اگر به دنیای بزرگ تایپوگرافی قدم بگذارید با طیف بسیار وسیعی از فونت ها رو به رو می شوید. همانند تمامی عنصرهای دیگر در طراحی، فونت ها نیز پیام و احساس خاصی به بیننده منتقل می کنند. بنابراین مهم است که با توجه به طرح مورد نظر خود بهترین فونت ممکن را انتخاب کنید.
امروزه هزاران فونت به شکل ها و استایل های مختلف وجود دارند که به راحتی یک کلیک کردن در دنیای وب در اختیار شما قرار دارند. اما سختی کار آنجاست که بدانید چه نوع فونت یا فونت هایی را برای پروژه و کادر بندی خود مورد استفاده قرار دهید. این مقاله را مطالعه کنید تا با آشنایی بیشتر با خانواده های اصلی فونت ها، درک بهتری از تایپوگرافی و دنیای فونت به دست بیاورید.
قبل از اینکه به بحث اصلی، یعنی معرفی و بررسی دسته بندی فونت ها وارد شویم، بد نیست نیم نگاهی به آناتومی فونت های لاتین داشته باشیم.
همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید هر حرف از فونت از یک بخش اصلی با نام خط پایه (Base Line) و یک بخش دیگر با عنوان بخش صعودی (ascender) و یا بخش نزولی (descender) تشکیل شده است. همه حروف خط پایه را دارند اما بعضی از حروف مانند t و h تنها ascender و برخی دیگر مانند p و g تنها بخش descender را در خود دارند. به هر حال این ساختار در تمامی حروف یک فونت مشترک است. اما تفاوت های موجود در ضخامت یا همان weight در کنار شکل و ارتفاع متنوع آنها موجب قرارگیری آنها در دسته ها یا به عبارتی بهتر در خانواده های متفاوت شده است.
فونت های خانواده Serif در واقع فونت های اصیل و اورجینال لاتین می باشند. نام و تاریخچه این فونت ها مانند مسواک های رومی ها به گذشته های دور برمی گردد! این دسته از فونت ها بیش از 300 سال قدمت دارند و به دسته های کوچک تری تحت عنوان قدیمی, کلاسیک، نئو کلاسیک و انتقالی (Transitional) تقسیم می شوند.
فونت های خانواده Serif فونت های کاملا رسمی به شمار می روند که در انواع طرح های مختلف بکار می روند اما از آنجا که فونت های اصیل و دست نخورده ای به شمار می روند، بیشتر در عناوین کتاب ها و متون چاپی ها کاربرد دارند. البته در طراحی لوگو، کارت ویزیت و به طور کلی ست اداری نیز به شکل گسترده مورد استفاده قرار می گیرند.
فونت های خانواده Slab Serif فونت هایی جذاب و تاثیرگذار هستند که معمولا سایز بزرگتری از فونت های خانواده Serif دارند.
کاربرد فونت های این خانواده در طراحی پوسترها، بیلبوردها و پمفلت ها به اوج خود می رسد. در واقع این فونت های برای برانگیختن توجه مخاطب از فاصله دور طراحی شده اند.
در نگاه طراحان و همچین مخاطبان، این فونت ها گرمی، صمیمت و جذابیت خاصی در تصاویر ایجاد می کنند که باعث عملکرد بصری عالی آنها در فضای باز می شود.
در نهایت این دسته از فونت ها اگرچه کلاسیک محسوب می شوند اما برخلاف Serif ها نمی توان آنها را دست نخورده و اورجینال توصیف کرد.
فونت های خانواده سنس سریف فونت هایی با ارتفاع کوتاه هستند که بسیار پر زرق و برق به نظر می رسند.
این فونت ها طی سال های اخیر بسیار مورد توجه طراحان بوده و در عرصه های مختلف مانند طراحی وب، طراحی لوگو و طراحی رابط کاربری به شکل گسترده مورد استفاده قرار گرفته اند. همچنین از دید مخاطبان استفاده این فونت ها در طرح های تبلیغاتی به خوبی جلب توجه می کند.
این دسته از فونت ها در سایز های کوچک و بزرگ کاملا خوانا هستند و حتی در پاراگراف های طولانی نیز مورد استفاده قرار می گیرند. فونت های Helvetica و Futura دو نمونه جذاب از فونت های مدرن Sans Serif محسوب می شوند.
فونت های خانواده Script fonts فونت هایی هستند که سبک فونت های دست نویس را تقلید می کنند. این فونت ها خود به دو دسته رسمی و غیر رسمی تقسیم می شوند. سبک رسمی این دسته از فونت ها یادآور خط اساتید برجسته قرن 17 و 18 می باشد.
این فونت ها در طراحی لوگو و پوستر کاربرد زیادی دارند اما از آنجا که کاملا خوانا نیستند، در طرح هایی مانند جلد کتاب، کارت دعوت عروسی و یا طرح هایی که احساس تاریخی بودن منتقل می کنند، به کار برده نمی شوند.
این دسته از فونت ها همانطور که از نامشان پیداست سبک دست نویس دارند. این فونت ها معمولا ساختار تعریف شده ای ندارند و از یک خط طبیعی در ساخت و ویرایش فونت پیروی نمی کنند و به همین دلیل توصیف آنها کار دشواری است.
در طی 10 سال اخیر تنوع این فونت ها شدیدا گسترش یافته و به طور گسترده در فونت ها و طراحی جلد کتاب و پوستر مورد استفاده قرار می گیرند. تقریبا در 70 درصد انواع پروژه های طراحی می توان از این دسته فونت بهره برد. استفاده از این فونت ها یک حالت خلاقانه و جذاب را در طرح به وجود می آورد.
در این قسمت، به پرسشهای تخصصی شما دربارهی محتوای مقاله پاسخ داده نمیشود. سوالات خود را اینجا بپرسید.