به نظر می رسد طراحی UX یا تجربه کاربری بیش از هر زمان دیگری برای سایت ها حائز اهمیت شده است. اهمیت بالای طراحی تجربه کاربری خوب روند دگرگونی صنعت طراحی را ادامه دار کرده است. قبل از این، در طی چند مقاله مختلف درباره اهمیت طراحی UX در کنار نکات، توصیه ها و راهکارهای بهبود آن صحبت کرده ایم. حال قصد داریم با ذکر 6 دلیل مهم بیان کنیم که چرا یادگیری مهارت های طراحی تجربه کاربری برای همه طراحان ضروری است.
تفاوت کلیدی طراحان تجربه کاربری با طراحان گرافیک در این است که آنها می توانند راه حل های مثبت مبتنی بر معرفی و فروش محصول در جهت رفع نیازهای کاربر ارائه دهند. طراحی گرافیک بدون شک نیازها و اولویت های کاربران را در نظر می گیرد اما طراحی تجربه کاربری آنچه را که کاربر واقعا لازم دارد و اینکه چرا آن را لازم دارد، در نظر می گیرد. دخالت مستقیم در روند طراحی تجربه کاربری منجر به ایجاد راهکارهای بهتر برای طرح شما و در نتیجه رضایت بیشتر کاربران از شما خواهد شد.
تفاوت طراحی گرافیک و طراحی تجربه کاربری در پایان پروژه نمایان می شود. در طراحی گرافیک یک طرح زیبا و بصری ساخته می شود در صورتی که در تجربه کاربری یک نتیجه عملی به ارمغان می آید.
می توان محصولاتی را ایجاد کرد که زیبایی بصری آن در سطح بالایی قرارداشته باشد اما دارای UX بدی باشد. برای مثال یک اپلیکیشن بسیار زیبا را فرض کنید که استفاده از امکانات آن بسیار دشوار باشد. گاهی اوقات نیز عملکرد برنامه عالی است اما ظاهر آن وحشتناک به نظر می رسد. چنین طرحی برخلاف طرح مثال قبلی دارای یک تجربه کاربری خوب اما طراحی گرافیکی ضعیفی است. البته فراموش نکنید که ظاهر گرافیکی بد، معمولا نمی تواند تجربه خوبی را به همراه داشته باشد، حتی اگر از نظر جنبه های عملکردی بسیار مناسب باشد. در هر صورت، اگر در طراحی تجربه کاربری سررشته داشته باشید، می توانید طرح هایی ایجاد کنید که هم زیبا هستند و هم عملکرد مناسبی دارند و کاربران از کار کردن با آن لذت می برند.
یکی از تفکرات غلط درباره طراحی تجربه کاربری این است که قابلیت استفاده (کارایی) خوب مهم تر از زیبایی است. در حالی که تجربه ثابت کرده است طرح های زیبا و جذاب تر معمولا بهتر کار می کنند. همانطور که در پاراگراف بالا نیز گفتیم، یک ظاهر بد حتی در کنار یک کارایی عالی معمولا نمی تواند بازخورد خوبی از مخاطبان و کاربران دریافت کند. طراحی زیبا، اولین تاثیر مثبت را در احساسات کاربر ایجاد می کند و در بازخورد کلی کاربر بسیار تاثیرگذار است. بنابراین یکی از مزیت های مهم طراحان حرفه ای این است که با یادگیری قوانین تجربه کاربری می توانند طرح هایی ایجاد کنند که در راستای زیبایی، عملکردی بسیار مناسب و کاربر پسندی نیز دارد.
طراحی گرافیک یک رشته تخصصی است و نیاز به مهارت های تخصصی مانند انتخاب رنگ، فضاسازی، تایپوگرافی و... برای پیشبرد پروژه ها دارد. ایجاد متن مناسب، ایجاد فضای مناسب بین عناصر مختلف، انتخاب و به کارگیری پالت رنگی مناسب با توجه برند مواردی از یک طراحی گرافیک هستند که زمان و مهارت زیادی را می طلبد.
طراحی UX نیز دقیقا چنین است. طراحی تجربه کاربری تخصصی است که برای تسلط به آن باید چندین مهارت را با هم ادغام کنید. درک روانشناسی انسان ها، روش های تحقیق و توسعه، تکنیک های برقراری تعامل با مخاطبان، استراتژی های مرتبط با محتوا و... همه و همه مهارت هایی هستند که یک طراح تجربه کاربری حرفه ای باید به خوبی آنها را بلد باشد.
حال، یادگیری مهارت های تجربه کاربری یک فرصت مناسب برای طراحان گرافیک است که پا را فراتر از تخصص خود بگذارند و دید وسیع تری را از دنیای طراحی و ارتباط با کاربر پیدا کنند. در ضمن، ممکن است تصور کنید صرفا داشتن یک تخصص و پیشرفت در آن بهتر از چند مهارتی شدن است. اما بر اساس تحقیقات، معمولا افراد چند تخصصی که مهارت های مختلف را با هم ادغام می کنند، موفق تر عمل می کنند.
همانطور که می دانید فرآیند طراحی تجربه کاربری در واقع یک فرآیند حل مسئله مکرر است که روند آن کمی با طراحی گرافیک متفاوت است. طراحی UX معمولا به دنبال شناسایی یک مشکل ایجاد می شود. مشکل نیز معمولا در طی مرحله تحقیقات مرتبط با کاربران و مخاطبان به وجود می آید. تحقیقاتی که درباره محصول و کاربران آن انجام می شود معمولا روند طراحی را تعیین می کنند. اما همانطور که گفتیم پیدا کردن و بررسی راه حل برای مشکلاتی که پیرامون طراحی بوجود می آید، به بحث UX مرتبط می شود. یادگیری مهارت های UX به طراحان کمک می کند که روند طراحی و ارتباط با کاربر را بهبود ببخشند و آنچه را که واقعا برای کاربران ارزشمند است را ایجاد کنند.
همچنین در مرحله پروتوتایپ نیز تفاوت های چشمگیری وجود دارد. پروتوتایپ فرایند تجربه کاربری را می توان با 4 مرحله ایجاد کرد. ساخت، آزمایش، یادگیری و تکرار. این فرآیند به طراحان گرافیک کمک می کند که طرح های خود را آزمایش کنند و بر اساس بازخوردها، آنرا بهبود ببخشند.
بخش زیادی از طراحی تجربه کاربری مستلزم بیرون رفتن از تنهایی و ایجاد ارتباطات جدید و برخورد با افراد است. طرح های عالی حاصل یک همکاری خوب میان اعضای تیم - کاربران - سرمایه گذاران است. هرچه مهارت های ارتباطی بهتر باشد و همکاری بهتر صورت بگیرد، نقش UX نیز پر رنگ تر جلوه خواهد کرد. چه در یک کسب و کار کوچک و نوپا و چه در یک شرکت بزرگ لازم است طراح UI به خوبی با همه افراد ارتباط و همکاری داشته باشد. بنابراین تمرین طراحی UX به بهبود مهارت های ارتباطی شما کمک به سزایی خواهد کرد، به طوری که پس از مدتی شما قادر خواهید بود به شکل واضح، عادلانه و موثر در تمامی سطوح با افراد ارتباط برقرار کنید.
طراحی UX موضوع تازه ای است که امروزه بسیار مورد توجه مخاطبان قرار دارد. یادگیری آن فرصت بسیار مناسبی برای هماهنگ شدن با بازار کار در حال تغییر است. بازار کار طراحی UX در سال گذشته رشد چشمگیری داشته است و هیچ نشانه ای از کند شدن روند رشد این بازار وجود ندارد. جالب است بدانید نزدیک به 73 درصد از مدیران و صاحبان کسب و کارها چنین بیان می کنند که قصد دارند در طی 5 سال آینده کارمندان UX خود را دو برابر کنند چرا که استفاده از استعدادهای طراحی تجربه کاربری می تواند در پیشرفت کسب و کار آنها نقش مهمی داشته باشد. همچنین طراحی تجربه کاربری می تواند در سرعت پیشرفت پروژه های آنها نیز تاثیر بسزایی داشته باشد و آنها را سریع تر به اهدافشان برساند.
طراحی تجربه کاربری چیزی فراتر از تجربیات زندگی روزمره است که می تواند شیوه های زندگی افراد را نیز تحت تاثیر قرار دهد. یادگیری آن فرصت مناسبی است که با یادگیری و ارتقا مهارت های خود، مسیر زندگی خود را تغییر بدهید. باز هم تکرار می کنیم که امروزه تقاضای بازار به سمت محصولاتی است که علاوه بر زیبایی و جذابیت ظاهری دارای عملکرد مناسبی بوده و تجربه ای دلنشین را برای کاربران رقم بزند.
منبع: سایت Medium
در این قسمت، به پرسشهای تخصصی شما دربارهی محتوای مقاله پاسخ داده نمیشود. سوالات خود را اینجا بپرسید.
در این قسمت، به پرسشهای تخصصی شما دربارهی محتوای مقاله پاسخ داده نمیشود. سوالات خود را اینجا بپرسید.