بک لینک یکی از مهمترین فاکتورهای سئو محسوب میشود اما نباید در هر سایتی و به هر روشی برای سایت خود لینک ایجاد کنیم. بک لینک باید باکیفیت باشد تا به افزایش اعتبار سایت ما کمک کند، به همین دلیل هم نحوه ایجاد بک لینک خوب به یک چالش بزرگ برای وبسایتها تبدیل شده است.
اما قبل از آنکه به روشها و نحوه ایجاد بک لینک باکیفیت بپردازیم، باید اول یک تعریف دقیق از آن داشته باشیم.
بک لینک که به آن لینک ورودی هم میگویند، پیوندی است که از یک منبع خارجی (مثل یک وبسایت یا وبلاگ) به سایت شما داده میشود. این لینکها میتوانند در قالب یک متن، تصویر یا به شکل یک دکمه ایجاد شده باشند.
لینکهای ورودی در بهینهسازی وبسایت بسیار مهم هستند، زیرا یکی از مهم ترین عوامل رتبهبندی سایت ما در گوگل محسوب میشوند.
در ابتدای این مقاله توضیح دادم که بدست آوردن لینک ورودی باکیفیت یکی از چالشهای بزرگ سئو به حساب میآید، چرا که لینک دادن به یک وبسایت دیگر، چیزی فراتر از یک پیوند ساده است.
در واقع، بک لینک یعنی دادن رای اعتماد به سایت موردنظر و توصیه به مخاطبان سایت مبدا برای بررسی و خواندن مطالبی که در سایت مقصد منتشر شده است.
هرچند بدست آوردن لینک ورودی یا همان رای اعتماد به خصوص برای کسب و کارهای کوچک و نوپا کار بسیار سختی است ولی برای بهبود وضعیت سئو و افزایش ترافیک سایت باید بتوانید لینکهای ورودی باکیفیت را سریعتر از دیگر رقبای خود بدست بیاورد.
گوگل از حدود 200 فاکتور برای رتبهبندی سایتها استفاده میکند که بک لینکها یکی از 8 فاکتور بسیار مهم محسوب میشود.
من در این مقاله، نحوه ایجاد بک لینک طبیعی و باکیفیت را شرح می دهم و 10 روش خلاقانه برای گرفتن بک لینکهای خوب را به شما همراهان عزیز روکسو معرفی میکنم. هدف این مقاله است که کارتان را برای کسب لینکهای ورودی باکیفیت آسانتر کنم.
اشاره کردن به نام تجاری شما بدون ایجاد پیوند، احتمالا سادهترین و سریعترین روش برای کسب لینکهای باکیفیت بالا و معتبر است.
تمام کاری که باید انجام بدهید این است که بررسی کنید کدام وبسایتها یا وبلاگها به نام برند شما بدون دادن لینک اشاره کردهاند. می توانید به راحتی و با استفاده از ابزار رایگان Google Alerts این کار را انجام بدهید.
در اکثر مواقع وبسایتها یا وبلاگها نام برند، محصول یا سرویس شما را بدون اینکه لینک به وبسایتتان بدهند، ذکر میکنند. اگرچه این نام آوردن از سایت و برند شما حتی بدون لینک دادن به شما، به اعتبار شما کمک میکند اما بهتر است در این موارد با ارسال یک ایمیل کوتاه و مودبانه، از آنها بخواهید که به سایت شما لینک بدهند.
این کار به مدیر آن سایت یا وبلاگ کمک میکند تا تجربه کاربری بهتری را ارائه بدهد. چون کاربران آن سایت میتوانند به راحتی با کلیک کردن روی لینک ایجاد شده، اطلاعات بیشتری را در رابطه با برند و محصول شما بدست بیاورند. در واقع، این یک بازی برد- برد برای هر دو طرف است.
مثلا، اگر وبسایتی در رابطه با رویدادها یا جشنوارههای شما صحبت کرده یا نامی از کارمندانتان آورده و یا یک گزارش تحقیقاتی در رابطه با محصولات یا سرویس شما منتشر کرده است، میتوانید درخواست کنید که به سایتتان لینک بدهد.
حتما تا به حال متوجه شدهاید که بعضی از سایتها یا وبلاگها برای مطالعه بیشتر در رابطه با مقالهای که منتشر کردهاند، مقالات سایتهای دیگر را هم به خوانندگان خود پیشنهاد میکنند.
این پیوندها معمولا در متن یک مقاله قرار داده میشوند، برای همین هم به آنها پیوندهای متنی میگویند. موتورهای جستجو به این لینکها نسبت به دیگر پیوندهای موجود در صفحه اعتبار بیشتری اختصاص میدهند.
اگر این پیوندها در بخش مطالب پیشنهادی یا مطالب مرتبط قرار گرفته باشند، برای بهبود سئوی سایت فوقالعاده خواهند بود. زیرا به آن به عنوان یک مقاله ارزشمند و مفید برای کاربران نگاه میشود.
نکته کلیدی در این روش، یافتن مطالبی است که برای کسب لینک مناسب هستند. شما باید مقالهای را که مرتبط با موضوع محتوای شماست و در بخش مطالب پیشنهادی مقالات دیگری را به مخاطبان معرفی میکند، پیدا کنید.
برای مثال، فرض کنید که شما یک مطلب جدید در رابطه با ایمیل مارکتینگ منتشر کردهاید. پس باید به دنبال مقالههایی باشید که در مورد روند بازاریابی اینترنتی صحبت کردهاند و مقالات دیگر را برای مطالعه بیشتر به خوانندگان توصیه میکنند.
مشتریان بالقوه قبل از تصمیمگیری برای خرید تمایل دارند که اطلاعات بیشتری را در مورد گزینههای موجود و در دسترس بدست بیاورند. آنها معمولا به مقالات یا سایتهایی مراجعه میکنند که ابزارها و محصولات را با یکدیگر مقایسه میکنند و آنها را مورد نقد و بررسی قرار میدهند.
از آنجا که این مقالات، بصورت بیطرفانه تمام گزینهها را بررسی میکنند و اطلاعات کاملی را در اختیار مخاطب قرار میدهند، از محبوبیت بالایی برخوردار هستند و مورد استقبال کاربران قرار میگیرند.
به همین دلیل، ذکر شدن محصولات و سرویسهای شما در بین بهترینها یا به عنوان پیشنهاد، یک روش فوقالعاده برای بدست آوردن پیوندهای باکیفیت است. در این روش شما میتوانید کاربران بیشتری را برای بررسی و امتحان کردن محصول و سرویس خود ترغیب کنید. این روش به برندسازی و معرفی بیشتر کسب و کارتان کمک بسیار زیادی میکند.
در واقع، شما علاوه بر ایجاد بک لینک برای سایت خود، در رابطه با برند و محصول خود به مشتریان بالقوه آگاهی میدهید.
میتوانید با استفاده از مهارت و اطلاعات منحصربفردی که دارید، خود را به عنوان یک مرجع معرفی کنید. در نتیجه، وبلاگنویسان و خبرنگاران فعال در صنعت شما، از وبسایتتان به عنوان یک مرجع و منبع استفاده میکنند. به این ترتیب میتوانید به شکل کاملا خودکار لینک بدست بیاورید.
تنها کافی است که در رابطه با مسائل روز صنعت خود مقالات باکیفیت و منحصربفردی را منتشر کنید. همچنین، میتوانید با اظهارنظر در رابطه با مقالات دیگر و بیان نکات تکمیلی یا پیشبینی آینده یک صنعت و تغییرات احتمالی آن، خود را به عنوان یک مرجع و منبع معتبر معرفی کنید، سپس با برقراری ارتباط با وبلاگ نویسان، خبرنگاران و افراد پرنفوذ در صنعت خود، از آنها بخواهید که دیدگاهها و مقالاتتان را بررسی و در صورت تایید، شما را به عنوان یک منبع و مرجع معتبر معرفی کنند.
به همین راحتی می توانید برای سایت خود لینکهای باکیفیت بدست بیاورید.
اگر مقاله یا گزارش پژوهشی را در سایتهای دیگر پیدا کردهاید که قدیمی و به روز نشده است و به آن لینک داده شده، میتوانید از آن برای کسب لینک باکیفیت استفاده کنید.
تنها کافی است که با بهروزکردن مطلب و قرار دادن آن در سایت خود، از وبلاگنویسان و خبرنگارانی که به محتوای قدیمی لینک دادهاند، بخواهید تا به محتوای بهروزشده شما لینک بدهند. پس از مدتی خواهید دید که به محتوایتان لینک داده شده است و یا آن را در شبکههای اجتماعی به اشتراک گذاشتهاند.
اما استفاده از این روش مزایای دیگری هم به همراه دارد. مثلا، ممکن است که از شما بخواهند در پژوهشها و پروژههای دیگر هم با آن سایت همکاری کنید. این می تواند به رشد برند و افزایش ترافیک سایتتان کمک بسیار زیادی بکند.
ارائه ابزارهای رایگان یک روش بسیار عالی برای بدست آوردن بک لینک طبیعی و باکیفیت و همچنین بهبود ترافیک است. برای استفاده از این روش تنها کافی است که این مراحل را دنبال کنید:
برای مثال، می توان در صنعت سئو، سایتهای ایرانی را پیدا کرد که ابزار محاسبه اعتبار دامنه یا شناسایی بهترین کلمات کلیدی را به صورت رایگان منتشر کردهاند. از آنجا که این ابزار اهمیت بسیار زیادی برای مخاطبان خاص خود دارند، بک لینکهای زیادی را کسب خواهند کرد.
مقالاتی که به صورت راهنمای جامع منتشر میشوند، پتانسیل بالایی برای کسب لینکهای باکیفیت دارند. زیرا موضوع، به طور کامل و جامع پوشش داده شده است. بنابراین کاربر دیگر نیازی به مراجعه به مقالات و منابع دیگر ندارد. به عنوان مثال، میتوان به مقالاتی مانند راهنمای جامع خرید تلویزیون یا راهنمای جامع لپتاپ اشاره کرد.
از آنجایی که این دسته از مقالات، بصورت کامل و جامع موضوع را پوشش می دهند، توسط وبلاگنویسان و خبرنگاران به عنوان مرجع شناخته میشوند، به همین دلیل بک لینکهای زیادی را بدست میآورند.
برای مثال، فرض کنید یک وبلاگ یا وبسایت مطلبی را با عنوان «چگونه یک وبسایت را بهینهسازی کنیم؟» منتشر کرده است. در این مقاله به چند تکنیک و نکته اشاره شده و اصلا در رابطه با اینکه سئو چیست صحبتی نشده است. شما میتوانید در یک مقاله جامع، سئو را معرفی کنید و به این شکل صاحبان آن سایت را متقاعد کنید که به مقالهتان به عنوان یک مرجع کامل برای پاسخ گویی به این سوال لینک بدهد.
میتوانید با طراحی و انتشار اینفوگرافیک، برای وبسایت خود لینک ورودی باکیفیت و فوقالعاده بدست بیاورید. اما اگر فکر میکنید که اینفوگرافیک برای برند شما مناسب نیست، میتوانید از این موارد استفاده کنید:
بله! از دایرکتوریها برای بدست آوردن لینکهای معتبر استفاده کنید. برخلاف آنچه که شنیدهاید، دایرکتوریها همچنان مفید و ارزشمند هستند. دایرکتوریها مثل دفترچه یادداشتهایی هستند که وقتی به دنبال چیزی میگردیم، به آنها مراجعه میکنیم. دایرکتوریها علاوه بر آنکه یکی از راههای بهبود سئوی محلی شما هستند، کمک می کنند تا بیشتر توسط کاربران دیده شوید و مردم، راحتتر کسب و کارتان را پیدا کنند.
البته منظور من استفاده از دایرکتوریهای معتبر است. پس نباید در دایرکتوریهایی که توسط گوگل به عنوان اسپم شناخته شدهاند، اقدام به ثبت لینک کنید. زیرا این دسته از دایرکتوریها به سئوی شما آسیب میزنند.
دایرکتوریهایی مانند Google My Business ،DMoz ،Yelp و TripAdvisor از جمله معتبرترین دایرکتوریهای خارجی هستند که میتوانید از آنها استفاده کنید. البته میتوانید با یک جستجوی ساده دایرکتوریهای معتبر ایرانی را نیز پیدا کنید.
ثبت سایت در دایرکتوریهای معتبر و معروف به شما کمک میکند تا رتبه و ترافیک سایت را بهبود دهید. البته ثبت کردن لینک در دایرکتوریها کار سادهای نیست. چون باید، شما مطالب و محصولات باکیفیت و ارزشمندی را ارائه دهید تا بتوانید به عنوان مرجع یا یک محصول معتبر خود را مطرح کنید.
در این روش، وبسایتهایی را که در حوزه فعالیتتان کار میکنند و دارای لینک خروجی شکسته به یک منبع خارجی هستند، پیدا میکنید. سپس از آنها درخواست کنید تا آن لینک را به صفحه مورد نظر شما اختصاص بدهند. البته باید صفحه شما یک منبع خوب در مورد موضوع آن صفحهای باشد که در ابتدا به آن لینک داده شده است. با ارائه یک منبع خوب و ارزشمند کاملا منطقی است که پیوند شکسته را به شما اختصاص بدهند.
در واقع، شما با این کار به مدیران آن سایت کمک میکنید که یک خطا را در وبسایت خود رفع کنند و تجربه کاربری سایتشان را بهبود دهند. همچنین، یک منبع ارزشمند را به آنها پیشنهاد کردهاید که باعث میشود از لحاظ اعتبار هم به شما کمک شود.
برای استفاده از این روش دو گزینه را در اختیار دارید:
البته پیدا کردن لینکهای شکسته یا صفحات 404 چالشبرانگیز است اما شما میتوانید به راحتی با استفاده از ابزار رایگان brokenlinkcheck این موارد را پیدا کنید.
بعد از شناسایی وبسایتهای هدف، محتوای خود را آماده کنید. سپس با ارسال یک ایمیل کوتاه و مناسب که هدف آن کمک به این وبسایتها است، از آنها بخواهید که بک لینک شکسته را به شما اختصاص بدهند.
تمام تاکتیکهای بالا روشهای ارزشمندی از نحوه ایجاد بک لینک باکیفیت و معتبر هستند. با استفاده از این استراتژیها، میتوانید مطمئن باشید که لینکهای ورودی از منابع معتبر بدست میآید و دیگر خبری از بک لینکهای بیکیفیت و اسپم نیست.
به نظر شما چه روشهای دیگری برای بدست آوردن بک لینکهای ارزشمند وجود دارد؟ خوشحال میشوم که نظرات و ایدههای خود را با من و دیگر خوانندگان در میان بگذارید.
منبع: سایت HubSpot
در این قسمت، به پرسشهای تخصصی شما دربارهی محتوای مقاله پاسخ داده نمیشود. سوالات خود را اینجا بپرسید.