آیا تا به حال به توسعه ی وب سایت خود فکر کرده اید؟ البته که جوابتان مثبت است. چنین مسئله ای دغدغه ی اکثر (اگر نگویم همه) وبمسترها است چرا که تمام کسب و کار و هدف ما وب سایت مان است و چه کسی دوست دارد که کسب و کارش رشد نکند؟! اما این علاقه صرف لزوما به نتیجه نمی رسد و مثل هر چیز دیگری نباز به دانش خاص خود را دارد، دانش هایی مانند UX و UI و SEO و امثال اینها...
در این مقاله حول یک موضوع خاص بحث خواهیم کرد:
Make pages primarily for users, not for search engines.
خیلی وقت ها ما وب مسترها فراموش می کنیم که سایت خود را برای چه کسی/چیزی طراحی کرده ایم. بیایید لحظه ای فکر کنید؛ چه کسی از وب سایت ما استفاده می کند، انسان ها یا ربات ها؟ نقل قول بالا، نقل قولی از وب سایت گوگل در بخش «راهنمای وبمستران گوگل» است و ترجمه ی آن عبارت است از:
صفحات خود را در وهله ی اول برای کاربران بسازید، نه برای موتورهای جست و جو.
محور اصلی گوگل برای بالا بردن رتبه ی شما در گوگل میزان رضایت کاربران از وب سایت شما است. یک سایت عالی با سئوی بسیار بد، عملکرد بسیار بهتری از یک سایت بد با سئوی عالی دارد. حتما خود شما چنین چیزی را دیده اید. برای مثال من چند سایت ایرانی پرطرفدار را برای شما گلچین کرده ام و آن ها را با اعتبار سنج سایت W3C چک کرده ام. دقت کنید که این اعتبارسنج تنها ساختار HTML را چک می کند، بماند بقیه ی مسائل سئو...
اما تمام این سایت ها، سایت های خوب و مفیدی هستند، بسیاری از ما هر روزه از آن ها استفاده می کنیم و دارای رتبه ی خوبی در گوگل هستند. آیا این به معنی رها کردن سئو است؟ قطعا خیر! منظور من این است: با اینکه سئو نقش مهمی در ساخت و رتبه ی سایت شما دارد اما به تنهایی کافی نیست چرا که بنیان سایت همان مشتری مداری و کاربر محوری است.
نکته: این اعتبارسنج بی نقص نیست و ممکن است برخی از موارد یا تکنولوژی های خاص را به رسمیت نمی شناسد به همین دلیل داشتن چندین خطا به طور کلی مشکلی ندارد.
خلاصه تر بگویم، اگر کاربران از وب سایت شما راضی نباشند تمام وقتی که برای مطالعه ی موتورهای جست و جو صرف کرده اید به هدر می رود و اهمیتی نخواهد داشت.
کاربران شما هر چند که توسعه دهنده و برنامه نویس نباشند، هنوز هم می توانند فرق یک وب سایت مفید را با یک وب سایت پوچ و دکوری تشخیص دهند. آن ها می توانند از روی ظاهر سایت، بفهمند که وب سایت شما چقدر حرفه ای نوشته شده است، چقدر زیباست و... . بنابراین هر نوع بهبود ظاهر سایت و مخصوصا تجربه ی کاربری می تواند در عملکرد سایت شما و رضایت کاربران نقش مهمی داشته باشد.
اکثر وبمستران ایرانی فکر می کنند راه جذب کاربران/مشتریان بیشتر به شکل زیر است:
در حالی که راه اصلی به این شکل است:
بنابراین اگر کاربرانی را که از سمت گوگل به وب سایت شما فرستاده می شوند، راضی نکنید، رتبه ی سایت شما کاهش خواهد داشت. همانطور که گفتیم:
«کاربرمحوری» اصل جدایی ناپذیر کسب و کارهای آنلاین است، حتی اگر محصولی نمی فروشید.
خلاصه برایتان بگویم، بیخیال این بحث ها شوید!
هسته ی اصلی الگوریتم گوگل همیشه در حال آپدیت شدن است و معیارهای مفید بودن و بالا رفتن رتبه در گوگل همیشه در حال تغییر بوده اند. در به روز رسانی جدید هسته ی گوگل (سال 2018) گوگل اعلام کرد توصیه ی جدیدی برای بهبود رتبه ی سایت ندارد. در واقع بنده به شما توصیه می کنم با استفاده از روش های قدیمی و منسوخ شده سعی در بالا بردن رتبه ی خود نداشته باشید چرا که هوش مصنوعی گوگل بسیار پیشرفته تر از سال های قبل شده و می تواند این روش ها را تشخیص داده و وب سایت شما را نادیده بگیرد.
می توانید در این صفحه از MOZ تاریخچه ی تغییرات الگوریتم گوگل را مشاهده کنید.
با گذشت زمان نیز این معیارها تغییر خواهند کرد و عقلانی نیست که به جای گوش دادن به حرف خود گوگل، به حرف افرادی که ادعای تخصص دارند گوش دهید! برای گوگل مطالب جدید و مفید برای کاربران، مقدار زمانی که کاربر در وب سایت شما سپری می کند و امثال این فاکتورها مهم است چرا که همه زیر مجموعه ی کلمه ی کیفیت قرار می گیرند! بنابراین معیار گوگل را کیفیت در نظر بگیرید.
موارد اصلی برای ارتقاء کیفیت سایت شما این موارد هستند:
گفته ی معروفی به شوخی بین طراحان وب سایت رد و بدل می شود که می گوید «گوگل راضی باشد خدا هم راضی است!» با اینکه در دنیای وب غلط نیست اما من هم به شوخی میگویم روش کسب رضایت گوگل مثل روش کسب رضای خدا، خدمت به خلق است! بنابراین صفحات خود را برای راحتی کاربران و بازدهی بالا طراحی کنید نه تنها برای ربات های مختلف. امیدوارم از این مقاله استفاده کرده باشید.
در این قسمت، به پرسشهای تخصصی شما دربارهی محتوای مقاله پاسخ داده نمیشود. سوالات خود را اینجا بپرسید.