تبلیغات در وب سایت و سئو: دستور rel=nofollow

اگر بازدید سایت شما خوب است، حتما تا به حال به فکر نمایش تبلیغات در سایت خود افتاده اید. به هر حال طبیعی است که سعی کنیم دخل و خرج خود و سرورهایمان را از جایی در بیاوریم! اما تاثیر این تبلیغات بر سئو چیست؟

صفحه ی راهنمای وبمستران گوگل می گوید:

Make a reasonable effort to ensure that advertisement links on your pages do not affect search engine rankings. For example, use robots.txt or rel="nofollow" to prevent advertisement links from being followed by a crawler.

ترجمه:

سعی کنید تلاشتان در این جهت باشد که لینک های تبلیغاتی وب سایت شما در رتبه بندی موتورهای جست و جو تاثیر نگذارند. به طور مثال، از فایل robots.txt و یا کلیدواژه "rel="nofollow استفاده کنید تا crawler ها(ربات های خزنده) به چنین لینک هایی توجه نکنند.

در ابتدا باید موضوعی را برایتان روشن کنم: نمایش تبلیغات در اینترنت یک روش عادی و روتین بوده و به هیچ عنوان خلاف قوانین وبمستران گوگل نیست. بنابراین مسئله ای که می تواند باعث پایین آمدن رتبه ی شما در گوگل و سایر موتورهای جست و جو شود، برخی از تبلیغات خاص هستند.

از کجا بدانم تبلیغات سایت من بر خلاف قوانین گوگل نیست؟

در ابتدای کار، تبلیغات شما باید از کلیدواژه nofollow استفاده کرده و یا از طریق فایل robots.txt مسدود شده باشد. این مسئله پیچیدگی های خود را دارد که باید توضیح داده شوند اما فعلا و برای امروز می خواهم در رابطه با همین کلیدواژه nofollow با شما صحبت کنم و در جلسه ی بعد مفصلا به خود موضوع تبلیغات می پردازیم.

rel=nofollow چیست؟

تعریف این کلیدواژه در HTML 5 به شرح زیر است:

The nofollow keyword indicates that the link is not endorsed by the original author or publisher of the page, or that the link to the referenced document was included primarily because of a commercial relationship between people affiliated with the two pages.
source: w3c

ترجمه:

کلیدواژه ی nofollow حاکی از این است که که لینک مورد نظر توسط نویسنده ی اصلی و مدیر سایت تایید نشده و یا اینکه سندِ ارجاع داده شده در درجه ی اول به دلیل قراردادهای تجاری و تبلیغاتی میان مالکین دو صفحه در لینک قرار داده شده است.
منبع: صفحه‌ی رسمی w3c در گیت‌هاب

ممکن است این تعریف فنی و تئوری از کلیدواژه ی nofollow برای شما گنگ باشد، بنابراین سعی می کنم تعریف عملی اش را در دنیای واقعی به شما نشان دهم:

کلیدواژه rel=nofollow به crawler های موتورهای جست و جو اعلام می کند که به اصطلاح، فلان لینک را follow (دنبال) نکنند؛ در قسمت "دسته بندی اطلاعات در دنیای وب" از مقاله ی آشنایی با Googlebot: قسمت اول توضیح دادیم که ربات های موتورهای جست و جو روی هر لینکی که در وب سایت شما باش کلیک کرده و آن را دنبال می کنند تا ببینند چه چیزهایی داخل این لینک وجود دارد، ما به این کار follow کردن می گوییم. بنابراین به زبان ساده تر به ربات ها می گوییم فلان لینک را نادیده بگیرید چرا که ما (به عنوان مدیر وب سایت) این لینک را به رسمیت نمی شناسیم و در قبال آن مسئولیتی قبول نمی کنیم؛ به طور مثال تبلیغات از این دسته هستند.

نمود تصویری دستور nofollow
نمود تصویری کلیدواژه rel=nofollow

مثال و ساختار استفاده

ساختار کلی این دستور، که به صورت یک attribute در لینک های سند HTML قرار می گیرد، به شکل زیر است:

<a href="roxo.ir" rel="nofollow">link text</a>

در کد بالا لینکی به سایت روکسو داریم. به زبان ساده، این کلیدواژه به ربات های موتورهای جست و جو می گوید به این لینک هیچ اعتباری ندهید چرا که مورد تایید من نیست. همان طور که حدس زدید، این کلیواژه مقدار یک attribute است و تنها در تگ های a (لینک ها) قرار می گیرد. قبل از ارائه ی این کلیدواژه تنها دو گزینه داشتیم؛ یا تمام لینک های سایت را nofollow می کردیم و یا اینکه به هیچ کدام دست نمی زدیم اما به لطف ارائه ی این کلیدواژه می توانیم برای هر لینک به صورت جداگانه وضعیت nofollow را تعریف کنیم.

هدف این کلیدواژه چیست؟

دو هدف اصلی برای این کلیدواژه وجود دارد؛ کنترل کردن محتوای spam و اشاره به لینک های تبلیغاتی.

  • در سال 2004: موتورهای جست و جو کلیدواژه ی rel=nofollow را معرفی کردند تا با کامنت های spam مبارزه کنند.
  • در سال 2005: گوگل این کلیدواژه را برای لینک های تبلیغاتی پیشنهاد کرد.
  • در سال 2016: این کلیدواژه به صفحه ی راهنمای وبمستران گوگل اضافه شد.

البته در عمل اکثر افراد از آن برای فرار از جریمه های موتورهای جست و جو استفاده می کنند.

چه زمانی از rel=nofollow استفاده کنیم؟

معمولا می توانید از کلیدواژه ی rel=nofollow در چهار موقعیت اصلی استفاده کنید:

  1. محتوایی که نسبت به آن مطمئن نیستید
  2. لینک های تبلیغاتی
  3. اولویت دهی crawler ها
  4. دفاع در برابر جریمه شدن از سمت موتورهای جست و جو

1- محتوایی که نسبت به آن مطمئن نیستید:

ممکن است ما در بسیاری از موقعیت ها روی محتوایی که کاربران در سایت‌مان منتشر می کنند کنترل کامل نداشته باشیم. چند مورد از این موقعیت ها عبارت اند از:

  • کامنت های وبلاگ و سایت
  • گفت و گو های فروم ها (forum)
  • ویجت های شبکه های اجتماعی

در چنین موقعیت هایی عاقلانه است که لینک ها را به صورت nofollow قرار دهید، در غیر این صورت عملا محتوای دیگران به پای شما نوشته می شود که ممکن است در رتبه بندی سایت شما تاثیر داشته باشد.

2- لینک های تبلیغاتی:

گوگل برای وب سایت هایی که در لینک های تبلیغاتی از nofollow استفاده نمی کنند، جریمه در نظر می گیرد. در واقع اگر هر کدام از لینک های زیر را داشتید باید از nofollow استفاده کنید:

  • لینک های پولی (لینک هایی که در ازای پرداخت پول در وب سایتتان قرار می دهید)
  • لینک های ارجاعی1 (affiliate)
  • تبلیغات به صورت کلی و به هر شکل
  • لینک های press release با متن بهینه سازی شده

1- لینک های ارجاعی، لینک هایی هستند که در بازاریابی رابطه ای استفاده می شوند. این نوع بازاریابی در ویکی پدیا به این شکل تعریف شده است:

فروش رابطه‌ای (به انگلیسی: Affiliate marketing) یک روش بازاریابیست که در آن کسب و کار به یک یا چند نفر که بازدید کننده یا مشتریانی را به کسب و کار ارجاع داده‌اند، پاداش می‌دهد. برای مثال سایت‌ها برای ارجاء بازدیدکنندگان جدید یا خریداران جدید هدیه یا مبلغی را به شخصی که معرفی را انجام داده پرداخت می‌کنند.
منبع: ویکی پدیا

از تعریف هایی که برای خود این لینک ها ارائه شده است:

An affiliate link is a specific URL that contains the affiliate's ID or username. In affiliate programs, advertisers use affiliate links to record the traffic that is sent to the advertiser's website.
source: Techopedia

بنابراین در این نوع لینک ها معمولا از ID یا Username یک کاربر در خود لینک استفاده می شود تا مشخص شود هر کاربر چند نفر را به سایت ارجاع داده است و یا چند محصول را فروخته است. این نوع بازاریابی در ایران تحت نام هایی از قبیل "مشارکت در فروش" و انواع اقسام دیگر نام ها وجود دارد. حتما تا به حال با آن ها برخورد کرده اید.

3- اولویت دهی crawler ها:

اولویت دهی crawler ها به این معنی است که به ربات های خزنده مانند گوگل بات بگوییم چگونه و با چه اولویت هایی با وب سایت ما تعامل کنند. برخی اوقات تعداد صفحاتی که توسط crawler ها پیشمایش می شوند محدود هستند؛ به طور مثال دیده ام که وب سایتی دارای 100 صفحه بوده است اما تنها 10 صفحه اش برای موتورهای جست و جو مهم بوده است چرا که صفحاتی مانند «ورود به حساب کاربری» و «قوانین سایت» و نتایج جست و جو و غیره در رتبه بندی سایت شما مهم نیستند و نادیده گرفته می شوند. اگر چنین حالتی دارید قطعا می خواهید آن 10 صفحه crawl شوند نه 90 صفحه ی دیگر که تاثیری در رتبه ی شما ندارند.

شما می توانید rel=nofollow را به لینک های داخلی مربوط به آن 90 صفحه اضافه کنید تا وب سایت شما از یک وب سایت 100 صفحه ای تبدیل به یک وب سایت 10 صفحه ای مفید شود. همانطور که مشخص است به این کار اولویت دهی یا اولویت بندی می گوییم چرا که به برخی از صفحات اولویت بیشتری داده ایم. البته لازم به ذکر است که چنین موقعیت هایی کم پیش می آیند اما آشنایی با این مبحث به شما کمک می کند تا نحوه ی دید crawler ها را نسبت به سایت خود عوض کنید.

4- دفاع در برابر جریمه شدن از سمت موتور های جست و جو:

یکی از مهم ترین دلایل استفاده از nofollow جلوگیری از جریمه شدن توسط موتورهای جست و جو است. این جریمه ها روی رتبه بندی سایت شما تاثیر می گذارد.

  • در لینک های تبلیغاتی از nofollow استفاده نمی کنید؟ ممکن است از سمت گوگل جریمه شوید.
  • در لینک های نامطمئن از nofollow استفاده نمی کنید؟ ممکن است از سمت گوگل جریمه شوید.
  • در press release ها از nofollow استفاده نمی کنید؟ ممکن است از سمت گوگل جریمه شوید.

در اصل rel=nofollow برای جلوگیری از spam استفاده می شود اما در دنیای وب مستران نگرانی اصلی جریمه شدن توسط گوگل است.

نویسنده شوید
دیدگاه‌های شما

در این قسمت، به پرسش‌های تخصصی شما درباره‌ی محتوای مقاله پاسخ داده نمی‌شود. سوالات خود را اینجا بپرسید.