همانطور که می دانید طراحان از طراحی تعاملی (Interaction design) برای ایجاد تعامل بیشتر با کاربران در طراحی محصولات، خدمات دیجیتال و حتی سیستم های مختلف استفاده می کنند. در طراحی بصری که گاهی با عنوان UI نیز از آن یاد می شود، فاکتورهای متعددی از جمله نوع کسب و کار، مخاطبان و کاربران آن، ارتباط و انتقال پیام، محیط، تکنولوژی و... دخیل هستند. طراحان عقیده دارند که دسترسی به این فاکتورها در طرح می تواند به پیشرفت کسب و کار کمک کند. آنها سعی می کنند با طرح های ساده (از نظر قابل استفاده بودن) و معنی دار به پیشرفت کسب و کارها کمک کنند. اما کار به اینجا ختم نمی شود. شما فکر می کنید صرفا یک طرح معنادار و قابل استفاده برای موفقیت در پروژه کافیست؟
اجازه دهید با یک داستان شروع کنیم. ما برای انجام یک پروژه با موضوع سرمایه گذاری مردمی انتخاب شدیم. هدف از این پروژه طراحی یک پلتفرم بود که افراد بتوانند پروژه های مورد علاقه خود را در آن بیابند و به آن ها کمک مالی کنند. چیزی شبیه به سیستم های Kickstarter و IndieGoGo. طرح کلی وب سایت شامل یک صفحه از لیست پروژه های در دسترس با امکاناتی مانند جستجو، مرتب سازی، فیلتر کردن و... در کنار صفحه تفصیلی پروژه با حداکثر اطلاعات در دسترس آن بود. در کنار آن باید کلید CTA نیز با عنوان «هم اکنون سرمایه گذاری کنید» در دسترس قرار می گرفت.
طراحی چنین پروژه ای برای یک طراح ماهر و با تجربه کار سختی به نظر نمی رسد. اما آیا همه چیز به چیزهای گفته شده در پاراگراف بالا خلاصه می شود؟ بدون شک خیر. سرمایه گذاری در پروژه ها معمولا ریسکی است و قانع کردن افراد برای انجام این کار مهم ترین قسمت کار است که بخشی از آن باید به واسطه یک UI و UX صحیح انجام شود.
بنابراین چیزهای بیشتری وجود دارند که کار تکمیل شود. یک ارتباط، یک اعتماد و یک برند!
به تصویر بالا نگاه کنید تا همه چیز برای شما روشن شود. استفاده از مدل (نقشه) های ذهنی یک تکنیک است که هر طراحی باید با آنها آشنا باشد. در ادامه 7 مورد از مهم ترین آن ها را برای شما توضیح می دهیم. با ما همراه باشید...
مردم آنچه را که دیگران دوست دارند، دوست دارند! یا همان تایید اجتماعی این روزها به عنوان یکی از رایج ترین ترفندهای قانع کردن مشتری و افزایش فروش مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از نظرات و بررسی های مشتریان قبلی می تواند امکان خرید مشتریان جدید به میزان قابل توجهی افزایش دهد. دلیل آن هم واضح است. مخاطبان بیشتر به دنبال خرید محصولی هستند که در بررسی ها و رتبه بندی ها امتیاز بیشتری کسب کرده باشد.
البته امروزه همه جا می توان نظرات، بررسی ها، توصیفات و امتیازبندی ها را مشاهده کرد. بنابراین استفاده از آنها به تنهایی کافی نخواهد بود. به ویژه اینکه اگر تعداد آن ها کم باشد ممکن است جعلی به نظر برسند. بنابراین باید در مخاطبان خود انگیزه ایجاد کنید تا آنها نیز در این کار به شما کمک کنند.
مردم به شدت تحت تاثیر افراد شناخته شده هستند. اگر فرد یا رسانه ی مشهور و پرقدرتی چیزی را تایید کند، مردم نسبت به آن اعتماد بیشتری خواهند داشت. توصیه ی چند کارشناس و افراد معروف در کنار چند مقاله معتبر درباره موضوع مورد نظر چند جنبه از این تکنیک هستند.
البته دقت کنید که این موارد باید به شکل طبیعی انجام شوند و طوری نباشد که تبلیغاتی بودن و اینکه با پرداخت پول انجام شده اند برای مخاطبان واضح باشد. در غیر اینصورت آن ها به شما اعتماد نخواهند کرد.
ترس از دست دادن چیزها، موضوعی است که همیشه و همه جا به روی مردم تاثیر می گذارد. از طرفی دیگر، هر چیزی که نایاب تر باشد، ارزش بیشتری پیدا می کند، چرا که مردم دوست دارند تنها کسی باشند که از محصول یا خدمت خاصی استفاده می کنند.
اگر بتوانید محصول یا خدمات خود را محدود جلوه دهید، می تواند تاثر مثبتی در ترغیب افراد در جهت استفاده از آن ایجاد کنید.
مردم اگر چیزی را به دست بیاورند، حاضرند در ازای آن چیزی را به طرف مقابل بدهند. این روزها مردم از به اشتراک گذاری اطلاعات شخصی خود می ترسند. اگر نتوانیم اعتماد آن ها را به دست آوریم نمی توانیم از آن ها انتظار دشته باشیم در سرویس ما ثبت کرده و از خدمات ما استفاده کنند.
ارائه کتاب رایگان یا هر چیز با ارزش دیگری به عنوان پاداش می تواند مردم را تشویق به انجام خواسته های شما کند.
مردم سعی می کنند با استفاده از فکر و درک خود، انتخاب های منظقی انجام دهند. بیایید این موضوع را با یک مثال بررسی کنیم.
در تصویر بالا مردم تمایل دارند گزینه SMALL را سفارش دهند. چرا که ارزان تر است!
حال اگر یک گزینه که تنها کمی ارزان تر از گزینه LARGE است اضافه کنیم، ببینید چه اتفاقی می افتد!
مردم تمایل پیدا می کنند گزینه MEDIUM را انتخاب کنند. چرا که دوست ندارند کم ارزش ترین را انتخاب کنند و گزینه MEDIUM مطمئن تر است.
از طرفی متوجه می شوند که گزینه LARGE تنها 2 دلار گران تر است. بنابراین وسوسه خواهند شد این گزینه را انتخاب کنند!
اگر تعداد گزینه های زیادی برای انتخاب وجود داشته باشد، مردم در انتخاب گزینه صحیح گیج می شوند و دچار پارادوکس برای تصمیم گیری خواهند شد. پیشنهاد تعداد گزینه کمتر کمک خواهد کرد کاربران سریع تر انتخاب کنند و احتمال از دست دادن آنها نیز برای ما کمتر شود. سعی کنید تنها یک یا فقط چند گزینه محدود پیشنهاد دهید تا مخاطبان بتوانند بهتر تصمیم گیری کنند.
مردم پاداش های متغیر را دوست دارند. آنها برای دریافت پاداش در ازای داشتن عملکردی خاص در فواصل ثابت یا متغیر انگیزه می گیرند. دادن جایزه، پاداش، کوپن و هر چیز دیگری به صورت متغیر و مرحله ای می تواند آنها را تشویق به انجام عملی خاص بکند.
منبع: سایت uxdesign
در این قسمت، به پرسشهای تخصصی شما دربارهی محتوای مقاله پاسخ داده نمیشود. سوالات خود را اینجا بپرسید.