آیا شما هم می خواهید سئو ووکامرس (سئو (SEO) فروشگاه) خود را ارتقا دهید ولی مطمئن نیستید از کجا شروع کنید؟
بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجوگر یا به عبارتی سئو (SEO) برای فروشگاه های تجارت الکترونیک (eCommerce) می تواند باعث شود که فروشگاه شما از هر جای ایران یا جهان، مشتری های بسیار زیادی را جذب کند.
اگر شما فروشگاه ووکامرس خود را بهینه سازی نکردید، پس مشتریان بسیاری را از دست خواهید داد!
در ادامه این مقاله از روکسو، ما به شما آموزش قدم به قدم سئو ووکامرس را یاد خواهیم داد تا بتوانید مشتریان بیشتری از موتور های جستجوگر، جذب فروشگاه ووکامرسی خود بکنید.
قبل از شروع کار، بیاید نگاهی به مبانی اولیه بیندازیم.
ووکامرس (WooCommerce) یک افزونه منبع باز برای سایت های تجارت الکترونیک (eCommerce) که برای وردپرس نیز ساخته شده است. این افزونه بسیار قدرتمند به شما اجازه می دهد تا بتوانید از یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) پیشرفته و حرفه ای استفاده کنید و از آن برای راه اندازی فروشگاه آنلاین خود استفاده کنید.
با توجه به ماهیت منبع باز بودن (Open Source) افزونه ووکامرس، هر شخصی می تواند هر جنبه ای از فروشگاه را راه اندازی کند و فروشگاه خود را بر اساس سلیقه خود، شخصی سازی کند.
سوال های بسیار زیادی برای کاربران در رابطه با ووکامرس ایجاد شده، اول اینکه بین Shopify و ووکامرس، کدام بهتر عمل می کند و آیا ووکامرس بهینه شده و سئو فرندلی می باشد یا نه؟!
در ادامه به سوال دوم پاسخ خواهیم داد.
با جرات کامل می توان گفت، ووکامرس بسیار بهینه سازی شده و سئو فرندلی است! به طوری که ووکامرس بهینه سازی های خود را به صورت مستقل دارد و سئو آن استاندارد و مناسب برای موتور های جستجوگر است.
همچنین شما می توانید از افزونه های سئو برای ووکامرس، جهت افزایش و ارتقا سئو محصولات ووکامرس خود نیز استفاده کنید.
هنگامی که فروشگاه آنلاین خود را با ووکامرس راه اندازی می کنید، اضافه کردن قالب، محصولات، افزونه ها، تصاویر و سایر محتویات به خودتان بستگی دارد. همچنین شما برای بهینه سازی سئو محصولات و محتوا های فروشگاه ووکامرس خود نیز مسئول هستید.
ووکامرس به اصطلاح یک روند در حال انجام است و شما نیاز دارید تا به صورت مداوم، رشد و عملکرد ترافیک و فروش موتور های جستجوگر خود را بررسی کنید.
در حال حاظر شما ممکن است از خودتان سوال بکنید، چه چیز هایی نیاز است انجام دهیم تا بتوان سئو محصولات ووکامرس را ارتقا داد؟
خب اینجاست که آموزش سئو ووکامرس ما وارد عمل می شود :) در ادامه، با آموزش سئو ووکامرس به صورت قدم به قدم همراه باشید.
همانطور که گفتیم، ووکامرس یک افزونه وردپرسی است. بدین معنیست که شما نیاز دارید تا تنظیمات و کارهای اولیه سئو آن را پیش از آنکه تنظیمات سئو خاصی را انجام دهید، تنظیم کنید.
در حال حاضر، مهم ترین کاری که برای انجام تنظیمات اولیه سئو ووکامرس باید انجام دهید، نصب و فعال کردن افزونه Yoast SEO است.
افزونه Yoast SEO به شما کمک می کند تا نقشه سایتتان را به صورت بهینه شده تهیه کنید و زمینه هایی را جهت ارتقا سئو محصولات ووکامرس، پر کنید.
هنگامی که افزونه Yoast SEO را در سایت خود نصب و فعال کردید، می توانید به قدم دوم بروید.
همانطور که شما مطالب و مقاله های وبلاگ یا وب سایت خود را بهینه می کنید، نیاز دارید که محصولات ووکامرس خود را هم بهینه سازی کنید.
یکی از مهم ترین بخش سئو محصولات ووکامرس، نوشتن یک تیتر بهینه و مناسب برای محصولات ووکامرس است.
تیتر های محصولات ووکامرسی که وارد می کنید، بعدا در تب عنوان مرورگرتان و در نتایج جستجو موتور های جستجوگر، به عنوان تیتر مطلب نمایش داده می شود.
اگر شما گام قبلی را دنبال کرده باشید، پس باید افزونه Yoast SEO را در سایت خود به صورت فعال، موجود داشته باشید. این افزونه، یک مجموعه کامل سئو وردپرس است که تمامی محصولات ووکامرس را پوشش می دهد.
شما در ابتدا نیاز دارید تا یکی از محصولات ووکامرس خود را ویرایش کنید و سپس صفحه را به سمت پایین اسکرول کنید و به بخش جعبه افزونه Yoast SEO بروید.
پس از آن باید بر روی عنوان مطلب خود کلیک کنید تا بخش ویرایش آن در اسنیپت باز شود. زمانی که اسنیپت باز می شود، همانند تصویر زیر، یک فیلد مربوط به تیتر سئو را نشان می دهد که می توانید آن را ویرایش کنید.
تیتر سئو محصول ووکامرسی شما می تواند با عنوان اصلی محصول فرق داشته باشد. می توانید در انتخاب تیتر سئو محصول، از کلمات کلیدی و مهمی که فکر می کنید کاربران در موتور های جستجوگر، جستجو می کنند نیز استفاده کنید.
همچنین شما باید تیتر سئو را جذاب و جالب وارد کنید، به طوری که یک حس کنجکاوانه در کاربر و مشتری ایجاد کند. اما این نکته را در نظر داشته باشید که به هیچ وجه نباید از کلمات و عنوان های گمراه کننده و نادرست استفاده کنید که اصلا ربطی به محصول ندارد، در غیر این صورت ممکن است فروشگاهتان مجازات شود!
بیایید یک نگاهی به مثال زیر بیندازیم:
تیتر سئو خسته کننده: کیف پول مردانه توسط برند فلان
تیتر سئو به صورت بهینه شده: کیف پول قهوه ای چرم مردانه - کیفیت ساخت بالا
در تیتر سئو بهینه شده، ما از کلمات کلیدی خاص استفاده کردیم، مانند قهوه ای، چرم، کیفیت ساخت بالا. این چند کلمه تقریبا کلماتی است که معمولا کاربران برای جستجو کیف پول در موتور های جستجوگر استفاده می کنند.
هنگامی که یک کاربر قصد خرید آنلاین داشته باشد، ممکن است جستجو خود را با جزئیات انجام دهد، به همین دلیل شما باید در تیتر سئو محصولات خود از کلماتی که باعث می شود کاربر جذب سایت شود و هم کاربران دیگر آن را جستجو می کنند، استفاده کنید تا بتوانید رتبه فروشگاه خود را بالاتر از رقبا ببرید.
درست در زیر فیلد تیتر سئو Yoast SEO، فیلد مربوط به وارد کردن توضیحات متا سئو را مشاهده خواهید کرد.
در حالی که توضیحات متا سئو محصولات در خود سایت نمایش داده نمی شوند، اما در موتور های جستجوگر کاربرد بسیاری دارند! این توضیحات متا، در زیر تیتر سئو محصولات نیز نمایش داده می شوند و درواقع به کاربران کمک می کنند تا عصاره محتوا آن محصول را بررسی کنند. از این توضیحات، به عنوان یک خط فروش استفاده کنید تا بتوانید فروش محصولات خود را بیشتر کنید.
فراموش نکنید، از کلمات کلیدی که در تیتر سئو استفاده کردید، در توضیحات متا هم استفاده کنید. این کار باعث می شود شانس افزایش رتبه سایتتان در میان موتور های جستجوگر، افزایش یابد.
مطالعه این مطلب به شما کمک می کند تا کلمات کلیدی مناسبی را انتخاب کرده و اهمیت این کلمات را بهتر درک کنید:
نامک یا همان Slug در واقع به کلماتی گفته می شود که به عنوان آدرس محصولتان در نظر گرفته خواهد شد. به صورت پیش فرض، وردپرس از عنوان اصلی محصول به عنوان نامک یا همان پیوند یکتا محصول استفاده می کند، گاهی اوقات ممکن است در نامک، کلمات کلیدی که می خواهید وجود نداشته باشد، در این صورت باید آن را ویرایش کنید.
شما می توانید آن را مانند تصویر زیر، در تنظیمات سئو محصول ویرایش کنید. فراموش نکنید که در نامک محصول خود از کلمات کلیدی مهم استفاده کرده و آن را زیاد طولانی نکنید.
به عنوان مثال، اگر می خواهید برای یک کیف پول، نامک وارد کنید، می توانید آن را به صورت زیر وارد کنید:
کیف-پول،چرم-قهوهای-مردانه-برندفلان
Breadcrumbs یا همان مسیر راهنما، برای سئو سایت نیز بسیار مفید هستند! در واقع Breadcrumbs به کاربر مسیری که در آن قرار دارند را نشان می دهد.
این breadcrumbs همچنین در نتایج جستجو موتور های جستجوگر نیز نمایان می شوند و یک امتیاز مثبت برای سئو سایت و رتبه بندی محصولاتتان در نظر گرفته می شود.
برای فعال کردن breadcrumbs یا همان مسیر راهنما، خیلی راحت می توانید وارد بخش "ظاهر جستجو < سئو" در منو وردپرس خود بشوید و بر روی تب "مسیر راهنما" نیز کلیک کنید.
پس از آن، شما باید مطمئن شوید که مسیر راهنما نیز فعال است. همچنین شما می توانید از دسته بندی های سایت در مسیر راهنما استفاده کنید.
در آخر فراموش نکنید که بر روی دکمه ذخیره جهت اعمال تغییرات کلیک کنید.
برای نمایش دادن مسیر راهنما در سایت ووکامرس خود، به راحتی می توانید کد زیر را در فایل header.php قالب ووکامرس خود قرار دهید. فراموش نکنید که این کد را در انتهای آن قرار دهید
<?php if ( function_exists('yoast_breadcrumb') ) { yoast_breadcrumb( ' <p id="breadcrumbs">','</p> ' ); } ?>
اگر شما از قالب های پیشرفته ووکامرس استفاده می کنید، به احتمال زیاد در خودشان مسیر راهنما وجود دارد و دیگر نیازی به وارد کردن این مسیر راهنما ندارید.
دسته بندی ها و برچسب ها، به شما کمک می کنند تا بتوانید محصولات خود را بهتر سازماندهی کنید. و همین امر باعث می شود که مشتریان راحت تر به محصولات مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند.
دسته بندی ها و برچسب ها نیز در موتور های جستجوگر وجود دارند! هر دسته بندی یا برچسبی در ووکامرس، صفحه شخصی مربوط به خود را دارد و این صفحات، توسط خزنده های گوگل بررسی شده و ایندکس می شوند.
از آنجا که هر صفحه، محصولات مرتبط با خود را دارد، تراکم کلمات کلیدی آن افزایش پیدا کرده و باعث می شود آن محصول برای یک کلمه کلیدی خاص نیز رتبه بندی شود.
بسیاری از مبتدیان فرق بین دسته بندی و برچسب را نمی دانند و به ندرت از آن ها استفاده می کنند. برچسب و دسته بندی، برای گروه بندی محصولات و مقالات استفاده می شوند. به طور مثال، اگر فروشگاه شما یک فروشگاه کتاب بود، برای گروه بندی کتاب های خود از یک تابلو که نشان می داد کتاب های آن بخش درباره چه موضوعی هستند، استفاده می کردید.
از سوی دیگر، برچسب ها کلمات کلیدی خاصی هستند که ویژگی های یک محصول را توصیف می کنند. به عنوان مثال، برچسب های یک لباس تیشرت می تواند برچسب هایی مانند لباس معمولی، لباس تابستانی و... باشد.
بسیاری از مشتریان و کاربران برای پیدا کردن محصولات مورد نظر خود، به بخش تصاویر گوگل می روند. گوگل به تازگی قابلیت "مشاهده تصویر" را از بخش تصاویر خود حذف کرده، و به همین دلیل، مشتریان و کاربران مجبور هستند که از سایت و فروشگاه دیدن کنند.
علاوه بر این توجه کنید که برای بهینه سازی تصاویر ابزارهایی وجود دارد که روی سرعت سایت شما بسیار تاثیر می گذارد. این ابزارها را در لینک زیر مطالعه کنید:
این روند به فروشگاه آنلاین شما کمک می کند تا بتوانید مشتریان بیشتری را جذب فروشگاه خود کنید.
سئو تصاویر همانند جستجو در وب است، گوگل با استفاده از هوش مصنوعی، استفاده از الگوریتم های خاص و تشخیص تصویر به کاربران کمک می کند تا بتوانند تصاویر مورد نظر خود را پیدا کنند.
مهم ترین قدمی که برای بدست آوردن ترافیک از بخش تصاویر گوگل باید انجام بدهید این است که خاصیت alt را به تصاویر محصولات خود نیز اضافه کنید.
متن alt یک خصیصه HTML است که به صاحبان وب سایت ها کمک می کند تا بتوانند متن هایی را به تصاویر خود اضافه کنند. زمانی که یک مرورگر نتواند یک تصویر را بارگذاری کند، بجای آن، متن alt تصویر نیز نمایش داده می شود.
موتور های جستجوگر از متن های alt تصاویر، برای رتبه بندی آن ها استفاده می کنند. شما می توانید متن alt یک تصویر را به صورت جذاب و بهینه شده وارد کنید تا بتواند بهتر در موتور های جستجوگر رتبه بندی شود.
خیلی راحت، مانند تصویر زیر، در بخش "متن جاییگزین" هنگام وارد کردن یک پرونده چند رسانه ای، می توانید متن Alt تصویر را وارد کنید.
همانطور که در گام های قبلی اشاره کردیم، هر دسته بندی ووکامرس و وردپرس، صفحه مخصوص به خود را دارند و این صفحات در موتور های جستجوگر نیز ایندکس می شوند.
به همین دلیل، شما نیاز دارید تا صفحات دسته بندی محصولات خود را هم بهینه سازی کنید. برای بهینه سازی کردن دسته بندی محصولات، می توانید مجددا از افزونه Yoast SEO جهت اضافه کردن تیتر سئو و توضیحات متا استفاده کنید.
به سادگی وارد بخش "دسته ها < نوشته ها" در منو وردپرس خود بشوید و یک دسته بندی را ویرایش کنید.
در صفحه ویرایشگر دسته بندی، صفحه را به سمت پایین اسکرول کنید و به بخش جعبه افزونه Yoast SEO بروید. در این بخش، شما مانند گام های قبلی، می توانید با کلیک بر روی ویرایش اسنیپت، تیتر سئو و توضیحات متا دسته بندی را تغییر دهید.
مهم ترین بخش استراتژی سئو، داده ها یا همان دیتا است. شما باید یاد بگیرید چگونه کاربران وارد سایت شما شدند، در سایتتان چه می کنند و در واقع به دنبال چه محتویاتی هستند.
گوگل آنالیز (Google Analytics) به شما کمک می کند تا تمامی این اطلاعات را ردیابی و بدست بیاورید. اما راه اندازی Google Analytics برای وب سایت کار سختی است.
به همین دلیل، افزونه MonsterInsights به شما کمک خواهد کرد! در واقع، افزونه MonsterInsights به شما این امکان را می دهد تا بتوانید با استفاده از گوگل آنالیتیکس، اطلاعاتی را بدست آورید و با استفاده از آن اطلاعات، یک استراتژی مفید برای سئو سایت خود بسازید.
گوگل، سرعت وب سایت را یکی از معیار های بسیار مهم خود جهت رتبه بندی سایت ها در نظر می گیرد. به طوری که اگر سرعت وب سایت شما بالا باشد، رتبه بندی بهتری نسبت به سایر سایت ها با سرعت کم کسب می کند.
پس سعی کنید سرعت وب سایت خود را افزایش دهید، سرعت کند و کم وب سایت باعث می شود که مشتریان کمتری جذب سایتتان شوند.
همچنین برای دستیابی به جدیدترین راهکاری افزایش سرعت وب سایت لطفا این لینک را مطالعه کنید:
با توجه به تحقیقات StrangeLoop، یک ثانیه تاخیر در سرعت بارگذاری سایت، می تواند عوامل بسیار مخربی را در پی داشته باشد.
موتور های جستجوگر مانند گوگل، سایت هایی که از امنیت بسیار بالایی برخوردارند را خیلی دوست دارند! گوگل وب سایت هایی که نا امن هستند و از امنیت پایینی برخوردار می باشند را علامت گذاری کرده و به کاربران هشدار می دهد.
نا امن بودن سایت، نه تنها بر روی رتبه بندی سایت تاثیر می گذارد، بلکه تاثیر بسیار شدیدی در شهرت نام برند دارد.
همچنین هکر ها به صورت تصادفی، سایت هایی را مورد حمله و هدف قرار می دهند که از امنیت پایینی برخوردار هستند.
از طرفی برای یادگیری شیوه امن کردن وب سایت وردپرسی خودتان می توانید این لینک را مطالعه کنید.
خب دوستان مطلب بنده همینجا به پایان می رسه، امیدوارم که استفاده های لازم رو از مطلب کرده باشید. اگر هرگونه سوال، مشکل یا انتقادی در رابطه با این مطلب داشتید خیلی راحت می توانید آن را در بخش نظرات مطرح کنید 🙂
در این قسمت، به پرسشهای تخصصی شما دربارهی محتوای مقاله پاسخ داده نمیشود. سوالات خود را اینجا بپرسید.