هرکسی بخواهد یک کسب و کار یا استارتآپ اینترنتی راه بیندازد، باید بداند برای اینکه سالهای طولانی در رقابتهای تنگاتنگ اینترنتی دوام بیاورد باید اصولی را رعایت کند که مهمترین آنها و شاید اولینشان، انتخاب یک نام مناسب برای دامنه است.
بنابراین برای انتخاب نام دامنهتان باید وقت بگذارید و تحقیق کنید تا یک نام موثر که در ذهنها ماندگار میشود برگزینید.
نام دامنه، همه چیز یک وبسایت و کسب و کار را تحت تاثیر قرار میدهد؛ از شبکههای اجتماعی گرفته تا میزان ورودیها به سایت از موتور جستجوگر گوگل و تبلیغات و ... بنابراین اهمیت انتخاب یک نام خوب را واقعا جدی بگیرید!
اگر لیستی از دامنههای دلخواهتان فراهم کرده باشید حتما با این سوال مواجه هستید که کدام یک را انتخاب کنم؟ بازخورد انتخاب هر کدام از این دامنهها در دنیای گستردهی وب چه خواهد بود؟ کدام دامنه را باید حتما از لیست انتخابهایم حذف کنم؟
امروز سعی کردهایم پاسخ به این سوالات را در قالب مقالهای مفصل و جامع تحت عنوان «هشت قانون انتخاب نام مناسب برای دامنه» در اختیار شما بگذاریم. موارد ذکر شده در این مقاله بر اساس جدیدترین تحقیقات در دنیای وب جمعآوری شدهاند.
حتما این مطلب را به دقت بخوانید و انتخابهایتان را بر اساس موارد آورده شده در این مقاله انجام دهید.
قابلیت برند شدنِ یک نام یعنی وقتی نام یک دامنه را میشنوید به نظرتان یک نام خاص و یک برند برسد نه یک نام معمولی و عادی! به همین دلیل است که دامنههایی که دارای خط فاصله یا عدد هستند به ندرت پیش میآید که به یک برند تبدیل شوند. چون هرگز یک نام خاص و غیرمعمولی نیستند و شنیدن این نامها برای مردم غیرجذاب، تکراری و عادی است.
بعنوان مثال فرض کنید که ما یک مرکز تهیهی پاستا هستیم. اگر برای سایتمان دامنهی pasta-shop را انتخاب کنیم، نامی را انتخاب کردهایم که هرگز قابلیت برند شدن ندارد چون این نام علاوه بر اینکه در ذهن نمیماند، خاص و تک نیست.
حالا چرا میگوئیم اینچنین نامی در ذهن نمیماند؟ ترکیباتی که از واژههای بسیار عامیانه تشکیل شده باشند معمولا در ذهن نمیمانند.
اگر به آمارهای به دست آمده هم نگاهی بیندازیم متوجه میشویم که از ده سال پیش تا کنون سایتهایی که دامنههای حاوی عدد یا خط فاصله داشتهاند، روند نزولی داشتهاند.
انتخاب نامهای عمومی که از کلمات پیش پا افتاده و عامیانه تشکیل شدهاند و یا دارای خط فاصله یا عدد هستند واقعا خطرناکند و از انتخاب این نامها خودداری کنید.
شاید بپرسید که وقتی قرار است افراد آدرس سایت را تایپ کنند و یا از طریق گوگل روی لینک سایت کلیک کنند، تلفظ نام دامنه چه اهمیتی دارد؟
دلیل تاکید ما به تلفظ آسان و روان نام دامنه این است که تحقیقات علمی ثابت کردهاند که زمانی که فرد بتواند کلمهای را راحتتر تلفظ کند، راحتتر میتواند در مورد آن فکر کند و بنابراین در ذهن او ماندگارتر میشود.
بعنوان مثال دامنهی Roxo نامی است که تلفظ آسانی دارد. Netbarg هم همینطور است.
علاوه بر رعایت موارد فوق، باید موضوع کوتاه بودن یک دامنه را هم در نظر داشته باشید.
هرچقدر طول یک دامنه کمتر باشد، نوشتن آن سادهتر و ماندگاریاش در ذهن بیشتر است. اما وقتی از کوتاه بودن صحبت میکنیم منظورمان این نیست که دامنه طوری کوتاه شود که نامعقول باشد و کاربر نتواند آن را در ذهن تثبیت کند.
مثلا IranSecurity.com کمی طولانی است اما در کل دامنهی خوب و مناسبی است اما IranSec هر چند کوتاه است تلفظ خوبی ندارد و به سرعت از حافظه پاک میشود.
حدود بیست سال از تولد اینترنت میگذرد. وقتی انواع مختلفی دامنه وجود دارد چرا کماکان اولویت با COM. است؟
دلیل این موضوع این است که اکثر برندهای بزرگ در دنیا از این دامنه استفاده کردهاند و همین باعث شده است که قابل دسترسترین و ماندگارترین نوع دامنه در ذهن دات کام باشد.
کماکان طلائیترین و بهترین نوع دامنه دات کام است.
اگر دامنهی COM. برای نام انتخابی شما آزاد نباشد، بعد از آن پیشنهاد ما NET. و CO. و همچنین دامنههایی است که در یک کشور دارای اعتبار هستند. مثلا در ایران IR. واقعا دامنهی بسیار پر کاربرد و مطرحی است که حتما میتوانید از آن استفاده کنید.
نکتهای که خیلی مهم است این است که هرچند اولویت با دات کام است اما قرار نیست به هر قیمتی این دامنه را انتخاب کنید.
باید خیلی مراقب باشید مخاطبانتان را سردرگم نکنید! در کشوری مثل کشور ما که قوانین سفت و سختی درباره کپیرایت وجود ندارد، بسیار اتفاق میافتد که افراد و شرکتهای ضعیف از نام شرکتها و برندهای معتبر سواستفاده میکنند و دامنهای مشابه با آنها میسازند و شروع به کار در همان حوزه میکنند. بعنوان مثال سایتهای فراوانی با پیشوند Digi و به تقلید از DigiKala در ایران شروع به فعالیت فروش اینترنتی کردهاند و هیچکدامشان هم به برند تبدیل نشدند. هر چند برای مدتی ورودیهای اندکی داشتهاند.
اگر واقعا میخواهید خودتان به یک برند خاص و موفق تبدیل شوید باید تقلید را کنار بگذارید و تا میتوانید از شبیه بودن به دیگران اجتناب کنید. بنابراین قبل از ثبت دامنه حتما تحقیق کنید که نامی مشابه با نام شما وجود نداشته باشد و یا نوشتار آن با دیگر دامنهها اشتباه گرفته نشود.
هر نوع تقلید و تشابهی در این زمینه هر چند مدت کوتاهی برای شما بازدیدکنندههایی داشته باشد اما بعد از مدتی مردم متوجه خواهند شد و شما را به عنوان یک سایت تقلبی میشناسند. مردم همیشه آگاه هستند. هرگز مردم و مخاطبانتان را ناآگاه و سادهلوح فرض نکنید.
این خیلی نکتهی مثبتی است که مخاطبان شما بتوانند از نام دامنهی شما، زمینهی کار و فعالیتتان را حدس بزنند.
Lenzak از این لحاظ دامنهی خوبی است که مخاطب را به سرعت یاد دوربین و عکاسی میاندازد و مخاطب حدس میزند که زمینهی کاری این سایت چیست اما دامنهای مثل Tebyan هر چند سایت موفقی است اما نام دامنهاش تداعیگر حوزهی کاری این سایت نیست و کاربر پیش از ورود به این سایت نمیتواند هیچ ذهنیتی از آن داشته باشد.
اگر میتوانید یک کلمهی کلیدی مناسب را در نام دامنه خود بیاورید حتما این کار را انجام دهید اما اگر سعی دارید به زور مشتقاتی از کلمات کلیدی را در نام دامنهی خود بگنجانید، باید بگوئیم که نه تنها این کار به نفعتان نیست بلکه از نظر گوگل تاثیر منفی بر سایت شما دارد. بنابراین اگر کلمهای مثل LandaWeb به عنوان دامنه به ذهنتان رسید (کلمه کلیدی web) حتما ثبت کنید اما هرگز سعی نکنید به زور کلمات کلیدی را وارد نام دامنه کنید.
سایتهای بسیار بزرگی هستند که بدون وجود کلمات کلیدی در نامشان دارای اعتبار کلان نزد گوگل هستند. مثلا Amazon یا Alibaba از این دسته است.
سایتهای دیگری هم هستند که از عناوینی استفاده میکنند که حاوی کلمات کلیدی نیستند اما بسیار مرتبط با موضوع و نزدیک به کلمات کلیدی هستند. مثلا tik8 که مرجع خرید آنلاین بلیط است یا Divar که آگهینامه اینترنتی است.
بنابراین با خلاقیتتان میتوانید نامهای فوقالعادهای برگزینید.
اگر نام مورد نظر شما موجود نبود میتوانید آن را به شیوههای صحیح تغییر دهید و پیشوند یا پسوندهای مناسب به آن اضافه کنید.
مثلا دامنهای برای یک مرکز دانلود مورد نظر ماست. این موارد را میتوانید لیست کنید و در صورت موجود نبودنِ هرکدام، از دیگری استفاده کنید:
IranDownload.com
IranDownload.net
Irandl.com
irdownload.com
همگی این موارد نامهایی بسیار مناسب هستند که به شکل صحیحی اختصاری شدهاند. اما اگر از عباراتی مثل Irandownl یا Irdl استفاده کنید، اشتباه است. چون این نوع اختصارات یا متداول نیستند یا به سرعت از حافظه پاک میشوند.
بنابراین میتوانید نام دلخواه خود را به شیوههای مناسبی تغییر دهید یا پسوند یا پیشوند مناسب به آن بیفزائید.
در این قسمت، به پرسشهای تخصصی شما دربارهی محتوای مقاله پاسخ داده نمیشود. سوالات خود را اینجا بپرسید.
در این قسمت، به پرسشهای تخصصی شما دربارهی محتوای مقاله پاسخ داده نمیشود. سوالات خود را اینجا بپرسید.
در این قسمت، به پرسشهای تخصصی شما دربارهی محتوای مقاله پاسخ داده نمیشود. سوالات خود را اینجا بپرسید.
در این قسمت، به پرسشهای تخصصی شما دربارهی محتوای مقاله پاسخ داده نمیشود. سوالات خود را اینجا بپرسید.