اگر به تازگی یک کسب و کار ایجاد کرده اید یا به عنوان فریلنسر یا کارمند برای یک شرکت خدمات تبلیغات و برندسازی انجام می دهید، باید بدانید برندسازی یکی از مهمترین کارهایی است که یک شرکت برای ارتباط موثر و دائمی با مشتریان خود باید انجام دهد. اگر مقالات قبلی سایت را دنبال کرده باشید، باید با برندسازی و تفاوت های آن با بازاریابی آشنایی داشته باشید.
برای آشنایی کافی با مفهوم برندینگ توصیه می کنیم مقاله بالا را مطالعه کنید. پس از مطالعه آن خواهید آموخت که اگر بخواهیم برندسازی را در یک جمله تعریف کنیم، این تعریف به شکل زیر خواهد بود:
فرآیند ساختن یک نام منحصر بفرد و به اصطلاح یونیک، برای باقی ماندن در ذهن مشتریان را برندسازی می گویند که عمدتا از طریق تبلیغات با یک موضوع ثابت انجام می شود.
برندسازی یک پروسه با اهداف بلند مدت است که همواره به شکل های مختلف انجام شده است. اما اکنون با توجه به حضور ما در عصر دیجیتال، ابزارهای تبلیغات آنلاین مانند شبکه های اجتماعی نیز در این عرصه پای نهاده اند و استفاده از آنها در برندینگ به یک امر رایج بدل شده است.
برای آشنایی با اهمیت بالای ابزارهای دیجیتال و شبکه های اجتماعی در برندسازی نیم نگاهی به آمارهای معتبر زیر می اندازیم:
از آمارهای ارائه شده می توانیم بفهمیم که اگرچه فرصت بسیار خوبی برای برندسازی در فضای مجازی وجود دارد اما این کار نیازمند استراتژی و راهکارهای مشخص در یک مسیر صحیح می باشد.
در ادامه 7 راهکار مهم برای برندسازی در شبکه های اجتماعی را برای شما آماده کرده ایم که می تواند در این مسیر به شما کمک کند. با ما همراه باشید...
مهم ترین نکته این است که در هر پلتفرم از شبکه های اجتماعی یک ارتباط مداوم با هویت یکسان با مخاطبان خود ایجاد کنید. این بدان معنا نیست که در تمامی پلتفرم ها (اینستاگرام، توییتر و...) کاملا یکسان عمل کنید. اما در نظر داشته باشید که هویت شما یا به عبارتی سبک تبلیغات و برندسازی شما در شبکه های اجتماعی باید بر یک اساس انجام شود.
برای شروع باید لوگو، رنگ سازمانی، فونت اختصاصی خود را در کنار تصاویر گرافیکی در تمامی پلتفرم های اجتماعی اعمال کنید. این کار به اعتبار بیشتر شما و جلب اعتماد بیشتر از سوی مخاطبان نیز موثر خواهد بود. به عنوان نمونه به لوگو، رنگ و فونت های استفاده شده در برندینگ ابزار اسپوتیفای دقت کنید.
این مرحله نیز همچون مرحله قبلی، قسمتی از هویت برند شما ایجاد می شود. لحن ارتباطی خود با مشتریان و مخاطبان خود را تنظیم کنید و آن را در تمامی ارتباطات خود در نظر بگیرید. برای مثال در یک موسسه مالی، نیاز به یک لحن رسمی و جدی دارید. اما برای یک کسب و کار محلی داشتن یک لحن دوستانه و صمیمی پیشنهاد می شود.
هنگام انتخاب و ایجاد لحن ارتباطی خود در نظر بگیرید این قسمت نیز بخشی مهمی از هویت برند شما خواهد بود و تاثیرات گسترده بر کسب و کار شما خواهد داشت. پس در صورت استفاده صحیح از آن، کمک مهمی به ساخت برند شما می کند.
یکی از مهم ترین ویژگی های شبکه های اجتماعی سرعت و سهولت بالای استفاده از آنهاست. این موضوع باعث می شود که کاربران زیادی تعداد پست های زیادی را طول روز مرور کنند. شما نیز برای دیده شدن نزد مخاطبان خود نیاز به تولید محتوا به شکل مداوم خواهید داشت.
این کار ممکن است زمان و انرژی زیادی از شما صرف کند. برای حل این مشکل داشتن یک قالب خاص و اختصاصی می تواند کمک بزرگی به شما بکند. داشتن یک قالب اختصاصی هم به سرعت تولید محتوای شما کمک خواهد کرد و هم یک تم زیبا و خاص برای صفحه شما به ارمغان خواهد آورد.
بیوگرافی در شبکه های اجتماعی شامل چند کلمه می شود. بنابراین در یک جمله کوتاه باید بیشترین تاثیر ممکن را روی مخاطبان داشته باشید. در تنظیم این جمله سعی کنید به سه سوال زیر پاسخ دهید.
همچنین می توانید از صفحات اجتماعی شرکت های معروف نیز الهام بگیرید. به صفحه اینستاگرام اپل و یا صفحه اختصاصی خود اینستاگرام دقت کنید که چگونه بیوگرافی خود را تنظیم کرده اند.
تصویر پروفایل شما نیز یک مورد با ارزش از صفحه شما در شبکه های اجتماعی محسوب می شود. همه ما به خوبی می دانیم که تصاویر بهتر از متن ها در ذهن افراد پردازش می شوند. بنابراین تصویر پروفایل یک فرصت مناسب برای یک انعکاس سریع از برند شما در ذهن مخاطب محسوب می شود.
برای تصویر پروفایل پیشنهاد می کنیم که حتما یک نسخه ریسپانسیو از لوگو خود را قرار دهید. لوگو شما به نوعی به عنوان چهره کسب و کار شما عمل می کند و می تواند برای یک ارتباط مثبت با مخاطبان مورد استفاده قرار بگیرد.
هدف از فعالیت در شبکه های اجتماعی رشد کسب و کار شماست. این مهم است که شما همواره این هدف را مورد ارزیابی قرار دهید و ببینید که چقدر در این مسیر پیش رفته اید. اکثر پلتفرم های اجتماعی این قابلیت را به شما می دهند که آمار و ارقام کسب و کار خود را در آن شبکه اجتماعی آنالیز کنید. سعی کنید به طور منظم و مداوم این اطلاعات را مورد بررسی قرار دهید تا با نقاط قوت و ضعف خود بیشتر آشنا شوید و از آنها در جهت بهتر شدن استفاده کنید.
استفاده و آنالیز اطلاعاتی که پلتفرم های اجتماعی به شما می دهند کمک می کند تا مخاطبان خود را بهتر بشناسید و شیوه های ارتباطی خود با آنها را نیز بهبود ببخشید.
استفاده از تمامی شبکه های اجتماعی برای همه وسوسه برانگیز است. اما ممکن است برخی از این شبکه ها واقعا برای شما فایده ای نداشته باشند. پس بهتر است زمان و انرژِ خود را روی آنها تلف نکنید و تمرکز خود را روی پلتفرم های مورد نیاز خود بگذارید. برای انتخاب شبکه های اجتماعی مورد نیاز این دو سوال را پاسخ دهید؟
ممکن است گاهی به رقبای خود نگاه کنید و برای استفاده از روش ها و قدم گذاشتن در مسیر آنها وسوسه شوید. اما در نظر داشته باشید که در هر حالتی باید اصالت خود را حفظ کنید.
همیشه سعی کنید نقطه شروع خود را فراموش نکنید و همواره اهداف خود را به خود یادآور شوید. شما برای رسیدن به اهداف خود نیاز به روش های خاص خود دارید. بنابراین هویت و اصالت برند خود را ثابت نگه دارید و همیشه در چارچوب آن با مشتریان و مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید. نمونه جالبی از حفظ اصالت در برند را می توانید در صفحه اینستاگرامی Lush Cosmetics مشاهده کنید.
منبع: سایت Canva
در این قسمت، به پرسشهای تخصصی شما دربارهی محتوای مقاله پاسخ داده نمیشود. سوالات خود را اینجا بپرسید.