رقابت در دنیای تجارت الکترونیک و بازاریابی دیجیتال بسیار شدید است. با یک جستجوی ساده می توانید سایت های بسیار زیادی را پیدا کنید که همگی یک محصول را می فروشند و یا خدمات یکسانی را ارائه می دهند. بنابراین برای موفقیت در این زمینه و دیده شدن نزد مخاطبان تنها را این است که به نوعی خدمات خود را از رقبا متمایز کنید. دنیای تجارت همیشه افرادی را به هدف می رساند که برای رساندن پیام برند خود به مشتری استراتژی خاص دارند. جمله زیر از «ست گودین» به عنوان یکی از موفق ترین دیجیتال مارکترهای ایلات متحده از اهمیت پیام ها و محتواهایی که به کاربر ارائه می دهید تاکید می کند.
بازاریابی دیگر مربوط به محصولات و خدماتی که ارائه می دهید نیست، بلکه درباره داستان هایی است که تعریف می کنید!
می توانید با یک سوال شروع کنید. مخاطبان و مشتریان هدف شما در واقع چه افرادی هستند؟ بودجه خود را ارزیابی و مقایسه کنید که با توجه به آن، از کدام سرویس های بازاریابی می توانید استفاده کنید. همچنین می توانید یک نظرسنجی ساده در میان مردم داشته باشید و از نظرات آن ها مطلع شوید.
برای این کار ابزارهای لازم برای اجرای طرح خود و همچنین ابزارهای مورد نیاز برای تحلیل و نظارت بر کارهای انجام شده را شناسایی کنید و آن ها را برای شروع کار آماده کنید.
در این مرحله باید برنامه خود را وارد عمل کنید و روی مراحلی که به طور روزمره برنامه ریزی کرده اید، متمرکز شوید. فراموش نکنید هر سه و یا شش ماه باید میزان بازگشت سرمایه (ROI) در کسب و کار خود را مورد سنجش قرار دهید.
شناسایی مشتریان یکی از مهم ترین قسمت های هر برنامه بازاریابی محسوب می شود. برای این کار سعی کنید وقت زیادی را اختصاص دهید تا به خوبی مخاطبان اصلی را دریابید. برای مثال اگر در زمینه فروش محصولات مرتبط با کودک فعالیت می کنید، باید والدین کودکان هدف قرار دهید. مسلما قرار نیست مستقیما به کودکان چیزی بفروشید!
در یک جمله کوتاه بگویید که چرا محصولات شما برای مشتریان اهمیت دارد. به عبارت دیگر دلیل وجود خود و محصولات و خدماتتان را در آن شرح دهید. اگر بتوانید یک داستان جذاب پشت برند تجاری خود داشته باشید، می توانید شور و اشتیاق بیشتری برای مشتریان در جهت استفاده از محصولات و خدماتتان ایجاد کنید.
هنگامی که مشتریان خود را شناسایی کردید و دلیل اهمیت محصولات و خدمات را شرح دادید، باید او را در ادامه روند توسعه کسب و کار خود درگیر کنید. برای مثال وقتی مشتری از محصولات مشابهی در بازار استفاده می کند بفهمید که چه مشکلاتی با آن دارد و محصول خود را طوری توسعه دهید که برای این مشکلات راه حل داشته باشد.
هرآنچه تا به اینجا گفتیم به نوعی یک مقدمه محسوب می شود. چرا که دنیای بازاریابی و آموزش های آن بسیار گسترده و پیچیده تر آن است که به این اندازه بتوان آن را خلاصه کرد. اما از اینجا به بعد به بررسی آنچه که در این مقاله به دنبال آن هستیم می پردازیم. همانطور که در عنوان مقاله خوانید، می خواهیم راهکارهای بازاریابی با بودجه کم برای استارت آپ ها را برای شما شرح دهیم.
در دنیای امروزی اکثر استارت آپ ها وابسته به تکنیک ها و روش های گران قیمت در بازاریابی هستن. اما آیا چنین کاری واقعا ضرورت دارد؟ با در نظر گرفتن گسترش اینترنت و دسترسی بسیار زیاد افراد به آن، می توان روش های ارزان تری را نیز برای جذب بیشتر مشتری پیدا کرد تا بتوان یک فروش اولیه خوب برای کسب و کار مورد نظر رقم زد.
در ادامه سه راهکار موثر را که می تواند بازاریابی با بودجه کم و فروش شما در دنیای دیجیتال را تقویت کند، شرح می دهیم.
روند رو به رشد شبکه های اجتماعی و مجازی فرصت مناسبی را برای بازاریابی محصولات فراهم آورده است. به ویژه آنکه استفاده از این رسانه ها رایگان و در عین حال بسیار آسان است. البته وقتی صحبت از رسانه های اجتماعی می شود بهتر است به جای برندسازی و تبلیغ محصولات بر رضایت مشتریان تمرکز کنید.
آیا لازم است باز هم جمله «محتوا پادشاه است» را تکرار کنیم؟! بازاریابی مبتنی بر محتوا یک روش بسیار عالی برای همه کسب و کار ها محسوب می شود. یک بخش بلاگ در وب سایت خود راه اندازی کنید و مرتبا آن را با محتواهای جدید و مفید برای کاربران بروزرسانی کنید. البته بازاریابی محتوا تنها محدود به بلاگ ها نیست و به هر شکلی که بتوانید محتوای خود را در دسترس کاربران قرار دهید بازاریابی محتوا انجام داده اید. فرقی ندارد شبکه های اجتماعی، خبرنامه های ایمیلی، پست میهمان در وب سایت های دیگر و...
البته آنچه که در این زمینه اهمیت دارد این است که در محتواهای خود به جای اینکه دائما از محصولات خود و ویژگی های آن تعریف کنید، باید به دنیال حل مشکلات و نیازهای کاربران باشید؛ برای مثال چگونگی استفاده از محصولات را آموزش دهید به جای آنکه مستقیما محصول خود را تبلیغ کنید. مثلا اگر در حال فروش محصولات مرتبط با تناسب اندام هستید، ویدئوهایی درباره نحوه تمرین با دستگاه ها ارائه دهید. همچنین می توانید در آن از مزیت های محصولات خود نسبت به سایر نمونه های موجود در بازار نیز صحبت کنید.
توجه داشته باشید بیشتر آمار جستجوی کاربران در موتورهای جستجو با عناوین پرسشی مانند چگونگی انجام یک کار یا استفاده از یک چیز در ارتباط است. بنابراین تولید محتواهایی که با همین عناوین باشند و بتوانند پرسش های کاربران را پاسخ دهند یک تکنیک عالی در این مدل بازاریابی محسوب می شود.
بسیاری از افراد خرید محصولات را بر اساس نظرات و تعاریف سایر خریداران قبلی انجام می دهند. اگر به سایت آمازون دقت کنید می توانید رتبه های ستاره ای کاربران را در زیر هر محصول مشاهده کنید. همچنین می توانید ببینید چند نفر درباره آن نظر داده آن و چند نفر آن را دوست داشته اند.
بر اساس تحقیقات، نزدیک به 70 درصد مردم وقتی محصول آنلاین را خریداری می کنند بعدا درباره آن یک بررسی در وب سایتی که از آن خرید کرده اند، قرار می دهند. از آنجا که این مورد تاثیر بسیار زیادی در جلب اعتماد و خرید مشتریان بعدی دارد، سعی کنید حتما آن را در وب سایت یا صفحات خود در شبکه های اجتماعی قرار دهید.
راه اندازی یک تجارت الکترونیک در دنیای پر از رقابت امروزی به یک استراتژی مناسب نیاز دارد. در همین راستا، ابزارهای زیادی به وجود آمده اند تا هزینه های شما را در بازاریابی کاهش داده، شما را در بازاریابی با بودجه کم یاری دهند و و بازدهی کسب و کار شما را بیشتر کنند. تنها کافیست مخاطبان خود را بهتر بشناسید و ویژگی های متمایز محصولات و خدمات خود را به گوش آن ها برسانید.
منبع: سایت Medium
در این قسمت، به پرسشهای تخصصی شما دربارهی محتوای مقاله پاسخ داده نمیشود. سوالات خود را اینجا بپرسید.