ما همه تبلیغات پر آب و تاب و راه های دور زدن گوگل و یک شبه رسیدن به رتبه ی اول گوگل را دیده ایم. امروز می خواهیم در همین رابطه صحبت کنیم.
یکی از نکاتی که در صفحه ی راهنمای وبمستران گوگل مشاهده می کنید از این قرار است:
Avoid tricks intended to improve search engine rankings. A good rule of thumb is whether you'd feel comfortable explaining what you've done to a website that competes with you, or to a Google employee. Another useful test is to ask, "Does this help my users? Would I do this if search engines didn't exist?"
ترجمه:
از حقه بازی و دور زدن قوانین برای بهتر شدن رتبه ی خود در موتور های جست و جو استفاده نکنید. قانون خوبی که می توانید همیشه از آن برای تشخیص چنین موقعیت هایی استفاده کنید این است که با خود فکر کنید آیا حاضرید روش خود را، برای رقیبان خود و یا کارمندان گوگل، بدون خجالت توضیح دهید؟ قانون خوب دیگر این است که از خودتان بپرسید «آیا این کار به کاربران من کمکی می کند؟ اگر موتورهای جست و جو وجود نداشتند باز هم از این روش استفاده می کردم؟»
حقه بازی ها روش هایی هستند که برای دستکاری نتایج موتور های جست و جو استفاده می شوند. هر چقدر زمان بیشتری روی یادگیری و پیاده سازی این حقه ها بگذارید، زمان کمتری برای تولید محتوای با کیفیت خواهید داشت. همچنین طی تحقیقاتی گوگل به این نتیجه رسیده است که وب سایت هایی که از روش های دستکاری نتایج موتور های جست و جو استفاده می کنند (به نسبت وب سایت هایی که وقت شان را روی کاربران خود می گذارند) عموما و در اکثر اوقات محتوای سبک تر و عملکردی ضعیف تر دارند. بنابراین از خودتان بپرسید «اگر موتورهای جست و جو وجود نداشتند هم این کار را می کردم؟»
یادتان باشد که گول زدن Googlebot بسیار سخت شده است؛ به قول بزرگترها اگر به رویتان نمی آورد به این معنی نیست که متوجه نشده است!
مشخص است که بهترین منبع برای دریافت اطلاعات راجع به «رتبه بندی در موتور جست و جوی گوگل»، خود گوگل است. گوگل پیشنهادات و آموزش های خود را در صفحه ای به نام Google webmaster guidelines (راهنمای وبمستران گوگل) منتشر کرده است. هر چیزی غیر از این صفحه تنها نظر شخصی و گمانه زنی است.
متاسفانه وبمستران جوان تر و تازه کار از «حقه» هایی استفاده می کنند که حتی نمی دانند حقه محسوب می شوند. از آن جایی که بسیاری از وبمستران به هر وب سایت اینترنتی اعتماد می کنند و از هر کس که خود را متخصص سئو معرفی کند با دست باز استقبال می کنند در بسیاری از موارد دچار اشتباه می شوند، در صورتی که اصلا نمی دانند صفحه ای به نام Google webmaster guidelines وجود دارد!
در گفتگویی با آقای Patrick Sexton (یکی از محققان پیشکسوت در زمینه ی سئو) مشخص شد برخی از مواردی که برخلاف گفته ی به اصطلاح «متخصصان سئو» باید انجام شوند، توسط گوگل پیشنهاد نشده و یا اهمیت آنچنانی ندارند. برخی از این موارد را در ادامه ی مقاله آورده ایم.
اکثر افراد می گویند، نام دامنه ی شما باید دارای keyword (کلمات کلیدی) باشد. اگر نمی دانید keyword ها در سئو به چه معنا هستند به دو مقاله ی زیر رجوع کنید:
هیچ اجباری در این زمینه نیست، بلکه برای راحت تر حفظ کردن نام سایت برای کاربران بهتر است از نام های ساده و گیرا استفاده کنید. آقای Patrick Sexton در این زمینه می گوید:
من دامنه ی googleguidelines.com را خریده بودم اما به دلایل حقوقی (مانند کپی رایت) از استفاده از آن منصرف شدم. همچنین دامنه ی webmasterguideline.com را نیز خریده بودم اما باز هم به دلیل طولانی بودن آن از استفاده از آن منصرف شدم...
بسیاری از افراد می گویند باید از keyword های خاص و در موقعیت های خاص استفاده کنید و درصد خاصی از آن ها را در متن خود تکرار کنید. تبعات چنین کاری جبران ناپذیر خواهد بود! نوشتن چنین متونی که مبتنی بر کلمات کلیدی هستند باعث می شود متن شما خوانا و روان نباشد. روان نبودن متن و وجود ساختارهای عجیب دستوری در آن باعث گنگی متن و کج فهمی مخاطب خواهد شد و طبیعتا در چنین حالتی مخاطب وب سایت شما را رها خواهد کرد.
هنگامی که مطلبی می نویسید یادتان باشد که این مطلب را برای یک انسان و با هدف مفید بودن یا کمک به دیگران می نویسید نه برای آنالیز شدن توسط چند ربات در فضای مجازی!
برای جلوگیری از سوء تفاهم باید برخی مسائل را روشن کنم.
سوال: آیا این به معنی رها کردن مبحث کلمات کلیدی به شکل کلی است؟
پاسخ: قطعا خیر! بنده قصد زیر سوال بردن مباحث سئو را ندارم. حرف بنده این است که
سوال: فرض کنیم فردی وب سایتی بسازد که مطالب آن بسیار عالی است اما سئوی بسیار بدی دارد و از طرفی فردی وب سایتی می سازد که مطالبش سطحی است اما سئوی عالی دارد. کدام وب سایت بهتر عمل خواهد کرد؟
پاسخ: بستگی دارد. در مثالی که گفته شد اگر وضعیت سئوی وب سایت اول حتی قابل قبول نباشد و به قول خودمان فاجعه باشد، وب سایت دوم بهتر عمل خواهد کرد اما اگر سئوی وب سایت اول دارای موارد حداقلی باشد، قطعا برنده خواهد بود. بنابراین تمام مطالبی که ما گفتیم با در نظر گرفتن حداقل ها و معیارهایی است که همه ی ما امروزه قبول داریم و در وب سایت های خود رعایت می کنیم. یادتان نرود که این مقاله سعی در تخریب مباحث سئو ندارد، بلکه سعی در تنظیم آن ها دارد.
سوال: مگر بد است که نام وب سایت ما دارای کلمات کلیدی باشد؟
پاسخ: خیر! تمرکز بیش از حد روی این موضوع است که بد است. وقت خودتان را روی موارد جزئی تلف نکنید. سعدی می گوید:
خانه از پای بست ویران است خواجه در بند نقش ایوان است
ابتدا به سراغ مباحث اصلی و پایه بروید، سپس به سئو بپردازید.
تمام تکنیک ها و روش هایی که برای دستکاری نتایج موتور های جست و جو اختراع می شوند، چرخه ی عمر زیر را طی می کنند:
و این چرخه مجددا تکرار می شود. با اینکه برخی از این تکنیک ها دیرتر از بقیه ی تکنیک ها غیرفعال می شوند اما بالاخره همگی شان (دیر یا زود) از کار می افتند.
راه صداقت را پیش بگیرید و سایت خود و محتوای آن را کاربرمحور تعیین کنید. گرچه تمام مباحث اصلی سئو مهم هستند اما مهم ترین راه بالا رفتن در رنکینگ گوگل، مفید بودن سایت و کیفیت بالای آن است.
در این قسمت، به پرسشهای تخصصی شما دربارهی محتوای مقاله پاسخ داده نمیشود. سوالات خود را اینجا بپرسید.