وردپرس یکی از بزرگترین سیستم های مدیریت محتوا در دنیاست که از نظر تعداد کاربران در این زمینه رتبه ی اول را به خود اختصاص داده است. وردپرس آن قدر مورد توجه کاربران قرار گرفته است که حالا برای خودش استانداردی محسوب می شود اما مثل هر ابزار دیگری ممکن است در حین استفاده از آن به مشکلاتی برخورد کنیم. برخی از این خطاها تقصیر ما توسعه دهندگان یا کاربران است و برخی دیگر تقصیر سرور و مرورگر هایمان!
روش حل بسیاری از این خطاها شبیه به هم است اما از آن جا که وردپرس روی پنل های مختلفی اجرا می شود، ما نمی توانیم تک تک آن ها را مورد بررسی قرار دهیم. فرض ما در این مقاله این است که شما از هاست معمولی (shared) و پنل cPanel استفاده می کنید.
این مشکل با نام White Screen of Death نیز شناخته می شود چرا که در صورت مواجهه با آن تنها یک صفحه ی سفید و خالی جلوی شما قرار می گیرد و هیچ توضیحی در مورد خطای ایجاد شده نمی دهد، به همین خاطر حل کردن آن می تواند سخت باشد. این مشکل معمولا زمانی اتفاق می افتد که مشکلاتی در سمت سرور شما وجود دارد و نمی تواند محتوا را تحویل بدهد. از آن جایی که برای سایت های عملیاتی و عمومی error message ها خاموش هستند نمیدانیم چه اتفاقی افتاده است مگر آن را روشن کنیم. شایع ترین دلایل این مشکل عبارت اند از:
define( 'WP_MEMORY_LIMIT', '64M' );
خطای Internal Server Error به دلیل عدم سازگاری نرم افزارهای سرور، نرم افزارهای مخرب یا قطعی کلی سرور به وجود می آید. این خطا معمولا هنگامی رخ می دهد که برنامه ی ما نتواند به یکی از خدمات سرور مانند PHP یا Apache متصل شود. دلایل اصلی بروز این مشکل از قرار زیر است:
الف) بروزرسانی سرور: اگر شما تغییری در سرور ایجاد نکرده اید احتمالا به خاطر بروزرسانی آن توسط شرکت میزبانی (مانند بروزرسانی نسخه ی PHP) مشکلی پیش آمده است. سعی کنید با پشتیبانی آن ها تماس بگیرید.
ب) Permalink ها: اگر بعد از ایجاد تغییرات در لینک های سایت خود دچار این مشکل شدید، مطمئن باشید دلیل اصلی، همان تغییرات است. برای حل مشکل به قسمت file manager در cPanel بروید. از قسمت بالا و سمت راست صفحه، گزینه ی Settings را انتخاب کنید. سپس مانند تصویر زیر گزینه ی Show Hidden Files را بزنید.
حالا در قسمت root سرور خود فایل htaccess.
را انتخاب و نامش را به htaccess_old.
تغییر دهید.
حالا وب سایت خود را دوباره بارگذاری کنید. اگر مشکل هنوز هم پابرجا بود باید permalink ها را ریست کنید. برای این کار از داشبورد پنل وردپرس به قسمت تنظیمات یا Settings رفته و روی Permalinks کلیک کنید.
بدون دستکاری چیزی، روی دکمه ی Save بزنید تا یک فایل htaccess. جدید برایتان ساخته شود. مانند تصویر زیر:
پ) پلاگین ها و تم ها: برخی اوقات خطاهای داخلی سرور به خاطر وجود برخی از پلاگین ها و تم هاست که با پایگاه داده ی شما درگیر شده و ناسازگار هستند. برای حل این مسئله به داشبورد وردپرس بروید و تمام پلاگین ها را deactivate (غیرفعال) کنید. اگر به داشبورد دسترسی ندارید پوشه ی plugins را پیدا کنید آن را به plugins.old تغییر نام دهید. بعد از اینکه سایت بالا آمد، پلاگین هایتان را تک تک فعال کنید تا ببینید مشکل از کدام یک بوده است.
ت) حافظه ی PHP: اگر این موارد به شما کمک نکردند ممکن است مشکل از محدودیت حافظه در PHP باشد. برای حل آن به فایل wp-config.php رفته (معمولا در public_html است) و با راست کلیک آن را Edit کنید. درون این فایل باید تا جایی اسکرول کنید که متن زیر را ببینید:
That’s all, stop editing. Happy blogging.
در اینجا کد زیر را بالای همین متن اضافه کنید:
define('WP_MEMORY_LIMIT', '256M');
در آخر نیز از سمت بالا و راست صفحه این تغییر را ذخیره کنید:
زمانی که وردپرس نتواند به پایگاه داده تان متصل شود، نمی تواند محتوای نمایشی شما را دریافت کند. بنابراین چیزی جز صفحه ای خالی نمی بینید. برای حل این مشکل کار های زیر را انجام دهید:
امیدوارم از این قسمت لذت برده باشید. در قسمت بعد، موارد بیشتری را بررسی خواهیم کرد.
در این قسمت، به پرسشهای تخصصی شما دربارهی محتوای مقاله پاسخ داده نمیشود. سوالات خود را اینجا بپرسید.
در این قسمت، به پرسشهای تخصصی شما دربارهی محتوای مقاله پاسخ داده نمیشود. سوالات خود را اینجا بپرسید.
در این قسمت، به پرسشهای تخصصی شما دربارهی محتوای مقاله پاسخ داده نمیشود. سوالات خود را اینجا بپرسید.
در این قسمت، به پرسشهای تخصصی شما دربارهی محتوای مقاله پاسخ داده نمیشود. سوالات خود را اینجا بپرسید.
در این قسمت، به پرسشهای تخصصی شما دربارهی محتوای مقاله پاسخ داده نمیشود. سوالات خود را اینجا بپرسید.