یکی از موضوعات پربحث درمورد سئو، تفاوت میان برچسب ها و دسته بندی ها است.
سوال هایی نظیر تعداد دسته بندی های بهینه برای وردپرس چقدر است؟ چه مقدار از دسته بندی ممکن است زیاد باشد؟ آیا می توان مطلب را به چندین دسته بندی اختصاص داد؟ آیا محدودیتی برای وارد کردن برچسب ها برای یک مطلب وجود دارد؟ آیا برچسب ها مانند کلمات متا استفاده می شود؟
آیا مزیت سئو استفاده از برچسب بیشتر از دسته بندی است یا برعکس؟
اگر این نوع سوال ها برای شما هم پیش آمده باشد، در ادامه این مقاله از روکسو، به پاسخ آن ها میپردازیم.
قبل از اینکه ما به پاسخ های سوال های بالا بپردازیم، باید درک کنیم که برچسب (Tag) و دسته بندی (Category) در وردپرس چیست و دقیقا برای چه چیزی استفاده می شود؟
برچسب ها و دسته بندی ها به عنوان یک ابزار برای دسته بندی محتویات سایت استفاده می شود و باعث می شود که عملکرد و قابلیت سایتتان را بهبود می بخشد. و هنگامی که یک کاربر وارد سایت شما می شود، می تواند از طریق دسته بندی ها و برچسب ها، مطالب مورد نظر خود را بهتر پیدا کنند.
دسته بندی ها: دسته بندی ها برای گروه بندی گسترده مطالب و محتویات سایت استفاده می شوند. از این ابزار به عنوان یک جدول محتویات سایت خود فکر کنید. درواقع، دسته بندی ها مشخص می کنند که سایت شما در مورد چه چیز هایی است و مطالب آن در چه موضوعاتی قرار دارند. همچنین دسته بندی به بازدیدکنندگان و کاربران سایتتان کمک می کند که بتوانند مطالب مورد نظر خود در رابطه با یک موضوع خاصی را راحت تر پیدا کنند. لازم به ذکر است بگوییم، دسته بندی ها سلسه مراتبی هستند، این جمله بدین معنیست که شما می توانید چند دسته بندی را زیر مجموعه یک دسته بندی قرار دهید.
برچسب ها: برچسب ها برای توصیف و توضیح جزئیات خاص محتوای مطلب شما استفاده می شوند. برچسب ها را به عنوان فهرست کلمات مهم و خاص سایت خود در نظر بگیرید. آن ها داده های میکرو (micro-data) هستند که می توانید از آن ها برای مرتب کردن و طبقه بندی مطالب سایت خود استفاده کنید.
به طور مثال، اگر سایت شما درمورد زندگیتان است، دسته بندی سایتتان به این صورت خواهد بود: موزیک، خوراک، مسافرت، تفریح و کتاب. حال اگر مطلب شما درمورد چیزی باشد که خورده اید، مسلماً آن مطلب را در دسته بندی خوراک قرار می دهید. و همچنین می توانید برچسب هایی مانند پیتزا، سالاد، ماکارونی و... به آن اضافه کنید.
یکی از تفاوت های میان دسته بندی و برچسب این است که شما هنگام وارد کردن یک مطلب، حتما باید آن را در یک دسته بندی قرار دهید ولی لازم نیست که حتما برای آن برچسب هایی را مشخص کنید. اگر به طور مثال در وردپرس، مطلبی را در هیچ دسته بندی قرار ندهید، وردپرس آن را به طور پیش فرض در طبقه بندی "دسته بندی نشده" قرار می دهد.
تفاوت دیگر میان دسته بندی و برچسب، نوع ساختار لینک (URL) آنهاست.
به طور مثال، ساختار آدرس دسته بندی به صورت زیر خواهد بود:
www.roxo.ir/category/wordpress
و ساختار آدرس یک برچسب به صورت زیر خواهد بود:
www.roxo.ir/tag/wordpress
زمانی که وردپرس در نسخه 2.5 بود، هیچ پشتیبانی از برچسب ها نمی کرد. به همین دلیل، کاربران و مدیران وب سایت ها مجبور بودند برای وارد کردن میکرو داده ها، لیست های طولانی ایجاد کنند. سپس برچسب ها برای بهبود قابلیت و مرتب سازی سایت اضافه شدند.
ما معتقدیم که هیچ محدودیتی برای ایجاد دسته بندی های جدید برای سایت وجود ندارد! شما هر چقدر که می خواهید می توانید بر اساس موضوعات وب سایت خود، دسته بندی ایجاد کنید. همچنین توصیه می کنیم برای مرتب سازی بهتر سایت، می توانید از دسته بندی های زیر مجموعه و برچسب ها استفاده کنید.
دسته بندی ها شامل یک گروه از مطالب سایت می شوند. بهتر است ابتدا با ایجاد دسته بندی های عمومی و شاخص، نوشتن مقالات سایت خود را شروع کنید و زمانی که سایتتان رشد کرد، زیر مجموعه هایی را به دسته بندی های اصلی اضافه کنید. اما بهتر است به این نکته توجه کنیم، زمانی که در یک سایت از چندین دسته بندی به تعداد زیادی استفاده کنیم، تقریبا غیرممکن است که محتوای تمامی آن دسته بندی ها را به روز کنیم!
برای همین پیشنهاد می شود بجای استفاده از 30 دسته بندی که بیشتر آن ها دارای 2-3 مطلب هستند، از دسته بندی های شاخص به تعداد 5-6 که تعداد مطالب بسیار زیادی می توان برای ان ها بروز کرد، استفاده کنیم.
بیایید به یک مثال نگاهی بیندازیم. ما یک سایت رسانه های اجتماعی راه اندازی کرده ایم. حال می خواهیم مطالب آموزشی، اخبار و ابزار ها ایجاد کنیم. ما می توانیم دسته بندی های شاخص و اصلی را به نام گوگل پلاس، فیسبوک، توییتر، لینکدین و... قرار دهیم. و حال می توانیم از دسته بندی های آموزشی، اخبار و ابزار ها به عنوان زیر مجموعه این دسته بندی های اصلی استفاده کنیم. ولی در آینده ممکن است اتفاقاتی رخ دهد! اگر به طور مثال اگر یکی از این شبکه های اجتماعی از بین برود و یک شبکه اجتماعی جدید وارد شود، ما نیاز داریم تا یک دسته بندی اصلی با زیر مجموعه های جدید وارد کنیم.
راه بسیار خوب برای راه اندازی یک سایت رسانه اجتماعی، داشتن دسته بندی های اصلی است که در آینده مقاوم خواهند بود! شما می توانید موضوعات آموزشی، اخبار و ابزار ها را به عنوان دسته بندی اصلی سایت خود قرار دهید! اما شاید برایتان باز هم سوال پیش بیاید که چگونه کاربران می توانند متوجه شوند که یک مطلب در رابطه با توییتر است؟
اینجاست که برچسب ها وارد عمل می شوند! حال بیایید یک مطلب آموزشی در رابطه با توییتر بسازیم. زمانی که محتوای مطلب آماده شد، می توانیم به آن مطلب برچسب توییتر را اضافه کنیم. و در طراحی و قالب سایتتان هم می توانید بخشی به عنوان "موضوعات محبوب" ایجاد کنید و به برچسب های محبوب و زیاد استفاده شده سایت خود، لینک دهید!
چه زمانی نیاز است که زیر شاخه (زیر مجموعه) دسته بندی ها را اضافه کرد؟
بگذارید بگوییم شما می خواهید یک مطلب در مورد مطالعات موردی ایجاد کنید. که بعضی مواقع مصاحبه هایی درمورد یک مطالعه خاص انجام می دهید و در مورد آن مطلب می نویسید. از آن جایی که در سایت دسته بندی به عنوان "مطالعه متخصصانه" وجود ندارد، شما می توانید برچسب هایی را با عنوان "مطالعه های متخصصانه" به مطلب خود اضافه کنید. ولی اگر بررسی کردید، مطالبی که درباره "مطالعه های متخصصانه" درحال رشد است و تعدادشان زیاد بیش از 10+ عدد شده است، می توانید یک دسته بندی به عنوان زیر شاخه دسته بندی "مطالعات" ایجاد کنید.
آیا مجبوریم که از زیر شاخه های دسته بندی استفاده کنیم؟
البته که نه! همانطور که در مثال بالا گفتیم، می توانید در کنار برچسب ها، برای اینکه کاربر بتواند آن موضوع را ساده تر پیدا کند، برایش یک دسته بندی زیر شاخه می سازیم.
اما هیچ گاه شما مجبور نیستید که از برچسب های محبوب و پر استفاده به عنوان دسته بندی هم استفاده کنید.
باز هم بیاد داشته باشید که ما از دسته بندی ها و برچسب ها تنها و تنها برای مرتب سازی محتویات سایت استفاده می کنیم و قصد داریم که کاربر بتواند مطالب مورد نظر خود را راحت تر در سایت پیدا کند.
شما ممکن است در مقاله های مختلف، مطالعه کرده باشید که قرار دادن یک مطلب در چند دسته بندی، ممکن است برای سئو سایت مناسب نباشد و مجازات محتوای تکراری را برای سایت شما در پیش داشته باشد. با این حال، ما اصلا معتقد به این نظریه نیستیم!
قرار دادن یک مطلب در چند دسته بندی مختلف، هیچ سود و زیانی برای سئو سایت ندارد! بیایید برای این بحث یک مثال بزنیم. ما یک سایت ایجاد کرده ایم و سه دسته بندی برای آن با عناوین "تبلیغات، موتور های جستجوگر و سئو" بوجود آورده ایم. حال یک مطلب نوشته ایم که هر سه موضوع دسته بندی را شامل می شود. خب ما خیلی راحت می توانیم این مطلب را در هر سه دسته بندی قرار دهیم بدون آنکه آسیبی به سئو سایت برسد!
با این حال اگر باز هم نگران مجازات محتوای تکراری برای سایت خود هستید، می توانید دسته بندی های سایت خود را "nonindex" کنید! برای انجام این کار، نیاز به افزونه Yoast SEO خواهید داشت.
زمانی که وارد تنظیمات افزونه Yoast SEO می شوید، با وارد شدن در بخش "طبقه بندی ها" می توانید تیک "nonindex" را برای هر دسته بندی خود فعال کنید.
وردپرس به کاربران این امکان را می دهند تا خیلی ساده بتوانند یک مطلب را در چند دسته بندی قرار دهند. و این کار نیز هیچ ضرر و زیانی برای سایت ندارد و به طور معمول، شما می توانید یک مطلب را به چند دسته بندی مختلف اختصاص دهید.
پاسخ کوتاه به این سوال "خیر" است!
شما می توانید هرچقدر که می خواهید به مطالب سایت خود، برچسب (Tag) اضافه کنید. اگر دوست دارید می توانید تا حد 1000+ برچسب هم ایجاد کنید :)
با این حال، هدف برچسب ها، مرتبط کردن مطالب با یکدیگر است. به طوری که زمانی که کاربر وارد آرشیو یک برچسب می شود، مطالب دیگری که برچسب در آن بکار رفته است را هم مشاهده می کند.
آیا برچسب ها به عنوان کلمات متا استفاده می شوند؟
اغلب افراد به اشتباه فکر می کنند که از برچسب ها می توان به عنوان کلمات کلیدی یا همان کلمات متا (meta keyword) استفاده کرد که در واقع اینطور نیست! برچسب ها هیچ گاه کار کلمات متا را انجام نمی دهند! و برخی از کاربر ها به باور اینکه برچسب ها مانند کلمات کلیدی کار می کنند، تا حد زیادی برچسب ایجاد می کنند!
ولی با این حال، با استفاده از افزونه Yoast SEO می توان از برچسب ها در قالب کلمات کلیدی استفاده کرد. اما اگر این افزونه ها را به طور دقیق پیکربندی نکنید، برچسب های سایتتان به عنوان کلمات کلیدی استفاده نمی شوند.
یکی از سوال های بسیار رایج در میان کاربران، این است که کدام یک از این دو یعنی برچسب ها و دسته بندی ها برای سئو بهتر است؟ آیا برچسب ها سئوی بهتری در برابر دسته بندی ها دارند یا بلعکس؟
پاسخ به این سوال "خیر" است! هیچ منفعتی از سئو برای استفاده از دسته بندی ها و برچسب ها وجود ندارد و باید به آن ها، به عنوان دو همکار نگاه کنیم که باعث می شوند محتویات سایت بهتر مرتب شوند.
در این قسمت، به پرسشهای تخصصی شما دربارهی محتوای مقاله پاسخ داده نمیشود. سوالات خود را اینجا بپرسید.