گزارشی از پرسشنامه سالانه Stackoverflow در سال ۲۰۲۰

Stackoverflow Annual Questionnaire Report 2020

گزارشی از پرسشنامه سالانه Stackoverflow در سال ۲۰۲۰

وب سایت محبوب stackoverflow هر ساله سوالات مختلفی را در قالب یک پرسشنامه طراحی کرده و در اختیار توسعه دهندگان و برنامه نویسان سراسر دنیا قرار می دهد. این پرسشنامه یکی از بزرگترین پرسش نامه ها در حوزه برنامه نویسی است و اعتبار زیادی در سطح جهان دارد، به همین دلیل تصمیم گرفته ایم تا خلاصه ای از این پرسشنامه را در اختیار شما قرار دهیم. توجه کنید که این گزارش فقط شامل موارد مهم است و در نگارش آن دست به خلاصه نویسی زده شده است (گِرد کردن درصدها و حذف موارد غیرضروری). در صورتی که می خواهید گزارش کامل را ببینید به وب سایت stackoverflow مراجعه کنید. همچنین تمامی گزارشات و ادعاهایی که در ادامه می آید بر اساس مستندات موجود در این پرسشنامه می باشد

چه توسعه دهندگانی در این پرسشنامه شرکت داشتند؟

ماهانه حدود ۵۰ میلیون کاربر به وب سایت stackoverflow سر می زنند و از این بین حدود ۲۰ الی ۲۵ میلیون نفر توسعه دهنده حرفه ای یا دانشجویان آن رشته محسوب می شوند. قسمت اعظم کسانی که به پرسشنامه امسال پاسخ داده اند، کاربران حرفه ای بودند که به خاطر شغلشان کدنویسی می کردند یا دانشجویانی بودند که برای پیدا کردن شغل آماده می شدند. سهم کشور ایران از بازدید های stackoverflow تنها ۰.۰۹ درصد می باشد اما سهم ایرانیانی که در این پرسشنامه شرکت کرده اند حدود ۰.۷۷ درصد از کل مشارکت کنندگان بوده است.

مشارکت کنندگان در چه زمینه ای فعال بوده اند؟

از بین تمام شرکت کنندگان، حدود ۵۵ درصد توسعه دهنده full stack بوده و ۲۰ درصد نیز توسعه دهنده تلفن های هوشمند هستند. همچنین تنها ۱۲ درصد از شرکت کنندگان خانم بوده اند. در واقع از بین افراد مشارکت کننده حدود ۵۵ درصد توسعه دهنده back-end و ۵۴ درصد توسعه دهنده full-stack و ۳۷ درصد توسعه دهنده front-end بوده اند. برخی دیگر از شرکت کنندگان نیز به ترتیب سهم های زیر را کسب کرده اند:

  • ۲۳ درصد توسعه دهندگان دسکتاپ
  • ۱۹ درصد توسعه دهندگان تلفن های هوشمند
  • ۱۲ درصد DevOps Specialist (با توسعه دهندگان و تیم IT کار می کنند تا انتشار نسخه ها و موارد اینچنینی را مدیریت کنند).
  • ۱۱ درصد ادمین های پایگاه داده
  • ۱۰ درصد طراحان گرافیک
  • ۱۰ درصد ادمین های سیستم

در این پرسشنامه از کاربران پرسیده شده است که آیا به عنوان تفریحی و خارج از محیط کار نیز برای خودشان کدنویسی می کنند؟ حدود ۷۸ درصد از کل مشارکت کنندگان به این سوال پاسخ مثبت داده اند.

سابقه مشارکت کنندگان

همانطور که گفته شد اکثر مشارکت کنندگان در این پرسشنامه وضعیت حرفه ای یا متوسط به بالا داشته اند. اگر بخواهیم تمام مشارکت کنندگان (حرفه ای و غیر حرفه ای) را در نظر بگیریم: ۳۰ درصد افراد شرکت کننده بین ۵ الی ۹ سال سابقه کدنویسی دارند، ۲۰ درصد افراد بین ۱۰ الی ۱۴ سال و ۱۷ درصد از افراد نیز کمتر از ۵ سال سابقه دارند. گروه های دیگر به شرح زیر می باشند:

  • ۱۱ درصد افراد بین ۱۵ الی ۱۹ سال سابقه
  • ۸ درصد افراد بین ۲۰ تا ۲۴ سال سابقه
  • ۴ درصد افراد بین ۲۵ تا ۲۹ سال سابقه
  • ۳ درصد افراد بین ۳۰ الی ۳۴ سال سابقه

همچنین ۶۵ درصد مشارکت کنندگان به صورت حرفه ای کدنویسی می کنند (البته با سابقه ای کمتر از ۱۰ سال). در صورتی که بخواهیم فقط افرادی را حساب کنیم که به صورت حرفه ای کار می کنند و افراد تازه کار را به حساب نیاوریم این درصد ها کمی متفاوت خواهند بود:

  • ۳۹ درصد افراد حرفه ای کمتر از ۵ سال سابقه دارند
  • ۲۶ درصد افراد حرفه ای بین ۵ تا ۹ سال سابقه دارند
  • ۱۴ درصد افراد حرفه ای بین ۱۰ تا ۱۴ سال سابقه دارند
  • 7 درصد افراد حرفه ای بین ۱۵ تا ۱۹ سال سابقه دارند

سن مشارکت کنندگان

مشارکت کنندگان از گروه های سنی مختلف هستند:

  • ۵ درصد از توسعه دهندگان بین ۱۵ تا ۱۹ سال هستند.
  • ۲۰ درصد از توسعه دهندگان بین ۲۰ تا ۲۴ سال هستند.
  • ۲۶ درصد از توسعه دهندگان بین ۲۵ تا ۲۹ سال هستند.
  • ۱۹ درصد از توسعه دهندگان بین ۳۰ تا ۳۴ سال هستند.
  • ۱۲ درصد از توسعه دهندگان بین ۳۵ تا ۳۹ سال هستند.
  • 6 درصد از توسعه دهندگان بین ۴۰ تا ۴۴ سال هستند.

شروع کار و تحصیلات مشارکت کنندگان

از بین تمامی مشارکت کنندگان، حدود 54 درصد آن ها اولین خط کد خود (چه یک وب سایت ساده چه یک برنامه hello world) را تا قبل از ۱۶ سالگی نوشته بودند. افرادی که اولین خط کد خود را در دهه دوم (۲۰ الی ۳۰ سالگی) زندگی خود نوشته اند، تنها ۱۳ درصد از مشارکت کنندگان را تشکیل می دهند. گروه های مهم به تفکیک سن در ادامه آمده اند:

  • ۱۹ درصد افراد اولین خط کد خود را بین ۱۴ تا ۱۵ سالگی نوشته اند.
  • 16 درصد افراد اولین خط کد خود را بین 16 تا 17 سالگی نوشته اند.
  • 16 درصد افراد اولین خط کد خود را بین ۱۲ تا ۱۳ سالگی نوشته اند.
  • 14 درصد افراد اولین خط کد خود را بین ۱۸ تا ۱۹ سالگی نوشته اند.
  • ۱۰ درصد افراد اولین خط کد خود را بین ۱۰ تا ۱۱ سالگی نوشته اند.
  • 9 درصد افراد اولین خط کد خود را در کمتر از ۱۰ سالگی نوشته اند.
  • 6 درصد افراد اولین خط کد خود را بین ۲۰ تا ۲۱ سالگی نوشته اند.

از بین تمام مشارکت کنندگان 75 درصد از آن ها حداقل مدرک لیسانس را دارند. همچنین از بین افراد حرفه ای، بیشتر از ۶۲ درصدشان مدرکی در رشته مهندسی کامپیوتر یا نرم افزار دارند، ۱۰ درصد از آن ها مدرک مهندسی در رشته ای دیگر و ۱۰ درصد نیز مدرکی در رشته های علوم انسانی، علوم اجتماعی، هنر و غیره دارند.

زمانی که از مشارکت کنندگان سوال شد تحصیلات رسمی و دانشگاهی تا چه حد در این حرفه اهمیت دارد، پاسخ آن ها به شکل زیر بود:

  • 10 درصد افراد معتقد بودند تحصیلات رسمی بسیار و به شدت مهم بوده و اجباری است.
  • ۲۴ درصد افراد معتقد بودند تحصیلات رسمی بسیار مهم است.
  • ۲۶ درصد افراد معتقد بودند تحصیلات رسمی تا حد قابل توجهی مهم است.
  • ۲۳ درصد افراد معتقد بودند تحصیلات رسمی تا حدی مهم است.
  • 16 درصد افراد معتقد بودند تحصیلات رسمی اصلا مهم نیست.

تکنولوژی های پراستفاده

برای هشتمین سال متوالی، زبان جاوا اسکریپت به عنوان محبوب ترین و بزرگ ترین زبان برنامه نویسی دنیا انتخاب شده است. تایپ اسکریپت نیز پیشرفت کوچکی نسبت به سال قبل داشته است و زبان C را کنار زده است. زبان Ruby نیز که در سال ۲۰۱۷ در ۱۰ مورد اول این لیست وجود داشت، حالا به کنار رفته و جای خود را به تکنولوژی های بهتری مانند Kotlin داده است. از کاربران خواسته شده است که به تکنولوژی های مورد استفاده شان رای بدهند بنابراین لیست زیر مشخص کننده پر استفاده بودن آن ها است و لزوما به «محبوبیت» مربوط نیست. در نظر داشته باشید که درصد مشارکت در هر تکنولوژی ریست می شود؛ یعنی هر زبان به صورت جداگانه از دید جامعه آماری بررسی شده است و با هم جمع نمی شوند. چرا؟ کاربران می توانند از چند زبان و تکنولوژی استفاده کنند و به یک دسته خاص محدود نمی شوند.

  • 67 درصد از توسعه دهندگان (کل جامعه آماری) به زبان جاوا اسکریپت رای داده اند.
  • 63 درصد از توسعه دهندگان به زبان های HTML و CSS رای داده اند.
  • 54 درصد از توسعه دهندگان به زبان SQL رای داده اند.
  • ۴۴ درصد از توسعه دهندگان به زبان Python رای داده اند.
  • ۴۰ درصد از توسعه دهندگان به زبان جاوا رای داده اند.
  • ۳۳ درصد از توسعه دهندگان به Bash/Shell/PowerShell رای داده اند.
  • ۳۱ درصد از توسعه دهندگان به زبان #C رای داده اند.
  • 26 درصد از توسعه دهندگان به زبان PHP رای داده اند.
  • 24 درصد از توسعه دهندگان به زبان ++C رای داده اند.
  • 22 درصد از توسعه دهندگان به زبان C رای داده اند.
  • 9 درصد از توسعه دهندگان به زبان Go رای داده اند.
  • 8 درصد از توسعه دهندگان به زبان Ruby رای داده اند.
  • 6 درصد از توسعه دهندگان به زبان Assembly رای داده اند.
  • 6 درصد از توسعه دهندگان به زبان VBA رای داده اند.
  • 6 درصد از توسعه دهندگان به زبان پایتون Swift داده اند.
  • 5 درصد از توسعه دهندگان به زبان R رای داده اند.
  • 5 درصد از توسعه دهندگان به زبان Rust رای داده اند.
  • 4 درصد از توسعه دهندگان به زبان Objective-C رای داده اند.

فریم ورک های تحت وب

با نگاهی به فریم ورک های تحت وب متوجه خواهیم شد که جی کوئری هنوز هم در صدر قرار دارد اما هر سال که می گذرد جای خود را به React.js و Angular و امثال آن ها می دهد. توجه داشته باشید که این اعداد و آمار خام هستند و باید تفسیر شوند. به طور مثال جی کوئری سالیان سال مورد استفاده قرار گرفته است و بسیاری از وب سایت ها با آن نوشته شده اند. از طرفی به دلیل کمبود بودجه و از باب دستمال نبستن به سری که درد نمی کند، بسیاری از افراد کد های خود را دوباره با React یا Vue یا Angular نمی نویسند. شاید بتوان این توضیح را به عنوان یکی از دلایل کسب رتبه اول توسط جی کوئری پذیرفت اما به مطالعات دقیق تری در این زمینه نیاز است.

  • 43 درصد از توسعه دهندگان از jQuery استفاده می کنند.
  • ۳۶ درصد از توسعه دهندگان از React.js استفاده می کنند.
  • 25 درصد از توسعه دهندگان از Angular استفاده می کنند.
  • 22 درصد از توسعه دهندگان از ASP.NET استفاده می کنند.
  • 21 درصد از توسعه دهندگان از Express استفاده می کنند.
  • 19 درصد از توسعه دهندگان از ASP.NET Core استفاده می کنند.
  • 17 درصد از توسعه دهندگان از Vue.js استفاده می کنند.
  • 16 درصد از توسعه دهندگان از Spring استفاده می کنند.
  • 16 درصد از توسعه دهندگان از Angualr.js استفاده می کنند.
  • ۱۴ درصد از توسعه دهندگان از Django استفاده می کنند.
  • 14 درصد از توسعه دهندگان از Flask استفاده می کنند.
  • 11 درصد از توسعه دهندگان از Laravel استفاده می کنند.
  • 7 درصد از توسعه دهندگان از Ruby on Rails استفاده می کنند.
  • 4 درصد از توسعه دهندگان از Symfony استفاده می کنند.
  • 4 درصد از توسعه دهندگان از Gatsby استفاده می کنند.
  • 3 درصد از توسعه دهندگان از Drupal استفاده می کنند.

توجه داشته باشید که Angular بر اساس تایپ اسکریپت و Angular.js بر اساس جاوا اسکریپت هستند و با هم تفاوت دارند.

کتابخانه ها، ابزار و تکنولوژی های ثانویه

در این قسمت از پرسشنامه از مشارکت کنندگان در مورد انواع کتابخانه ها، ابزارها و تکنولوژی های ثانویه سوال شده است. این دسته از تکنولوژی ها بی اهمیت نیستند بلکه جایگاهی در دسته اول ندارند و مستقل محسوب می شوند.

  • 51 درصد از توسعه دهندگان از Node.js استفاده می کنند.
  • 35 درصد از توسعه دهندگان از NET. استفاده می کنند.
  • 26 درصد از توسعه دهندگان از NET Core. استفاده می کنند.
  • 15 درصد از توسعه دهندگان از pandas استفاده می کنند.
  • 11 درصد از توسعه دهندگان از TensorFlow استفاده می کنند.
  • 11 درصد از توسعه دهندگان از React Native استفاده می کنند.
  • 10 درصد از توسعه دهندگان از Unity 3D استفاده می کنند.
  • 7 درصد از توسعه دهندگان از Ansible استفاده می کنند.
  • 7 درصد از توسعه دهندگان از Flutter استفاده می کنند.
  • 6 درصد از توسعه دهندگان از Teraform استفاده می کنند.

پایگاه های داده پر استفاده

زمانی که نگاهی به درصد استفاده از پایگاه های داده مختلف می اندازیم، نتایج جای تعجبی ندارد. MySQL مثل همیشه با تفاوت زیادی از بقیه پایگاه های داده جلو است و نزدیک ترین رقیبان خود را PostgreSQL و Microsoft SQL Server می بیند.

  • 55 درصد از توسعه دهندگان از MySQL استفاده می کنند.
  • 36 درصد از توسعه دهندگان از PostgreSQL استفاده می کنند.
  • 33 درصد از توسعه دهندگان از Microsoft SQL Server استفاده می کنند.
  • 31 درصد از توسعه دهندگان از SQLite استفاده می کنند.
  • 26 درصد از توسعه دهندگان از MongoDB استفاده می کنند.
  • 18 درصد از توسعه دهندگان از Redis استفاده می کنند.
  • 16 درصد از توسعه دهندگان از MariaDB استفاده می کنند.
  • 16 درصد از توسعه دهندگان از Oracle استفاده می کنند.
  • 14 درصد از توسعه دهندگان از Firebase استفاده می کنند.
  • 14 درصد از توسعه دهندگان از Elasticsearch استفاده می کنند.

پلتفرم توسعه دهندگان

منظور از پلتفرم های توسعه، بستر هایی هستند که کار توسعه و کدنویسی در آن ها انجام می شوند. مثل سال های گذشته لینوکس و ویندوز بالاترین استفاده را در بین توسعه دهندگان داشته اند اما نکته جالب این است که هر سال به محبوبیت تکنولوژی های container مانند docker و Kubernetes اضافه می شود.

  • 55 درصد از توسعه دهندگان از Linux استفاده می کنند.
  • 53 درصد از توسعه دهندگان از Windows استفاده می کنند.
  • 35 درصد از توسعه دهندگان از Docker استفاده می کنند.
  • 27 درصد از توسعه دهندگان از AWS استفاده می کنند.
  • 24 درصد از توسعه دهندگان از MacOS استفاده می کنند.
  • 15 درصد از توسعه دهندگان از Raspberry Pi استفاده می کنند.
  • 14 درصد از توسعه دهندگان از Microsoft Azure استفاده می کنند.
  • 14 درصد از توسعه دهندگان از WordPress استفاده می کنند.
  • 14 درصد از توسعه دهندگان از Google Cloud Platform استفاده می کنند.
  • 12 درصد از توسعه دهندگان از iOS استفاده می کنند.
  • 11 درصد از توسعه دهندگان از Kubernetes استفاده می کنند.

محبوب ترین، خواستنی ترین و منفورترین!

لطفا قبل از مشاهده درصد ها به معانی ارائه شده برای هر کلمه دقت کنید.

زبان های برنامه نویسی

در این قسمت «محبوب ترین» به معنی عشق توسعه دهندگان نسبت به زبان یا تکنولوژی خاصی است. در این دسته بندی زمانی که بحث از «دوست داشتنی ترین» می شود منظور زبان هایی هستند که توسعه دهندگان در حال حاضر از آن ها استفاده می کنند و قصد دارند در آینده نیز از آن استفاده کنند. در پنجمین سال متوالی زبان Rust به عنوان محبوب ترین زبان برنامه نویسی قرار گرفته است. زبان تایپ اسکریپت نیز نسبت به سال قبل پایتون را جا گذاشته و حالا در رتبه دوم قرار دارد. لیست مهم ترین موارد در دسته خواستنی ترین ها هستند:

  • 86 درصد از جامعه آماری به Rust رای داده اند.
  • 67 درصد از جامعه آماری به TypeScript رای داده اند.
  • 66 درصد از جامعه آماری به Python رای داده اند.
  • 63 درصد از جامعه آماری به Kotlin رای داده اند.
  • 62 درصد از جامعه آماری به Go رای داده اند.
  • 62 درصد از جامعه آماری به Julia رای داده اند.
  • 62 درصد از جامعه آماری به Dart رای داده اند.
  • 60 درصد از جامعه آماری به #C رای داده اند.
  • 59 درصد از جامعه آماری به Swift رای داده اند.
  • 58 درصد از جامعه آماری به Javascript رای داده اند.
  • 56 درصد از جامعه آماری به SQL رای داده اند.
  • 54 درصد از جامعه آماری به Bash/Shell/PowerShell رای داده اند.
  • 53 درصد از جامعه آماری به HTML/CSS رای داده اند.
  • 53 درصد از جامعه آماری به Scala رای داده اند.
  • 52 درصد از جامعه آماری به Haskel رای داده اند.
  • 44 درصد از جامعه آماری به R رای داده اند.
  • 44 درصد از جامعه آماری به Java رای داده اند.
  • 43 درصد از جامعه آماری به ++C رای داده اند.
  • 43 درصد از جامعه آماری به Ruby رای داده اند.
  • 37 درصد از جامعه آماری به PHP رای داده اند.
  • 33 درصد از جامعه آماری به C رای داده اند.

قسمت بعدی «منفورترین» ها هستند؛ یعنی تکنولوژی هایی که در حال حاضر مورد استفاده توسعه دهندگان هستند اما توسعه دهندگان دیگر نمی خواهند از آن ها استفاده کنند. زبان های VBA و Objective C و Perl به عنوان منفورترین زبان ها معرفی شده اند. لیست زیر برخی از این موارد مهم در گزارش Stackoverflow می باشد:

  • 80 درصد از جامعه آماری به VBA رای داده اند.
  • 76 درصد از جامعه آماری به Objective-C رای داده اند.
  • 71 درصد از جامعه آماری به Perl رای داده اند.
  • 70 درصد از جامعه آماری به Assembly رای داده اند.
  • 67 درصد از جامعه آماری به C رای داده اند.
  • 63 درصد از جامعه آماری به PHP رای داده اند.
  • 57 درصد از جامعه آماری به Ruby رای داده اند.
  • 56 درصد از جامعه آماری به ++C رای داده اند.
  • 56 درصد از جامعه آماری به Java رای داده اند.
  • 55 درصد از جامعه آماری به R رای داده اند.
  • 48 درصد از جامعه آماری به Haskell رای داده اند.
  • 47 درصد از جامعه آماری به Scala رای داده اند.
  • 46 درصد از جامعه آماری به HTML/CSS رای داده اند.
  • 46 درصد از جامعه آماری به Bash/Shell/PowerShell رای داده اند.
  • 43 درصد از جامعه آماری به SQL رای داده اند.
  • 41 درصد از جامعه آماری به JavaScript رای داده اند.
  • 33 درصد از جامعه آماری به Python رای داده اند.
  • 32 درصد از جامعه آماری به TypeScript رای داده اند.

دسته «خواستنی ترین» نیز دسته ای است که توسعه دهندگان از آن ها استفاده نمی کنند اما می خواهند آن ها را یاد بگیرند. زبان پایتون برای چهارمین سال متوالی به عنوان خواستنی ترین زبان انتخاب شده است. همچنین درخواست برای یادگیری Rust نیز افزایش داشته است. لیست زیر برخی از این موارد مهم در گزارش Stackoverflow می باشد:

  • 30 درصد از جامعه آماری به Python رای داده اند.
  • 18 درصد از جامعه آماری به JavaScript رای داده اند.
  • 18 درصد از جامعه آماری به Go رای داده اند.
  • 17 درصد از جامعه آماری به TypeScript رای داده اند.
  • 14 درصد از جامعه آماری به Rust رای داده اند.
  • 12 درصد از جامعه آماری به Kotlin رای داده اند.
  • 9 درصد از جامعه آماری به Java رای داده اند.
  • 8 درصد از جامعه آماری به SQL رای داده اند.
  • 6 درصد از جامعه آماری به HTML/CSS رای داده اند.
  • 4 درصد از جامعه آماری به C رای داده اند.
  • 3 درصد از جامعه آماری به PHP رای داده اند.

فریم ورک های تحت وب

فریم ورک های تحت وب نیز به سه دسته محبوب ترین، خواستنی ترین و منفورترین تقسیم می شوند. فریم ورک ASP.NET Core با شکست دادن React.js و Gatsby در رتبه اول دوست داشتنی ترین ها قرار گرفته است. لیست زیر نشان دهنده دوست داشتنی ترین ها به ترتیب آرای کاربران است:

  • 71 درصد از جامعه آماری به ASP.NET Core رای داده اند.
  • 70 درصد از جامعه آماری به React.js رای داده اند.
  • 66 درصد از جامعه آماری به Vue.js رای داده اند.
  • 62 درصد از جامعه آماری به Express رای داده اند.
  • 61 درصد از جامعه آماری به Gatsby رای داده اند.
  • 58 درصد از جامعه آماری به Spring رای داده اند.
  • 55 درصد از جامعه آماری به Django رای داده اند.
  • 54 درصد از جامعه آماری به Flask رای داده اند.
  • 54 درصد از جامعه آماری به Angular رای داده اند.
  • 51 درصد از جامعه آماری به Laravel رای داده اند.
  • 49 درصد از جامعه آماری به Ruby on Rails رای داده اند.
  • 45 درصد از جامعه آماری به Symfony رای داده اند.
  • 37 درصد از جامعه آماری به ASP.NET رای داده اند.
  • 36 درصد از جامعه آماری به jQuery رای داده اند.
  • 24 درصد از جامعه آماری به Angular.js رای داده اند.

 از نکات جالب این نظر سنجی این است که Angular.js علاوه بر حضور در لیست محبوب ترین ها (افرادی که می خواهند به استفاده از آن ادامه دهند) در لیست منفورترین ها (افرادی که دیگر قصد استفاده از آن را ندارند) نیز حضور پر رنگی داشته و رتبه اول را کسب کرده است! انتظار ما حضور jQuery و تکنولوژی های بسیار قدیمی مانند آن بود اما Angular.js موفق به شکست jQuery در این لیست شده است. لیست زیر نشان دهنده منفورترین فریم ورک ها می باشد:

  • 76 درصد از جامعه آماری به Angular.js رای داده اند.
  • 74 درصد از جامعه آماری به Drupal رای داده اند.
  • 63 درصد از جامعه آماری به jQuery رای داده اند.
  • 63 درصد از جامعه آماری به ASP.NET رای داده اند.
  • 54 درصد از جامعه آماری به Symfony رای داده اند.
  • 51 درصد از جامعه آماری به Ruby on Rails رای داده اند.
  • 48 درصد از جامعه آماری به Laravel رای داده اند.
  • 45 درصد از جامعه آماری به Flask رای داده اند.
  • 45 درصد از جامعه آماری به Django رای داده اند.
  • 42 درصد از جامعه آماری به Spring رای داده اند.
  • 39 درصد از جامعه آماری به Gatsby رای داده اند.
  • 38 درصد از جامعه آماری به Express رای داده اند.
  • 34 درصد از جامعه آماری به Vue.js رای داده اند.
  • 31 درصد از جامعه آماری به React.js رای داده اند.
  • 29 درصد از جامعه آماری به ASP.NET Core رای داده اند.

در لیست بعدی باید به سراغ خواستنی ترین ها برویم، یعنی فریم ورک هایی که مشارکت کنندگان با آن توسعه نمی کنند اما دوست دارند در آینده این کار را انجام بدهند:

  • ۲۲ درصد از جامعه آماری به React.js رای داده اند.
  • ۱۶ درصد از جامعه آماری به Vue.js رای داده اند.
  • ۱۰ درصد از جامعه آماری به Angular رای داده اند.
  • ۹ درصد از جامعه آماری به Django رای داده اند.
  • 7 درصد از جامعه آماری به Angular.js رای داده اند.
  • 6 درصد از جامعه آماری به ASP.NET Core رای داده اند.
  • 5 درصد از جامعه آماری به Flask رای داده اند.
  • 5 درصد از جامعه آماری به Express رای داده اند.
  • 4 درصد از جامعه آماری به Spring رای داده اند.
  • 4 درصد از جامعه آماری به Ruby on Rails رای داده اند.
  • 4 درصد از جامعه آماری به jQuery رای داده اند.
  • 3 درصد از جامعه آماری به Gatsby رای داده اند.
  • 3 درصد از جامعه آماری به Laravel رای داده اند.
  • ۳ درصد از جامعه آماری به ASP.NET رای داده اند.
  • ۱ درصد از جامعه آماری به Symfony رای داده اند.

دلیل پایین بودن درصد ها می تواند به این خاطر باشد که مشارکت کنندگان معمولا تمایل دارند از فریم ورک هایی استفاده کنند که در حال حاضر با آن ها کار می کنند. معمولا تغییر در این فریم ورک ها هزینه بر است و نیاز به زمانی برای یادگیری دارد بنابراین اگر فریم ورک خاصی عملکرد بدی نداشته باشد، توسعه دهندگان نیازی به تغییر آن نمی بینند.

پایگاه های داده

در بین پایگاه های داده، Redis همچنان به عنوان محبوب ترین پایگاه داده باقی مانده است و PostgreSQL و Elasticsearch در حال رقابت با آن هستند. لیست زیر محبوب ترین پایگاه های داده را نشان می دهد:

  • 66 درصد از جامعه آماری به Redis رای داده اند.
  • 64 درصد از جامعه آماری به PostgreSQL رای داده اند.
  • 59 درصد از جامعه آماری به Elasticsearch رای داده اند.
  • 56 درصد از جامعه آماری به MongoDB رای داده اند.
  • 55 درصد از جامعه آماری به Firebase رای داده اند.
  • 51 درصد از جامعه آماری به MariaDB رای داده اند.
  • 51 درصد از جامعه آماری به Microsoft SQL Server رای داده اند.
  • 51 درصد از جامعه آماری به DynamoDB رای داده اند.
  • 49 درصد از جامعه آماری به SQLite رای داده اند.
  • 47 درصد از جامعه آماری به MySQL رای داده اند.
  • 43 درصد از جامعه آماری به Cassandra رای داده اند.
  • 33 درصد از جامعه آماری به Couchbase رای داده اند.
  • 34 درصد از جامعه آماری به Oracle رای داده اند.
  • 23 درصد از جامعه آماری به IBM DB2 رای داده اند.

از طرف دیگر لیست منفورترین پایگاه های داده را نیز داریم. هر چه یک پایگاه داده درصد بالاتری داشته باشد، یعنی افراد بیشتری قصد ترک کردن آن را دارند:

  • 76 درصد از جامعه آماری به IBM DB2 رای داده اند.
  • 67 درصد از جامعه آماری به Oracle رای داده اند.
  • 66 درصد از جامعه آماری به Couchbase رای داده اند.
  • 56 درصد از جامعه آماری به Cassandra رای داده اند.
  • 52 درصد از جامعه آماری به MySQL رای داده اند.
  • 50 درصد از جامعه آماری به SQLite رای داده اند.
  • 49 درصد از جامعه آماری به DynamoDB رای داده اند.
  • 49 درصد از جامعه آماری به Microsoft SQL Server رای داده اند.
  • 49 درصد از جامعه آماری به MariaDB رای داده اند.
  • 45 درصد از جامعه آماری به Firebase رای داده اند.
  • 44 درصد از جامعه آماری به MongoDB رای داده اند.
  • 41 درصد از جامعه آماری به Elasticsearch رای داده اند.
  • 36 درصد از جامعه آماری به PostgreSQL رای داده اند.
  • 35 درصد از جامعه آماری به Redis رای داده اند.

و در نهایت لیست خواستنی ترین ها را داریم که مثل پارسال متعلق به MongoDB است:

  • 19 درصد از جامعه آماری به MongoDB رای داده اند.
  • 15 درصد از جامعه آماری به PostgreSQL رای داده اند.
  • 12 درصد از جامعه آماری به Elasticsearch رای داده اند.
  • 12 درصد از جامعه آماری به Redis رای داده اند.
  • 9 درصد از جامعه آماری به Firebase رای داده اند.
  • 9 درصد از جامعه آماری به MySQL رای داده اند.
  • 7 درصد از جامعه آماری به SQLite رای داده اند.
  • 6 درصد از جامعه آماری به Cassandra رای داده اند.
  • 5 درصد از جامعه آماری به DynamoDB رای داده اند.
  • 4 درصد از جامعه آماری به Oracle رای داده اند.
  • 4 درصد از جامعه آماری به MariaDB رای داده اند.
  • 4 درصد از جامعه آماری به Microsoft SQL Server رای داده اند.
  • 2 درصد از جامعه آماری به Couchbase رای داده اند.
  • ۱ درصد از جامعه آماری به IBM DB2 رای داده اند.

پلتفرم های توسعه دهندگان

از بین پلتفرم های توسعه، هنوز هم لینوکس محبوب ترین پلتفرم موجود است. تکنولوژی های Container مانندDocker و Kubernetes نیز پس از آن از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. نکته بسیار جالب اینجاست که این تکنولوژی ها در بین خواستنی ترین ها نیز حضور دارند که نشان می دهد چقدر کاربران به آن ها اهمیت می دهند. از طرف دیگر وردپرس هنوز هم منفورترین پلتفرم موجود است. لیست زیر نشان دهنده محبوب ترین پلتفرم های توسعه هستند:

  • 77 درصد از جامعه آماری به Linux رای داده اند.
  • 73 درصد از جامعه آماری به Docker رای داده اند.
  • 71 درصد از جامعه آماری به Kubernetes رای داده اند.
  • 66 درصد از جامعه آماری به AWS رای داده اند.
  • 66 درصد از جامعه آماری به Raspberry Pi رای داده اند.
  • 64 درصد از جامعه آماری به MacOS رای داده اند.
  • 62 درصد از جامعه آماری به Microsoft Azure رای داده اند.
  • 61 درصد از جامعه آماری به iOS رای داده اند.
  • 61 درصد از جامعه آماری به Google Cloud Platform رای داده اند.
  • 57 درصد از جامعه آماری به Windows رای داده اند.
  • 57 درصد از جامعه آماری به Android رای داده اند.
  • 53 درصد از جامعه آماری به Arduino رای داده اند.
  • 51 درصد از جامعه آماری به Slack Apps and Integrations رای داده اند.
  • 46 درصد از جامعه آماری به Heroku رای داده اند.
  • 38 درصد از جامعه آماری به IBM Cloud or Watson رای داده اند.
  • 33 درصد از جامعه آماری به WordPress رای داده اند.

یکی از نکات جالب این است که Slack Apps با اینکه یک تازه وارد است (امسال به تازگی در لیست stackoverflow اضافه شده است) رتبه چهارم منفورترین ها را به خود اختصاص داده است. منفورترین پلتفرم ها عبارت اند از:

  • 67 درصد از جامعه آماری به WordPress رای داده اند.
  • 62 درصد از جامعه آماری به IBM Cloud or Watson رای داده اند.
  • 54 درصد از جامعه آماری به Heroku رای داده اند.
  • 49 درصد از جامعه آماری به Slack Apps and Integrations رای داده اند.
  • 47 درصد از جامعه آماری به Arduino رای داده اند.
  • 43 درصد از جامعه آماری به Android رای داده اند.
  • 42 درصد از جامعه آماری به Windows رای داده اند.
  • 39 درصد از جامعه آماری به Google Cloud Platform رای داده اند.
  • 39 درصد از جامعه آماری به iOS رای داده اند.
  • 38 درصد از جامعه آماری به Microsoft Azure رای داده اند.
  • 35 درصد از جامعه آماری به MacOS رای داده اند.
  • 40 درصد از جامعه آماری به Raspberry Pi رای داده اند.
  • 51 درصد از جامعه آماری به Slack Apps and Integrations رای داده اند.
  • 33 درصد از جامعه آماری به AWS رای داده اند.
  • 30 درصد از جامعه آماری به Kubernetes رای داده اند.
  • 26 درصد از جامعه آماری به Docker رای داده اند.
  • 23 درصد از جامعه آماری به Linux رای داده اند.

در نهایت خواستنی ترین پلتفرم ها نیز به شرح زیر هستند:

  • ۲۴ درصد از جامعه آماری به Docker رای داده اند.
  • ۲۰ درصد از جامعه آماری به AWS رای داده اند.
  • ۱۸ درصد از جامعه آماری به Kubernetes رای داده اند.
  • 16 درصد از جامعه آماری به Linux رای داده اند.
  • 16 درصد از جامعه آماری به Android رای داده اند.
  • 14 درصد از جامعه آماری به Google Cloud Platform رای داده اند.
  • 12 درصد از جامعه آماری به Raspberry Pi رای داده اند.
  • 10 درصد از جامعه آماری به iOS رای داده اند.
  • 10 درصد از جامعه آماری به Microsoft Azure رای داده اند.
  • 8 درصد از جامعه آماری به MacOS رای داده اند.
  • 7 درصد از جامعه آماری به Arduino رای داده اند.
  • 5 درصد از جامعه آماری به Windows رای داده اند.
  • 4 درصد از جامعه آماری به Heroku رای داده اند.
  • 3 درصد از جامعه آماری به Slack Apps and Integrations رای داده اند.
  • ۳ درصد از جامعه آماری به WordPress رای داده اند.
  • ۲ درصد از جامعه آماری به IBM Cloud or Watson رای داده اند.

محیط توسعه و ابزار های آن

این قسمت به شرح ابزار های مورد استفاده و محیط توسعه برای توسعه دهندگان می پردازد. این ابزارها شامل سیستم عامل ها، ویرایشگر ها، ابزارهای به اشتراک گذاری کد و غیره می شوند.

سیستم عامل استفاده شده

حدود نیمی از کل توسعه دهندگان از ویندوز به عنوان سیستم عامل اصلی خود استفاده می کنند و نیمی دیگر از آن ها بین لینوکس و MacOS تقسیم شده اند:

  • 46 درصد از جامعه آماری از Windows استفاده می کنند.
  • 27 درصد از جامعه آماری از MacOS استفاده می کنند.
  • 26 درصد از جامعه آماری از Linux استفاده می کنند.
  • 0٫1 درصد از جامعه آماری از BSD استفاده می کنند.

ابزار کار گروهی

از بین توسعه دهندگان حرفه ای که در پرسشنامه شرکت کرده اند، حدود 83 درصد از گیت هاب به عنوان ابزار کار گروهی و به اشتراک گذاری کد استفاده می کنند:

  • 83 درصد از جامعه آماری از GitHub استفاده می کنند.
  • 53 درصد از جامعه آماری از Slack استفاده می کنند.
  • 48 درصد از جامعه آماری از Jira استفاده می کنند.
  • 41 درصد از جامعه آماری از وب سایت های گوگل مانند Docs و Meet استفاده می کنند.
  • 37 درصد از جامعه آماری از Gitlab استفاده می کنند.
  • 32 درصد از جامعه آماری از Confluence استفاده می کنند.
  • 29 درصد از جامعه آماری از Trello استفاده می کنند.
  • ۲5 درصد از جامعه آماری از Microsoft Teams استفاده می کنند.
  • ۱۵ درصد از جامعه آماری از Microsoft Azure استفاده می کنند.
  • 6 درصد از جامعه آماری از Stack Overflow for Teams استفاده می کنند.
  • ۳ درصد از جامعه آماری از Facebook Workplace استفاده می کنند.

تحقیق و بررسی یک تکنولوژی

زمانی که نیاز به بررسی یک تکنولوژی خاص باشد، حدود سه چهارم کل جامعه آماری تمایل به استفاده از free trial (نسخه آزمایشی،‌ موقتا رایگان) داشته اند تا بتوانند خودشان آن را امتحان کنند. همچنین بیش از 60 درصد از کل جامعه آماری تمایل مشورت با دیگر توسعه دهندگان از روش های مختلف (آنلاین و آفلاین) داشته اند.

  • 77 درصد از توسعه دهندگان از Start a free trial استفاده می کنند.
  • 68 درصد از توسعه دهندگان از توسعه دهندگان همکار خود سوال می کنند.
  • 64 درصد از توسعه دهندگان به فروم های آنلاینی مانند Stack Overflow مراجعه می کنند.
  • 30 درصد از توسعه دهندگان، نظرات موجود در وب سایت هایی مانند G2Crowd را مطالعه می کنند.
  • 12 درصد از توسعه دهندگان تبلیغات کمپانی های مختلف را بررسی می کنند.
  • 5 درصد از توسعه دهندگان به ایمیل های ارسال شده توسط کمپانی های مختلف مراجعه می کنند.

همچنین از توسعه دهندگان پرسیده شد که نظر آن ها در خرید یک تکنولوژی خاص توسط کمپانی خودشان، تا چه حد اثر گذار است:

  • 18 درصد از توسعه دهندگان اعلام کردند که تا نظر آن ها به شدت تاثیرگذار است.
  • 39 درصد از توسعه دهندگان اعلام کردند که نظر آن ها تا حدی اثرگذار است.
  • 43 درصد از توسعه دهندگان اعلام کردند که نظر آن ها تاثیر بسیار کمی داشته یا اصلا تاثیری ندارد.

تکنولوژی های پر درآمد

اگر بخواهیم درآمد توسعه دهندگان را در کل دنیا در نظر بگیریم، توسعه دهندگانی که از زبان Perl و Scala و Go استفاده می کنند، بیشترین درآمد را دارند. درآمد متوسط این گروه حدود ۷۵ هزار دلار در سال درآمد دارند. یکی از نکات جالب اینجاست که Perl یکی از منفورترین زبان های موجود است بنابراین می توان گفت بالا بودن درآمد توسعه دهندگان Perl به دلیل نبود تعداد کافی توسعه دهندگان آن است:

  • توسعه دهندگان Perl حدود 76 هزار دلار در سال درآمد دارند.
  • توسعه دهندگان Scala حدود 76 هزار دلار در سال درآمد دارند.
  • توسعه دهندگان Go حدود 74 هزار دلار در سال درآمد دارند.
  • توسعه دهندگان Rust حدود 74 هزار دلار در سال درآمد دارند.
  • توسعه دهندگان Ruby حدود 71 هزار دلار در سال درآمد دارند.
  • توسعه دهندگان Bash/Shell/PowerShell حدود 65 هزار دلار در سال درآمد دارند.
  • توسعه دهندگان Objective-C حدود 64 هزار دلار در سال درآمد دارند.
  • توسعه دهندگان Haskell حدود 60 هزار دلار در سال درآمد دارند.
  • توسعه دهندگان Julia حدود 59 هزار دلار در سال درآمد دارند.
  • توسعه دهندگان Python حدود 59 هزار دلار در سال درآمد دارند.
  • توسعه دهندگان Swift حدود 58 هزار دلار در سال درآمد دارند.
  • توسعه دهندگان #C حدود 57 هزار دلار در سال درآمد دارند.
  • توسعه دهندگان R حدود 57 هزار دلار در سال درآمد دارند.
  • توسعه دهندگان TypeScript حدود 57 هزار دلار در سال درآمد دارند.
  • توسعه دهندگان Kotlin حدود 54 هزار دلار در سال درآمد دارند.
  • توسعه دهندگان SQL حدود 54 هزار دلار در سال درآمد دارند.
  • توسعه دهندگان Assembly حدود 53 هزار دلار در سال درآمد دارند.
  • توسعه دهندگان ++C حدود 53 هزار دلار در سال درآمد دارند.
  • توسعه دهندگان JavaScript حدود 53 هزار دلار در سال درآمد دارند.
  • توسعه دهندگان HTML/CSS حدود 52 هزار دلار در سال درآمد دارند.
  • توسعه دهندگان VBA حدود 51 هزار دلار در سال درآمد دارند.
  • توسعه دهندگان C حدود 50 هزار دلار در سال درآمد دارند.
  • توسعه دهندگان Java حدود 50 هزار دلار در سال درآمد دارند.
  • توسعه دهندگان PHP حدود 39 هزار دلار در سال درآمد دارند.
  • توسعه دهندگان Dart حدود 37 هزار دلار در سال درآمد دارند.

یادگیری، حل مسئله و مشکلات آن

در این قسمت از توسعه دهندگان سوال شده است که هر چند وقت یک بار تکنولوژی جدیدی (زبان جدید یا فریم ورک جدید) را یاد می گیرند. نتیجه جالب اینجا بود که 75 درصد از جامعه آماری گفته اند هر چند ماه یک بار یا هر سال یک تکنولوژی جدید یاد می گیرند. این مسئله نشان دهنده سرعت نوآوری در حوزه تکنولوژی ها است و توسعه دهندگان را مجبور می کند که همیشه در حال یادگیری باشند.

  • 37 درصد از جامعه آماری اعلام داشتند که هر چند ماه یک بار تکنولوژی جدیدی را یاد می گیرند.
  • 37 درصد از جامعه آماری اعلام داشتند که هر سال یک تکنولوژی جدید را یاد می گیرند.
  • 24 درصد از جامعه آماری اعلام داشتند که هر چند سال یک بار یک تکنولوژی جدید را یاد می گیرند.
  • 2 درصد از جامعه آماری اعلام داشتند که هر ده سال یک تکنولوژی جدید را یاد می گیرند.

در مرحله بعدی از توسعه دهندگان سوال شد که در هنگام ناتوانی در حل یک مسئله چه کار می کنند؟ حدود ۹۰ درصد توسعه دهندگان اعلام کردند که به stackoverflow مراجعه می کنند:

  • ۹۰ درصد از توسعه دهندگان به وب سایت stackoverflow مراجعه می کنند.
  • 54 درصد توسعه دهندگان به سراغ کار های دیگر می روند و پس از مدتی به مسئله باز می گردند.
  • 53 درصد از توسعه دهندگان به ویدیو های آموزشی مراجعه می کنند.
  • 50 درصد از توسعه دهندگان به همکار یا دوست خود زنگ می زنند.
  • 43 درصد از توسعه دهندگان به قدم زدن یا انجام فعالیت فیزیکی مشغول می شوند.
  • ۱5 درصد از توسعه دهندگان به سراغ بازی کردن می روند.
  • ۱۲ درصد از توسعه دهندگان مدیتیشن می کنند.
  • ۱۱ درصد از توسعه دهندگان دچار اضطراب و استرس شدید می شوند.
  • ۱۰ درصد از توسعه دهندگان به فروم های توسعه دهندگان دیگر سری می زنند.

در مرحله بعدی از جامعه آماری سوال شد زمانی که یک سوال را در گوگل جست و جو می کنند و لینک اول بنفش است (یعنی قبلا آن را جست و جو کرده و مطالعه کرده اند) چه حسی دارند؟ نیمی از جامعه آماری گزینه «سلام دوست قدیمی» را انتخاب کرده اند که نشان می دهد این مسئله برای برخی از شرایط مرتبا تکرار می شود. به طور مثال حدود ۲.۱ میلیون نفر از سوال «چگونه از ویرایشگر Vim خارج شوم» بازدید کرده اند.

  • 51 درصد از توسعه گزینه «سلام دوست قدیمی» را انتخاب کرده اند.
  • 18 درصد از توسعه دهندگان به این موضوع اهمیتی نمی دهند.
  • ۱۶ درصد از توسعه دهندگان این موضوع را جالب و سرگرم کننده می بینند.
  • ۱۴ درصد از توسعه دهندگان از این موضوع آزرده خاطر می شوند.

شرکت ها، وضعیت شغلی و استخدام

زمانی که از جامعه آماری درباره وضعیت استخدام سوال شد بیش از ۹۲ درصد از توسعه دهندگان حرفه ای اعلام کردند که مشغول به کار هستند (چه پاره وقت و چه تمام وقت) و ۱۲ درصد نیز خود را به عنوان دانشجو و در حال یادگیری معرفی کردند.

  • 70 درصد از توسعه دهندگان مشغول به کار تمام وقت هستند.
  • ۱۲ درصد از توسعه دهندگان وضعیت دانشجو یا در حال یادگیری را انتخاب کرده اند.
  • 9 درصد از توسعه دهندگان خود را به عنوان فری لنسر و مستقل معرفی کرده اند.
  • 4 درصد از توسعه دهندگان بی کار هستند اما به دنبال شغل می گردند.
  • 3 درصد از توسعه دهندگان مشغول به کار پاره وقت هستند.
  • 0٫5 درصد از توسعه دهندگان بی کار هستند و به دنبال کار نیز نمی گردند.
  • 0٫4 درصد از توسعه دهندگان بازنشسته شده اند.

در مرحله بعدی از توسعه دهندگان سوال شد که تا چه حد بعد از ساعات کاری، اضافه کاری می کنند؟ بیش از ۷۵ درصد از توسعه دهندگان تا حدی اضافه کاری می کنند. اضافه کاری در اینجا به معنای زمان گذاشتن روی پروژه های کاری، بعد از ساعات کاری است.

  • 11 درصد از توسعه دهندگان هیچ وقت اضافه کاری نمی کنند.
  • 15 درصد از توسعه دهندگان به ازای هر سال، 1 تا ۲ روز اضافه کاری می کنند.
  • ۲۲ درصد از توسعه دهندگان در هر سه ماه، ۱ تا ۲ روز اضافه کاری می کنند.
  • 27 درصد از توسعه دهندگان در هر ماه، ۱ تا ۲ روز اضافه کاری می کنند.
  • 25 درصد از توسعه دهندگان در هر هفته، ۱ تا ۲ روز اضافه کاری می کنند.

سوال بعدی درباره اندازه شرکتی بود که توسعه دهندگان در آن کار می کنند. پاسخ جامعه آماری به شکل زیر بود:

  • 5 درصد از جامعه آماری تنها و به صورت فری لنسر کار می کنند.
  • ۱۰ درصد از جامعه آماری در یک شرکت ۲ الی ۹ نفره کار می کنند.
  • 9 درصد از جامعه آماری در یک شرکت ۱۰ الی ۱۹ نفره کار می کنند.
  • 22 درصد از جامعه آماری در یک شرکت ۲۰ الی ۹۹ نفره کار می کنند.
  • 19 درصد از جامعه آماری در یک شرکت 100 الی ۴۹۹ نفره کار می کنند.
  • 6 درصد از جامعه آماری در یک شرکت 500 الی ۱۰۰۰ نفره کار می کنند.
  • 11 درصد از جامعه آماری در یک شرکت ۱۰۰۰ الی ۴۹۹۹ نفره کار می کنند.
  • 4 درصد از جامعه آماری در یک شرکت 5000 الی 9999 نفره کار می کنند.
  • 14 درصد از جامعه آماری در یک شرکت 10000 نفره و بیشتر کار می کنند.

در مرحله بعدی از توسعه دهندگان سوال شد که آیا شرکت آن ها فرآیند مناسبی برای پذیرش سازمانی دارد یا خیر؟ پذیرش سازمانی فرآیندی است که در آن کارکنان جدید مهارت ها و آموزش های لازم را می بینند تا بتوانند به عنوان یک عضو موفق در تیم خودشان عمل کنند. این فرآیند شامل مواردی مثل معرفی و آشنایی با دیگر اعضای شرکت است.

  • 48 درصد از جامعه آماری گزینه «بله» را انتخاب کرده اند.
  • ۳۰ درصد از جامعه آماری گزینه «خیر» را انتخاب کرده اند.
  • 22 درصد از جامعه آماری گزینه «کدام پذیرش سازمانی؟» را انتخاب کرده اند که یعنی هیچ فرآیندی مربوط به پذیرش سازمانی نداشته اند.

سوال بعدی در رابطه با رضایت توسعه دهندگان از شغل خودشان بود. بیش از 65 درصد از توسعه دهندگان تا حدی از شغل خود راضی هستند:

  • 8 درصد از جامعه آماری به شدت از شغل خود ناراضی هستند.
  • 16 درصد از جامعه آماری کمی از شغل خود ناراضی هستند.
  • ۱۳ درصد از جامعه آماری نه راضی و نه ناراضی هستند.
  • ۳۱ درصد از جامعه آماری تا حدی از شغل خود راضی هستند.
  • ۳۲ درصد از جامعه آماری کاملا از شغل خود راضی هستند.

همچنین زمانی که از موقعیت ها جدید شغلی سوال شد، پاسخ توسعه دهندگان به شرح زیر بود:

  • 58 درصد از جامعه آماری به دنبال شغل جدیدی نیستند اما اگر موقعیت جدیدی به آن ها پیشنهاد شود به آن فکر کرده و ممکن است‌ آن را قبول کنند.
  • 25 درصد از جامعه آماری به دنبال شغل جدیدی نیستند.
  • 17 درصد از جامعه آماری به دنبال شغل می گردند.

سوالی که در اینجا پیش می آید این است که چه کسانی بیشتر به دنبال کار هستند؟

  • محققین آکادمیک با ۲۲ درصد، بیشتری میزان افراد جویای کار را تشکیل می دهند.
  • متخصصین علوم داده و یادگیری ماشینی با ۲۰ درصد در رتبه دوم قرار دارند.
  • تحلیل گران داده و کسب و کار با ۲۰٫۲ درصد در رتبه سوم قرار می گیرند.
  • طراحان (designer) با 19٫6 درصد در رتبه چهارم قرار می گیرند.
  • توسعه دهندگان بازی و گرافیک با 19٫3 درصد در رتبه چهارم قرار می گیرند.
  • توسعه دهندگان موبایل (تلفن های هوشمند) با ۱۹٫1 درصد در رتبه پنجم قرار می گیرند.

سوال بعدی در رابطه با فاکتور های مهم شغلی می باشد. بیش از 70 درصد از جامعه آماری دستمزد را مهم ترین عامل انتخاب کردند:

  • دستمزد بیشتر با 70 درصد آراء در جایگاه اول قرار گرفت.
  • کار با تکنولوژی های جدید با 59 درصد از آراء در جایگاه دوم قرار گرفت.
  • کنجکاوی در مورد موقعیت های شغلی دیگر با 57 درصد آراء در جایگاه سوم قرار گرفت.
  • موقعیت های پیشرفت و رهبری با 53 درصد آراء در جایگاه چهارم قرار گرفت.
  • تعادل بهتر بین کار و زندگی شخصی با ۴۸ درصد آراء در جایگاه پنجم قرار گرفت.
  • مشکل داشتن با راهبری کمپانی با 27 درصد آراء در جایگاه ششم قرار گرفت.
  • تغییر محل زندگی با ۲۶ درصد آراء در جایگاه هفتم قرار گرفت.

در مرحله بعدی و از روی کنجکاوی از جامعه آماری سوال شد که اگر دستمزد، مزایا و محل کار را ثابت در نظر بگیریم، چه فاکتور های دیگری برایشان مهم است. مهم ترین پاسخ ها به شکل زیر بود:

  • ۵۱ درصد: زبان برنامه نویسی، فریم ورک ها و تکنولوژی هایی که با آن ها آشنایی دارم.
  • ۴۴ درصد: محیط کاری و فرهنگ آن
  • ۴۴ درصد: داشتن ساعات کاری منعطف
  • ۴۱ درصد: ارائه موقعیت برای توسعه حرفه ای
  • ۳۳ درصد: قابلیت دورکاری
  • ۲۱ درصد: اهمیت داشتن کاری که انجام می دهم.

در نهایت مقدار دستمزد هر گروه از توسعه دهندگان از آن ها پرسیده شده است تا بتوانیم دسته بندی مناسبی برای گروه های پردرآمد در حوزه برنامه نویسی داشته باشیم:

  • رتبه اول: مدیریت مهندسی با ۹۲ هزار دلار درآمد در سال.
  • رتبه دوم: SRE (مهندسی اعتبار سایت) با ۸۰ هزار دلار درآمد در سال
  • رتبه سوم: متخصص DevOps با 68 هزار دلار درآمد در سال
  • رتبه چهارم: مهندس داده با 65 هزار دلار درآمد در سال
  • رتبه پنجم: متخصص یادگیری ماشینی یا دانشمند داده با 58 هزار دلار درآمد در سال

همانطور که در ابتدای کار نیز ذکر شد، این مقاله یک گزارش خلاصه شده از پرسشنامه سال ۲۰۲۰ وب سایت stackoverflow می باشد بنابراین دستکاری های کوچکی مانند گِرد کردن درصد ها و حذف مواردی که اهمیت کمتری دارند، اعمال شده است. اکثر این خلاصه نویسی ها برای جلوگیری از طولانی شدن بیش از حد این مقاله می باشد. در صورتی که می خواهید تمام گزارش را ببینید به وب سایت stackoverflow مراجعه نمایید.

نویسنده شوید
دیدگاه‌های شما (1 دیدگاه)

در این قسمت، به پرسش‌های تخصصی شما درباره‌ی محتوای مقاله پاسخ داده نمی‌شود. سوالات خود را اینجا بپرسید.

بهنام سرگلزایی
06 تیر 1400
من بعضی موقع ها میرم مقاله های انگلیسی و اصلی سایت رو می خونم. باید بگم تسلط مترجمتون به زبان انگلیسی ستودنی هست، مخصوصا سر مسائل ریز و جزئی.

در این قسمت، به پرسش‌های تخصصی شما درباره‌ی محتوای مقاله پاسخ داده نمی‌شود. سوالات خود را اینجا بپرسید.