در جلسه قبل کمی درباره محیط برنامه FPS Creator صحبت کردیم و گفتیم در قسمت تب های کتابخانه (Library Tabs) اجزا و اشیای مورد نیاز طراحی مراحل بازی در 4 گروه زیر گنجانده شده اند:
Prefabs
Segments
Entities
Markers
در ادامه توضیحات هر کدام آورده شده است:
در این قسمت لیستی از ساختمان های آماده قرار دارد که شما نیز با توجه به نوع داستان بازی خود می توانید در طراحی های خود از آن استفاده کنید و یا خود محیط هایی را ساخته و به این قسمت برای استفاده در سایر نقاط بازی از آن استفاده کنید.
در شکل بالا نمایی از پنجره (Prefabs) را مشاهده می کنید که با کلیک بر روی آیتم مورد نظر و کلیک بر روی OK آیتم انتخابی بهLibrary افزوده خواهد شد.
Segments اجزایی هستند که از آنها برای طراحی نماهای داخلی و خارجی (زمین، دیوار، سقف، پله، پل، تله کابین و...) بازی خود استفاده می کنیم.
در شکل بالا نمایی از پنجره (Segments) را مشاهده می کنید که با کلیک بر روی آیتم مورد نظر و کلیک بر روی Ok آیتم انتخابی بهLibrary افزوده خواهد شد.
Entities اجزایی هستند که می توان روی آنها تاثیر گذاشت و یا از آنها تاثیر گرفت به عنوان مثال: کارکترهای خودی و دشمن، اسلحه ها و مهمات، دکوراسیون، وسایل نقلیه و ...
در شکل بالا نمایی از پنجره (Entities) را مشاهده می کنید که با کلیک بر روی آیتم مورد نظر و کلیک بر روی Ok آیتم انتخابی بهLibrary افزوده خواهد شد.
Markers اجزایی هستند که تاثیری را روی منطقه ای خاص از بازی اجرا می کنند. به عنوان مثال: نقطه شروع و پایان مرحله، صداها، ویدیوها، نورها و... .
در شکل بالا نمایی از پنجره (Markers) را مشاهده می کنید که با کلیک بر روی آیتم مورد نظر و کلیک بر روی Ok آیتم انتخابی بهLibrary افزوده خواهد شد.
در این قسمت لیستی از اجزا و اشیایی که از فهرست موجود در تب های کتابخانه انتخاب شده اند قرار دارد که با انتخاب آنها توسط کلید چپ موس و بردن به محیط ویرایش اصلی و دوباره فشردن کلید چپ موس می توان از این اجزا در طراحی مراحل بازی استفاده کرد.
کلیدهای مربوط به نمایش پنجره ویرایش:
رفتن به لایه بالایی | + |
رفتن به لایه پایینی | - |
حرکت بین لایه ها | Shift+Mouse |
بزرگنمایی | Z |
بزرگنمایی نقشه بازی | > |
کوچکنمایی نقشه بازی | < |
بزرگنمایی و کوچکنمایی نقشه بازی | Mouse wheel |
افزایش هاله رندر شرود | # |
کاهش هاله رندر شرود | ، |
افزایش و کاهش رندر شرود | Ctrl+Mouse wheel |
کلیدهای اصلی نرم افزار:
رسم کردن و انتخاب اجزا | Left Mouse |
پاک کردن اجزا | Right Mouse |
تغییر جهت اجزا | R |
چرخش اجزای انتخاب شده | Ctrl+R |
چرخش جز انتخاب شده | Shift+R |
بازگشت کار انجام شده | Ctrl+Z |
نمایش سه بعدی | TAB |
حرکت دادن نقشه | Arrow keys |
انتقال مکان جهت نما | Shift+Arrows |
حرکت به آخرین سلول نقشه | Ctrl+Arrows |
نمایش راهنمای کلید ها | 1 F |
کلیدهای مربوط به قسمت بخش ها (SEGMENT):
ویرایش اجزا | P |
برداشتن جز از نقشه | K |
رسم دیوار و کف در نمای داخلی | A |
رسم دیوار و کف در نمای خارجی | X |
فقط رسم دیوار | M |
فقط رسم کف | F |
ویرایش کلیپ برد | E |
ویرایش نقطه حرکتی | W |
مشاهده نقاط حرکتی و فعال و غیرفعال کردن آنها | Space Bar |
کلیدهای مربوط به قسمت اجزا (ENTITY):
ویرایش اجزا | N |
حالت جدول (3جدول) | B |
تعیین حالت پویا و ثابت بودن | Y |
رسم و انتخاب | Left Mouse |
ویرایش جز | Right Mouse |
روی هم قرار دادن دو جز | Enter |
روی هم قرار دادن اجزا | Shift+Enter |
حرکت جز در جهت محور Y | Page Up/Down |
تغییر جهت نمایش توسط دوربین | Arrow keys |
کلیدهای مربوط به تنظیمات اجزا (ENTITY):
ورود به تنظیمات خصوصیات | Right Mouse |
انتخاب و یا درج اجزا | Left Mouse |
کلیدهای مربوط به نشانه ها (MARKERS):
افزایش منطقه تحت پوشش نورها | ] |
کاهش منطقه تحت پوشش نورها | [ |
کلیدهای مربوط به ویرایش (CLIPBOARD):
پست کردن | Ctrl+P |
کپی کردن | Ctrl+C |
در ادامه با مثالی ساده آموزش را ادامه می دهیم. سعی می شود با استفاده بهینه و درست از امکانات موجود یک بازی مناسب و جالب بسازیم.
اولین بخشی که باید برای بازی طراحی کنیم زمین بازی است که سایر سازه ها و اشیا بر روی آن قرار می گیرند.
برای رسم زمین بازی از قسمت Library Tabs بر روی Segment و از لیست Library بر روی آیکون ground کلیک کرده و به محیط main editor می رویم و با فشردن و نگه داشتن کلیک چپ موس شروع به رسم زمین می کنیم ( جهت نمای رسم سه بعدی محل ترسیم زمین را نشان می دهد).
برای پاک کردن اشیا و یا سازه هایی که طراحی کرده ایم کافیست که آن را از قسمت Library انتخاب کرده و بر روی آن کلیک سمت راست موس را فشار دهیم.
بعد از رسم زمین نوبت به طراحی ساختمان می رسد که در قسمت بعد آموزش داده شده است.
در این قسمت، به پرسشهای تخصصی شما دربارهی محتوای مقاله پاسخ داده نمیشود. سوالات خود را اینجا بپرسید.