حتما شما هم نام های مختلفی از الگوریتم های گوگل به گوشتان خورده و با آنها کم و بیش آشنایی دارید؛ پنگوئن، مرغ مگس خوار، پاندا، کبوتر و...
قصه این الگوریتم ها سر دراز دارد. اما به طور مفصل، همانطور که در مجموعه آموزش صفر تا صد سئو نیز توضیح دادیم، موتورهای جستجو از ربات های خزنده و تحلیلگر تشکیل شده اند که طبق الگوریتم هایی که برنامه نویسان و متخصصان شرکت به آنها وارد می کنند، عمل می کنند. این شرکت ها مانند گوگل هر چند وقت یک بار این الگوریتم ها را مورد بازبینی قرار داده و تغییراتی را در آنها ایجاد می کنند.
گوگل از این تغییرات اهداف زیادی دارد. اما مهم ترین آنها شناسایی و جریمه سایت هایی است که با سئوی کلاه سیاه و روش های غیر قانونی بهینه سازی شده اند. از طرفی بهبود قدرت جستجو و ایجاد یک تجربه کاربری بهتر برای مخاطبان هنگام کار با موتورهای جستجو از دیگر اهداف این تغییرات است.
این الگوریتم ها در نهایت رتبه بندی و اولویت بندی سایت ها در نتیجه جستجوی کاربران را مورد تاثیر قرار می دهند. بدیهی است هر وب سایتی که با الگوریتم های جدید و فاکتورهای اساسی آن سازگاری بیشتری داشته باشد، شانس بیشتری برای دیده شدن در ابتدای لیستم نتایج جستجوی کاربران خواهد داشت.
حال در این آموزش سعی داریم جدیدترین الگوریتم گوگل، یعنی فرد (Fred) برای شما همراهان عزیز و دوستداران سئو مورد بررسی قرار دهیم و با بیان فاکتورهای مهم این الگوریتم شما را در جهت سازگاری بیشتر با آن و در نتیجه در امان ماندن از جریمه های آن راهنمایی کنیم. در ادامه با روکسو همراه باشید...
در تاریخ 7 مارچ 2017 زمزمه هایی بین وبمسترها به گوش می رسید که از ایجاد تغییرات در نتایج جستجوی گوگل حکایت می کرد به طوری که آنها معتقد بودند تغییراتی در الگوریتم جستجوی گوگل ایجاد شده است. گوگل در ابتدا هیچ پاسخی به این همهمه ها نداد و از در اختیار قرار دادن اطلاعات نزد کاربران خودداری کرد. دو روز بعد از این شایعه ها و همهمه ها طی یک شوخی بیمزه نام Fred برای این آپدیت گوگل انتخاب شد.
جریان از آن جایی شروع شد که رایان جونز (مدیر سئوی شرکت معتبر Sapient Razorfish) در یک توئیت اظهار کرد:
[su_quote]کسانی که با گری ایلایس (متخصص توسعه موتور جستجوی گوگل) صمیمی نیستند، حتما خبر ندارند که او تمام چیزهایی که اسم ندارند را Fred صدا میزند. ماهیها، آدمها یا هرچیز دیگری که فکرش را بکنید![/su_quote]
پس از آن همانطور که در تصویر زیر می بینید در نتیجه حرف های طنزآمیزی که بین افراد مشهور دنیا در زمینه سئو رد و بدل شد، گری ایلیاس تصمیم گرفت آپدیت های غیر رسمی گوگل را نیز از این پس Fred بنامد!
البته فراموش نکنیم که فرِد واقعا یک الگوریتم نیست، بلکه یک آپدیت اساسی در هسته ی مرکزی موتور جستجوی گوگل محسوب می شود.
گوگل هیچگاه اطلاعات رسمی درباره این آپدیت در اختیار وبمستران قرار نداد. در مقابل متخصصان سئو نیز ساکت ننشستند و با نبش قبر سایت هایی که در نتیجه این آپدیت جریمه شده بودند، به اطلاعات مهمی درباره این آپدیت دست یافتند.
یافته های اصلی حاکی از جریمه شدن سایت هایی بود که تجربه کاربری (UX) را نادیده گرفته بودند و با حجم زیاد از تبلیغات و در کنار آن محتوا های کم و بی ارزش، سعی در ددآمدزایی داشتند. ساده تر بیان کنیم:
سایت هایی در این آپدیت هدف گرفته شدند که رضایت کاربران برای آنها کم اهمیت بود و تنها سود زیاد بود که برای آنها اهمیت داشت!
نمودار زیر متعلق به یکی از این سایت ها است که با بهبود تجربه کاربری و کاهش حجم تبلیغات توانست رتبه قبلی خود را به مرور زمان به دست آورد.
همچنین سایت هایی که تبلیغات پاپ آپ و در نتیجه آن لینک های پی در پی و آزار دهنده برای مخاطبان ایجاد می کردند نیز مورد جریمه گوگل قرار گرفتند. علاوه بر آن گوگل در نتیجه این آپدیت، سایت هایی را که از سایت های بی کیفیت بک لینک گرفته بودند، جریمه کرد و در مقابل سایت هایی را که لینک آنها تنها در سایت های با کیفیت که محتواهای مناسب داشتند، یافت می شد، یک شبه به میزان قابل توجهی ارتقا داد.
نمودار زیر متعلق به ترافیک یکی از این سایت ها است که از قبل نکات تخصصی و کلاه سفید سئو را رعایت کرده بود و با آپدیت های جدید سازگار بود.
همانطور که قبلا هم گفتیم، نیاز نیست پس از هر آپدیت، لرزه بر اندام خود بیندازیم و به دنبال راه های در امان ماندن از جریمه های گوگل باشیم. اگر سایت خود را اصولی و بر اساس روش های کلاه سفید بهینه کنیم بدون شک، آپدیت های گوگل نه تنها برای ما مشکل ساز نخواهد بود، بلکه همانند وب سایت بالا موجب رشد ترافیک و رتبه سایت ما نیز خواهد شد. خوشبختانه هر آنچه در مجموعه ی آموزش صفر تا صد سئو برای شما آموزش دادیم، در این آپدیت نیز پاسخگوی تمام نیاز های سئو کاربران می باشد.
آنچه که وبمسترها و متخصصان سئو برای در امان ماندن در جریمه های ناشی از این آپدیت بر آن تاکید می کنند، در موارد زیر خلاصه می شود: تمام این موارد را در مقاله ی تکنیک های داخلی سئو به طور مفصل، بررسی کرده ایم.
باز هم تاکید می کنیم منتظر آپدیت های گوگل نباشید و از آنها هم واهمه نداشته باشید. اگر از سئو سر در میاورید و نیاز به استخدام یک متخصص در این زمینه نمی بینید، مجموعه آموزش صفر تا صد سئو را در روکسو مطالعه کنید و با بهینه سازی صحیح و اصولی، سایت خود را برای سازگاری با آپدیت ها و الگوریتم های جدید گوگل ضمانت کنید.
در نهایت به یاد داشته باشید که سایت های خوب، از همان روز اول عالی به دنیا نیامده اند بلکه به شکل مناسب پیشرفت کرده اند تا به این درجه رسیده اند.
در این قسمت، به پرسشهای تخصصی شما دربارهی محتوای مقاله پاسخ داده نمیشود. سوالات خود را اینجا بپرسید.