همانطور که می دانید طراحی تصویر ایزومتریک که امروزه نظر گرافیست های زیادی را به خود جلب کرده است، سطح ارتقا یافته ای از طراحی مسطح (Flat Design) محسوب می شود و در انواع موضوعات طراحی گرافیک، مانند طراحی آیکون، لوگو و... کاربرد دارد.
در این مقاله بررسی خواهیم کرد که در چه موضوعاتی از طراحی گرافیک و در چه زمان هایی استفاده از سبک ایزومتریک بر سایر سبک های طراحی اولویت دارد. با روکسو همراه باشید...
می خواهید یک پروژه طراحی را به صورت ایزومتریک انجام دهید اما درباره استفاده از این سبک مطمئن نیستید؟ در ادامه خواهید فهمید که چه زمانی با توجه به اهداف خود باید از این سبک استفاده کنید.
یکی از مزیت های مهم طرح های ایزومتریک نسبت به طرح های مسطح یا فلت این است که عمق تصویر بهتری ارائه داده و در نتیجه، مخاطب نگاه وسیع تری نسبت به طرح خواهد داشت. در چنین مواقعی شانس اینکه کاربر پس از مشاهده طرح از خودش بپرسد "این چه چیزی است؟!" کاهش می یابد. به عبارتی ساده تر طرح های ایزومتریک مفهوم را به راحتی و با شفافیت بیشتر به مخاطب منتقل می کند.
در مواقعی که از طرح های مسطح استفاده می کنید، شانس انتقال پیام و مفهوم طرح، به ویژه اگر پیچیده باشد، بسیار کاهش می یابد. این موضوع حتی در طراحی لوگو و آیکون نیز از اهمیت بالایی برخورددار است و هنگامی که برای یک رابط کاربری اپلیکیشن یا وب سایت آیکون طراحی می کنید، باید در نظر داشته باشید طرح های ایزومتریک بهتر می توانند مفهوم قسمت مورد نظر را به مخاطب منتقل کنند.
نقشه های دو بعدی و سنتی، منطقه ای را از بالا نمایش می دهند. اما اگر بخواهید از زاویه کنار به طرح نگاه کنید یا دید عمیق تری داشته باشید چه کار می توان کرد؟! تنها یک راه در چنین مواقعی وجود دارد و آن استفاده از طرح های ایزومتریک است. برای درک بهتر موضوع، به تصویر بالا دقت کنید.
به تصویر بالا نگاه کنید. در طرح های ایزومتریک شما می توانید یک طرح را که در آن یک سری اطلاعات وابسته و متصل به هم وجود دارد، به راحتی به نمایش بگذارید. برای مثال در تصویر بالا ساختمان ها، پارک ها، درختان، خیابان ها، بیلبوردها و حتی ماشین های یک منطقه را به طور کامل می توانید مشاهده کنید.
طراحی تصویر ایزومتریک اگرچه امروزه بسیار مد شده است اما در سال های قبل نیز همچنان در موقعیت های محدودی به کار گرفته می شد. این سبک برای اولین بار توسط نقاشان کتاب های کمیک در سال 1988 به کار گرفته شد. در آن زمان آنها فهمیده بودند که با استفاده از این تکنیک می توان تصاویر را عمیق تر از قبل ایجاد کرد و به مخاطب نمایش داد. از آن به بعد همواره در طرح رویدادهای جدید و منحصر بفرد از طراحی ایزومتریک به صورت کم و بیش استفاده شد.
استفاده از تکنیک ایزومتریک یک روش هوشمندانه و خلاق برای طراحی لوگو محسوب می شود. به تصویر بالا دقت کنید که چگونه سه حرف انگلیسی AEL به شکل خلاقانه در طراحی یک لوگوی ایزومتریک کنار یکدیگر قرار گرفته اند. لوگوهای ایزومتریک از آنجا که زاویه دید نسبت به آنها از بالا و کنار می باشد، از جذابیت بیشتری برخوردارند و همواره در انتقال پیام برند، مفهومی تر عمل می کنند. آیکون های طراحی شده توسط تکنیک ایزومتریک نیز چنین هستند و نسبت به آیکون های مسطح از لحاظ جذابیت بصری بهتر عمل می کنند. در ادامه دو نمونه لوگوی جذاب را که به سبک ایزومتریک طراحی شده اند، مشاهده می کنید.
معرفی محصولات و خدمات یک کسب و کار به همراه جزئیات زیاد آن در وبسایت یکی از کارهای دشوار اکثر طراحان وب محسوب می شود.
طراحی تصویر ایزومتریک یک راهکار بسیار مناسب برای برطرف کردن این مشکل است. در چنین طرح هایی با توجه به فضای بازتر و وسیع تری که طراح در دسترس دارد، می تواند اطلاعات و جزئیات بیشتری را به مخاطب معرفی کند.
این موضوع در صفحات اصلی وب سایت ها که به اصطلاح Landing Page گفته می شود از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. برای درک بهتر به طرح های زیر دقت کنید.
اینفوگرافی ها در همه جا کاربرد دارند چرا که نمایش اطلاعات به صورت طرح گرافیکی برای هر مخاطبی بسیار جذاب تر از ارائه آن به صورت متن تنها می باشد. در بسیاری از مواقع این اطلاعات پیچیده و مفهومی می باشد و اینفوگرافی باید آنرا به خوبی برای مخاطب منتقل کند. در چنین مواقعی یک طرح مسطح ساده نه تنها کمکی به روند کار نمی کند، بلکه انتقال پیام را مشکل تر و به عبارتی، گنگ می سازد. برای حل این مشکل ارائه اینفوگرافی به شکل ایزومتریک راهکار بسیار مناسبی است. به طرح های زیر دقت کنید.
در این قسمت، به پرسشهای تخصصی شما دربارهی محتوای مقاله پاسخ داده نمیشود. سوالات خود را اینجا بپرسید.