طراحان گرافیک به خوبی با اهمیت طراحی منو برای کافه ها، فست فودها و رستوران ها آشنایی دارند. این موضوع از آنجا حائز اهمیت است که طرح این منوها کم و بیش می تواند بر میزان اعتبار و فروش تاثیرگذار باشند. همچنین تاثیر این منوها بر رضایت مشتریان نیز چشمگیر است چرا که به انتخاب آگاهانه و بهتر آنها تاثیر می گذارد. از طرفی دیگر، از تاثیر این منوها بر ذائقه ی مشتریان نیز نباید غافل شد. بنابراین باید در نظر داشت که این طرح ها می توانند به عنوان یک ابزار تبلیغاتی نیز عمل کنند.
حال اگر صاحب یک کسب و کار در این زمینه هستید و می خواهید برای طراحی یک منو درخواست ثبت کنید و یا یک گرافیست هستید و برای طراحی یک منوی غذا یا نوشیدنی سفارش جدید گرفته اید، این مقاله می تواند به بهبود طرح شما کمک کند. ما در این آموزش نکات مهمی را لیست کرده ایم که می تواند کلید موفقیت شما در این طراحی محسوب شود. پس با ما همراه باشید...
هر منویی باید بر اساس یک تم خاص طراحی شود. اینکار نه تنها باعث می شود طراحی مرتبط تر و با انسجام بیشتر انجام شود، بلکه به طراح کمک می کند که بهتر بتواند از طرح های دیگر که سبک مشابهی دارند، الهام بگیرد و لایه ها و قسمت های ثانویه را مناسب تر طراحی کند.
برای مثال سبک های طراحی retro و vintage معمولا پرطرفدارترین سبک ها برای طراحی منوی کافه ها و بارها محسوب می شوند. از طرفی استفاده از سبک مینیمال با یک تم تاریک گزینه مناسبی برای رستوران ها و هتل های لوکس می باشد.
در کل باید گفت که تمی را انتخاب کنید که با بیزینس شما مرتبط بوده و بتوانید المان های مرتبط همچون فونت، آیکون، پلت های رنگ و... را به آسانی برای آن پیدا کنید.
با توجه به این که چه تم و سبکی را در ابتدا برای طرح خود انتخاب کردید، فونتی را انتخاب کنید که با تم اصلی و همچنین اهداف برندینگ شما تناسب داشته باشد.
برای مثال اگر برای یک فست فود که داخل واگن در اطراف خیابان و یا پارک ها فعالیت می کند در حال طراحی منو هستید، می توانید از فونت های شبیه به دست نوشته و فان استفاده کنید که مخاطبان را به خوبی تحت تاثیر قرار دهد. اما اگر برای یک رستوران یا هتل لوکس طراحی می کنید، فونت های رسمی و همچنین فونت های سری سنس سریف بهتر می تواند نظر مخاطبان را به منو جلب کند.
اینکه در منوهای غذا و نوشیدنی از تصویر استفاده شود یا نه، همیشه مورد بحث و مناظره طراحان بوده است. معمولا برای هتل ها و رستوران های لوکس خوشایند نیست که از تصویر در طرح منوی آنها استاده شود اما در منو کافه ها و فست فودها معمولا شاهد استفاده از تصویر، آیکون و المان های بصری هستیم.
اینکه از تصاویر استفاده کنید یا به سلیقه شما و خواست کارفرما برمی گردد اما استفاده از آیکون ها و کلیپ آرت ها در اکثر مواقع گزینه مناسبی به عنوان جلوه های بصری در طرح شما خواهند بود.
وقتی شما از تم خاصی برای طراحی منو استفاده می کنید، انتخاب رنگ ها چندان دشوار نخواهد بود. همچنین اگر از قبل رنگ خاصی برای برند مد نظر انتخاب شده است، بدون شک طرح منو نیز باید از این رنگ تبعیت کند تا ارتباط بین طرح و برند به خوبی حفظ شود.
همچنین اگر در انتخاب رنگ ها گیج شده اید، با انتخاب رنگ های سیاه و سفید به عنوان یک انتخاب مینیمال، احتمالا مسیر اشتباهی را در پیش نخواهید گرفت.
هنگامی که منو را طراحی می کنید، به مخاطبین طرح توجه کنید. طرح را برای یک رستوران غذا های ایتالیایی دیزاین می کنید یا یک رستوران غذا های چینی؟ هدف اصلی شما جلب نظر افزار جوان است یا مسن؟ با توجه به هر یک از این فاکتور ها، نوع فونت، رنگ و اندازه آن، همچنین محتوای اصلی منو باید بهینه سازی شود. در نهایت باید با توجه به فاکتورهای مختلف، از تکنیک های مناسب در طراحی استفاده کنید تا تجربه کاربری طرح مورد نظر را ارتقا دهید.
بر اساس تجربه هایی که طراحان گرافیک در زمینه طراحی منوی غذا و نوشیدنی داشته اند، نکات زیر جز اشتباهاتی هستند که ممکن است افراد تازه وارد مرتکب به هنگام طراحی منو، مرتکب آنها شوند.
در پایان نوبت شماست تا تجربیات و پیشنهادات خود را در قسمت نظرات با ما درمیان بگذارید. بدون شک نظر شما نیز می تواند کمک بسزایی در تکمیل این مقاله داشته باشد...
در این قسمت، به پرسشهای تخصصی شما دربارهی محتوای مقاله پاسخ داده نمیشود. سوالات خود را اینجا بپرسید.