حتما شنیده اید که برای موفقیت، بهتر است دوستانتان را نزدیک خود نگه دارید و دشمنانتان را نزدیکتر! این جمله در هیچ کجا به اندازه ی دنیای وب به واقعیت نزدیک نمی باشد. وقتی می خواهید یک کسب و کار آنلاین داشته باشید، آنگاه رقبای شما تنها فروشگاه های موجود در خیابان های محل کار شما نخواهند بود. بیشتر رقبای شما ممکن است در آن سر کشور و یا آن طرف دنیا باشند! به همین جهت باید همواره تمام حرکات و فعالیت های آنها را زیر نظر داشته باشید.
دانستن اینکه رقبای شما چه کارهایی انجام می دهند و چه استراتژی هایی را در پیش می گیرند، کلید ماندن در رقابت های آنلاین و تحت وب است.
در ادامه به شما یاد خواهیم داد که چگونه کسب و کار خود را آنالیز کنید تا بتواند در دنیای کسب و کارهای آنلاین همچنان در دور رقابت باقی بمانید و به شکل موفق فعالیت کنید.
اول از همه باید ببینید که رقبای شما چه افراد یا شرکت هایی هستند. برای این کار راهکارهای زیر را در نظر داشته باشید:
جستجو در گوگل: با جستجوی کلید واژه های مرتبط با کسب و کار خود در گوگل به راحتی می توانید ببینید که چه افراد یا شرکت های در زمینه شما برند هستند و در سطح حرفه ای فعالیت می کنند. وب سایت هایی که در صفحات اول گوگل دیده می شوند معمولا شرکت هایی معتبر هستند که در نتیجه چندین سال فعالیت حرفه ای اکنون به این رتبه دست پیدا کرده اند.
جستجوی کلیدواژه های مرتبط یک فایده دیگر نیز برای شما خواهد داشت: اگر شما محصولات خود را از یک عمده فروش دریافت می کنید می توانید ببینید که افراد دیگری حاضرند محصولات را برای شما تامین کنند. بررسی قیمت ها و خدمات آنها ممکن است برای کسب و کار شما مفید باشد.
با رسانه های جدید بروز باشید: اگر اهل مطالعه و مجله باشید، همواره لیستی از رقبای خود را در مجلات و روزنامه های مرتبط مشاهده خواهید. با بررسی خدمات، قیمت ها و سایر ویژگی های تبلیغاتی آنها می توانید با برنامه ها، ایده ها و حتی ترفندهای آنها برای پیشبرد اهداف شرکتشان آشنا شوید و آنها را آنالیز کرده و در جهت منابع خود مورد استفاده قرار دهید.
توجه داشته باشید که تنها روزنامه ها و مجلات در این زمینه مد نظر نیستند. می توانید در بلاگ های اینترنتی هم رقبای کسب و کار خود را پیدا کرده و فعالیت آنها را زیر نظر داشته باشید.
از مشتریان خود سوال کنید: معمولا مشتریان شما به خوبی با رقبای شما نیز آشنایی دارند. می توانید مستقیما با آنها مذاکره کنید و اطلاعاتی را درباره سایر رقبای شما که از آنها خرید می کرده اند، دریافت کنید. در فضای وب می توانید به صورت ایمیل و یا پرسشنامه های تحت وب این کار را انجام دهید. همچنین می توانید برای تشویق آنها به این کار برای آنها کد تخفیف در نظر بگیرید.
پس از آنکه رقبای اصلی خود را شناسایی کردید، نوبت آن است که خدمات آنها را آنالیز کنید و از آنها برای بهبود کسب و کار آنلاین خود استفاده کنید. برای این کار راهکار های زیر را در نظر داشته باشید:
وب سایت آنها را بررسی کنید: معمولا شرکت هایی که به صورت آنلاین فعالیت می کنند و فروشگاه های اینترنتی همه اطلاعات خود را داخل وب سایت قرار می دهند تا در معرض دید مشتریان باشد. سعی کنید این اطلاعات را به شکل کامل مورد بررسی قرار دهید. برای نمونه دقت کنید که چگونه محصولات و خدمات خود را توصیف می کنند؟ برای جلب اعتماد کاربران به چه راهکارهایی اندیشیده اند؟ آیا برای تعطیلات و مناسبت های خاص مانند عید نوروز برنامه های خاصی تدارک می بینند؟ تصاویری که از محصولاتشان ارائه می دهند، از شما بهتر و حرفه ای تر است؟
پس از آن، طراحی وب سایت را در نظر داشته باشید. آیا ریسپانسیو است و در گوشی و تبلت به خوبی نمایش داده می شود؟ ساختار لینک دهی سایت و دسترسی به بخش های مختلف سایت چگونه است؟ آیا از اسلایدرها و باکس های تبلیغاتی استفاده می کنند؟ آیا گرافیست یا طراح برای سایت و تبلیغات محصولات خود استخدام کرده اند؟
به طور خلاصه سعی کنید بفهمید برای جلب نظر و رضایت مشتری از چه ترفند ها و راهکار هایی استفاده می کنند.
آیا در سایت خود از بلاگ استفاده می کنند؟ بسیاری از کسب و کارهای آنلاین در وب سایت خود یک بلاگ اختصاصی جهت آموزش به کاربران و همچنین معرفی محصولات خود در قالب مطالب تحت بلاگ استفاده می کنند. بررسی کنید که آیا رقبای شما نیز از بلاگ استفاده می کنند یا نه؟ در آن چه مطالبی قرار می دهند؟ همچنین بازخورد مشتریان آنها را که در قالب نظر زیر پست ها ارائه می شود را در نظر داشته باشید.
نقد و بررسی های آنها را در نظر بگیرید: بسیاری از شرکت ها برای معرفی بهتر محصولات خود آنها را به طور کامل مورد نقد و بررسی قرار می دهند. بررسی کنید که آیا رقبای شما نیز این کار را انجام می دهند یا نه؟ همچنین در نظر داشته باشید از چه توصیفات و جملاتی در نقدهای خود از محصولاتشان استفاده می کنند.
فراموش نکنید که چیزی حدود 85 درصد مشتریان به نقد و بررسی های آنلاین توجه ویژه ای دارند.
بنابراین یک نقد و بررسی خوب می تواند به شدت روی فروش محصولات یا خدمات شما تاثیرگذار باشد.
شبکه های اجتماعی آنها را دنبال کنید: امروزه شبکه های اجتماعی عامل بسیار مهمی در موفقیت و شکست یک کسب و کار آنلاین محسوب می شوند. با توجه به فعالیت زیاد کاربران در شبکه های مجازی مختلف همچون اینستاگرام، فعالیت تبلیغاتی در آنها می توان تاثیر بسزایی در روند پیشرفت کسب و کار شما داشته باشد. همچنین سعی کنید پروفایل رقبای خود در این شبکه ها را دنبال کنید و همواره از تغییرات آنها و شیوه های مدیریت و تبلیغاتی آنها مطلع باشید و بتوانید استراتژی هایی که در این مسیر پیش گرفته اند را شناسایی و آنالیز کنید.
در پایان به آینه نگاه کنید و از تجربیات خود در رقابت های گذشته درس بگیرید. بررسی کنید که اگر موفق بوده اید چه عواملی موجب موفقیت شما بوده و آنها را در آینده نیز تکرار کنید. همچنین اگر مدیریت یا بازاریابی شما در گذشته به شکست انجامیده استT عوامل موثر را هر چه زودتر شناسایی کنید و در جهت رفع آنها تلاش کنید. همچنین همیشه از مشتریان خود نظرسنجی کنید و از آنها بخواهید نظرات و تجربیاتشان را درباره محصولات شما آزادانه مطرح کنند. اگر به خوبی این کار را انجام دهید بدون شک نتیجه ای متناسب با سختی و زحماتی که می کشید را دریافت خواهید کرد.
در این قسمت، به پرسشهای تخصصی شما دربارهی محتوای مقاله پاسخ داده نمیشود. سوالات خود را اینجا بپرسید.