این اشتباهات در سئو، سایت شما را نابود می‌کنند!

seo-mistakes

بهینه‌سازی وبسایت یکی از بخش­‌های ضروری در بازاریابی محتوا محسوب می­‌شود، زیرا تکنیک‌های سئوی سایت یک روش قدرتمند برای افزایش بازدید سایت و تبدیل کردن مخاطبان به مشتریان بالقوه است.

پیشرفت موتورهای جستجو و تغییر دیدگاه کاربران، باعث شده‌ است که روش‌های بهینه‌سازی به طور مداوم در حال پیشرفت و تغییر باشند. بدست آوردن و حفظ کردن رتبه‌های بالا در صفحه نتایج جستجو کار راحتی نیست. زیرا بسیاری از وبسایت‌ها در دام انجام نادرست تکنیک‌های سئو می‌افتند، همین باعث می‌شود که به جای آنکه با افزایش ترافیک و نرخ تبدیل مواجه شوند، نتایج برعکس شده و همان مخاطبانِ موجود خود را از دست بدهند.

برخی اشتباهات بهینه‌سازی سایت بسیار رایج هستند که البته جلوگیری کردن از آن‌ها کار سختی است. به علاوه، آزمایش رویکردهای بهینه‌سازی نیز کار سختی است زیرا شما نمی‌توانید نتایج پیاده‌سازی روش‌های خود را بلافاصله مشاهده کرده و رفتار موتورهای جستجو را پیش‌بینی کنید.

ما در این مطلب در رابطه با 10 اشتباه رایج در سئو سایت صحبت می‌­کنیم. برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید از رخ‌دادن این اشتباهات جلوگیری کنید.

اشتباهات رایج در سئو که کسب و کار را به خطر می‌اندازند

1- انتخاب کلمات کلیدی غلط

بهینه‌سازی یعنی بدست آوردن رتبه مطلوب در کلمات کلیدی‌ که مورد نظر شما است. اما آیا کلمات کلیدی که انتخاب کرده‌اید، درست و مناسب هستند؟

یکی از اشتباهات رایج در سئو و انتخاب کلمات کلیدی، بی‌توجهی به ترجیح موتورهای جستجو و کاربران به کلمات کلیدی long-tail (طولانی) است. شما ممکن است که محصولات و خدمات خود را به شکلی مشخص تعریف کنید، اما مهم‌ترین نکته این است که درک کنید مشتریان بالقوه‌تان برای دستیابی به محصولات و خدمات از چه کلماتی استفاده می‌کنند.

در بعضی از مواقع، عباراتی که شما آن‌ها را درست و مناسب می‌دانید، ممکن است به معنای چیزی کاملا متفاوت برای افراد و کاربران باشد و یا اینکه این عبارات خیلی عمومی باشند. به هر شکل، باعث می‌شود که سایت شما برای کلمات کلیدی اشتباه بهینه شود.

بنابراین، قبل از شروع به بهینه‌سازی سایت، تحقیقات لازم در زمینه کلمات کلیدی را به شکل درست و اصولی انجام دهید. استفاده از ابزارهایی مانند همین موتور جستجوی گوگل، Google Trends یا ابزار KeywordPlanner در گوگل ادوردز می‌تواند به شما در انتخاب درست و مناسب کلمات کلیدی کمک کند.

2- استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی

ممکن است فکر کنید استفاده از کلمات کلیدی هدف در هر جمله از محتوای شما باعث بهبود رتبه سایتتان می‌شود ولی این رفتار کاملا غلط است. استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی باعث اسپم شدن سایت شما می‌شود و به عملکرد سئوی سایت آسیب جدی وارد می‌کند.

استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی و پرکردن محتوا با عبارات هدف و کلیدی برای موفقیت در سئو، استراتژی درستی نیست و باعث می‌شود که محتوای شما از دید گوگل غیرطبیعی و بی‌فایده (برای مخاطبان) تلقی شود.

همانطور که احتمالا می‌دانید، گوگل از جستجوی معنایی (Latent Semantic Indexing (LSI استفاده می‌کند. این الگوریتم گوگل می‌تواند موضوع مطلب شما را بدون نیاز به پر کردن محتوا با تکرار کلمات کلیدی مورد نظر، تشخیص دهد.

3- تولید محتوای غیرمرتبط با کلمات کلیدی

یکی دیگر اشتباهات رایج در سئو تولید محتوایی است که با کلمات کلیدی مورد نظر مرتبط نیست. در واقع، مشکل این است که شما می‌خواهید برای یک کلمه کلیدی خاص رتبه بگیرید، اما نمی‌توانید تمرکز متن را بر روی موضوع مورد نظر خود قرار دهید.

هدف موتورهای جستجو مانند گوگل این است که مناسب‌ترین مطالب را که با جستجوی کاربران مرتبط هستند، به آن‌ها نشان دهند. به همین دلیل، اگر محتوای شما نتواند پاسخ نیاز کاربر را بدهد، قطعا رتبه خوبی بدست نخواهد آورد.

این مشکل اغلب نتیجه تلاش برای تحت پوشش قرار دادن چند موضوع مختلف در یک محتواست. ایجاد محتوای بی‌کیفیت برای گنجاندن تعداد زیادی کلمات کلیدی در آن و غیرطبیعی کردن محتوا نیز باعث می‌شود که با این مشکل روبرو شوید.

هدف اصلی شما باید تولید محتوایی باشد که به سوالات و نیازهای مخاطبان هدف پاسخ دهد و شامل کلمات کلیدی درست و مرتبط باشد. مطمئن باشید که موتورهای جستجو مطالب شما را مطابق با کلمه کلیدی مورد نظرتان رتبه‌بندی می‌کنند.

4- انتشار محتوای کپی

اشتباه رایج بعدی مربوط به کیفیت محتوای شما است. در گذشته کپی کردن محتوا یک روش معمول بود اما امروز موتورهای جستجو، کسانی را که این کار را انجام دهند، با مجازات شدید روبرو می‌کنند. کپی کردن و انتشار محتوا به عنوان یک روش اسپم شناخته می‌شود.

روی تولید محتوای مفید و منحصربفرد سرمایه‌گذاری کنید و از منتشر کردن محتوای کپی خودداری کنید. مطمئن باشید که گوگل پاداش تولید محتوای مفید شما را با دادن بهترین رتبه خواهد داد.

5- عدم توجه به تگ‌های عنوان و توضیحات

بهینه‌سازی محتوا فقط قرار دادن کلمات کلیدی در مقالات نیست. شما باید به تگ‌های عنوان و توضیحات متا را که از عناصر اساسی سئو هستند، توجه کافی داشته باشید. عدم توجه به آن‌ها باعث می‌شود که مراحل سئوی محتوا به درستی کامل نشود و یک پتانسیل بالقوه برای بهبود رتبه و افزایش ترافیک را از دست بدهید.

تگ‌های عنوان و توضیحات متا از عوامل بهینه‌سازی محتوا محسوب می‌شوند و تکمیل آن‌ها باعث می‌شود که موتورهای جستجو در مواجهه با محتوای شما عملکرد بهتری داشته باشند و بتوانید رتبه بهتری بدست بیاورد.

یکی دیگر از مواردی که بازاریابان محتوا و صاحبان وبسایت فراموش می‌کنند، تگ‌های تصاویر است. تگ‌های title و alt از جمله برچسب‌های مهم تصاویر هستند که باید آن‌ها را تکمیل کنید. به این نکته توجه کنید که فعلا ربات‌های موتورهای جستجو قادر به دیدن تصاویر نیستند، به همین دلیل، از تگ‌های alt و title برای خواندن اطلاعات تصاویر و رتبه‌بندی آن‌ها استفاده می‌کنند.

6- عدم وجود لینک‌های با کیفیت

این نکته را به خاطر داشته باشید که برای اجرای موفق استراتژی سئو و کسب رتبه مطلوب، کیفیت لینک‌های خارجی موجود در محتوا از تعداد آن‌ها بسیار مهم‌تر است. بنابراین، باید به وبسایت هایی لینک بدهید که به لحاظ اعتبار در موضوع وبسایت شما دارای وضعیت مطلوبی هستند.

یکی دیگر از مواردی که باعث به وجود آمدن لینک‌های بی کیفیت می‌شود، استفاده از انکر تکست‌های ناکارآمد است. استفاده از عنوان اشتباه برای لینک باعث می‌شود که هم خواننده و هم ربات‌های موتورهای جستجو به خوبی متوجه نشوند که لینک در مورد چیست و چطور می‌تواند برای کاربر مفید باشد. بنابراین از عباراتی مثل «اینجا کلیک کنید» برای ساخت لینک خودداری کنید.

همچنین مطمئن شوید که از متن‌های مختلفی برای ساخت لینک استفاده می‌کنید. زیرا استفاده مداوم از عبارات تکراری (مانند «اینجا کلیک کنید») باعث می‌شود که به عنوان اسپم شناخته شوید.

7- عدم دقت در ساخت لینک‌های داخلی

شما باید در محتوای خود به صفحاتی لینک بدهید که اولا دارای محتوای باکیفیت، مفید و مهم باشند و دوما با موضوع محتوا مرتبط باشند. این کار باعث می‌شود که کاربر دیگر، مطالب مرتبط با موضوع محتوای شما را بخواند و به این ترتیب وقت بیشتری را در وبسایت سپری کند. به علاوه، این استراتژی به جذب و ترغیب مخاطب برای خواندن مطلب کمک خواهد کرد. بنابراین از لینک دادن به صفحات به صورت بی هدف و یا غیرمرتبط خودداری کنید.

اما نکته‌ای که نباید فراموش کنید این است که از ساخت لینک داخلی بیش از حد در محتوای خود باید خودداری کنید. این کار باعث می‌شود که لینک‌ها و متن شما غیرطبیعی به نظر برسند. به این ترتیب خواننده از محتوا استقبال نمی‌کند و آن را نمی‌خواند. همچنین باعث می‌شود که موتورهای جستجو نیز محتوای شما را بی‌کیفیت و بی‌ارزش تلقی و آن را با جریمه مواجه کنند.

8- عدم سرمایه‌گذاری بر روی بهینه‌سازی موبایل

توجه کنید که بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو فقط مربوط به محتوا و کلمات کلیدی نیست، بلکه باید بر روی کیفیت وبسایت خود به ویژه داشتن عملکرد مطلوب در دستگاه‌های تلفن همراه توجه کنید. گوگل و سایر موتورهای جستجو به بهینه بودن سایت برای تلفن همراه توجه ویژه‌ای می‌کنند و به راحتی می‌توانند تشخیص دهند که سایت شما برای موبایل بهینه نیست.

اما چرا بهینه‌سازی سایت برای موبایل اینقدر مهم است؟ زیرا امروزه بیش از 70 درصد کاربران دنیای اینترنت از دستگاه‌های تلفن همراه برای گشت و گذار در وبسایت‌ها، استفاده می‌کنند و در صورت عدم بهینه‌سازی وبسایت برای تلفن همراه، شما بخش عظیمی از کاربران و مشتریان بالقوه خود را از دست می‌دهید. پس اگر تا به حال به بهینه‌سازی وبسایت برای تلفن همراه توجه نکرده‌اید، رتبه شما در صفحه نتایج موتورهای جستجو می‌تواند به خطر بیفتد.

یکی دیگر از مواردی که باید در نظر بگیرید سرعت بارگذاری سایت است. این عامل نیز در رتبه سایت فوق‌العاده تاثیر‌گذار خواهد بود. پس اگر سایت شما سرعت مطلوبی ندارد، نباید از اینکه در رتبه پایینی قرار گرفته‌اید، تعجب کنید. شما می‌توانید از ابزارهای آنلاینی مانند PageSpeed Insights و GT Metrix برای تحلیل کردن، پیدا کردن و رفع مشکلات مربوط به سرعت بارگذاری استفاده کنید.

9- عدم استفاده از شبکه‌های اجتماعی و قدرت نفوذ آن

بهینه‌سازی از لحاظ اجتماعی نیز بسیار مهم است. شما باید با افرادی که از قدرت بالایی در شبکه‌های اجتماعی برخوردار هستند، برای جلب توجه مخاطبان هدف خود استفاده کنید. اگر محتوای شما توسط این افراد پرنفوذ (اینفلوئنسرها) به اشتراک گذاشته شود، هم کاربران و هم موتورهای جستجو به آن توجه بسیار زیادی می‌کنند. این استراتژی به شما کمک می‌کند تا اعتبار و ترافیک بیشتری برای سایت خود بدست بیاورید.

سعی کنید به فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و ایجاد رابطه با کاربران پرنفوذ و قدرتمند توجه کنید. چون وقتی که این کاربران شما را تایید و محتوایتان را تبلیغ کنند، سر و صدای زیادی به پا می‌شود و سیل کاربران به سایت شما هجوم می‌آورند!

10- فراموش کردن آنالیز و تحلیل

آخرین اشتباه رایج در سئو که توسط صاحبان سایت یا بازاریابان محتوا رخ می‌دهد، عدم آنالیز استراتژی سئو و تولید محتوا برای سنجش عملکرد و میزان پیشرفت آن است. بسیاری از بازاریابان از انجام تجزیه و تحلیل چشم‌پوشی می‌کنند اما این کار یک خطای بسیار بزرگ و جدی است. زیرا انجام اصلاحات در استراتژی سئو و آنالیز مداوم نتایج آن، بسیار ضروری و مهم است.

بدون انجام آنالیز نمی‌توانید متوجه عملکرد، اشتباهات و مشکلات استراتژی سئوی سایت خود شوید، راه را اشتباه می‌روید و نتیجه آن ممکن است هولناک و برابر با نابودی کسب و کارتان باشد. حتما استراتژی سئو را آنالیز و تحلیل کنید و با رفع مشکلات و خطاها از وارد شدن ضربات جدی به وبسایت خود جلوگیری کنید.

دو ابزار گوگل آنالیتیکس و گوگل وبمستر تولز، می‌توانند به شما برای تحلیل، اندازه‌گیری و مرور کلی عملکرد وبسایت کمک کنند. با کمک آن‌ها می‌توانید متوجه شوید که استراتژی‌ها و بهینه‌سازی‌هایی که برای انواع محتوا انجام می‌دهید، چگونه کار می‌کنند.

این اشتباهات رایج در سئو بیشترین مواردی هستند که توسط صاحبان سایت‌ها و بازاریاب‌های اینترنتی تکرار می‌شود. به نظر شما چه اشتباهات دیگری در هنگام بهینه‌سازی سایت مرسوم هستند و توسط ما رخ می‌دهند؟ لطفا نظرات و ایده‌های خود را با ما و دیگر خوانندگان در میان بگذارید.


منبع: Search Engine Journal

نویسنده شوید
دیدگاه‌های شما

در این قسمت، به پرسش‌های تخصصی شما درباره‌ی محتوای مقاله پاسخ داده نمی‌شود. سوالات خود را اینجا بپرسید.