همه ما می دانیم که موفقیت در شبکه های اجتماعی در گرو ارائه مطالب و محتوای با کیفیت و جذاب برای کاربران است تا بتوانند تعامل خوبی با آن برقرار کنند. اما آیا شبکه های اجتماعی جای مناسبی هستند که در آن ها مطالب خود را گسترش دهیم و به مخاطبان خود ارزش بیشتری ببخشیم؟ کاملا! در واقع رابطه بین محتوا و شبکه های اجتماعی یک رابطه طبیعی و محکم است که این دو را روی یکدیگر بسیار تاثیرگذار کرده است. همین موضوع استراتژی های بازاریابی دیجیتال را از سایر روش ها کاملا متفاوت کرده است. اما چه روش هایی برای بهبود و گسترش و بازاریابی محتوا در شبکه های اجتماعی موثر است؟ در پاسخ باید بگوییم روش های زیادی وجود دارد که همگی می توانند در این زمینه تاثیرگذار باشند. اما ما در این مقاله، 4 مورد از مهم ترین آن ها را بررسی می کنیم که احتمالا بیش از سایر روش ها می تواند مورد توجه قرار بگیرد. در ادامه با روکسو پلاس همراه باشید!
در ابتدا و قبل از هر چیز باید بگوییم شبکه های اجتماعی مکان بسیار مناسبی محسوب می شوند که در آن ها می توانید با مخاطبان خود بیشتر آشنا شوید. اگر از این شبکه ها برای انتقال اطلاعات به و ارزش بخشیدن به مخاطبان خود استفاده نمی کنید باید بگوییم که در اشتباه هستید.در واقع ارزش بیشتر شما، در گرو ارزش بخشیدن به مخاطبان شما است. اما برای انجام این کار ابتدا باید مخاطبان خود را به خوبی بشناسید و بدانید که:
دانستن پاسخ این سوالات به شما کمک می کند که بدانید مخاطبان شما بیشتر به دنبال چه نوع محتوایی هستند. همچنین دانستن اینکه مخاطبان شما در چه زمانی بیشترین فعالیت در شبکه های اجتماعی را دارند می تواند زمان ایده آل برای اشتراک محتوا با آن ها را تعیین کند. همچنین دانستن سلیقه و علاقه مشتریان و مخاطبان باعث می شود از ارائه مطالبی که ممکن است آن ها را از شما دور کند، خودداری کنید.
حال که می دانید باید چه نوع محتوایی را با توجه به نیاز مخاطبان خود تولید کنید، در واقع می توانید توجه و ارزش بیشتری برای آن ها قائل شده اید و با اطمینان خاطر باید منتظر توجه و ارزش متقابل آن ها به برند یا کسب و کار خود باشید.
خُب! تا به اینجا با چند روش خوب برای شناخت مخاطب و ارائه محتوای بهتر آشنا شدید. حال بیایید روش های دیگر را نیز مرور کنیم.
رسانه های اجتماعی ابزار مناسبی برای تحت نظر گرفتن موارد مفیدی از قبیل لیست زیر هستند:
نظارت بر این موارد و گرفتن چنین اطلاعاتی می تواند به استراتژی های شما بسیار کمک کننده باشد. البته به شرطی که بتوانید این یافته ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید و به آن ها عمل کنید. حال این اطلاعات چگونه به گسترش محتوای شما میان کاربران و مخاطبان کمک می کند؟
دانستن مواردی که در لیست بالا گفتیم، به شما کمک می کند چالش های مخاطبان خود را بیشتر بشناسید و بدانید که بیشتر به دنبال چه اطلاعاتی پیرامون شما هستند. بنابراین می توانید پاسخ مناسبی به پرسش ها و نیاز های آن ها ارائه دهید. به عبارتی دیگر باید از این دانسته ها برای شکل دادن به استراتژی خود استفاده کنید. این استراتژی باید در مسیر اهداف شما، برای مثال جذب ترافیک بیشتر از این شبکه های به سمت وب سایت باشد. در پایان فراموش نکنید برای جذب بهتر مخاطبان بهترین کار ارائه محتوای مرتبط (با کسب و کار و مخاطبان شما) است و دانستن هر یک از اطلاعات بالا بر این موضوع تاثیرگذار است.
مخطبان خود را خسته نکنید. اگر فقط درباره برند و خدمات خود صحبت کنید و یا همیشه یک موضوع تکراری ارائه دهید، اوضاع افتضاح خواهد شد. اینجاست که طبقه بندی محتوا به شما کمک می کند به مطالب خود چاشنی اضافه کنید! اگر این کار را به درستی استفاده کنید می توانید نظر مخاطبان را بیشتر جلب کنید و تعامل بهتری با آن ها داشته باشید. برای انجام این کار چند نکته را در نظر داشته باشید:
همچنین می توانید از شبکه های اجتماعی برای ساختن محتوای تولید شده توسط کاربران نیز استفاده کرد. اینگونه می توانید تعامل بیشتری با آن ها برقرار کرد و دنبال کننده های بیشتری نیز به دست آورد. این کار به نوعی تقدیر از مخاطبان محسوب می شود که می تواند به محبوبیت شما نیز کمک کند.
آماری که تمرکز کاربران روی پست ها و محتواهای شبکه های اجتماعی را نشان می دهد تکان دهنده است! به عبارتی دیگر صبر و تمرکز کاربران بسیار کم شده است و می توان گفت آن ها به جای خواندن مطالب آن ها را در ذهن خود اسکن می کنند!
اما برای حل این مشکل باید چه کار کرد؟
بیایید یک مثال بزنیم! فرض کنید مقاله ای 3000 کلمه ای پیرامون موضوع هوش مصنوعی آماده کرده اید. این مقاله احتمالا شامل موضوعات زیر خواهد بود:
خب! آیا طبیعی است که انتظار داشته باشیم مخاطبان بی حوصله امروزی همه این عناوین را مطالعه کنند؟ بدون شک بیش از نیمی از آن ها بدون مطالعه از کنار آن رد خواهند شد. بسیاری نیز تنها در مورد چند عنوان از مقاله علاقه مند هستند می خواهند درباره آن بدانند.
بنابراین بهترین راه برای اینکه کاربران محتوا را هضم کنند این است که آن را خلاصه کنیم یا به چند قسمت تقسیم کنیم و تنها مطالب کلیدی و مختصری پیرامون آن بیان کنیم. راه بهتر نیز ارائه کلیپ یا فیلمی کوتاه درباره موضوع مورد نظر است. شکی نیست که تصاویر و ویدئوها بیشتر از متن کاربران را درگیر خود می کنند.
شبکه ها و رسانه های اجتماعی مکان بسیار مناسبی برای گسترش محتوا و پیشبرد استراتژی های محتوا محور و تعامل بیشتر با مخاطبان هستند. راهکارهای زیادی نیز برای این کار وجود دارد که باید بلد باشید به درستی از آن ها استفاده کنید. اگر بتوانید مخاطبان خود را به خوبی درک کنید می توانید خود را به خوبی به آن ها شناسایی کنید و پشتیبانی مناسبی از سوی یکدیگر دریافت کنید. اگر بتوانید از عهده این کار به خوبی برآیید باید منتظر نتایج چشمگیر آن مانند تعامل بهتر با کاربران و یا افزایش ترافیک وب سایت خود باشید.
امیدواریم راهکارهای بازاریابی محتوا در شبکه های اجتماعی را که در این مقاله شرح دادیم، بکار گیرید و از نتایج مطلوب آن بهره ببرید.
منبع: سایت Search Engine Journal
در این قسمت، به پرسشهای تخصصی شما دربارهی محتوای مقاله پاسخ داده نمیشود. سوالات خود را اینجا بپرسید.