طراحی گرافیک، ایجاد ترکیبات بصری برای حل مسائل و انتقال ایدهها از طریق تاپیوگرافی، تصویرسازی، رنگ و فرم است. هیچ راهی برای انجام این کار وجود ندارد و به همین دلیل است که انواع شاخه های طراحی گرافیک وجود دارد که هر کدام حوزه تخصصی خود را دارند.
اگرچه اغلب باهم همپوشانی دارند، اما هر نوع طراحی گرافیکی به مجموعههای خاصی از مهارتها و تکنیکهای طراحی نیاز دارد. بسیاری از طراحان در یک نوع واحد تخصص دارند. دیگران بر مجموعهای از انواع مشابه و مرتبط تمرکز میکنند. اما از آنجایی که این صنعت دائما در حال تغییر است، طراحان باید سازگار و یادگیرنده مادام العمر باشند تا بتوانند در طول حرفه کاری خود، خود را با تغییرات سازگار کنند.
چه یک طراح مشتاق باشید یا کسی که به دنبال خدمات طراحی برای کسبوکار خود است، درک شاخه های طراحی گرافیک به شما کمک میکند تا مهارتهای مناسب برای کار خود را پیدا کنید.
برند رابطهای بین یک کسبوکار یا سازمان و مخاطبانش است. هویت برند نحوه ارتباط سازمان با شخصیت، لحن و ماهیت خود و همچنین خاطرات، احساسات و تجربیات است. طراحی گرافیکی هویت بصری دقیقاً همان است: عناصر بصری هویت برند، که به عنوان چهره یک برند عمل میکنند تا آن کیفیتهای ناملموس را از طریق تصاویر، شکلها و رنگها منتقل کنند.
طراحانی که در طراحی گرافیک هویت بصری، تخصص دارند با سهامداران برند برای ایجاد داراییهایی مانند لوگوها، تاپیوگرافی، پالتهای رنگی و کتابخانههای تصویری که شخصیت یک برند را نشان میدهند، همکاری میکنند. علاوه بر کارتهای ویزیت استاندارد و لوازم ثابت شرکتی، طراحان اغلب مجموعهای از دستورالعملهای برند بصری (راهنمای آسان و سبک) را توسعه میدهند که بهترین شیوهها را توصیف میکنند و نمونههایی از برندسازی بصری را ارائه میدهند که در رسانههای مختلف اعمال میشود. این دستورالعملها به اطمینان از ثبات برند در برنامههای آینده کمک میکند.
طراحی هویت بصری یکی از رایجترین شاخه های طراحی گرافیک است. طراحان گرافیک هویت بصری باید دانش کلی در مورد انواع طراحی گرافیک را داشته باشند تا بتوانند عناصر طراحی مناسب برای همه رسانههای بصری را ایجاد کنند. آنها همچنین به مهارتهای ارتباطی عالی، مفهومی و خلاقانه و اشتیاق به تحقیق در صنایع، سازمانها، گرایشها و رقبا نیاز دارند.
وقتی اکثر مردم به طراحی گرافیک فکر میکنند، به طرحهایی فکر میکنند که برای بازاریابی و تبلیغات ایجاد شده اند.
شرکتها برای بهرهگیری از فرآیند تصمیمگیری مخاطب هدف خود، به تلاشهای بازاریابی موفق وابسته هستند. بازاریابی خوب افراد را بر اساس خواستهها، نیازها، آگاهی و رضایتی که از یک محصول، خدمات یا برند دارند، درگیر میکند. از آنجایی که افراد همیشه محتوای بصری را جذابتر میدانند، طراحی گرافیک به سازمانها کمک میکند تا به طور مؤثرتری ارتباط برقرار کنند.
طراحان بازاریابی با صاحبان شرکت، مدیران یا متخصصان بازاریابی برای ایجاد دارایی و برای استراتژیهای بازاریابی کار میکنند. آنها ممکن است به تنهایی یا به عنوان بخشی از یک تیم داخلی یا خلاق کار کنند. طراحان میتوانند در نوع خاصی از رسانهها (مثلاً روکشهای خودرو یا تبلیغات مجلات) تخصص داشته باشند یا مجموعه وسیعی از وثیقه برای چاپ دیجیتال و غیره ایجاد کنند. در حالی که به طور سنتی چاپ محور است ولی این نوع طراحی رشد کرده است تا داراییهای دیجیتال بیشتری را شامل شود، به ویژه برای استفاده در بازاریابی محتوا و تبلیغات دیجیتال.
نمونههایی از طراحی گرافیک بازاریابی:
طراحان بازاریابی به مهارتهای ارتباطی عالی، حل مسئله و مدیریت زمان نیاز دارند. آنها علاوه بر تسلط بر چندین برنامه گرافیکی، طرحبندی و ارائه، باید با تولید برای محیطهای چاپی و آنلاین نیز آشنا باشند. موقعیتهای سطح ورودی در این زمینه راهی عالی برای طراحان جدید برای یادگیری فرآیندها و کسب مهارتها و تجربههای ارزشمند است.
رابط کاربری (UI) نحوه تعامل کاربر با یک دستگاه یا برنامه است. طراحی رابط کاربری، فرآیند طراحی رابطها برای سهولت استفاده از آنها و ارائه یک تجربه کاربر پسند است.
رابط کاربری شامل همه چیزهایی است که کاربر با آنها تعامل دارد از جمله صفحه نمایش، صفحه کلید و ماوس اما در زمینه طراحی گرافیکی، طراحی UI برای تجربه بصری کاربر و طراحی عناصر گرافیکی روی صفحه مانند دکمهها، منوها و میکرو تمرکز میکند. این وظیفه یک طراح رابط کاربری است که جذابیت زیبایی شناختی را با عملکرد فنی متعادل کند.
طراحان رابط کاربری در برنامههای دسکتاپ، برنامههای موبایل، برنامههای وب و بازیها تخصص دارند. آنها از نزدیک با طراحان UX (که تعیین میکنند برنامه چگونه کار میکند) و توسعه دهندگان UI (که کد مینویسند تا کار کند) کار میکنند.
نمونههایی از طراحی گرافیکی رابط کاربری:
طراحان رابط کاربری باید بازیکنان تیمی باشند که هم مهارتهای جدی طراحی گرافیک و هم درک عالی از اصول UI/UX، طراحی واکنشگرا و توسعه وب داشته باشند. آنها علاوه بر برنامههای گرافیکی، به دانش زبانهای برنامه نویسی مانند HTML، CSS و جاوا اسکریپت نیز نیاز دارند.
نشریات مجلات طولانی هستند که از طریق توزیع عمومی با مخاطبان ارتباط برقرار میکنند. آنها به طور سنتی یک رسانه چاپی بودهاند. طراحی نشریه یک نوع طراحی کلاسیک است که شامل کتابها، روزنامهها، مجلات و کاتالوگها میباشد. با این حال، اخیراً افزایش قابل توجهی در انتشارات دیجیتال داشته اند.
طراحان گرافیکی که در نشریات تخصص دارند با ویراستاران و ناشران برای ایجاد طرحبندی با تاپیوگرافی با دقت انتخاب شده و آثار هنری همراه، که شامل عکاسی، گرافیک و تصاویر است، کار میکنند. طراحان انتشارات ممکن است به عنوان فریلنسر، به عنوان اعضای آژانس خلاق یا در داخل به عنوان بخشی از یک شرکت انتشاراتی کار کنند.
نمونههایی از طراحی گرافیک نشریه:
طراحان نشریه باید مهارتهای ارتباطی، طرحبندی و سازمانی عالی داشته باشند. آنها علاوه بر تخصص در طراحی گرافیک، باید مدیریت رنگ، چاپ و نشر دیجیتال را نیز بدانند.
بیشتر محصولات به نوعی بستهبندی نیاز دارند تا آنها را برای نگهداری، توزیع و فروش آماده کند. اما طراحی بستهبندی میتواند مستقیماً با مصرفکنندگان ارتباط برقرار کند، که آن را به یک ابزار بازاریابی بسیار ارزشمند تبدیل میکند. هر جعبه، بطری و کیسه، هر قوطی و ظرف فرصتی است که داستان یک برند را بازگو کند.
طراحان بستهبندی مفاهیم را ایجاد میکنند، ماکتها را توسعه میدهند و فایلهای آماده چاپ را برای یک محصول ایجاد میکنند. این امر مستلزم دانش تخصصی فرآیندهای چاپ و درک دقیق طراحی و ساخت صنعتی است. از آنجایی که طراحی بستهبندی رشتههای بسیاری را تحت تأثیر قرار میدهد، غیرمعمول نیست که طراحان بتوانند داراییهای دیگری را برای یک محصول مانند عکاسی، تصاویر و هویت بصری خلق کنند.
طراحان بستهبندی ممکن است یک حرفهای باشند یا در نوع خاصی از بستهبندی (مانند لیبل یا قوطیهای نوشیدنی) یا یک صنعت خاص (مانند غذا یا اسباببازیهای کودکان) تخصص داشته باشند. کار آنها علاوه بر دانش کاری قوی در زمینه چاپ و طراحی صنعتی، به مهارتهای مفهومی و حل مسئله درجه یک نیاز دارد. آنها باید انعطافپذیر باشند تا خواستههای مشتریان، بازاریابان و تولیدکنندگان را برآورده کنند و از روندهای فعلی آگاه باشند.
به عبارت ساده، موشن گرافیک گرافیکهایی هستند که در حال حرکت هستند. این میتواند شامل انیمیشن، صدا، تاپیوگرافی، تصاویر، ویدئو و جلوههای دیگر باشد که در رسانههای آنلاین، تلویزیون و فیلم استفاده میشود. محبوبیت این رسانه در سالهای اخیر با پیشرفت فناوری و پادشاهی محتوای ویدیویی به شدت افزایش یافته است.
طراحی گرافیک متحرک یک تخصص تا حدودی جدید برای طراحان است. پیشرفتهای فناوری که به طور رسمی برای تلویزیون و فیلم محفوظ است، زمان و هزینههای تولید را کاهش داده و این هنر را در دسترستر و مقرون به صرفهتر کرده است. در حال حاضر، موشن گرافیک یکی از جدیدترین انواع طراحی است و در تمامی پلتفرمهای دیجیتال یافت میشود، که انواع حوزهها و فرصتهای جدیدی را ایجاد کرده است.
نمونههایی از طراحی موشن گرافیک:
طراحان موشن گرافیک با توسعه استوری بورد شروع میکنند و سپس مفاهیم خود را با انیمیشن، ویدئو و هنر سنتی زنده میکنند. بسته به صنعت، دانش کاری قوی در زمینه بازاریابی، کدنویسی و مدل سازی سه بعدی میتواند دارایی قطعی باشد.
طراحی گرافیک محیطی به صورت بصری افراد را به مکانها متصل میکند تا با ایجاد فضاهای به یاد ماندنیتر، جالبتر، آموزندهتر و یا برای پیمایش آسانتر، تجربه کلی آنها را بهبود بخشد. طراحی محیطی یک نوع طراحی گسترده است که در اینجا چند نمونه آورده شده است:
طراحی Wayfinding از شاخه های طراحی گرافیک محیطی است که از علائم استراتژیک، نشانههای شاخص و نشانههای بصری تشکیل شده است که به افراد کمک میکند تشخیص دهند کجا هستند و کجا باید بروند تا بتوانند بدون سردرگمی به آنجا برسند.
طراحی گرافیک محیطی یک عمل چند رشتهای است که گرافیک، معماری، طراحی داخلی، منظر و طراحی صنعتی را با هم ادغام میکند. طراحان برای برنامهریزی و اجرای طرحهای خود با افراد در هر تعداد از این زمینهها همکاری میکنند. به همین دلیل، طراحان معمولاً دارای تحصیلات و تجربه در طراحی گرافیک و معماری هستند. آنها باید با مفاهیم طراحی صنعتی آشنا باشند و بتوانند نقشههای معماری را بخوانند و ترسیم کنند.
بطور سنتی، طراحی گرافیک محیطی، قطعات چاپی ثابت را تولید میکند، اما نمایشگرهای تعاملی دیجیتال همچنان به عنوان ابزاری برای ایجاد یک تجربه جذاب تر، محبوبیت خود را افزایش میدهند.
هنر گرافیک و تصویرسازی اغلب شبیه طراحی گرافیک هستند، با این حال، هر کدام بسیار متفاوت هستند. طراحان ترکیباتی را برای برقراری ارتباط و حل مشکلات ایجاد میکنند، گرافیستها و تصویرگران آثار هنری اصلی را خلق میکنند. هنر آنها اشکال مختلفی دارد، از هنرهای زیبا گرفته تا تزئینات و تصاویر داستان سرایی.
اگرچه هنر گرافیک و تصویرسازی از نظر فنی جزو انواع شاخه های طراحی گرافیک نیستند، اما آنقدر برای استفاده تجاری در چارچوب طراحی گرافیک ایجاد شده است که نمیتوان در مورد یکی بدون دیگری صحبت کرد.
نمونههایی از هنر و تصویرسازی برای طراحی گرافیک:
گرافیستها از هر ترکیبی از رسانهها و تکنیکها برای خلق آثار خود استفاده میکنند زیرا با نویسندگان، ویراستاران، مدیران، بازاریابان و مدیران هنری در همه انواع طراحی گرافیک همکاری میکنند. آنها اغلب پایهای در هنرهای زیبا، انیمیشن یا معماری خواهند داشت. مهارتها و برنامههای همپوشانی، طراحان گرافیک را ممکن میسازد که به عنوان گرافیست و تصویرگر و بالعکس نیز کار کنند. همچنین آنها سعی میکنند از انواع طراحی گرافیکی مناسب برای کار استفاده کنند.
طراحی گرافیک یک رشته همیشه در حال رشد است و تقاضا برای طراحان متخصص و ماهر در حال افزایش است. هنگامی که به دنبال فرد مناسبی برای انجام کار طراحی هستید، دانستن انواع شاخه های طراحی گرافیک به شما کمک میکند تا متخصص مورد نیاز خود را شناسایی کنید.
منبع: وب سایت 99designs
در این قسمت، به پرسشهای تخصصی شما دربارهی محتوای مقاله پاسخ داده نمیشود. سوالات خود را اینجا بپرسید.