در دنیایی که مردم برای فرار از تبلیغات حاضرند پول پرداخت کنند، بازاریابی محتوا می تواند به شما کمک کند که پیام خود را به شکل بهتری به مخاطبان خود برسانید و ارتباط موثرتری با آن ها برقرار کنید. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که هر روز در بلاگ خود پست می نویسید باید گفت که به این موضوع باور دارید. بعد از شروع این کار، اوضاع کمی تغییر می کند و آن را حس می کنید. مردم شروع به همکاری با شما می کنند و شما شاهد رشد خود خواهید بود. اما این تمام چیزی نخواهد بود که شما انتطار آن را داشتید. اینجاست که به این نتیجه خواهید رسید که بازاریابی محتوا به تنهایی کافی نیست و باید از استراتژی محتوا نیز استفاده کنید. استراتژی محتوا و بازاریابی محتوا دو موضوع کاملا متفاوت هستند و به نوعی می توان گفت که یکدیگر را کامل می کنند. بنابراین آن ها را یکسان فرض نکنید. در این مقاله به بررسی تفاوت بازاریابی و استراتژی محتوا می پردازیم.
بازاریابی محتوا صرفا به ایجاد، انتشار و توزیع مطالب خوب می پردازد و از آنجا که مستقیما باعث فروش محصول یا خدمات نمی شود، بسیار کاربردی است. به عنوان مثال به عنوان این پست از وبلاگ Tony Robbins دقت کنید.
همانطور که از عنوان مقاله مشخص است موضوع آن درباره یادگیری نحوه عذرخواهی کردن از افراد است. این موضوع به خودی خود نمی تواند موجب فروش یا ارتقا خدمات رسانی شود و تنها یک راهنمای ساده و ارزشمند برای افرادی است که می خواهند نحوه عذرخواهی کردن کلامی را یادبگیرند.
اما از آنجا که این بلاگ متعلق به Tony Robbins است، اعتماد خوانندگان مقاله را به وی افزایش می دهد و می تواند آن ها را ترغیب کند که او را به عنوان مشاور امور شخصی خود انتخاب کنند.
در واقع بازاریابی محتوا یک بازاریابی ارگانیک محسوب می شود که به وسیله آن به دیگران ارزش می دهید و مشکلات آن ها را برطرف می کنید و آن ها نیز به شما اعتماد می کنند و این دقیقا همان چیزی است که به دنبال آن بودید.
از یک سوی دیگر، استراتژی محتوا را می توان پایه و اساسی دانست که بازاریابی محتوا روی آن شکل می گیرد. می توانید به دید یک نقشه به آن نگاه کنید. اگر بازاریابی را سفری به سمت موفقیت فرض کنید، استراتژی محتوا نقشه و برنامه ای است که آن را پیش خواهد برد.
اما استراتژی محتوا چگونه کار می کند؟
هر مقاله یا محتوایی که منتشر می کنید باید به دنبال یک هدف معین باشد. استراتژی محتوا این هدف را از پیش برای شما تعیین می کند. به کمک استراتژی محتوا دیگر مقالات تصادفی و بی دلیل تولید منتشر نخواهید کرد و هر مقاله ای که می نویسید شما را یک قدم به اهدافتان نزدیکتر می کند.
برای مثال یک خبرنامه ایمیلی ارسال می کنید تا چند کلیک به سمت وب سایت خود جلب کنید و یا برای بلاگ خود پست می نویسید تا اعتبار و اقتدار خود در حوزه ی مورد فعالیت را افزایش دهید. استراتژی محتوا کمک خواهد کرد تا هر محتوایی را در زمان مناسبی به مخاطبان خود ارائه دهید و سپس تاثیرگذاری آنرا ارزیابی کنید.
اینکه محتوای خود را برای چه افرادی منتشر می کنید بسیار حائز اهمیت است. بخش مهمی از استراتژی محتوا نیز دقیقا به همین موضوع می پردازد و تعیین می کند که:
فرض کنید نامه ای به فردی که آن را نمی شناسید ارسال کنید. هر چقدر هم که کلمات زیبایی در آن به کار ببرید باز هم تاثیرگذاری آن به اندازه زمانی که مخاطب را می شناسید و از مشکلات یا نیازهای او آگاه هستید، نخواهد بود.
در ادامه چند نکته را برای صحبت با مخاطبان خود مطالعه می کنید:
انواع مختلفی از محتوا وجود دارد که می توانید برای مخاطبان خود منتشر کنید. اینفوگرافیک ها، کتاب های دیجیتال، پادکست ها، پیام های اجتماعی و...
علاوه بر آن، اینکه محتوای کوتاه منتشر کنید یا بلند! همچنین اینکه آن را کجا منتشر می کنید. وب سایت خود؟ یا اکانت هایی که در شبکه های اجتماعی دارید؟ و یا به عنوان نویسنده مهمان در وبلاگ سایر اینفلوئنسرها.
استراتژی محتوا نگاهی عمیق به نیازها و اهداف برند شما دارد و تعیین می کند که دقیقا به چه نوع محتوایی نیاز دارید، در کجا باید آن را تبلیغ کنید و برنامه ای را برای ایجاد و انتشار آن تعیین کنید.
اگر شما یک کسب و کار کوچک هستید بهتر است که ابتدا خودتان محتواهای مورد نیاز را تولید کنید. اما همیشه اینطور نخواهد بود. پس از مدتی که کسب و کار شما رشد کرد می توانید افراد متخصصی را برای انجام این کار استخدام کنید. استراتژی محتوا می تواند بودجه مورد نظر را برای این کار و فرد یا افرادی که قرار است این کار را برای شما انجام دهند، تعیین می کند. همچنین می توانید یک مدیر محتوا داشته باشید که در این مسیر به شما کمک کند.
استراتژی محتوا می تواند به عنوان ابزاری برای سنجشی میزان موفقیت و دستابی به اهدافتان مورد استفاده قرار بگیرد. برای مثال:
استراتژی محتوا می تواند پاسخگوی این سوالات و سوالات بسیار دیگری در همین زمینه باشد. برای مثال مدت زمانی که کاربران در وب سایت شما صرف می کنند، بانس ریت آن ها، میزان اسکرول آن ها در صفحات شما و موارد دیگر. همچنین می تواند برای موفقیت بیشتر، معیار هایی را برای شما تعیین کند.
خب! به پایان مقاله بررسی تفاوت بازاریابی و استراتژی محتوا رسیدیم و فهمیدیم که استراتژی محتوا به عنوان تکمیل کننده بازاریابی محتوا می تواند چه کاربردهایی برای کسب و کار شما داشته باشد. پس بدون استراتژی محتوا زمان زیادی را برای تولید محتوای تصادفی و بی هدف هدر می دهید و در واقع یک بازاریابی محتوای بی پایه و اساس را پیش خواهید برد. اما اگر در کنار بازاریابی محتوا، استراتژی محتوا را نیز وارد عمل کنید، بدون شک تاثیرات مثبت آن را در پیشرفت خود احساس خواهید کرد. بر اساس این استراتژی، هر محتوای شما مانند یک قطعه پازل خواهد بود که یک داستان یا پیام زیبا را شکل خواهد داد.
منبع: سایت Search Engine Journal
در این قسمت، به پرسشهای تخصصی شما دربارهی محتوای مقاله پاسخ داده نمیشود. سوالات خود را اینجا بپرسید.