پیدا کردن کلمات کلیدی موثر سایت با ابزارهای سئو

30 آبان 1397
keyword-research-analysis-ss-1920

آیا شما هم می خواهید بدانید که مطالب سایت شما برای کلمات کلیدی درست و مورد نظرتان در موتور های جستجوگر رتبه بندی می شوند؟

معمولا اکثر افراد، برای اینکه متوجه شوند مطالب سایتشان در کدام کلمات کلیدی رتبه بندی شده است، کلمات کلیدی را در موتور های جستجوگر مانند گوگل سرچ می کنند؛ اما این روش، اطلاعات دقیق و درستی در رابطه با مطلب سایت به کاربر ارائه نمی کند. برای همین نیاز است که از سرویس های مخصوص این کار استفاده کرد.

در ادامه این مطلب از روکسو قرار است به شما دوستان عزیز آموزش دهیم که چگونه می توان فهمید، مطالب سایت برای کدام کلمات کلیدی رتبه بندی شده اند.

چرا نیاز است کلمات کلیدی رتبه بندی شده مطالب سایت خود را چک کنیم؟

اگر شما به صورت حرفه ای و درست در مقالات و مطالب سایت خود، سئو را رعایت کرده باشید و از کلمات کلیدی مناسبی استفاده کرده باشید، مطالب شما برای همان کلمات کلیدی در موتور های جستجوگر نیز رتبه بندی خواهند شد.

اکثر مبتدیان و تازه کاران، به راحتی در موتور های جستجوگر مانند گوگل، کلمات کلیدی را جستجو می کنند و به دنبال مطالب خود در نتایج می گردند. این افراد، تنها صفحه اول در شرایط خاص، صفحه دوم نتایج را بررسی می کنند و به دنبال مطلب مورد نظر سایت خود می گردند.

اما مسئله اینجاست که گاهی اوقات ممکن است مطلب سایت شما در صفحات پایین تر از صفحه 2 نتایج ظاهر شود یا اصلا هنوز رتبه بندی نشده باشد. این موضوع باعث شده که برخی از کاربران، کلمات کلیدی را جستجو کنند و به مطالب مورد نظر سایت خود دست نیابند.

اگر بر روی دستیابی مطالب خود با استفاده از جستجو کلمات کلیدی در موتور های جستجوگر تکیه کنید، مسلماً اطلاعات مفیدی در رابطه با افزایش ترافیک سایت و سئو را از دست خواهید داد! بدین ترتیب، در ادامه نگاهی می اندازیم به چگونگی چک کردن کلمات کلیدی رتبه بندی شده مطالب در موتور های جستجوگر.

ابزار SEMRush

ابزار SEMRush

ابزار SEMRush یکی از برترین ابزار های تحلیل و بررسی سئو و نتایج کلمات کلیدی مطالب سایت است که به کاربر این امکان را می دهد تا بتواند رتبه بندی کلمات کلیدی مطالب سایت خود را به راحتی بررسی کند.

در ابزار SEMRush کاربر دیگر نیازی ندارد تا تک به تک، آدرس صفحات سایت خود را وارد کند، تنها با وارد کردن آدرس دامنه سایت خود، می تواند تمامی نتایج بدست آمده و کلمات کلیدی رتبه بندی شده مطالب سایت خود را مشاهده کند.

ابزار تحلیل و بررسی کلمات کلیدی SEMRush

خیلی راحت هر آدرس دامنه ای که می خواهید را در SEMRush وارد کنید، سپس چندین اطلاعات مختلف در رابطه با صفحه سایت و کلمات کلیدی آن دریافت خواهید کرد.

پس از جستجو آدرس صفحه مورد نظر خود، بر روی تب Organic Research کلیک کنید تا بتوانید یک لیست از تمامی کلمات کلیدی رتبه بندی شده سایت خود را بررسی و مشاهده کنید که هرکدام برای کدام آدرس، رتبه بندی شده اند.

همچنین در ابزار SEMRush شما می توانید کلمات کلیدی را بر اساس موقعیت، آدرس، ترافیک دریافت شده و... مرتب کنید. در آخر، اگر می خواهید اطلاعات بدست آمده را بعدا به صورت آفلاین مشاهده کنید، می توانید با چند کلیک ساده، اطلاعات گرفته شده SEMRush را در یک فایل CSV ذخیره کنید.

در ابزار SEMRush کاربر می تواند یک کلمه کلیدی را به عنوان یک کلمه کلیدی خاص قرار دهد تا بتواند تمام تمرکز خود را بر روی رشد آن کلمه کلیدی قرار دهد. زمانی که کاربر یک کلمه کلیدی خاص انتخاب می کند، ابزار SEMRush روند پیشرفت آن کلمه کلیدی را در داشبورد کاربر نمایش می دهد و اطلاعات مفیدی را به کاربر می دهد.

ابزار SEMRush این کار را می تواند برای تمامی دامنه ها انجام دهد، بدین معنی است که شما حتی می توانید با وارد کردن آدرس سایت رقیب، کلمات کلیدی آن را مشاهده کرده و روند رشد کلمات کلیدی سایت رقیب را مشاهده کنید.

ابزار Google Search Console

ابزار Google Search Console

Google Search Console یا به اختصار "گوگل وبمستر تولز" یکی از بهترین ابزار های تحلیل و بررسی رتبه بندی سایت است. به طوری که کاربر می تواند روند پیشرفت رتبه بندی سایت و کلمات کلیدی مطالب خود را مشاهده کند.

شما در ابزار Google Search Console می توانید عملکرد وب سایت خود را بر اساس تعداد نمایش ها، تعداد کلیک ها، موقعیت مکانی و... مشاهده کنید. همچنین گوگل وبمستر تولز به مدیران سایت اجازه می دهد تا بتوانند یک نقشه XML از سایت خود را ثبت کنند و این کار باعث می شود که خزنده های گوگل بهتر بتوانند سایت را مورد بررسی قرار دهند.

برای مشاهده موقعیت و روند پیشرفت کلمات کلیدی سایت خود، خیلی راحت بر روی Performance کلیک کرده، سپس بر روی گزینه average position score کلیک کنید.

موقعیت های کلمات کلیدی در وبمستر تولز

هم اکنون گوگل وبمستر تولز، به شما یکسری اطلاعات مفید در رابطه با روند رشد و پیشرفت keywords های سایت، در ستون های مختلف نشان می دهد. برای دیدن لیست کامل از keywords های سایت خود، صفحه را کمی به پایین اسکرول کنید (مانند تصویر زیر).

موقعیت های کلمات کلیدی

در کنار هر کلمه کلیدی، یک سری مشخصات قرار دارد. شما در کنار کلمات کلیدی، می توانید تعداد کلیک هایی که بر روی آن ها خورده شده، موقعیت آن ها و تعداد نمایششان را مشاهده کنید.

همچنین شما می توانید کلمات کلیدی سایت خود را بر اساس تعداد کلیک، تعداد نمایش و موقعیت رشد مرتب سازی کنید. زمانی که کلمات کلیدی را بر اساس موقعیت رشد مرتب می کنید، بهترین کلمات کلیدی سایتتان نمایش داده می شود. همچنین با اسکرول کردن صفحه به پایین، باز هم می توانید کلمات کلیدی عمیق تر سایت خود را که در نتایج ظاهر شده اند، مشاهده کنید.

شما همچنین می توانید این اطلاعات داده شده را در یک فایل ذخیره کرده و توسط نرم افزار های مختلف، به صورت آفلاین مشاهده کنید.

ابزار Ahrefs

ابزار Ahrefs

ابزار Ahrefs یکی دیگر از ابزار های حرفه ای برای بازاریابان حرفه ای است. این ابزار، با طراحی رابط کاربری آسانی که دارد، نتایج بدست آمده را برای کاربران مبتدی نیز قابل فهم می کند و کاربران تازه کار به راحتی می توانند با این ابزار کار بکنند.

به سادگی، نام وب سایت خود را در فیلد آدرس وارد کنید و شروع به جستجو کنید. سپس، نتایج کلمات کلیدی سایت خود را می توانید در ستون های مختلف، بررسی کنید.

صفحه نتایج ابزار Ahrefs

شما می توانید نتایج جستجو بدست آمده از کلمات کلیدی سایت خود را در بخش Organic Keywords مانند تصویر بالا مشاهده کنید. زمانی که وارد آن صفحه می شوید، در کنار کلمات کلیدی سایت خود، موقعیت رشد آن ها را در موتور های جستجوگر مشاهده کنید، چگالی آن ها را بررسی کنید و مقدار جستجوی آن ها را نیز تحلیل کنید.

کلمات کلیدی در ابزار Href

استفاده از رتبه بندی کلمات کلیدی برای افزایش ترافیک سایت

حال که یاد گرفته اید، چگونه می توان کلمات کلیدی سایت را تحلیل و بررسی کرد، بیایید یک نگاهی به چگونگی افزایش رتبه بندی کلمات کلیدی بیندازیم.

توجه داشته باشید که در وب سایت روکسو یک مجموعه آموزشی رایگان تحت عنوان صفر تا صد سئو ارائه شده است که شما می توانید با کلیک روی لینک زیر به آن دسترسی پیدا کنید:

کدام کلمه کلیدی را برای رشد و پیشرفت باید انتخاب کرد؟

مسلم است که تمام کلمات کلیدی از لحاظ مهم بودن و جذاب بودن، یکسان نیستند!

شما باید سعی کنید کلماتی را مورد هدف پیشرفت قرار دهید که باعث شود ترافیک بیشتری جذب سایتتان شود. به طور مثال، اگر بجای یک کلمه کلیدی که در رتبه 5# قرار دارد و از جذابیت خاصی برخوردار است را بیخیال بشوید و بجای آن از یک کلمه کلیدی که نمی تواند برای سایتتان ترافیک بیشتری جذب کند و موقیعت آن 1# است را برای پیشرفت انتخاب کنید، کار اشتباهی را انجام می دهید.

همیشه باید تمرکزتان بر روی کلماتی باشند که باعث می شوند کاربران به سمت سایت شما رجوع کنند.

همچنین جنبه های خاصی درمورد رتبه بندی کلمات کلیدی وجود دارند که باید به آن ها نیز دقت کنید. به طور مثال، یک کلمه کلیدی سایت شما در گوگل موقیعت و رتبه بندی بسیار خوبی دارد اما تعداد کلیک و نمایش قابل توجهی را ندارد!

علاوه بر آن، ممکن است برخی از کلمات کلیدی سایت شما، در موتور های جستجوگر رتبه بندی بسیار خوبی گرفته باشند که خودتان خبر ندارید! در این مواقع، باید تمرکز خود را بر روی آن کلمات کلیدی بگذارید. اما اگر می دانید که آن کلمات کلیدی نمی تواند ترافیک بیشتری برای سایت شما بدست آورد، پس باید بیخیال آن شوید.

افزایش رتبه بندی کلمات کلیدی خاص

پس از آنکه تصمیم گرفتید بر روی کدام کلمات کلیدی می خواهید کار کنید، باید نگاهی به مقالاتی که توسط آن کلمات کلیدی رتبه بندی شده اند بیندازید. سپس باید بر روی سئو و بهینه سازی آن ها نیز بیشتر کار کنید تا نتیجه بهتری در موتور های جستجوگر پیدا کنند.

در اینجا نکاتی وجود دارد:

تراکم کلمات کلیدی: در مقالات شما، نکاتی درمورد تراکم کلمات کلیدی وجود دارد که باید آن ها را مورد بررسی قرار دهید. افزونه Yoast SEO به شما کمک می کند تا بتوانید کلمات کلیدی مقالات سایت خود را بهتر تحلیل و بررسی کنید.

تمرکز بر روی کلمات کلیدی

اطلاعات قدیمی: اطلاعات قدیمی و نادرست یک مطلب ممکن است باعث شود که رتبه بندی آن ضعیف بشود. پس بهتر است هرچند وقت یک بار، محتوای مقالات خود را بروز کنید تا بتوانید ترافیک بیشتری از سمت موتور های جستجوگر دریافت کنید.

پیوند لینک های داخلی: یکی از مهم ترین بحث هایی که در رابطه با افزایش رتبه بندی مطالب باید دقت کنید، پیوند لینک های داخلی در متون مقالات سایتتان است. باید سعی کنید مطالبی که در رابطه با محتوای مقاله شما مرتبط هستند را لینک کنید. با این کار، به موتور های جستجوگر فتوا داده اید که مقالات زیادی در رابطه با یک کلمه کلیدی وجود دارد.

چگونه می توان فهمید که بازدیدکنندگان در سایت چه کار می کنند؟

این ابزار ها و سرویس هایی که برای تحلیل و بررسی سایتتان معرفی کردیم، برای ایجاد یک استراتژی برای کلمات کلیدی بسیار مناسب هستند، اما متاسفانه نشان نمی دهند که چه مقدار بازدیدکننده در سایت شما وجود دارد و دقیقا در سایت شما چه می خواهند و چه کار می کنند؟

اینجاست که گوگل آنالیز وارد کار می شود. شما می توانید با استفاده از سرویس گوگل آنالیز، بفهمید که چه مقدار بازدیدکننده وارد سایتتان شده و دقیقا در سایت شما به دنبال چه محتوا هایی می گردند.

خب دوستان مطلب بنده همینجا به پایان می رسه، امیدوارم که استفاده های لازم رو از مطلب کرده باشید. اگر هرگونه سوال، مشکل یا انتقادی در رابطه با این مطلب داشتید خیلی راحت می توانید آن را در بخش نظرات مطرح کنید 🙂

نویسنده شوید
دیدگاه‌های شما

در این قسمت، به پرسش‌های تخصصی شما درباره‌ی محتوای مقاله پاسخ داده نمی‌شود. سوالات خود را اینجا بپرسید.