امروزه Push Notification ها همه جا هستند و بسیار رایج شده اند. Push Notification ها پیام هایی هستند که یک وب سایت یا برنامه ی اندروید و یا ios به مرورگر یا گوشی شما می فرستد؛ محتوای این پیام ها نیز اکثرا تبلیغاتی می باشد. شاید با دیدن تصویر زیر متوجه معنی Push Notification شده و یادتان بیاید که شما هم قبلا ده ها بار از این دست پیام ها را دریافت کرده اید:
البته این Notification ها می توانند به شکل زیر نیز باشند:
متاسفانه یا خوشبختانه! ده ها نوع مختلف از Push Notification ها وجود دارند که بر اساس ظاهر و مسائل دیگر تقسیم بندی می شوند. به طور مثال برخی از Push Notification ها می توانند همراه خودشان تصویر یا آیکونی را به همراه داشته باشند و برخی دیگر تنها متنی خالی هستند اما فارغ از نوعشان، زمانی که یک Push Notification دریافت می کنید یکی از سه حالت زیر رخ می دهد:
1- به محض دیدن Push Notification، آن را نادیده می گیرید.
2- سریعا نرم افزاری را که باعث ارسال Push Notification به گوشی شما شده را حذف می کنید چرا که از نظرتان بسیار آزار دهنده است.
3- Push Notification را چک می کنید و در مقابلش عکس العملی نشان می دهید (یعنی به نوعی نظرتان را جلب می کند).
از بین این سه حالت، باید سعی کنیم تا برنامه ی ما (چه تحت وب و چه برنامه های اندرویدی) هیچ گاه جزو دسته های اول و دوم نباشد چرا که این دو دسته باعث آزار بسیاری از کاربران می شوند. در واقع Push Notification ها به خودی خود باعث آزار و ناراحتی کاربران هستند اما اگر به 8 قانون زیر در این زمینه عمل کنید می توانید این اذیت و آزار را کم تر کنید تا جایی که به دسته ی سوم برسید و نظر مخاطب را جلب کنید.
خلاقیت در تبلیغات از مولفه های اصلی هر بازاریابی و تجارتی است و Push Notification ها نیز جدا از دنیای بازاریابی نیستند. درس اول در بازاریابی این است که برای جلب توجه مشتری باید خلاق باشید، باید چیزی ارائه دهید که مشتری مشابه آن را هرگز ندیده باشد! متاسفانه در ایران باب شده است که یک تکه پیام ساده را به صد ها هزار تلفن همراه می فرستند و انتظار دارند بازخورد خوبی دریافت کنند. حتما شما هم این پیام ها را دیده اید؛ «10 گیگ اینترنت رایگان برای شما» یا «شما برنده ی ساعت رولکس شدید!» و از این دست پیام های بی معنی و خالی از خلاقیت. به Push Notification زیر نگاه کنید:
تصویر بالا می گوید: «حدس بزن کدوم یکی از این لیوان های شراب هفته پیش در کاخ سفید سرو شده است!» همانطور که میبینید زمانی که صحبت از خلاقیت می کنیم، منظورمان چیز زیادی نیست بلکه یک متن طنز و یا چیزی که توجه مخاطب را جلب کند برای ما کافی است.
سعی کنید هیجان و احساسات مخاطب را برانگیزید. بر اساس تحقیقات انجام شده هر احساس مثبتی مانند هیجان، خنده، شادی و ... باعث واکنش مشتریان بیشتری می شود و به کسب و کار شما رونق می بخشد. به طور مثال اگر میزبان رویداد خاصی هستید، یا قصد دارید طی یک حراجی تخفیفات خاصی را ارائه دهید، یا حتی چند کالای رایگان نیز بین کاربران پخش کنید، بهتر است Push Notification ای را به کاربرانتان ارسال کنید تا با تخفیفات رنگ و لعاب دار آن ها را تحریک به خرید و ... کنید. مثال زیر از فروشگاه های آمازون و Best Buy است:
آمازون در این Push Notification می گوید «پیشنهاد ویژه امروز: 50 درصد تحفیف در اسباب بازی های نوزادان و کودکان پیش دبستانی» و Best Buy نیز میگوید: «پیشنهاد ویژه ی امروز را ببینید. تعداد بسیار محدود» این نوع جملات کاربر را تحریک می کند تا تخفیف های روز را چک کند.
یکی از اشتباهات اصلی بسیاری از مدیران تبلیغات این است که یک متن ساده و یکسان را برای تمام کاربرانشان ارسال می کنند. این نوع از Push Notification ها هیچ فرقی با ایمیل های spam و پیامک های بی محتوا ندارند. در واقع بر اساس یک نظر سنجی 78 درصد کاربران این احساس را داشته اند که Push Notification های دریافتی شان هیچ ربطی به آن ها و کارشان ندارد.
از طرفی شخصی سازی پیام برای هر کاربر، حس درگیر شدن و شریک بودن کاربر در برنامه را می دهد. سعی کنید در صورت امکان از اطلاعات کاربران مانند نام، سن موقعیت جغرافیایی، تفریحات، سابقه ی خری و ... استفاده کنید تا پیامی خاص برای کاربرانتان ارسال کنید. این نوع بانک های اطلاعاتی را می توانید از شرکت های تبلیغاتی معتبر دریافت کنید.
این پیام می گوید: «سلام تینا، یک عدد دامن طرح آفریقایی رو در سبد خریدت جا گذاشتی. میتونی برگردی و خرید رو تکمیل کنی.» تنها با استفاده از نام تینا باعث می شوید که کاربر حس خاص بودن کند و نه اینکه این پیام به هزاران نفر نیز ارسال شده است (گرچه که می دانیم تنها نام تغییر می کند اما از حالت ساده بهتر است).
اطلاعات مکانی و جغرافیایی به همراه اطلاعات رفتاری کاربران شما، می تواند باعث تولید بهترین Push Notification ها شود! اگر برنامه ی شما به موقعیت مکانی کاربر دسترسی دارد و کاربر این اجازه را به شما داده است، از اطلاعات مکانی او استفاده کنید تا Push Notification هایی را به او ارسال کنید که کاربردی باشند؛ به طور مثال تحفیف یک رستوران که نزدیک کاربر ما باشد. مثال دیگر استفاده از موقعیت مکانی و آب و هوایی کاربر برای فروش محصولاتتان است (مثلا فروش زنچیر چرخ در زمان بارش سنگین برف). حتی زمان هم فاکتور مفیدی محسوب می شود؛ به طور مثال نرم افزار پخش موسیقی شما می تواند در صبح ها به کاربران پیشنهاد موسیقی های انگیزشی یا آرامش بخش را بدهد. بنابراین روش های استفاده از این نوع اطلاعات بسیار زیاد است و تصمیم گیری بر عهده ی شما و تیم تبلیغاتی تان!
همه ی ما دوست داریم که فرد خاصی باشیم و اگر کسی یا چیزی این حس را به ما بدهد ما عاشق آن فرد یا چیز می شویم. شما نیز می توانید از طریق Push Notification ها به کاربران خود احساس خاص بودن بدهید! به طور مثال می توانید پیشنهادات خاصی برایشان بفرستید که به دیگر کاربران نمی فرستید، به برخی از آن ها تخفیفاتی بدهید که به هر کسی نمیدهید، بعضی از آن ها را در جریان فعالیت های شرکت بگذارید و ...
زمانی که کاربر می بیند شما به او اهمیت می دهید و پیشنهاد خاصی را برای او ارسال کرده اید، بسیار خوشحال می شود و یا حداقل از این کارِ شما (حتی در ذهن خود) قدردانی می کند و بدین ترتیب احتمال واکنش کاربر به Push Notification بالا می رود که در نهایت باعث رونق کسب و کارتان می شود.
یکی از بهترین راه های ارتباط با کاربران و درگیر کردن آن ها پرسیدن سوالات مختلف است. البته این سوالات باید طبیعت تعجب برانگیز یا جالب توجهی داشته باشند تا کاربر را درگیر کنند و سوالات خسته کننده تنها باعث دور شدن کاربر از شما خواهد شد. از آن جا که پرسیدن سوالات و مطرح کردن تست ها باعث تحریک کنجکاوی شده و واکنش انسان ها را برمی انگیزد، Push Notification هایی از این دست باعث درگیری بیشتر کاربر با تبلیغات شما خواهند شد. حتی اگر کاربر درگیر تبلیغات شما نشود ممکن است کنجکاوی اش لحظه ای برانگیخته شود و در حد چند ثانیه به سوال شما فکر کند. این مسئله باعث می شود که این سوال و فرد سوال کننده در ذهن کاربر باقی بماند و در دفعات بعد باعث باز شدن برنامه یا Push Notification شود.
زمانی که در دنیای واقعی با کسی ارتباط دارید، طرف مقابل می تواند در هنگام حرف زدن از حرکت دست ها و شکل صورت شما متوجه بسیاری از مسائل بشود اما در دنیای مجازی چنین قابلیتی وجود ندارد و عموما متن های ساده ی ما بی روح هستند. تصاویر و ایموجی ها و دیگر اشکال گرافیکی باعث می شوند کمی از این ارتباط و روح از دست رفته به پیام شما بازگردد و توجه کاربر را به خود جلب کند. حتی می توانید با استفاده از ایموجی ها متنی را خلاصه تر کرده و یا به شکل رمز گونه آن را بنویسید تا کنجکاوی کاربر را برانگیزید. در چنین مواقعی کاربر سعی می کند تا پیام مخفی شده را پیدا کند و اگر موفق شود حس خوبی به او دست می دهد.
یکی از بهترین مثال ها، بیلبورد زیر برای تبلیغ فیلم Deadpool می باشد:
اگر Push Notification های شما به قول خودمانی دردی از درد های کاربران را دوا کنند، بسیار جلب توجه خواهند کرد. به عبارت دیگر Push Notification های شما باید کاری واقعی انجام دهد؛ حالا این کار چه سرگرم کردن باشد، چه ارائه ی خدمات باشد، چه حل مسئله باشد و... به طور مثال اگر یک نرم افزار تقویم دارید در مورد تعطیلات و یا مناسبت ها و یا قرارداد های کاری Push Notification ارسال کنید و یا با استفاده از اطلاعات Google Maps یا نرم افزارهای GPS دیگر، اطلاعاتی را راجع به وضعیت ترافیک جاده ها ارسال کنید. بسیاری از نرم افزارهای ورزشی به کاربران می گویند که وقت نوشیدن آب است یا مثلا وقت ورزش است و... این نوع اطلاعات کاربردی می تواند به کاربران کمک زیادی کند.
در این قسمت، به پرسشهای تخصصی شما دربارهی محتوای مقاله پاسخ داده نمیشود. سوالات خود را اینجا بپرسید.