در این بخش از آموزش های مرتبط با سئو قصد داریم در خصوص الگوریتم های گوگل صحبت کنیم.
اگر متخصص سئو هستید کم و بیش با الگوریتم های گوگل آشنایی دارید. الگوریتم های گوگل کاربرد های فراوانی دارد که از جمله از مهم ترین آن می توان به بالابردن رنکینگ سایت و بالا رفتن کیفیت محتوای سایت اشاره کرد.
الگوریتم های گوگل در کل شامل الگوریتم هایی هستند که با نام حیوانات شناخته می شوند؛ الگوریتم مرغ مگس خوار، الگوریتم پاندا، الگوریتم رقص گوگل، الگوریتم کبوتر و الگوریتم پنگوئن الگوریتم های اصلی موتور جستجوگر گوگل هستند.
هر چه رتبه یا رنک وبسایت شما بالاتر باشد، گوگل ترافیک بیشتری را به سمت سایت شما هدایت می کند. معیار افزایش رتبه یک وبسایت برای گوگل برآورده ساختن نیاز کاربران است.
می توانید با رعایت کردن قوانین مرتبط با هر یک از الگوریتم های گوگل، نه تنها رنک وبسایت بلکه کیفیت محتوای وبسایت خود را افزایش بدهید.
این الگوریتم بر کلمات کلیدی و عبارت های جستجو شده توسط کاربران تمرکز دارد. از دلایل زیبایی که این الگوریتم به این نام خوانده شده است، وجود دو عامل همزمان سرعت و دقت است.
الگوریتم مرغ مگس خوار با سرعت و به دقت کلمات کلیدی و عبارت های جستجو شده را که سایت شما با آن ها به نمایش در می آیند، به خوبی می یابد و طبق آن بر رتبه وبسایت شما اثر می گذارد.
پیش از پیدایش این الگوریتم، وقتی کاربران مطلبی را در گوگل جستجو می کردند، با انبوهی از سایت های به دردنخور که کلمات کلیدی و لینک های اسپم را به صورت فله ای به سایتشان وارد کرده بودند، روبرو می شدند و به جواب مورد نظر نمی رسیدند. الگوریتم مرغ مگس خوار این سایت ها را جریمه و سایت هایی با مطالب با کیفیت و دقیق را در صدر می نشاند.
این الگوریتم از تاثیرگذارترین الگوریتم های گوگل می باشد.
وظیفه این الگوریتم این است که بر کیفیت محتوای وبسایت نظارت کند یعنی: محتوا کپی نباشد، کوتاه نباشد، تکراری نباشد، دارای عکس باشد.
عملا می توان گفت این الگوریتم راه نجات کاربران گوگل بود.
کاربران برای یافتن مطلب مورد نظر خود به جستجوهای گوناگون می پرداختند و تا قبل از الگوریتم پاندا صرفا با محتواهای تکراری و کپی شده از وبسایت های دیگر مواجه می شدند. اما پیدایش الگوریتم پاندا، نقطه پیشرفت و اوج وب محسوب می شود.
با این الگوریتم قدرتمند، محتواهای تکراری از بسیاری از سایت ها حذف شدند و کاربران همواره با محتوایی جدید می شدند. بنابراین به راحتی می توانستند نیاز خود را از طریق وب برطرف نمایند.
الگوریتم گوگل دنس یک الگوریتم جالب و هیجان انگیز است.
گوگل این الگوریتم را طراحی کرده است تا سایت ها را مورد آزمایش قرار دهد!
این الگوریتم باعث می شود رنک سایت شما به شکل عجیب و غریبی بالا و پائین شود.
گوگل دنس چند روز یا چند هفته تعدادی از ایندکس های سایت شما را حذف می کند و به تبع آن ممکن است وبسایت شما از نتایج گوگل نیز حذف شود.
دقت داشته باشید که این تغییر موقتی است، یعنی پس از اینکه وبسایت شما از لیست نتایج حذف شد، چنانچه شما در بهبود رتبه خود تلاش کنید و به انتشار محتوای های بهینه بپردازید، بعد از مدتی که آزمایش گوگل دنس به پایان رسید، مجددا رنگ وبسایت شما بازخواهد گشت و گاهی نیز دیده شده که رتبه بهتری به سایت داده شده و جایگاه بهتری کسب کرده است.
یک الگوریتم وابسته به مکان! بله الگوریتم کبوتر یک الگوریتم بسیار جالب است که با توجه به لوکیشن وبسایت اقدام به بهبود سئو سایت می کند.
این روزها فقط متن و عکس و ویدئو و ... برای گوگل محتوا به حساب نمی آیند، بلکه لوکیشن هم یک محتواست.
الگوریتم کبوتر در سال 2014 توسط گوگل معرفی شد. این الگوریتم «عبارت مورد جستجوی شما» را با الگوریتم وب سایت ها تطابق می دهد و هر کدام که از نظر مکانی به شما نزدیک تر باشد، زودتر به شما معرفی می کند.
الگوریتمی که بتواند با لینک های اسپم مبارزه کند، پنگوئن است. الگوریتم پنگوئن که در سال 2012 ارائه شد، توانست بسیاری از وبسایت هایی که از سئوی سیاه جهت بهبود سئوی خود استفاده کرده بودند، شناسایی کند و بر رتبه این سایت ها تاثیر منفی بگذارد.
تمرکز الگوریتم پنگوئن بیشتر روی لینک سازی های غیرطبیعی سایت شماست. بک لینک گرفتن از سایت های غیر مرتبط و کم ارزش و لینک سازی بیش از حد باعث می شود پنگوئن را عصبانی کنید و شما را به شدت جریمه کند!
یادتان باشد اگر می خواهید در الگوریتم پنگوئن سربلند باشید از ابتدا از روش های سئو سیاه استفاده نکنید و برای لینک سازی از لینک سازی دستی و طبیعی استفاده کنید.
در وبسایت خود گزینه های به اشتراک گذاری محتواهایتان در شبکه های اجتماعی را فعال کنید. همچنین از محتوای کپی و تکراری و لینک های اسپم استفاده نکنید.
خیلی متشکرم که در این بخش از مقالات آموزشی سئو همراه ما بودید. چنانچه سوالی داشتید می توانید از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید.
در این قسمت، به پرسشهای تخصصی شما دربارهی محتوای مقاله پاسخ داده نمیشود. سوالات خود را اینجا بپرسید.