اگر به یاد داشته باشید، در این مقاله به بررسی مفاهیم مارکتینگ (بازاریابی) و برندینگ (برندسازی) پرداختیم و تفاوت های میان آنها را بیان کردیم. حال در این آموزش قصد داریم به بررسی مهم ترین اجزای یک برند بپردازیم و نکات مهم در روند برندسازی یا برندینگ را برای شما عزیزان توضیح دهیم. در ادامه با ما همراه باشید...
لوگو یک تصویر ساده است که اولین مولفه ی ارتباط مشتری با برند شما به حساب می آید. لوگو باید با هویت و ارزش کسب و کار شما و همچنین مخاطبان این کسب و کار هماهنگ باشد. لوگو باید به طوری طراحی شود که نه آنچنان ساده باشد که مخاطبان را تحت تاثیر قرار ندهد و نه آنچنان پیچیده که به یاد سپردن و به یاد آوردن آن برای مخاطبان مشکل باشد.
می توانید لوگو را در هر سبکی که دوست دارید طراحی کنید اما دقت کنید که با هویت کسب و کار شما همخوانی داشته باشد. می توانید مدرن و مینیمال طراحی کنید یا به سراغ سبک های قدیمی تر Retro و vintage بروید. می توانید مانند اپل، ساده و رسمی طراحی کنید و یا مانند شرکت دیزنی یک طرح با مزه و انیمیشنی را در نظر بگیرید. همه ی اینها به موضوع برند شما بستگی خواهد داشت.
همچنین می توانید نگاهی به رقبای خود بیندازید تا ببینید آنها در این زمینه چگونه عمل کرده اند. در ضمن تئوری رنگ ها فراموش نکنید. رنگ ها نیز قسمتی از هویت برند شما هستند و در انتخاب آنها باید با دقت عمل کنید و یک رنگ یا پالت رنگی را به عنوان جز ثابتی از برند خوب در نظر بگیرید. فراموش نکنید که رنگ یا پالت رنگی برند شما باید از نظر تئوری و روانشناسی رنگ ها با برند شما همخوانی داشته باشد.
یک لوگوی مناسب، باید در سایزهای مختلف قابل استفاده باشد. برای مثال ممکن است بخواهید روی کارت ویزیت، کاتالوگ و یا بیلبورد تبلیغاتی از آن استفاده کنید. بنابراین لوگو باید به صورت ریسپانسیو طراحی شود تا در ابعاد مختلف بتوان از آن استفاده کرد بدون آنکه خوانایی آن تحت تاثیر قرار بگیرد. برای مطالعه بیشتر در زمینه طراحی لوگوهای ریسپانسیو نگاهی به مقاله آشنایی با لوگوهای ریسپانسیو بیندازید.
اگر لوگو را نماد کسب و کار شما در نظر بگیریم، وب سایت ویترین آنلاین کسب و کار شما محسوب می شود. وب سایت شما منعکس کننده ارزش ها و خدمات شما به مشتریان است. همچنین، علاوه بر خدمات و محصولات اطلاعات بسیار زیادی در وب سایت قرار می گیرد که راهنمای مشتریان شما خواهد بود. آدرس ها، اطلاعات تماس، ساعات کاری و غیره. همه ی اینها اطلاعاتی هستند که مشتریان انتظار دارند با یک جستجوی ساده در گوگل بتوانند به آنها دسترسی پیدا کنند.
سایت های کارآمد و موثر سایت هایی هستند که ساده طراحی می شوند و ناوبری آسانی دارند. به این معنا که همه ی مشتریان می توانند به راحتی در آنها گشت و گذار کرده و اطلاعات موردنظر خود را بدست بیاورند. به عبارتی دیگر می توان گفت که یک وب سایت خوب، وب سایتی است که برای همه ی مخاطبان در هر سن و سال و مهارتی قابل استفاده باشد و کاربران به خوبی با آن ارتباط برقرار کنند.
فراموش نکنید در طراحی وب سایت نیز همانند لوگو باید پالت رنگی اختصاصی برند خود را در نظر داشته باشید. لوگوی شما که بخش مهمی از هویت برند شما را تشکیل می دهد باید در قسمت مناسبی از وب سایت قابل مشاهده باشد. بنابراین سعی کنید لوگوی خود را در وب سایت از دید مشتریان پنهان نکنید چرا که آسیبی جدی برای اعتبار وب سایت و برند شما به همراه خواهد داشت. همچنین در نظر داشته باشید که اطلاعات مهم را با یک فونت با سایز استاندارد و کاملا خوانا در قسمتی از وب سایت که به راحتی قابل دسترسی است قرار دهید تا مخاطبان در صورت نیاز بتوانند از آنها استفاده کنند.
همچنین از ساختار ارتباطی وب سایت خود نیز غافل نشوید. مطمئن شوید که همه لینک ها و صفحات شما توسط موتورهای جستجو قابل بررسی (crawlable) و شناسایی شدن (Indexible) هستند. این به این معناست که نه تنها افراد، بلکه موتورهای جستجو همچون گوگل نیز می توانند به راحتی در سایت شما بگردند و محتوای وب سایت شما را ایندکس کنند تا بتوانند به هنگام جستجوی کاربران سایت شما را به آنها پیشنهاد دهند.
در پایان از نبود هیچگونه خطایی در وب سایت خود اطمینان حاصل کنید. مطمئن شوید همه لینک ها، دکمه ها، تصاویر، فرم های تماس و پرداخت و... به درستی کار می کنند و کاربران هنگام استفاده از آنها به مشکل بر نخواهند خود.
پیام برند شما، به مشتریان شما می گوید که شما که هستید و چه کاری انجام می دهید. اگر شما در حال راه اندازی یک رستوران کلاسیک در سطح شهر با بهترین غذاهایی ایتالیایی هستید باید این موضوع را به بهترین شکل ممکن برای مخاطبان خود بیان کنید. یک پیام خوب در واقع برای سه پرسش زیر پاسخ به همراه دارد:
پیام برند شما باید با موضوع کسب و کار شما هماهنگ و لحن بیان آن متناسب باشد. این که پیامتان را با لحنی طنزآمیز بیان کنید و یا لحنی جدی و رسمی را برای آن انتخاب کنید موضوعی بسیار تاثیرگذار است و البته به موضوع فعالیت و کسب و کار شما برخواهد گشت. فراموش نکنید که این پیام در همه جا باید یکسان باشد. در وب سایت شما، در نتایج جستجوی موتورهای جستجو، اینستاگرام و سایر شبکه های اجتماعی. این تکرار موجب به یاد ماندن پیام شما در ذهن مشتری شده که هدف اصلی برندسازی است.
همچنین فراموش نکنید که پیام هایتان را با توجه به نوع پلتفرمی که در آن پیام را منتشر می کنید، تنظیم کنید. برای مثال، در توییتر اکثر پیام ها در واقع واکنشی به اتفاقات و رخدادهای مهم است. به عنوان نمونه به هنگامی که کلیسای نوتردام در آوریل 2019 سوزانده شد، مدیر عامل شرکت اپل، تیم کوک در توییتی اعلام کرد که حاظر است برای بازسازی این کلیسا کمک های مالی اختصاص دهد. این توییت را می توان نمونه ای جالب از استفاده از پیام در برندینگ دانست.
سئو یا همان بهینه سازی برای موتورهای جستجو در واقع همان چیزی است که موفقیت وب سایت و برند شما را به کمک دیده شدن در نتایج موتورهای جستجو همچون گوگل تضمین می کند. برای یک سئوی خوب، گوگل پیشنهاد می کند موارد زیر را در نظر داشته باشید:
در کنار این موارد، با استفاده از ابزارهای موجود، کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار خود را آنالیز کنید و یک استراتژی صحیح در رابطه با کلمات کلیدی ای که روی آن تمرکز می کنید ایجاد کنید و متا تگ های خود را بر اساس آن تنظیم کنید.
همچنین سعی کنید مطالب سایت خود را به کمک لینک های داخلی به یکدیگر مرتبط کنید. فراموش نکنید موتورهای جستجو همچون گوگل تمامی این موارد را برای رتبه بندی سایت ها در نتایج جستجو در نظر می گیرند.
در قسمت بعدی، پنج ابزار دیگر برای برندسازی را معرفی خواهیم کرد.
در این قسمت، به پرسشهای تخصصی شما دربارهی محتوای مقاله پاسخ داده نمیشود. سوالات خود را اینجا بپرسید.