اگر رزومه، پرتفولیو و مطالعات موردی یا همان کیس اِستادی های شما آماده باشند، مصاحبه شغلی کار بسیار راحتی خواهد بود. گام بعدی کسب آمادگی برای ارائه مهارت ها و تجربیات است. کلید اصلی در این میان، اعتماد به نفس خواهد بود.
از آنجا که مصاحبه ها به شکل های متفاوت و با سوالات مختلف برگزار می شوند، بسیاری از شرایط مصاحبه خارج از کنترل شما خواهد بود. اما داشتن یک آمادگی خوب، استرس شما را از بین می برد و به شما کمک می کند که با شرایط غیر منتظره بهتر مقابله کنید.
خبر خوب آنجاست که مصاحبه شما بعد از ارائه پرتفولیو شما آغاز می شود. بنابراین اگر در مطالعات موردی پرتفولیو خود، خوب عمل کرده باشید، تعداد بسیاری از سوالات را به راحتی می توانید پاسخ دهید. سوالاتی که در مصاحبه مطرح می شوند، معمولا شامل موارد زیر هستند که در 7 گروه تقسیم بندی می شوند.
اکثر مصاحبه ها با سوالات عمومی که دانش پایه شما در زمینه شغلی مورد نظر را به چالش می کشد شروع می شوند. هدف کاملا واضح است. کارفرما می خواهد بداند تا چه اندازه از پایه قوی هستید؟!
فرقی ندارد که در زمینه کاری خود سنیور (با تجربه و ماهر) یا جونیور (کم تجربه و مبتدی) باشید، باید پایه اطلاعاتی قوی داشته باشید. اگر نتوانید رشته خود و وظایفی را که در آن دارید، به صورت مختصر تعریف کنید، باید واقعا درباره آن بیشتر فکر کنید.
نکات مهم:
سعی کنید بر خلاف جونیور (کم تجربه) ها که تنها به پاسخ های کتابی بسنده می کنند، تعاریف و توضیحات مختص خود را متناسب با سوال ارائه دهید. البته باید قبل از آن مطالعات کافی داشته باشید که بتوانید از منابع مختلف در پاسخ سوالات الهام بگیرید.
بخش عمومی، کوتاه ترین قسمت مصاحبه است. به ویژه اگر بتوانید با پاسخ های مختصر و حرفه ای آن را مدیریت کنید. بعد از آن نوبت به سوالات تخصصی می رسد که بدنه یا به اصطلاح شاکله مصاحبه شما را تشکیل خواهد داد. در این قسمت ثابت می کنید که توانایی این را دارید که دانسته های خود را عملی کنید. پاسخ به این سوالات استعداد بالایی را می طلبد و گاهی فقط با تجربه ها از پس آنها بر می آیند.
نکات مهم:
بهترین روشی که به وسیله آن می توانید کارفرما را تحت تاثیر قرار دهید این است که از قبل از دانسته های خود بک آپ گرفته باشید! به این معنی که از دانشی که در ساخت پرتفولیو و نوشتن مطالعات موردی استفاده کرده اید به عنوان بهترین سلاح استفاده کنید. آماده باشید که فایل پرتفولیو را روی لپ تاپ خود باز کنید و درباره پروژه های قبلی خود شروع به توضیح دادن کنید.
اکثر طراحان، روش ها و متدهای خاص خود را برای پیشبرد پروسه های طراحی دارند. همچنان در این بخش نیز، تکیه بر مطالعات موردی گذشته بهترین روش برای پاسخگویی به سوالات کارفرما است.
خجالتی نباشید! حتی اگر کارفر از شما درخواست نکرد، پیش قدم شوید و از او بخواهید تا به کمک مطالعات موردی که پروژه های واقعی شما در گذشته هستند را روند و متد خود را در زمینه طراحی به اون نشان دهید.
نکات مهم:
در این قسمت دو راهکار دارید. از پرتفولیوی چاپ شده استفاده کنید و یا از کامپیوتر و تبلت خود برای پرزنت مطالعات خود استفاده کنید. توجه داشته باشید اگر فایل های چاپ شده را در جلسه مصاحبه به همراه می بَرید، آنها را به خوبی منظم و طبقه بندی کنید. گم کردن و یا قاطی شدن فایل های چاپی به هنگام مصاحبه حس بسیار بدی را به کارفرما خواهد داد. حتی اگر این یک عیب از طرف شما نباشد.
همه ما قبول داریم که دانش و مهارت آموزی بعد از اتمام دوره های آموزشی متوقف نمی شود. بهترین طراحان همیشه از ترندها و اتفاقات جدید حوزه خود مطلع هستند و با آنها مواجه می شوند. ادامه دادن روند یادگیری و خودآموزی در هر رشته از اهمیت بالایی برخوردار است.
قبل از جلسه مصاحبه، اطلاعاتی را که مرتبط با روش های مهارت آموزی شما می شود، جمع آوری کنید. این روش ها می تواند شامل مطالعه، تمرین، گوش دادن به پادکست ها یا هرچیز دیگری که مرتبط با شغل شماست باشد.
همچنین می توانید به اپلیکیشن هایی که به طور روزمره از آنها استفاده می کنید فکر کنید و از آنها در کنار پرتفولیو برای پرزنت مهارت ها و توانایی های خود استفاده کنید و بهره ببرید.
بسیاری از شرکت ها به خوبی از اختلافات بین طراحان تجربه کاربری و پروداکت منیجرها یا همان مدیر پروژه ها در اطلاع هستند. مهمترین موضوع این است که هیچگاه درباره یک مدیر پروژه که قبلا با او کار کرده اید، صحبت منفی نکنید. وانمود کردن به عنوان فردی که با خونسردی به حل مشکلات می پردازد، شاید بهترین گزینه باشد.
اگر به عنوان یک طراح کم تجربه یا جونیور در حال استخدام هستید، احتمالا باید انتظار سوالات عمومی تری را داشته باشید. مثل این سوال که آیا شما خود برای کار گروهی مناسب می دانید یا خیر؟
شک نداشته باشید که قسمتی از سوالات یک کارفرما در استخدام طراح تجربه کاربری، پیرامون رابطه با مدیر پروژه و اعضای دیگر تیم است. پس از قبل خود را برای پاسخ اینگونه سوالات آماده کنید.
اکثر شرکت ها نرم افزارهای مختص خود را دارند. این به این معنا نیست که جایگاهی برای دیگر نرم افزارها قائل نیستند اما به هر حال آشنایی با نرم افزا های آنها و یا حتی نمونه های مشابه می تواند برای شما کمک کننده باشد. اینجا جایی برای هیچگونه دروغ نیست. چرا که نمی دانید در روز، هفته یا ماه آینده در چه موقعیتی هستید و در حال تجربه چه چیزی به سر می برید. پس باید درباره مهارت هایی که مسلط هستید، صادق باشید.
یک مورد دیگر که با آن سر و کار خواهید داشت، ارزیابی است. هیچ چیز به اندازه داده های تحلیلی و نتایج و آمار تحقیقاتی که انجام داده اید یا مطالعه کرده اید برای کارفرما قانع کننده تر نخواهد بود. ارائه نمودارها، اعداد و جداول بدون شک اثباتی بر مهارت های شما خواهند بود.
اگر داده های تحلیلی برای ارائه در دست ندارید، مطمئن باشید که لااقل پاسخی برای اینگونه سوالات در چنته دارید. درباره ابزارها و متدهایی که تاثیرگذاری کار شما را به سنجش درمی آورند، حتما اطلاعاتی را از قبل لیست کنید که ارائه دهید.
این روزها شرکت ها پی برده اند که هر اندازه ای که شما با سوابق آن شرکت بیشتر آشنا باشید، می تواند یک نقطه قوت و یک تاثیر مثبت از طرف شما برای آنها تلقی شود. این بخش کاملا به مطالب تئوری بر می گردد و شما باید متناسب با شرکت و کسب و کاری که قرار است در آن استخدام شوید از قبل تحقیق کنید و اطلاعات به دست بیاورید.
برای مثال بحث یک استارت آپ با یک برند کاملا متفاوت است. پس بهتر از قبل پاسخ هایی در قبلا سوالات احتمالی را برای خود تنظیم کنید.
نکات مهم:
درباره شرکت می توانید در بلاگ وب سایت همان شرکت و یا در صفحه درباره ما و حتی صفحه سوالات متداول اطلاعاتی کسب کنید. شبکه های اجتماعی آنها را بررسی کنید و ببینید که چگونه با دنبال کننده ها و مخاطبان خود در تعامل هستند. اینگونه درباره تاریخچه و فرهنگ آنها اطلاعاتی نصیبت شما خواهد شد. برای مثال، همه شرکت ها از لحن رسمی و جدی در برخورد با مخاطبان خود بهره نمی گیرند.
فراموش نکنید که هر کارفرمایی به هنگام مصاحبه سبک و سیاق شخصی و خاص خود را دارد. بنابراین پیش بینی اینکه چه سوالاتی را برای شما مطرح کننده غیر ممکن است. اما با جمع آوری پاسخ برای سوالات مطرح شده در بالا می توانید کمی ذهن خود را به سمت سوالات و سبک مصاحبه کنندگان سوق دهید. با داشتن چنین اطلاعات پایه ای قوی، پاسخ دادن به سایر سوالات به مراتب راحت تر خواهد بود.
نکته مهم:
قبل از رفتن برای مصاحبه، مطمئن باشید که با ملزومات و فاندامنتال مارکت ها و بازارهای دیجیتال آشنایی دارید. می توانید این آشنایی را به کمک تجربیات نوشته شده برخی افراد شاغل در شرکت های سطح بالا مثل گوگل یا اپل به دست آورید.
هیچگاه بدون پرتفولیو به یک مصاحبه شغلی نروید. حتی اگر شرکت از شما پرتفولیو درخواست نکرده باشد، باید آنرا آماده به همراه خود داشته باشید. اگر کمی به سوالات مطرح شده در مقاله دقت کنید، متوجه می شوید بسیاری از آنها با تکیه بر پرتفولیو و مطالعات موردی شما قابل پاسخگویی خواهد بود.
برای نظم بیشتر، به همراه داشتن لپ تاپ یا تبلت خود برای پرزنت پرتفولیو به شکل فایل PDF یا حتی صفحات آنلاین یک گزینه عالی است. در این حالت، فرایند و روند هر پروژه ای را دقیق تر و بهتر می توانید ارائه کنید. همچنین می توانید از قبل، یک پرتفولیو آنلاین در ابزار های آنلاین درست کنید.
منبع: وب سایت uxfol
در این قسمت، به پرسشهای تخصصی شما دربارهی محتوای مقاله پاسخ داده نمیشود. سوالات خود را اینجا بپرسید.