در سال 2018 گوگل اعلام کرد که 3234 تعداد بروز رسانی را روی موتور جست و جوی خود پیاده کرده است! این مقدار حدود 8 برابر عددی است که در سال 2009 اعلام کرده بودند. برای رسیدن به چنین عددی باید در روز 9 بروز رسانی انجام داد! بروز رسانی های گوگل در چند سال اخیر چطور بوده اند؟ چطور می توانیم آن ها را زیر نظر بگیریم؟ آیا این کار شدنی است؟
برای درک بهتر، لیستِ تعداد بروز رسانی هایی را که از نظر صحت و سقم تایید شده اند، گرد آوری کرده ایم (منابع در آخر مقاله ذکر خواهند شد):
متاسفانه برای سال های 2015-2014 داده های تایید شده ای نداریم به جز حدس و گمان و برخی از شایعات کلی.
اولین داده ای که از این نوع به دست ما رسید، در سال 2010 و توسط Matt Cutts revealed بوده است. به گفته ی او گوگل هر ساله 350 تا 400 بروز رسانی و تغییر ایجاد می کند. درست است که این عدد دقیق دقیق نیست اما متخصصین سئو تغییرات گوگل را دنبال می کردند و این عدد برایشان عدد بسیار بزرگی بود.
سپس در پاییز 2011 آقای Eric Schmidt به کنگره احضار شد و اولین داده ی دقیق از تغییرات و به روز رسانی ها را به ما ارائه کرد:
To give you a sense of the scale of the changes that Google considers, in 2010 we conducted 13,311 precision evaluations to see whether proposed algorithm changes improved the quality of its search results, 8,157 side-by-side experiments where it presented two sets of search results to a panel of human testers and had the evaluators rank which set of results was better, and 2,800 click evaluations to see how a small sample of real-life Google users responded to the change. Ultimately, the process resulted in 516 changes that were determined to be useful to users based on the data and, therefore, were made to Google's algorithm.
خلاصه ی حرف آقای Eric Schmidt این است که در سال 2010 گوگل 13311 ارزیابی انجام داده است. این ارزیابی ها شامل 8157 آزمایش بوده است؛ در این آزمایش ها دو نمونه نتیجه ی جست و جو به افرادی داده و از آنها خواسته شد که نتیجه ی بهتر را مشخص کنند. سپس حدود 2800 کلیک جمع آوری شده است (از کاربران واقعی گوگل) تا ببینند کدام نتیجه بهتر است. در نهایت بر اساس تمام این داده ها 516 بار آپدیت الگوریتم گوگل انجام شده است.
البته بعد ها گوگل در جلساتی آنلاین به نام How Search Works اعدادی شبیه به این مورد را ارائه کرده است. متاسفانه بسیاری از این اطلاعات در دسترس نیستند اما یک اسکرین شات از سال 2012 از این جلسات باقی مانده است:
این تصویر نشان می دهد که ارزیابی های انجام شده تنها در دو سال از 13311 به 118812 مورد رسیده اند.
منظور ما از داغ شدن سیستم سریع تر و مکررتر شدن بروز رسانی ها است (بالا رفتن فعالیت و گرم شدن). اگر کلیدواژه های گوگل از ابتدای جمع آوری داده ها را کنار هم بگذاریم می توانیم سیستم گوگل را با زمان گذشته مقایسه کنیم. نموداری که در زیر می بینید نشان دهنده ی فعالیت 5 سال گوگل است:
از این نمودار مشخص است که پنج سال دوم از پنج سال اول بسیار فعال تر است اما این فعالیت پایدار نیست و در سال اخیر نشانه هایی از کاهش فعالیت ها دیدهایم. اعداد زیر میانگین و میانه های هر سال هستند:
البته باید در نظر داشت که تغییرات جزئی هر روزه اتفاق می افتند بنابراین درصد خطای این آمار به طور طبیعی بالا خواهد بود.
اگر بخواهیم به طور دقیق بگوییم می شود 8.86 نه 9! اما همه می دانیم که این تفاوت جزئی فرقی به حال ما نمی کند. آقای Matt Cutts در این رابطه می گوید:
We might batch [algorithm changes] up and go to a meeting once a week where we talk about 8 or 10 or 12 or 6 different things that we would want to launch, but then after those get approved ... those will roll out as we can get them into production.
خلاصه ی حرف آقای Matt Cutts این است که تیم گوگل در هفته در رابطه با 8 یا 10 یا 12 یا 6 مورد مختلف صحبت می کنند و نقشه های خودشان را برای هم توضیح می دهند. پس از آنکه طرح ها تایید شد در مرحله ی عمل اجرایی می شود. بنابراین این تغییرات به طور متوسط 9 عدد است نه دقیقا و روزانه 9 عدد. حتی در سال 2016 تحقیقی مبنی بر آپدیت الگوریتم گوگل صورت گرفت که نشان می دهد الگوی تغییرات در آخر هفته ها تغییر می کند بنابراین ارائه ی عدد 9 کار دقیقی نیست بلکه تنها یک متوسط است.
بسیاری از این تغییرات آن قدر کوچک هستند که متخصصان SEO آن ها را «تغییرات الگوریتم یا آپدیت الگوریتم گوگل» منظور نمی کنند؛ به طور مثال ممکن است تغییراتی در طراحی ظاهری گوگل باشند. از طرفی با پیشرفت نتایج SERP مخصوصا در زمینه ی سئوی محلی در 2-3 سال اخیر باید انتظار رشد نرخ تغییرات را داشته باشیم. البته قسمت اصلی مسئله به طرز نگاه شما بستگی دارد؛ فرض کنید گوگل در مورد نحوه ی رفتار موتور جست و جویش با اشتباهات تایپی در زبان کره ای، بروز رسانی انجام می دهد. این بروز رسانی و تغییر برای ما فارسی زبان ها یا حتی انگلیسی زبان ها تغییری ایجاد نمی کند اما اگر یک برند کره ای باشید که برخی از این کلیدواژه های اشتباه را هدف گرفته اید باید منتظر تغییرات بسیار بزرگی باشید. حتی برخی از این تغییرات برای برخی از زمینه ها (مثلا IT و نرم افزار) مهم هستند اما در زمینه های دیگر تغییری ایجاد نمی کنند.
از طرفی از برخی از محققین سئو می شنویم که «هر ساله 3000 تغییر و آپدیت الگوریتم گوگل داریم! بی خیالش شوید!» اما این حرف مانند این است که بگوییم «هوا هر روز تغییر می کند، بنابراین بی خیالش شوید!» درست است که هر گزارش هوایی به درد بخور نیست اما بالاخره باید بدانیم که آیا طوفانی در راه است؟ آیا قرار است باران ببارد؟ ما باید اخبار این تغییرات را دنبال کنیم و اگر مورد مهمی دیدیم بر اساس آن طرح کاری خود را عوض کنیم.
به هر حال نمی توان رشد نرخ آپدیت الگوریتم گوگل را رد کرد و تا جایی که تحقیقات نشان می دهد گوگل قصد توقف این تغییرات را ندارد بنابراین بهتر است سعی کنیم از تغییرات اساسی و مهم با خبر شویم. شما می توانید تغییرات الگوریتم گوگل را از این صفحه از شبکه ی توسعه دهندگان موزیلا دنبال کنید.
امیدوارم این مقاله در درک به روز رسانی های الگوریتم گوگل به شما کمک کرده باشد.
منابع استفاده شده در این مقاله:
2009 – Google's Matt Cutts, video (Search Engine Land)
2010 – Google's Eric Schmidt, testifying before Congress (Search Engine Land)
2012 – Google's "How Search Works" page (Internet Archive)
2013 – Google's Amit Singhal, Google+ (Search Engine Land)
2016 – Google's "How Search Works" page (Internet Archive)
2017 – Unnamed Google employees (CNBC)
2018 – Google's "How Search Works" page (Google.com)
در این قسمت، به پرسشهای تخصصی شما دربارهی محتوای مقاله پاسخ داده نمیشود. سوالات خود را اینجا بپرسید.