طراحی به سبک مینیمال یا به عبارتی ساده گرایی در سال های اخیر بسیار مورد توجه طراحان گرافیک قرار گرفته است. در این سبک از طراحی، همانطور که از نام آن پیداست هیچ چیز اضافه ای وجود ندارد. تنها یک شکل هندسی، یک تایپوگرافی یا لوگو تایپ در کنار یک پالت رنگی به تنهایی کافی است. آنچه که از سایر موارد اهمیت بالاتری دارد، سادگی و ترکیب بندی صحیح طرح می باشد.
در طراحی به سبک مینیمال باید تمام تلاش خود را به کار بگیرید تا با یک شئ یا شکل هندسی ساده یک طرح جذاب ایجاد کنید که با قدرت تمام مفهوم مورد نظر را به مخاطب منتقل کند.
طراحی به سبک مینیمال از این جهت کارآمد است که چشم و مغز انسان تنها می تواند مقداری محدود از توجه خود را روی طرح متمرکز کند. بنابراین با یک شئ یا شکل هندسی ساده می توان بیشتر از یک ترکیب پیچیده توجه افراد را به سمت طرح جلب کرد. گستره ی طراحی مینیمال بسیار وسیع بوده و می توان لوگو، رابط کاربری وب سایت و اپلیکیشن، طرح روی بسته بندی ها و محصولات چاپی را به این سبک طراحی کرد. ساده تر بگوییم: هیچ طرحی نیست که نتوان آن را به سبک مینیمال طراحی کرد!
طراحی به این سبک به دهه های 1950 و 1960 میلادی بر می گردد. زمانی که طراحی با خطوط ساده و تر و تمیز در پاسخ به فرهنگ بسیار شلوغ و پیچیده تکنولوژی بسیار مورد استقبال قرار گرفت. نه تنها در زمینه طراحی گرافیک بلکه در سایر هنرهای بصری و حتی معماری نیز این سبک بسیار پرطرفدار واقع شد.
به دنبال این روند طرح های grungy و collage که در دهه نود مد بودند، در سال 2000 میلادی جای خود را به طرح هایی با رنگ روشن و نزدیک به سبک مینیمال امروزی دادند و پس از مدتی در سال 2010 طراحی مینیمال حسابی قدرت خود را به رخ می کشید.
اکنون نیز در سال 2018 شاهد گسترش روزافزون این سبک از طراحی و استفاده آن در انواع اپلیکیشن ها، وب سایت ها و محصولات چاپی هستیم. هرچند که در طی این سالها سبک های دیگری نیز مانند متریال و یا مترو استایل توجه بسیاری از گرافیست ها را به خوبی به سمت خود جلب کرده اند.
طراحی لوگو از مهم ترین موضوعاتیست که در سبک مینیمال حضور دارد. چرا؟ چون زمانی که نوبت به لوگو می رسد نیاز به یک طرح ساده که در سایز های کوچک تا بزرگ قابل استفاده باشد، مطرح می شود. همچنین این طرح باید مفهوم مورد نظر را با قدرت منتقل کند و در کمترین زمان ممکن توجه مخاطب را به خود جلب کند. از طرفی لوگو هویت اصلی برند محسوب می شود. با توجه به این گفته ها طراحی مینیمال می تواند حتی دریک فضای کوچک شخصیت و هویت برند شما را به خوبی مطرح کند!
برای طراحی لوگو به سبک مینیمال راه های زیادی وجود دارد. می توانید انواع خطوط و شکل های هندسی را با هم ترکیب کنید. همچنین می توانید از حروف الفبا هم کمک بگیرید. با یک جستجوی ساده در گوگل می توانید لوگوهای زیادی به سبک مینیمال پیدا کنید و برای طراحی پروژه های مدنظر خود از آنها الهام بگیرید.
تحقیقات در سال های اخیر نشان می دهد مخاطبان به محصولاتی که بسته بندی آنها به سبک مینیمال طراحی شده است، توجه بیشتری نشان می دهند. اگر کمی به اطراف خود بیشتر دقت کنید متوجه می شوید طرح های مینیمال که ترکیب بندی و تناسب عالی دارند، به خوبی راه خود را برای چاپ روی بسته بندی انواع محصولات لوکس و گران قیمت باز کرده اند.
امروزه که فضای آنلاین بیش از همیشه در زمینه فروش کتاب سهم دارد، نویسندگان بهتر اهمیت طرح جلد کتاب را برای بهتر دیده شدن و فروش بیشتر درک می کنند. طبیعی است که نه فقط در فضای آنلاین بلکه در کتابفروشی ها و نمایشگاه های کتاب نیز، کتاب هایی که کاور جذاب تری دارند فروش بیشتری خواهند داشت. تجربه نشان می دهد استفاده از سبک مینیمال در طراحی جلد کتاب می تواند تاثیر مثبتی در فروش آن داشته باشد.
امروزه افراد در طول ماه اپلیکیشن های زیادی روی گوشی خود نصب می کند و روزانه از سایت های زیادی بازدید می کنند. در سال های اخیر شاهد بازدید بیشتر سایت هایی بوده ایم که طراحی آنها به سبک مینیمال انجام شده است. همچنین با یک نگاه ساده در گوگل پلی و اپل استور می توانید مشاهده کنید که تعداد نصب اپلیکیشن هایی که به سبک مینیمال طراحی می شوند، در برخی مواقع حتی از اپ هایی که به سبک گوگل متریال طراحی می شوند نیز بیشتر است. در ادامه نمونه هایی از طراحی رابط کاربری وب و اپلیکیشن را مشاهده می کنید.
در این قسمت، به پرسشهای تخصصی شما دربارهی محتوای مقاله پاسخ داده نمیشود. سوالات خود را اینجا بپرسید.
در این قسمت، به پرسشهای تخصصی شما دربارهی محتوای مقاله پاسخ داده نمیشود. سوالات خود را اینجا بپرسید.