Usability در لغت به معنی کارآمدی و قابلیت استفاده است. بنابراین Usability testing یعنی گردآوری جمع محدودی از کاربران برای سنجش میزان سادگی انجام کاری مشخص در وب سایت شما. البته Usability Testing مخصوص دنیای وب نیست بلکه تقریبا تمام کسب و کارهای دنیا آن را انجام می دهند؛ به طور مثال شرکت های ماشین سازی قبل از شروع به فروش ماشین های خود چندین بار آن ها را تست می کنند تا مطمئن شوند قابل استفاده هستند و برخی اوقات تعداد محدودی ماشین را به افراد محدودی می دهند تا از آن استفاده کنند و نتیجه را گزارش دهند.
اما در دنیای وب ما برخی از کاربران را انتخاب می کنیم و به آن ها می گوییم که در بازه ی زمانی خاصی کار خاصی را انجام دهند. اگر اکثر کاربران در هنگام انجام کاری با مشکل یا سختی روبرو شدند یعنی کار ما خوب نبوده است و آن قسمت نیاز به طراحی دوباره دارد. بر اساس گزارش Smart Insights بودجه ی شرکت ها برای انجام Usability testing بیشتر شده است چرا که منافع آن برای کاربران و شرکت بسیار بالا است.
Usability testing مزایای زیادی هم برای شرکت ما و هم برای کاربران حال و آینده خواهد داشت که برخی از آن ها عبارت اند از:
مزایای انجام این تست بسیار زیاد است و این ها تنها موارد محدودی هستند؛ به طور مثال به گزارش Forbes آقای جف بزوس (صاحب شرکت آمازون) در سال اول ایجاد آمازون حدودا 100 برابر بیشتر از بودجه ی تبلیغات را صرف بالا بردن تجربه ی مشتریان (UX) کرد. امروز آمازون یکی از بزرگترین شرکت های جهان و آقای بزوس ثروتمندترین مرد جهان است.
انواع مختلفی از Usability Testing وجود دارد اما ما سه نوع از مشهور ترین انواع آن را برای شما توضیح می دهیم:
1. Hallway Testing
Hallway testing آسان ترین و ارزان ترین روش Usability Testing است. در این روش هر فردی که خواستید را به صورت تصادفی انتخاب می کنید (ترجیحا افرادی که با محصولتان آشنایی ندارند) و از آن ها می خواهید که کار خاصی را انجام دهند. در این روش مشکلاتی جدی که از چشم طراحان دور مانده است، مشخص می شوند.
2. Remote Testing
Remote Testing (به معنی تست از راه دور) چندین مزیت نسبت به تست شدن برنامه توسط خودتان دارد؛ اول آنکه کار تست کردن برنامه را به افراد دیگری می سپارید که ممکن است در هر جای دنیا باشند. بنابراین مطمئن می شوید که هیچ آشنایی با محصول شما ندارند و اصلا نمی دانند که کار شما چیست. همچنین Remote Testing به کاربران اجازه می دهد که در راحتی کامل و در خانه ی خود باشند و از همان جا سایت شما را تست کنند. زمانی که کاربران را در یک آزمایشگاه یا دفتر اداری یا مکان های رسمی دیگر می برید دیگر حالت طبیعی کاربران از بین می رود و سعی می کنند حرفه ای رفتار کنند. شاید در نگاه اول حرفه ای رفتار کردن خوب باشد اما برای تست کردن یک وب سایت اصلا حالت ایده آلی نیست چرا که کاربران معمولا در خانه ی خودشان و با راحتی کامل با وب سایت شما تعامل دارند و دنبال پیدا کردن ایرادات نیستند نه اینکه با کت و شلوار پشت میزی بنشینند و بخواهند از شما ایراد بگیرند!
دو متد برای پیاده سازی Remote Testing وجود دارد:
اول آنکه synchronous usability testing (یعنی usability testing به صورت همگام) است که طی آن کاربر با یک اپراتور تماس می گیرد و صفحه ی کامپیوتر را بین هم Share می کنند و سپس قدم به قدم از قسمت های مختلف سایت بازدید می کنند. در این حالت اپراتور می تواند به کاربر بگوید کار های خاصی را انجام دهد و اگر با مشکلی مواجه شد به اپراتور بگوید.
دومین متد پیاده سازی Remote Testing، روشی به نام Remote Testing غیرهمگام است. در این روش کاربر با هیچ کس تماس نمی گیرد بلکه کارهای خواسته شده را انجام می دهد و تمامی این مراحل (مانند کلیک کردن ها و زمان و ....) توسط نرم افزاری ثبت می شود. محققان و طراحان بعدا می توانند این داده ها را بخوانند و بر اساس آن ها تصمیم بگیرند.
3. A/B Testing
متد A/B testing می تواند با یکی از دو متد بالا ترکیب شود. در این روش دو نسخه ی متفاوت از یک محصول (مثلا دو طراحی مختلف از یک وب سایت) ساخته می شود و سپس نسخه ی اول برای نصف جمعیت تست و نسخه ی دوم برای نصف دیگر جمعیت ارسال می شود. در نهایت هر کدام که درصد رضایت بالاتری را جذب کند محصول منتخب ما خواهد بود.
روش های مختلفی برای انجام Usability Test وجود دارد اما کلیت آن معمولا از این قرار است:
در این قسمت، به پرسشهای تخصصی شما دربارهی محتوای مقاله پاسخ داده نمیشود. سوالات خود را اینجا بپرسید.