بهبود و افزایش رتبه سایت در گوگل و دیگر موتورهای جستجو به ترکیبی از بهینهسازی فاکتورهای سئو درون صفحه و بیرون صفحه بستگی دارد.
ما در این سالها شاهد آن هستیم که اکثر صاحبان کسب و کارهای اینترنتی بر روی تکنیکهای سئو خارج از صفحه متمرکز شدهاند و اصرار زیادی بر روی ساخت لینک دارند. اما واقعیت آن است که اگر به اصول توجه نشود، پیاده کردن تکنیکهای سئو خارج از صفحه نمیتواند چندان در افزایش رتبه سایت در موتورهای جستجو موثر باشد.
متخصصان با تجربه سئو میدانند که در حوزه بهینهسازی سایت باید سئو درون صفحه همیشه در اولویت قرار بگیرد. زیرا تحقیقات و بررسیهای انجام شده نشان میدهد که روزبهروز تمرکز گوگل و دیگر موتورهای جستجو بر روی سئو درون صفحه برای رتبهبندی صفحات وبسایت بیشتر میشود. پس باید اطمینان داشته باشیم که سئو داخل سایت ما همواره به روز و مطابق با آخرین تغییرات است.
در این مقاله در مورد سئو درون صفحه و اهمیت آن صحبت خواهیم کرد. سپس فاکتورهای مهم سئو درون صفحه را برای شما شرح میدهیم.
به زبان ساده، به عمل بهینهسازی صفحات برای بهبود رتبه سایت در گوگل و دیگر موتورهای جستجو و افزایش ترافیک ورودی سایت، سئو درون صفحه یا سئو درون سایت میگویند.
شما باید علاوه بر انتشار محتوای مناسب و با کیفیت بالا، عناوین صفحه، برچسب های HTML (عنوان، متا و هدر) و تصاویر را بهینهسازی کنید، زیرا آنها مهمترین فاکتورهای سئو درون صفحه محسوب میشوند. انجام این کارها به گوگل و موتورهای جستجوی دیگر نشان می دهد که وبسایت شما دارای اعتبار بالایی است و می توان به آن اعتماد کرد. در واقع توجه به این جنبهها و فاکتورهای سئو درون صفحه است که باعث بهبود ترافیک سایت و ارتقاء آن در موتورهای جستجو می شود.
در واقع، سئو درون صفحه به موتورهای جستجو کمک میکند تا بتوانند وبسایت و محتوای آن را درک کنند. به علاوه، موتورهای جستحو را قادر میسازد تا متوجه شوند که ارتباطی بین محتوا و جستجوی کاربر وجود دارد و میتواند نیاز او را برطرف کند یا خیر. به همین دلیل سئو درون صفحه مهم است.
بد نیست که این نکته را بدانید که هر چه موتورهای جستجو پیشرفتهتر میشوند، به معنا و ارتباط صفحات وبسایت جهت رتبهبندی آنها در نتایج جستجو بیشتر توجه میکنند. به عنوان مثال موتور جستجوگر گوگل با الگوریتمهای پیچیدهای که دارد، میتواند:
برای همین است که باید با الگوریتمهای گوگل سازگار شویم. به همین دلیل شما باید مطمئن شوید که وبسایت و محتوای منتشر شده در آن (متن، تصاویر، فیلم و صدا) هم برای کاربر و هم برای موتورهای جستجو (عناصری مانند عنوان، برچسبهای HTML و ...) و مطابق با آخرین تغییرات و بهروزرسانیهای گوگل بهینه شدهاند.
به علاوه شما نمیتوانید فاکتورهای سئو درون صفحه را نادیده بگیرید و اهمیتی به آنها ندهید. زیرا در صورت نادیده گرفتن سئو درون صفحه، انجام تاکتیکهای سئو بیرون صفحه، بیتاثیر خواهند بود. همچنین، به این نکته آگاه باشید که میزان تسلط و کنترل شما بر روی سئو درون صفحه بسیار بیشتر از سئو خارج صفحه است. به عنوان مثال، ممکن است که یک بکلینک بدون آنکه شما از آن خبر داشته باشید برای سایتتان ساخته شده باشد اما تمام فاکتورهای سئو درون صفحه، کاملا در اختیار خودتان است و عوامل خارجی تاثیرگذار نیستند.
به زبان ساده، اگر میخواهید ترافیک سایت افزایش پیدا کند و وضعیت وبسایت در نتایج جستجو بهتر شود، باید بر روی سئو درون صفحه وقت بگذارید و برای آن استراتژی داشته باشید.
ما در این راهنما مهمترین فاکتورهای سئو درون صفحه را در اختیار شما می گذاریم تا متوجه شوید که باید بر روی چه مواردی بیشتر از همه متمرکز شوید. توجه جدی به این فاکتورهای سئو درون سایت باعث بهینهسازی محتوا و صفحات سایت شما خواهد شد. در نتیجه، باعث بهبود رتبهبندی سایت در گوگل و موتورهای جستجوی دیگر و افزایش میزان ترافیک سایت میشود.
تجربه و تخصص، میزان اقتدار و قابل اعتماد بودن (Expertise, Authority, Trust) چارچوبی است که گوگل برای ارزیابی محتوای تولید شده و صفحات وبسایت از آن استفاده میکند.
گوگل همیشه محتوایی را بیمه میکند که دارای کیفیت بالایی است. به این ترتیب، وبسایتهایی که محتوای با کیفیت بالا منتشر میکنند نسبت به سایتهای دارای محتوای کیفیت پایین همواره از رتبه بهتر و بالاتری برخوردار هستند. به همین دلیل است که وقتی در گوگل جستجو می کنیم، در نتایج جستجو ابتدا بهترین و باکیفیتترین محتوا را به ما نشان میدهد.
گوگل از چارچوب E-A-T به منظور اطمینان از صحت رتبهبندی محتوا در نتایج جستجو استفاده میکند. به همین دلیل باید این چارچوب در استراتژی سئوی شما لحاظ شود و مورد توجه قرار گیرد.
به طور کلی منظور از E-A-T این است که اگر می خواهید رتبه بالایی را در نتایج جستجو بدست بیاورید، باید محتوایی را منتشر کنید که منابع آن به لحاظ اعتبار علمی دارای رتبه بالایی باشند تا بتوان به آن اعتماد کرد. به علاوه، محتوا باید میزان تسلط و تخصص شما را به موضوع نشان بدهد. به همین سادگی!!!
برچسب عنوان یکی از برچسبهای HTML محسوب میشود که برای هر صفحه به صورت جداگانه وجود دارد. منظور از بهینهسازی تگ عنوان نشان دادن موضوع صفحه در آن است. این برچسب در صفحات نتایج جستجو معمولا به شکل یک پیوند قابل کلیک نمایش داده میشود. در پنجره مرورگر هم می توانید عنوان را ببینید.
تگ عنوان تاثیر کمی در رده بندی نتایج جستجو دارد و به همین دلیل از آن غافل میشوند اما باید این نکته را بیان کنیم که برچسب عنوان خالی، گمشده، تکراری و نامناسب بر روی نتایج سئو سایت تاثیر منفی میگذارد. بنابراین، مطمئن شوید که تگ عنوان بهینه شده است. به این نکته توجه کنید که تعداد کاراکترهایی که برای برچسب عنوان در نظر گرفته میشود بین 55 تا 70 کاراکتر است. به این دلیل است که نباید در هنگام نوشتن و بهینه کردن تگ عنوان از تعداد بیشتری کاراکتر استفاده کنید.
توضیحات متا یکی از فاکتورهای مهم بهینهسازی محسوب میشود. این برچسب، توضیحی راجع به صفحه ارائه میدهد که اغلب در نتایج جستجو در زیر عنوان صفحه نمایش داده میشود. در حالی که گوگل تایید میکند که توضیحات متا به رتبهبندی کمک نمیکند، اما شواهد و مستندات محکمی وجود دارد که نشان میدهند به صورت غیرمستقیم این فاکتور بر روی رتبهبندی سایت شما تاثیر میگذارد.
بهینهسازی توضیحات متا به بهبود این موارد می تواند کمک کند:
برای بهینهسازی توضیحات متا باید به این نکته توجه کنید که حداکثر طول استاندارد در نظر گرفته شده برای آن 160 کاراکتر است.
آیا میخواهید که محتوای وبسایت شما در نتایج جستجو رتبه بهتری را بدست بیاورد و عملکرد خوبی داشته باشد؟ مسلما پاسخ شما مثبت است. پس شروع به نوشتن عناوینی کنید که قانع کننده و جذاب باشند.
یک عنوان عالی و جذاب کمک میکند که کاربر قانع شود بر روی لینک صفحه شما کلیک کند و وارد آن شود. بنابراین، عنوانی را برای صفحه خود بنویسید که با موضوع آن مرتبط باشد و برای مخاطب جذابیت داشته باشد. به این ترتیب، شانس کلیک بر روی لینک صفحه شما بیشتر میشود و میتوانید ترافیک بیشتری برای سایت بدست بیاورید. به همین دلیل باید برای ایجاد عناوین حتما یک استراتژی در نظر بگیرید.
به صورت کلی باید عنوانی را بنویسید که کاربر با دیدن آن در نتایج جستجو قانع شود که به صفحه شما وارد شده و مطلبی که منتشر کرده اید را بخواند.
برچسبهای هدر یا تگهای عنوان همان تگهای (h1-h6) در HTML هستند که برای شناسایی عنوانها و زیرنویسها در محتوا از دیگر بخشهای آن (به عنوان مثال پاراگراف) استفاده میشوند.
تگهای عنوان برای رتبهبندی سایت به اندازه گذشته دارای اهمیت نیستند اما این برچسبها هنوز هم برای کاربران و سئو مهم محسوب میشوند. در واقع تگهای عنوان به صورت غیرمستقیم بر روی رتبهبندی سایت تاثیرگذار هستند، زیرا:
در استفاده از تگ های عنوان شما فقط می توانید از H1 در هر صفحه یک بار و آن هم برای عنوان صفحه استفاده کنید. اگر در صفحهای بیش از یکبار از H1 استفاده کنید، برای سئو امتیاز منفی محسوب می شود. همچنین به این نکته توجه داشته باشید که هر چه از تگ H1 به سمت H6 برویم، میزان اهمیت آن تگ کمتر میشود.
منظور از نوشتن به شکل بهینه این است که محتوا را به صورتی بنویسیم که هم برای موتورهای جستجو و هم برای کاربران بهینه باشد.
در واقع، شما نباید در نوشتن محتوا صرفا به کلمات کلیدی اهمیت بدهید، بلکه باید طوری مطلب را نگارش کنید که برای کاربر نیز جذابیت داشته باشد و او را به خواندن مطلب ترغیب کند. پس تولید محتوا را صرفا برای استفاده از کلمات کلیدی انجام ندهید. به یاد داشته باشید که شما در حال نوشتن مطلب برای مخاطب هستید. بنابراین، محتوا علاوه بر کیفیت بالا، باید بتواند توجه کاربران را جلب کند و با جستجوی آنها مرتبط باشد.
به نظر شما آیا این جمله صحیح است؟
هر چه تعداد صفحات بیشتری برای هدف قرار دادن یک کلمه کلیدی داشته باشید، بهتر میتوانید برای آن کلمه کلیدی رتبه بدست بیاورید.
قطعا و 1000 درصد این حرف نادرست است!!!
هدف قرار دادن یک کلمه کلیدی خاص در چندین صفحه میتواند عواقب بالقوه فاجعهآمیزی را برای سئوی شما به ارمغان بیاورد. در واقع، وقتی شما چندین صفحه را برای یک کلمه کلیدی مشابه رتبهبندی میکنید، در حال رقابت با خودتان هستید. بسیار مهم است که اگر چنین مواردی در سایتتان وجود دارد، آنها را تشخیص بدهید و رفع کنید.
بیشتر تولیدکنندگان محتوا فقط روی ایجاد محتوای جدید متمرکز هستند و فراموش کردهاند که محتوای موجود در سایت را ارزیابی کرده و نسبت به بروز کردن آن اقدام کنند. این یک کار بسیار اشتباه است.
ارزیابی محتوای موجود بسیار مهم است و به شما کمک می کند تا:
بنابراین، ارزیابی محتوا به شما کمک میکند تا متوجه شوید که چقدر استراتژی محتوایتان درست و مناسب است. به علاوه، بهروزرسانی اطلاعات به موتورهای جستجو و به ویژه گوگل نشان میدهد که شما نسبت به تغییرات آگاهی لازم را دارید. به این ترتیب گوگل سایتتان را در صفحه نتایج جستجو در رتبه بهتری قرار می دهد.
افزودن تصویر به صفحات یکی از راههای مناسب برای جذابتر کردن محتوا برای مخاطب است. اما نکتهای که نباید فراموش شود آن است که تصاویر هم نیاز به بهینهسازی دارند. برای مثال، اگر اندازه آنها بیش از حد بزرگ باشد، باعث میشود که سرعت بارگذاری صفحات شما کند شوند.
بهینهسازی تصاویر به شکل درست به شما کمک میکند تا بتوانید به لحاظ سئو ارزش بالایی را بدست بیاورید. از جمله مزایایی که بهینهسازی تصاویر دارد، میتوان به این موارد اشاره کرد:
در نتیجه، برای بهبود وضعیت سئو و افزایش ترافیک حتما باید از تصاویر استفاده کنید. حتما تگهای عنوان (title) و متن جایگزین (ALT) را بهینه کنید. همچنین، بهتر است اندازه تصاویر را کمتر از 100 kb در نظر بگیرید تا سرعت صفحات افزایش پیدا کند.
پیاده کردن فاکتورهای سئو درون سایت فقط به میزان 50 درصد بر روی بهبود رتبهبندی سایت در موتورهای جستجو تاثیر میگذارد. نیم دیگر آن به میزان تعامل کاربر با وبسایت شما بر میگردد. به همین دلیل، باید اطمینان پیدا کنید که محتوای شما به قدری جذاب و با کیفیت است که باعث می شود کاربر آن را مشاهده کند و تا آخر بماند و دوباره برای خواندن آن به سایتتان برمیگردد.
به زبان ساده، اگر کاربر محتوای شما را بخواند و مدت زمان بیشتری در صفحه بماند، گوگل به این نتیجه میرسد که محتوا دارای کیفیت بالایی بوده و برای کاربر مفید است. در نتیجه، محتوای شما را در رتبه بالاتری قرار میدهد تا کاربر بیشتری آن را ببیند. به این ترتیب، شما ترافیک ورودی بیشتری را بدست میآورید و تعداد کاربر بیشتری به صفحهتان مراجعه میکند.
حفظ کاربر و مشغول کردن آن به محتوای صفحه یک چالش بزرگ به حساب می آید. اما مطمئنا میتوانیم آن را انجام بدهیم. برای افزایش تعامل کاربر، علاوه بر انتشار محتوای باکیفیت باید سرعت سایت را افزایش دهیم و تجربه کاربری مناسبی را ارائه بدهیم.
اکنون که با عوامل موثر در بهبود و افزایش رتبهبندی سایت در گوگل و دیگر موتورهای جستجوی آشنا شدهاید، میتوانید با آگاهی بیشتری استراتژی سئو سایت را طراحی کنید. امیدواریم که از این مقاله هم لذت برده باشید. شما میتوانید نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در رابطه با این مقاله با ما و دیگر خوانندگان در میان بگذارید. مطمئن باشید که با کمال میل به مواردی که مطرح میکنید، اهمیت میدهیم.
منبع: سایت Search Engine Journal
در این قسمت، به پرسشهای تخصصی شما دربارهی محتوای مقاله پاسخ داده نمیشود. سوالات خود را اینجا بپرسید.