۱۰ روش خلاقانه برای ساخت بک‌لینک‌های معتبر

Backlink Strategies

11 مرداد 1399
how-to-build-backlinks-1

بک لینک یکی از مهم‌­ترین فاکتورهای سئو محسوب می‌­شود اما نباید در هر سایتی و به هر روشی برای سایت خود لینک ایجاد کنیم. بک لینک باید باکیفیت باشد تا به افزایش اعتبار سایت ما کمک کند، به همین دلیل هم نحوه ایجاد بک ‌لینک خوب به یک چالش بزرگ برای وبسایت‌­ها تبدیل شده است.

اما قبل از آنکه به روش­‌ها و نحوه ایجاد بک‌ لینک باکیفیت بپردازیم، باید اول یک تعریف دقیق از آن داشته باشیم.

بک لینک چیست؟

بک لینک که به آن لینک ورودی هم می‌­گویند، پیوندی است که از یک منبع خارجی (مثل یک وبسایت یا وبلاگ) به سایت شما داده می‌­شود. این لینک‌ها می‌توانند در قالب یک متن، تصویر یا به شکل یک دکمه ایجاد شده باشند.

لینک­‌های ورودی در بهینه‌سازی وبسایت بسیار مهم هستند، زیرا یکی از مهم ­ترین عوامل رتبه‌بندی سایت ما در گوگل محسوب می­‌شوند.

ساخت بک لینک باکیفیت برای وبسایت

در ابتدای این مقاله توضیح دادم که بدست آوردن لینک ورودی باکیفیت یکی از چالش­‌های بزرگ سئو به حساب می­‌آید، چرا که لینک دادن به یک وبسایت دیگر، چیزی فراتر از یک پیوند ساده است.

در واقع، بک لینک یعنی دادن رای اعتماد به سایت موردنظر و توصیه به مخاطبان سایت مبدا برای بررسی و خواندن مطالبی که در سایت مقصد منتشر شده است.

هرچند بدست آوردن لینک ورودی یا همان رای اعتماد به خصوص برای کسب و کار­های کوچک و نوپا کار بسیار سختی است ولی برای بهبود وضعیت سئو و افزایش ترافیک سایت باید بتوانید لینک‌های ورودی باکیفیت را سریع‌تر از دیگر رقبای خود بدست بیاورد.

گوگل از حدود 200 فاکتور برای رتبه‌بندی سایت­‌ها استفاده می­‌کند که بک لینک­‌ها یکی از 8 فاکتور بسیار مهم محسوب می­‌شود.

من در این مقاله، نحوه ایجاد بک ‌لینک طبیعی و باکیفیت را شرح می دهم و 10 روش خلاقانه برای گرفتن بک لینک‌های خوب را به شما همراهان عزیز روکسو معرفی می‌کنم. هدف این مقاله است که کارتان را برای کسب لینک­‌های ورودی باکیفیت آسان­‌تر کنم.

بک لینک چیست

نحوه ایجاد بک لینک با کیفیت - چگونه بک لینک بگیریم؟

1. درخواست اضافه کردن لینک به نام برند

اشاره کردن به نام تجاری شما بدون ایجاد پیوند، احتمالا ساده‌­ترین و سریع­‌ترین روش برای کسب لینک­‌های باکیفیت بالا و معتبر است.

تمام کاری که باید انجام بدهید این است که بررسی کنید کدام وبسایت­‌ها یا وبلاگ­‌ها به نام برند شما بدون دادن لینک اشاره کرده‌­اند. می توانید به راحتی و با استفاده از ابزار رایگان Google Alerts این کار را انجام بدهید.

در اکثر مواقع وب‌سایت‌ها یا وبلاگ‌ها نام برند، محصول یا سرویس شما را بدون اینکه لینک به وبسایت­‌تان بدهند، ذکر می­‌کنند. اگرچه این نام آوردن از سایت و برند شما حتی بدون لینک دادن به شما، به اعتبار شما کمک می‌کند اما بهتر است در این موارد با ارسال یک ایمیل کوتاه و مودبانه، از آن­‌ها بخواهید که به سایت شما لینک بدهند.

این کار به مدیر آن سایت یا وبلاگ کمک می‌­کند تا تجربه کاربری بهتری را ارائه بدهد. چون کاربران آن سایت می‌­توانند به راحتی با کلیک کردن روی لینک ایجاد شده، اطلاعات بیشتری را در رابطه با برند و محصول شما بدست بیاورند. در واقع، این یک بازی برد- برد برای هر دو طرف است.

مثلا، اگر وبسایتی در رابطه با رویدادها یا جشنواره­‌های شما صحبت کرده یا نامی از کارمندان­‌تان آورده و یا یک گزارش تحقیقاتی در رابطه با محصولات یا سرویس شما منتشر کرده است، می­‌توانید درخواست کنید که به سایت­‌تان لینک بدهد.

2. گرفتن لینک­‌های متنی

حتما تا به حال متوجه شده‌­اید که بعضی از سایت­‌ها یا وبلاگ‌­ها برای مطالعه بیشتر در رابطه با مقاله‌­ای که منتشر کرده‌اند، مقالات سایت‌های دیگر را هم به خوانندگان خود پیشنهاد می‌­کنند.

این پیوندها معمولا در متن یک مقاله قرار داده می‌­شوند، برای همین هم به آن­‌ها پیوند­های متنی می‌گویند. موتور­های جستجو به این لینک­‌ها نسبت به دیگر پیوند­های موجود در صفحه اعتبار بیشتری اختصاص می‌دهند.

اگر این پیوند­ها در بخش مطالب پیشنهادی یا مطالب مرتبط قرار گرفته باشند، برای بهبود سئوی سایت فوق‌العاده خواهند بود. زیرا به آن به عنوان یک مقاله ارزشمند و مفید برای کاربران نگاه می‌­شود.

نکته کلیدی در این روش، یافتن مطالبی است که برای کسب لینک مناسب هستند. شما باید مقاله‌­ای را که مرتبط با موضوع محتوای شماست و در بخش مطالب پیشنهادی مقالات دیگری را به مخاطبان معرفی می‌­کند، پیدا کنید.

برای مثال، فرض کنید که شما یک مطلب جدید در رابطه با ایمیل مارکتینگ منتشر کرده‌­اید. پس باید به دنبال مقاله­‌هایی باشید که در مورد روند بازاریابی اینترنتی صحبت کرده‌­اند و مقالات دیگر را برای مطالعه بیشتر به خوانندگان توصیه می‌­کنند.

3. استفاده از مقالات نقد و بررسی برای ایجاد بک لینک باکیفیت

نوشتن مقالات نقد و بررسی برای ایجاد بک لینک

مشتریان بالقوه قبل از تصمیم‌گیری برای خرید تمایل دارند که اطلاعات بیشتری را در مورد گزینه‌­های موجود و در دسترس بدست بیاورند. آن‌ها معمولا به مقالات یا سایت­‌هایی مراجعه می­‌کنند که ابزارها و محصولات را با یکدیگر مقایسه می­‌کنند و آن­‌ها را مورد نقد و بررسی قرار می‌­دهند.

از آنجا که این مقالات، بصورت بی‌طرفانه تمام گزینه­‌ها را بررسی می­‌کنند و اطلاعات کاملی را در اختیار مخاطب قرار می‌­دهند، از محبوبیت بالایی برخوردار هستند و مورد استقبال کاربران قرار می­‌گیرند.

به همین دلیل، ذکر شدن محصولات و سرویس­‌های شما در بین بهترین‌­ها یا به عنوان پیشنهاد، یک روش فوق‌العاده برای بدست آوردن پیوندهای باکیفیت است. در این روش شما می‌توانید کاربران بیشتری را برای بررسی و امتحان کردن محصول و سرویس خود ترغیب کنید. این روش به برند­سازی و معرفی بیشتر کسب و کارتان کمک بسیار زیادی می­‌کند.

در واقع، شما علاوه بر ایجاد بک لینک برای سایت خود، در رابطه با برند و محصول خود به مشتریان بالقوه آگاهی می‌­دهید.

4. تبدیل شدن به مرجع

تبدیل شدن به سایت مرجع برای ایجاد بک لینک

می­‌توانید با استفاده از مهارت و اطلاعات منحصربفردی که دارید، خود را به عنوان یک مرجع معرفی کنید. در نتیجه، وبلاگ‌نویسان و خبرنگاران فعال در صنعت شما، از وبسایتتان به عنوان یک مرجع و منبع استفاده می­‌کنند. به این ترتیب می‌­توانید به شکل کاملا خودکار لینک بدست بیاورید.

تنها کافی است که در رابطه با مسائل روز صنعت خود مقالات باکیفیت و منحصربفردی را منتشر کنید. همچنین، می‌توانید با اظهارنظر در رابطه با مقالات دیگر و بیان نکات تکمیلی یا پیش‌بینی آینده یک صنعت و تغییرات احتمالی آن، خود را به عنوان یک مرجع و منبع معتبر معرفی کنید، سپس با برقراری ارتباط با وبلاگ نویسان، خبرنگاران و افراد پرنفوذ در صنعت خود، از آن­‌ها بخواهید که دیدگاه‌­ها و مقالاتتان را بررسی و در صورت تایید، شما را به عنوان یک منبع و مرجع معتبر معرفی کنند.

به همین راحتی می توانید برای سایت خود لینک‌های باکیفیت بدست بیاورید.

5. بروزرسانی محتوای قدیمی

بروزرسانی محتوی قدیمی سایت ها

اگر مقاله یا گزارش پژوهشی را در سایت‌های دیگر پیدا کرده‌اید که قدیمی و به روز نشده است و به آن لینک داده شده، می‌توانید از آن برای کسب لینک باکیفیت استفاده کنید.

تنها کافی است که با به‌روزکردن مطلب و قرار دادن آن در سایت خود، از وبلاگ‌نویسان و خبرنگارانی که به محتوای قدیمی لینک داده‌­اند، بخواهید تا به محتوای به‌روزشده شما لینک بدهند. پس از مدتی خواهید دید که به محتوای­‌تان لینک داده شده است و یا آن را در شبکه‌­های اجتماعی به اشتراک گذاشته­‌اند.

اما استفاده از این روش مزایای دیگری هم به همراه دارد. مثلا، ممکن است که از شما بخواهند در پژوهش­‌ها و پروژه‌­های دیگر هم با آن سایت همکاری کنید. این می تواند به رشد برند و افزایش ترافیک سایت­‌تان کمک بسیار زیادی بکند.

6. ارائه خدمات و سرویس‌­های رایگان

ارائه ابزارهای رایگان یک روش بسیار عالی برای بدست آوردن بک لینک طبیعی و باکیفیت و همچنین بهبود ترافیک است. برای استفاده از این روش تنها کافی است که این مراحل را دنبال کنید:

  • با تحقیق در کلمات کلیدی شروع کنید. مشخص کنید که کدام عبارات کلیدی بیشتر به کار برده می‌­شوند و برای کاربران محبوب‌ترند.
  • بررسی کنید کدام سایت‌ها یا سرویس‌ها در 10 رتبه اول نتایج جستجو برای آن کلمات کلیدی، به کاربر نمایش داده می‌­شود.
  • تحقیق کنید که کدام سایت‌ها بیشترین بک لینک­‌ها را دریافت کرده‌اند.
  • یک سایت با خدمات یا محصولات مشابه اما بهتر و کارآمدتر تولید کنید.

برای مثال، می­ توان در صنعت سئو، سایت‌های ایرانی را پیدا کرد که ابزار محاسبه اعتبار دامنه یا شناسایی بهترین کلمات کلیدی را به صورت رایگان منتشر کرده­‌اند. از آنجا که این ابزار اهمیت بسیار زیادی برای مخاطبان خاص خود دارند، بک لینک‌های زیادی را کسب خواهند کرد.

7. منتشر کردن راهنمای جامع

مقالاتی که به صورت راهنمای جامع منتشر می­‌شوند، پتانسیل بالایی برای کسب لینک­‌های باکیفیت دارند. زیرا موضوع، به طور کامل و جامع پوشش داده شده است. بنابراین کاربر دیگر نیازی به مراجعه به مقالات و منابع دیگر ندارد. به عنوان مثال، می‌توان به مقالاتی مانند راهنمای جامع خرید تلویزیون یا راهنمای جامع لپ‌تاپ اشاره کرد.

از آنجایی که این دسته از مقالات، بصورت کامل و جامع موضوع را پوشش می دهند، توسط وبلاگ‌نویسان و خبرنگاران به عنوان مرجع شناخته می‌شوند، به همین دلیل بک لینک‌های زیادی را بدست می­‌آورند.

برای مثال، فرض کنید یک وبلاگ یا وبسایت مطلبی را با عنوان «چگونه یک وبسایت را بهینه‌سازی کنیم؟» منتشر کرده است. در این مقاله به چند تکنیک و نکته اشاره شده و اصلا در رابطه با اینکه سئو چیست صحبتی نشده است. شما می‌­توانید در یک مقاله جامع، سئو را معرفی کنید و به این شکل صاحبان آن سایت را متقاعد کنید که به مقاله‌­تان به عنوان یک مرجع کامل برای پاسخ گویی به این سوال لینک بدهد.

8. استفاده از تصاویر برای ساخت بک لینک رایگان

می­‌توانید با طراحی و انتشار اینفوگرافیک، برای وبسایت خود لینک ورودی باکیفیت و فوق‌العاده بدست بیاورید. اما اگر فکر می­‌کنید که اینفوگرافیک برای برند شما مناسب نیست، می­‌توانید از این موارد استفاده کنید:

  • طراحی و انتشار نمودارها و گراف­‌ها برای نمایش داده‌­ها
  • طراحی و انتشار دیاگرام­‌ها برای تشریح بصری مفاهیم سخت و پیچیده
  • طراحی و انتشار الگوهای داده‌­ای
  • طراحی و انتشار گالری‌های رایگان تصاویر

9. استفاده از سایت‌­های دایرکتوری

بله! از دایرکتوری­‌ها برای بدست آوردن لینک­‌های معتبر استفاده کنید. برخلاف آنچه که شنیده­‌اید، دایرکتوری‌­ها همچنان مفید و ارزشمند هستند. دایرکتوری‌ها مثل دفترچه یادداشت‌هایی هستند که وقتی به دنبال چیزی می‌گردیم، به آن‌ها مراجعه می‌کنیم. دایرکتوری‌ها علاوه بر آنکه یکی از راه‌های بهبود سئوی محلی شما هستند، کمک می کنند تا بیشتر توسط کاربران دیده شوید و مردم، راحت­‌تر کسب و کارتان را پیدا کنند.

البته منظور من استفاده از دایرکتوری‌های معتبر است. پس نباید در دایرکتوری­‌هایی که توسط گوگل به عنوان اسپم شناخته شده‌اند، اقدام به ثبت لینک کنید. زیرا این دسته از دایرکتوری‌­ها به سئوی شما آسیب می‌­زنند.

دایرکتوری­‌هایی مانند Google My Business ،DMoz ،Yelp و TripAdvisor از جمله معتبرترین دایرکتوری­‌های خارجی هستند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. البته می‌­توانید با یک جستجوی ساده دایرکتوری­‌های معتبر ایرانی را نیز پیدا کنید.

ثبت سایت در دایرکتوری­‌های معتبر و معروف به شما کمک می­‌کند تا رتبه و ترافیک سایت را بهبود دهید. البته ثبت کردن لینک در دایرکتوری­‌ها کار ساده­‌ای نیست. چون باید، شما مطالب و محصولات باکیفیت و ارزشمندی را ارائه دهید تا بتوانید به عنوان مرجع یا یک محصول معتبر خود را مطرح کنید.

10. استفاده از لینک­‌های خراب و شکسته

استفاده از لینک های خراب و شکسته برای گرفتن بک لینک

در این روش، وبسایت‌­هایی را که در حوزه فعالیت­‌تان کار می­‌کنند و دارای لینک خروجی شکسته به یک منبع خارجی هستند، پیدا می­‌کنید. سپس از آن‌ها درخواست ‌کنید تا آن لینک را به صفحه مورد نظر شما اختصاص بدهند. البته باید صفحه شما یک منبع خوب در مورد موضوع آن صفحه‌­ای باشد که در ابتدا به آن لینک داده شده است. با ارائه یک منبع خوب و ارزشمند کاملا منطقی است که پیوند شکسته را به شما اختصاص بدهند.

در واقع، شما با این کار به مدیران آن سایت کمک می­‌کنید که یک خطا را در وبسایت خود رفع کنند و تجربه کاربری سایتشان را بهبود دهند. همچنین، یک منبع ارزشمند را به آن‌ها پیشنهاد کرده‌­اید که باعث می‌­شود از لحاظ اعتبار هم به شما کمک شود.

برای استفاده از این روش دو گزینه را در اختیار دارید:

  • به دنبال وبسایت­‌هایی باشید که دارای پیوندهای شکسته به منابع مرتبط با سایت شما هستند. سپس می‌­توانید منبع خود را برای جایگزینی به آن‌ها پیشنهاد کنید.
  • می توانید صفحات 404 را در وبسایت­‌های مرتبط پیدا کنید. سپس با ارائه یک مقاله کامل‌­تر و بهتر به مدیرسایت، او را متقاعد کنید که آن را منتشر کند و سپس یک لینک به سایت شما بدهد.

البته پیدا کردن لینک­‌های شکسته یا صفحات 404 چالش‌برانگیز است اما شما می­‌توانید به راحتی با استفاده از ابزار رایگان brokenlinkcheck این موارد را پیدا کنید.

بعد از شناسایی وبسایت­‌های هدف، محتوای خود را آماده کنید. سپس با ارسال یک ایمیل کوتاه و مناسب که هدف آن کمک به این وبسایت­‌ها است، از آن‌ها بخواهید که بک لینک شکسته را به شما اختصاص بدهند.

تمام تاکتیک‌­های بالا روش­‌های ارزشمندی از نحوه ایجاد بک لینک باکیفیت و معتبر هستند. با استفاده از این استراتژی­‌ها، می­‌توانید مطمئن باشید که لینک­‌های ورودی از منابع معتبر بدست می­‌آید و دیگر خبری از بک لینک­‌های بی‌کیفیت و اسپم نیست.

به نظر شما چه روش‌­های دیگری برای بدست آوردن بک لینک­‌های ارزشمند وجود دارد؟ خوشحال می­‌شوم که نظرات و ایده­‌های خود را با من و دیگر خوانندگان در میان بگذارید.


منبع: سایت HubSpot

نویسنده شوید
دیدگاه‌های شما

در این قسمت، به پرسش‌های تخصصی شما درباره‌ی محتوای مقاله پاسخ داده نمی‌شود. سوالات خود را اینجا بپرسید.