهم این است که در این حالت قرار نیست شما محتوا تولید کنید و این افراد از طرف شما محتوا را تولید خواهند کرد و سفیر برند شما می شوند. فقط کافی است که بدانید به چه مخاطبانی می خواهید برسید و دغدغه اصلی آن ها را بشناسید، سپس طرح محتوای جذاب را به یک فرد تاثیرگذار قابل اعتماد و کار درست بدهید تا او با ارائه یک محتوای جذاب در پیج خود باعث رشد برند شما شود.
بدون هدف و برنامه، محتوایی را تولید نکنید. هنگامی که یک طوفان فکری ایجاد می کنید و ایده های جدیدی را جمع آوری می کنید باید همزمان به نحوه اجرای آن هم فکر کرده و با یک قصد و هدف مشخص محتوا را تولید کنید.
باید بدانید که:
• مخاطب شما با چه نوع محتوایی بیشترین ارتباط را برقرار می کند؟
• چه موضوعاتی را بیشتر دنبال می کند؟
• چه موضوعاتی بیشترین کلیک را دارند؟
• چه موضوعاتی تعامل بالایی دارند؟
این سوالات را بایستی در مرحله طوفان فکری از خودتان بپرسد تا براساس هدفی که قرار است به آن برسید، محتوای خود را تولید کنید.
من در اینجا چند نمونه از انواع محتوا بر اساس هدف را برایتان آورده ام:
اینفوگرافیک، ویدیو، پست مهمان، مطالعه موردی، پست شبکه های اجتماعی، خبرنامه، لندینگ پیج، تبلیغ شبکه های اجتماعی، دوره آموزشی و...
محتوای شما باید داده محور باشد و زمانی که به گزارش های فروش و تبدیل خود نگاه می کنید، باید نتایج به دست آمده را تجزیه و تحلیل و از آن ها در محتواهای بعدی استفاده کنید تا نتایج فعلی خود را بهبود دهید.
عناوین قوی باعث تحریک شدن مخاطب می شود و به آن ها می گوید که روی لینک محتوای شما کلیک کنند یا نه؟
اگر تیتر شما خسته کننده و یا عمومی باشد ممکن است روی آن کلیک نکنند و بالعکس اگر جالب باشد احساس می کنند که اگر کلیک نکنند، احتمال دارد یک فرصت مهم را از دست بدهند.
به طور مثال از بین دو عنوان زیر شما روی کدام یک کلیک می کنید؟
اولی: یک ویژگی جالب برای سایت شما
دومی: اگر از این پلاگین در سایت خود استفاده نمی کنید، اشتباه بزرگی مرتکب شده اید!
من شخصا روی گزینه دوم کلیک می کنم چون احساس می کنم که اگر آن را نادیده بگیرم ممکن است در آینده سایتم به واسطه ی همین پلاگین رشد یا حتی از یک خطر بزرگ نجات پیدا کند.
دفعه بعد که می خواهید محتوا تولید کنید حتما موارد ذکر شده را در نظر داشته باشید. راه های زیادی برای تولید محتوای معمولی وجود دارد، ولی برای تولید محتوای عالی راه ها و ظرافت های منحصربفردی وجود دارد. اگر نسبت به کیفیت محتواهای خود شک دارید، داده های خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید محتوای شما نتیجه لازم را ایجاد می کند.
منبع: سایت Search Engine Journal
در این قسمت، به پرسشهای تخصصی شما دربارهی محتوای مقاله پاسخ داده نمیشود. سوالات خود را اینجا بپرسید.